چه چیزهایی سرماخوردگی را بدتر می‌کند؟ این 9 مورد رو انجام نده!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرماخوردگی یک بیماری شایع است که تقریبا همه افراد در طول زندگی خود بارها با آن مواجه می‌شوند. با وجود اینکه این بیماری بی‌خطر است، اما می‌تواند ناراحتی‌ زیادی ایجاد کند. جالب است بدانید که بعضی از عادات یا رفتارهای روزمره می‌توانند علائم سرماخوردگی را بدتر کنند و سرعت بهبودی را کاهش دهند. اگر می‌خواهید بدانید چه چیزهایی سرماخوردگی را بدتر می‌کند، این مقاله از مجله سلامت درمانکده را تا انتها بخوانید.

چگونه بفهمیم سرماخوردگی در حال بدتر شدن است؟

بسته به مدت زمان سرماخوردگی ممکن است در ابتدای بیماری یا در اواسط و انتهای آن علائم متفاوتی داشته باشید. به عنوان مثال، احتمال دارد سرماخوردگی شما با گلودرد و آبریزش بینی شروع شود؛ سپس به خستگی و تب برسد و پس از آن علائم کاهش یابد.

اگر علائم به تدریج تشدید شوند یا علائم جدیدی پیدا ‌کنید، احتمالا سرماخوردگی در حال بدتر شدن است. تب علامت شایع سرماخوردگی است؛ اما اگر دمای بدن بیش از سه روز بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت (حدود ۳۸ درجه سانتی‌گراد) باقی بماند، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر تب از بین برود و سپس دوباره برگردد، نشانه این است که سرماخوردگی در حال وخیم شدن است.

در صورتی که با درد شدید قفسه سینه یا تنگی نفس مواجه شدید، فورا به دنبال مراقبت پزشکی بروید. این‌ها ممکن است نشانه مشکلات دیگری باشند که به درمان نیاز دارند.

بیشتر بدانید: هندوانه برای سرماخوردگی

چه علائمی نشانه بهبود سرماخوردگی هستند؟

اگر علائم به تدریج کمتر شود و به‌ طور کلی احساس بهتری پیدا کنید، سرماخوردگی در حال بهتر شدن است. گاهی‌اوقات سرفه بیشتر از گرفتگی بینی، گلودرد و بدن‌درد باقی می‌ماند. اما اگر سایر علائم در حال از بین رفتن باشند، حتی با وجود سرفه می‌توان سرماخوردگی را رو به بهبود در نظر گرفت.

چه چیزهایی سرماخوردگی را بدتر می‌کند؟

مواردی که احتمال دارد باعث تشدید علائم سرماخوردگی یا طولانی شدن دوره بیماری شوند عبارت‌اند از:

۱. کمبود خواب

خواب کافی برای داشتن سیستم ایمنی سالم ضروری است. یک مطالعه نشان داده است که خواب کمتر از هفت ساعت در شب احتمال ابتلا به سرماخوردگی را تقریبا سه برابر افزایش می‌دهد. سعی کنید در طول شب هشت تا ۱۰ ساعت بخوابید. اگر علائم سرماخوردگی باعث می‌شود شب‌ها بیدار بمانید، زودتر به رختخواب بروید یا در طول روز چرت بزنید.

اینفوگرافی درباره عواملی که باعث بدتر شدن سرماخوردگی می‌شوند
بعضی از عادات یا رفتارها باعث بدتر شدن علائم سرماخوردگی می‌شوند.

۲. استراحت ناکافی

وقتی سرما می‌خورید باید به اندازه کافی استراحت کنید. استراحت فقط به معنی خوابیدن نیست. در زمان بیماری بهتر است به مدت ۲ یا سه روز از انجام ورزش‌های شدید خودداری کنید. همچنین می‌توانید در چند روز اول در خانه بمانید تا استراحت بیشتری داشته باشید.

بیشتر بدانید: دمنوش برای سرماخوردگی

۳. استرس شدید یا مداوم

وقتی نگران کار یا سایر مسائل زندگی خود هستید، استرس به سیستم ایمنی شما آسیب می‌زند. در این حالت، بدن‌تان توانایی مقابله با ویروس‌ها را از دست می‌دهد که این موضوع هم احتمال ابتلا به سرماخوردگی و هم طول مدت بیماری را افزایش می‌دهد.

استرس مداوم می‌تواند تعداد لنفوسیت‌ها را در بدن کاهش دهد. این سلول‌‌ها یک نوع گلبول سفید هستند که به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند. کاهش لنفوسیت‌ها با افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌های ویروسی مرتبط است. استرس مزمن همچنین می‌تواند تعادل کورتیزول (هورمون استرس) را برهم بزند و سطح التهاب را در بدن بالا ببرد.

۴. نادیده گرفتن مصرف مایعات

وقتی بیمار هستید ممکن است به سرعت دچار کم‌آبی شوید. چون بدن شما در زمان تولید و تخلیه مخاط مقدار زیادی مایعات از دست می‌دهد. همچنین اگر تب داشته باشید، این موضوع هم باعث خروج رطوبت از بدن می‌شود. از این‌رو مصرف مایعات فراوان و هیدراته نگه داشتن بدن در زمان سرماخوردگی بسیار مهم است.

مایعات به رقیق شدن مخاط کمک می‌کنند تا سینوس‌ها بهتر تخلیه شوند. علاوه بر این، در حفظ رطوبت بینی و گلو نقش دارند. وقتی سرما می‌خورید، می‌توانید از انواع مایعات مثل آب، آبمیوه، چای داغ و سوپ استفاده کنید. حتی مصرف شیر هم برخلاف آنچه که ممکن است شنیده باشید مشکلی ندارد. این تصور که شیر باعث افزایش مخاط می‌شود، اشتباه است.

۵. نوشیدن الکل

مصرف الکل به‌خصوص در مقادیر زیاد باعث کم‌آبی بدن می‌شود و علائمی مانند گرفتگی بینی را بدتر می‌کند. به‌علاوه، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و ممکن است با داروهای سرماخوردگی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد.

بیشتر بدانید: چه میوه هایی برای سرماخوردگی خوب است؟

۶. سیگار کشیدن

حتی اگر بیمار نباشید، سیگار کشیدن برای ریه‌ها مضر است. افراد سیگاری بیشتر از غیر سیگاری‌ها سرما می‌خورند. علائم آن‌ها هم شدیدتر است و برای مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. سیگار به سلول‌های ریه آسیب می‌زند که این امر باعث می‌شود مبارزه با سرماخوردگی برای بدن سخت‌تر شود. اگر بیمار هستید، سیگار نکشید و در معرض دود دست دوم دیگران هم قرار نگیرید.

فردی که سیگار می‌کشد
سیگار می‌تواند علائم سرماخوردگی را تشدید کند.

۷. درمان اشتباه بیماری

خیلی راحت می‌توان سرماخوردگی را با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفت. ممکن است چند هفته فکر کنید که در حال درمان سرماخوردگی هستید، اما بعد از مدتی متوجه شوید که به یک مشکل دیگر مثل آلرژی مبتلا شده‌اید.

تفاوت آلرژی با سرماخوردگی

سرماخوردگی و آلرژی علائم مشترکی مانند سرفه، آبریزش بینی و عطسه دارند. اما از چند جهت با هم متفاوت هستند. علائم سرماخوردگی معمولا چند روز طول می‌کشد تا به ‌طور کامل ظاهر شوند. اما آلرژی به ‌سرعت بروز می‌کند و تا زمانی که در معرض ماده حساسیت‌زا باشید، ادامه دارد. از طرفی، اگر بدن‌درد یا تب دارید، به احتمال زیاد سرما خورده‌اید.

تفاوت عفونت سینوس با سرماخوردگی

هم سرماخوردگی و هم عفونت سینوس می‌توانند باعث درد در اطراف چشم‌ها و بینی می‌شوند و مخاط زرد رنگ ایجاد ‌کنند. در سرماخوردگی این علائم معمولا در چند روز اول ظاهر می‌شوند. اما عفونت سینوس اغلب بعد از اینکه زمان طبیعی سرماخوردگی تمام شد، بروز می‌کند. بنابراین اگر بعد از چند هفته هنوز این علائم را دارید، ممکن است دچار عفونت سینوس شده باشید. در این شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۸. مصرف داروهای اشتباه

شاید درباره روش‌هایی که وعده می‌دهند سرماخوردگی شما را درمان می‌کنند، شنیده باشید. بسیاری از این ادعاها ثابت نشده‌اند یا حتی علیرغم گیاهی بودن مضر هستند. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • اکیناسه یکی از اولین راه‌کارهای طبیعی است که افراد برای سرماخوردگی توصیه می‌کنند. اما بیشتر مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه بی‌تاثیر است.
  • بسیاری از مردم به این امید که روند بهبود سرماخوردگی را تسریع کنند به سراغ ویتامین C می‌روند. اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ویتامین C می‌تواند طول سرماخوردگی را پس از شروع کاهش دهد.
  • بعضی از افراد برای پایان دادن به سرماخوردگی از زینک (روی) استفاده می‌کنند. اما شواهد در مورد اثربخشی این روش ضعیف است. حتی تعدادی از کسانی که از اسپری بینی حاوی زینک استفاده کرده‌اند، حس بویایی خود را از دست داده‌اند. بنابراین بهتر است از مصرف این نوع محصولات خودداری کنید.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ از سایر اقداماتی است که افراد اغلب وقتی بیمار می‌شوند، امتحان می‌کنند. اما این دارو برای سرماخوردگی مفید نیست. سرماخوردگی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود؛ در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهد.

هیچ راهی برای درمان قطعی سرماخوردگی وجود ندارد. با این حال، راه‌کارهای خانگی و داروهای بدون نسخه می‌توانند  صرف‌نظر از مدت زمان بیماری به کاهش علائم آن کمک کنند.

یک زن در حال خوردن قرص
اگر سرما خورده‌اید، باید بدانید که آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان علائم شما کمک نمی‌کنند.

۹. استفاده بیش از حد از اسپری‌های ضد احتقان

این اسپری‌ها ممکن است در ابتدا خوب عمل کنند. اما اگر بیشتر از سه روز از این محصولات استفاده کنید، وقتی مصرف آن‌ها را متوقف می‌کنید، گرفتگی بینی بدتر می‌شود.

کلام پایانی

سرماخوردگی معمولا یک بیماری خفیف تلقی می‌شود؛ اما توجه به علائم و عوامل تشدیدکننده آن اهمیت زیادی دارد. نشانه‌هایی مانند تب بالا، درد شدید قفسه سینه یا تنگی نفس ممکن است به مشکلات جدی‌تری اشاره داشته باشند که به درمان پزشکی نیاز دارند.

اگر علائم شما پس از چند روز بهبود نیافت یا به‌ طور قابل‌توجهی بدتر شد، توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر به دکتر عمومی مراجعه کنید. دریافت مشاوره و درمان مناسب به شما کمک می‌کند که سریع‌تر بهبود یابید و از بروز عوارض جدی جلوگیری کنید.

شما می‌توانید از طریق وب‌سایت درمانکده ویزیت آنلاین پزشک عمومی بگیرید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر عمومی به دکتر مد نظر خود مراجعه کنید.

سوالات متداول

سرماخوردگی چقدر طول می‌کشد؟

این بیماری معمولا هفت تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

سرماخوردگی تا چه مدت مسری است؟

اگر سرما بخورید، بیماری ممکن است تا ۲ هفته مسری باشد. حتی قبل از اینکه متوجه شوید بیمار شده‌اید، می‌توانید ویروس را به دیگران منتقل کنید. اما بیشترین میزان سرایت زمانی است که علائم شما در بدترین حالت خود قرار دارد. معمولا این دوره در چند روز اول بیماری رخ می‌دهد.

چگونه به سرعت سرماخوردگی را درمان کنیم؟

استراحت کردن و نوشیدن مایعات فراوان بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. مایعات گرم (مانند سوپ) بخورید، آب نمک غرغره کنید، یک دستگاه رطوبت‌ساز داخل اتاق قرار دهید و از داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن کمک بگیرید.

منابع: webmd, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها