ورزش یوگا چیست؟ از تاثیرات فوق‌العاده آن بر سلامتی باخبر شوید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ورزش یوگا یک نوع تمرین ذهنی و جسمی است که به افزایش قدرت ذهن و افزایش انعطاف‌پذیری و توان جسمانی کمک می‌کند. این ورزش برای کاهش درد و همچنین بهبود استرس مفید است و فواید زیادی برای سلامت دارد. انجام دادن ورزش یوگا در خانه و باشگاه به شما کمک می‌کند تا از نظر جسمی و ذهنی به وضعیت بهتری دست پیدا کنید و بدنی قوی‌تر و ذهنی آرام‌تر داشته باشید. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد تمرینات یوگا و فواید آن آشنا شوید.

ورزش یوگا چیست؟

یوگا یک نوع تمرین باستانی است که اکثر شواهد نشان می‌دهد از هند سرچشمه گرفته است. انجام تمرینات این ورزش به افزایش استقامت، قدرت، آرامش، انعطاف‌پذیری و تندرستی کمک می‌کند.  اگر به عکس ورزش یوگا توجه کنید، متوجه می‌شوید که اکثر تمرینات این ورزش بسیار آرام و با کشش عضلات و آرامش ذهن انجام می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از طریق درمانکده با بهترین متخصصان تغذیه مشورت کنید.

جالب است بدانید که یوگا یک کلمه سانسکریت به معنای اتحاد و پیوست است و پیشینه آن به حدود ۵۰۰۰ سال پیش و به شمال هند بازمی‌گردد. فلسفه یوگا، اتصال ذهن، بدن و روح به هم است و شاخه‌های مختلفی دارد که در هر یک از آن‌ها فرد یاد می‌گیرد تا کنترل بیشتری بر جسم و ذهن خود کسب کند و به فردی قوی‌تر و آرام‌تر تبدیل شود.

انواع ورزش یوگا

امروزه یوگا انواع مختلفی دارد و به سبک‌ها و روش‌های مختلفی اجرا می‌شود. در ادامه این بخش به شما می‌گوییم که انواع ورزش یوگا چگونه است.

تصویر فردی که یوگا کار می‌کند.
یوگا انواع مختلفی دارد و همه انواع آن روی تمرینات کششی و تنفس عمیق متمرکز هستند.

۱- آشتانگا یوگا (Ashtanga yoga)

در تمرینات این نوع یوگا از آموزه‌های یوگای قدیمی استفاده می‌شود. حرکات این نوع یوگا به طور پیوسته با تنفس مرتبط است.

۲- بیکرام یوگا (Bikram yoga)

این نوع یوگا که به عنوان یوگای داغ نیز شناخته می‌شود، در اتاق‌هایی گرم با دمای نزدیک به ۱۰۵ درجه فارنهایت و رطوبت حدود ۴۰ درجه انجام می‌شود و شامل ۲۶ حالت و تمرینات تنفسی است.

۳- هاتا یوگا (Hatha yoga)

تمرینات مختلف این نوع یوگا به کمک طیف وسیعی از لوازم مثل بلوک، پارچه، کش و صندلی انجام می‌شود.

۴- کریپالو یوگا (Kripalu yoga)

در این نوع یوگا فرد بدن خود را می‌شناسد و می‌پذیرد. تمرینات این نوع یوگا شامل حرکات کششی، تمرینات تنفسی و رسیدن به آرامش نهایی است.

۵- کندالینی یوگا (Kundalini yoga)

این یوگا در واقع یک نوع مدیتیشن است که هدف آن آزاد کردن انرژی فرو خورده بدن یا همان کندالینی است. در کلاس‌های این نوع یوگا سرودهای خاصی خوانده می‌شود و فرد با تمرینات تخصصی و مدیتیشن انرژی‌های نهفته خود را بیدار می‌کند.

۶- یوگای قدرتی (Power yoga)

یوگای قدرتی از اواخر سال 1980 ابداع شد و بیشتر روی قدرت فرد متمرکز است.

۷- سیواناندا (Sivananda)

این رشته روی ۵ فلسفه اصلی یعنی تنفس مناسب، آرامش، رژیم غذایی صحیح، ورزش و تفکر مثبت متمرکز است و تمرینات خاص دارد.

۸- وینی یوگا (Viniyoga)

این نوع یوگا بیشتر روی افزایش تمرکز ذهن تاکید دارد.

۹- یین یوگا (Yin yoga)

در این نوع تمرکز فرد تمرین می‌کند تا برای مدت زمان طولانی روی حرکات خاصی تمرکز کند. این سبک از یوگا به انعطاف‌پذیری زیاد و قدرت عضلات و استخوان‌ها نیاز دارد.

۱۰- یوگای قبل از تولد یا بارداری (Prenatal yoga)

این نوع ورزش یوگا در بارداری انجام می‌شود و به فرد کمک می‌کند تا پس از زایمان راحت‌تر به فرم دلخواه خود برسد و دوران بارداری راحت‌تری را تجربه کند.

۱۱- یوگای ترمیمی (Restorative yoga)

این نوع یوگا تنها روی چند حرکت ساده متمرکز است و اکثر حرکات آن با پارچه و تکیه‌گاه انجام می‌شود و به فرد کمک می‌کند تا در آرامشی عمیق فرو برود.

فواید ورزش یوگا

یوگا فواید زیادی برای سلامت بدن دارد و نه تنها برای بهبود وضعیت جسمانی و افزایش قدرت بدنی مفید است، بلکه به رفع استرس، افزایش توان ذهنی و آرامش بیشتر فرد نیز کمک می‌کند. به طور کلی هر ورزشی فواید متفاوتی دارد و فواید ورزش پیلاتس با یوگا متفاوت است و اگر تمرینات را به صورت حرفه‌ای و زیر نظر فرد متخصص انجام دهید، قطعا بعد از مدتی اثرات آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که افراد مبتلا به مشکلات جسمانی یا روانی خاص باید قبل از انجام تمرینات یوگا با یک پزشک عمومی مشورت کنند. اگر دوست دارید بدانید که ورزش یوگا برای چی خوبه و چه فوایدی دارد، در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

اینفوگرافی فواید یوگا (تنها 7 مورد اول در عکس اشاره شود)
از مهم‌ترین فواید یوگا می‌توان به افزایش توان عضلانی، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش استرس اشاره کرد.
  • افزایش قدرت عضلانی
  • بهبود کیفیت خواب
  • بهبود تنفس
  • بهبود سلامت قلب
  • کاهش وزن
  • کاهش فشار خون
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و دردهای مزمن
  • کمک به درمان اعتیاد
  • افزایش انعطاف‌پذیری
  • بهبود کیفیت زندگی

خطرات و عوارض جانبی یوگا

به طور کلی تمرینات یوگا بسیار تخصصی هستند و اگر زیر نظر مربی متخصص و آموزش‌دیده انجام شوند، مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند. از رایج‌ترین خطرات این ورزش می‌توان به کشیدگی تاندون‌ها و درد عضلانی اشاره کرد. افرادی که تحت مراقبت‌های پزشکی هستند یا از درد عضلانی رنج می‌برند، نباید بدون مشورت پزشک تمرینات یوگا را شروع کنند. افراد مبتلا به فشار خون بالا، افراد بالای ۶۵ سال، کسانی که مشکل تعادل دارند، خانم‌های باردار و کسانی که از ناحیه زانو، لگن و ستون فقرات آسیب دیده‌اند، باید قبل از شروع این ورزش با یک پزشک متخصص مشورت کنند.

بیشتر بدانید: ورزش تی آر ایکس: ارزان، در دسترس و افزایش دهنده قدرت عضلات قلب

ورزش یوگا مناسب چه کسانی است؟

ورزش یوگا برای همه افراد با هر سن و سال و شرایطی مفید است و انجام دادن روش صحیح ورزش یوگا به شما کمک می‌کند تا بدنی سالم و ذهنی آرام داشته باشید.  به خاطر داشته باشید که برای آموزش ورزش یوگا باید تمرینات را زیر نظر یک مربی متخصص آغاز کنید یا اگر تا حدودی ورزشکار هستید، با مشاهده فیلم ورزش یوگا از مربی‌های متخصص، این ورزش را در خانه انجام دهید. در ادامه به شما می‌گوییم که ورزش یوگا مناسب چه کسانی است.

  • ورزش یوگا قبل از بارداری: انجام دادن یوگا قبل از بارداری به تقویت عضلات لگن و افزایش توان باروری کمک می‌کند و موجب آرامش ذهن و کاهش استرس می‌شود.
  • ورزش یوگا برای دیسک کمر: برخی از تمرینات یوگا به بهبود درد کمر کمک می‌کنند و در افزایش انعطاف‌پذیری عضلات کمر و کاهش فشار از روی ستون فقرات موثر هستند. 
  • ورزش یوگا قبل از خواب: انجام دادن تمرینات یوگا قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.
  • ورزش یوگا بعد از زایمان: از مهم‌ترین فواید این ورزش برای بانوان می‌توان به کاهش استرس، افزایش اعتمادبه‌نفس و همچنین کمک به کاهش وزن بعد از زایمان اشاره کرد.
  • ورزش یوگا برای افزایش قد: این تمرینات شامل حرکات کششی خاصی است که به افزایش قد و جلوگیری از قوز کمر کمک می‌کند.
  • ورزش یوگا برای تنگی کانال نخاعی: افرادی که به تنگی کانال نخاعی مبتلا هستند، می‌توانند با برخی تمرینات خاص، دردهای ناشی از این عارضه را تا حد زیادی برطرف کنند.
  • ورزش یوگا برای آرتروز: برخی از تمرینات ورزش یوگا برای آرتروز مفید هستند و به بهبود درد و تقویت عضلات کمک می‌کنند.
  • ورزش یوگا کودکان: تمرینات یوگای کودکان روی تنفس، افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود رشد ذهنی کودکان متمرکز است و موجب افزایش قدرت بدنی و قدرت ذهنی آن‌ها می‌شود.

ورزش یوگا برای لاغری مفید است؟

انجام دادن تمرینات یوگا به کاهش استرس، افزایش سوخت و ساز بدن و تقویت عضلات کمک می‌کند. این ورزش سرعت متابولیسم و کالری سوزی را زیاد می‌کند و برای بهبود هضم غذا، کاهش  نفخ و همچنین متعادل شدن هورمون‌های بدن نیز مفید است. از طرف دیگر یوگا سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد و میل شما به مصرف خوراکی‌های مضر را کاهش می‌دهد و به همین دلیل یکی از بهترین ورزش‌ها برای کاهش وزن و لاغری محسوب می‌شود.

بیشتر بدانید: ورزش برای دیسک کمر

بهترین ورزش یوگا برای چاقی صورت چیست؟

اگر در فکر راهی برای چاق شدن صورت و رفع چین و چروک‌ها هستید، بهتر است از تمرینات یوگا کمک بگیرید. برای این کار باید انگشتان اشاره ۲ دست را روی راس استخوان گونه در دو طرف قرار دهید. سپس انگشت خود را برای یک دقیقه به صورت دایره‌ای حرکت دهید. در ادامه انگشتان خود را روی مفاصل فک بکشید و با نوک انگشتان این قسمت را به صورت دایره‌ای ماساژ دهید. برای اثربخشی بیشتر باید روزانه حداقل ۴ بار این تمرینات را تکرار کنید.

سخن نهایی

یوگا یکی از مفیدترین انواع تمرینات است که نه تنها روی بهبود قدرت عضلات و انعطاف‌پذیری متمرکز است، بلکه به کاهش استرس و افزایش قدرت ذهن نیز کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که برای کاهش وزن باید در کنار ورزش، رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و مصرف برخی از غذاها را متوقف کنید. در صورت تمایل می‌توانید با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی آنلاین از طریق درمانکده با بهترین متخصصان تغذیه مشورت کنید.

سوالات متداول

ورزش یوگا از کدام کشور آمده است؟

پیشینه این ورزش به حدود ۵۰۰۰ سال پیش و شمال هند بازمی‌گردد.

آیا ورزش یوگا بعد از عمل بینی مجاز است؟

بعد از عمل بینی خم شدن به سمت جلو و حرکات نمایشی موجب تورم می‌شود. سعی کنید در این دوران از انجام حرکاتی که نیاز به خم کردن سر دارند اجتناب کنید.

منظور از ورزش یوگا با پارچه یا کش چیست؟

برای ورزش یوگا با کش یا پارچه باید از کش یا پارچه مخصوص استفاده کنید و در برخی از این تمرینات پارچه از سقف آویزان می‌شود و فرد باید با کمک این پارچه تمرینات خاصی را انجام دهد.

فواید ورزش یوگا برای بانوان چیست؟

از مهم‌ترین فواید ورزش یوگا بانوان می‌توان به افزایش قدرت بدنی، افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش استرس و همچنین افزایش اعتمادبه‌نفس اشاره کرد.

اریال یوگا چیست؟

اریال یوگا یا ورزش یوگا با طناب ترکیبی از آساناهای سنتی و تمرینات هوایی است که برای انجام آن از طناب‌های پارچه‌ای خاص استفاده می‌شود.

بهترین زمان ورزش یوگا چه موقعی است؟

بهتر است تمرینات یوگا را صبح زود و بین تاریکی و طلوع خورشید یا در عصر بین غروب آفتاب و تاریکی انجام دهید.

منابع: medicalnewstoday، now-health، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها