درمان سرطان رحم چیست؟ ۷ روش درمان برای این بیماری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرطان رحم بعد از سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان در زنان است و به دو حالت خوش‌خیم و بدخیم وجود دارد. نکته کلیدی در درمان سرطان رحم، تشخیص به موقع بیماری است. این نوع سرطان مانند دیگر انواع سرطان‌ها به صورت خاموش پیشرفت می‌کند و تنها در صورت چکاپ منظم می‌توان آن را به موقع تشخیص داد. اگر می‌خواهید بدانید روش‌های درمانی سرطان این عضو چیست در ادامه این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید.

بهترین درمان سرطان رحم چیست؟

سرطان رحم معمولا در سنین بالا و بعد ازیائسگی در زنان ایجاد می‌شود. این دوره در زنان همراه با علائم یائسگی خود را بروز می‌دهد. اما احتمال بروز سرطان این عضو در سنین پایین‌تر صفر نیست. سلول‌های غیرطبیعی به مرور از دهانه رحم شروع به رشد می‌کنند و در صورت درمان‌نشدن کل توده رحم را فرامی‌گیرند. به این ترتیب هر قدر سرطان این عضو زودتر تشخیص داده شود، درمان آن موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر در مورد سرطان دهانه رحم کلیک کنید.

در مورد بهترین روش‌های درمانی، روشی قطعی را نمی‌توان پیشنهاد کرد؛ زیرا شیوه درمانی در افراد با شرایط بالینی مختلف، متفاوت خواهد بود. بنابراین بهترین روش درمان، روشی است که با توجه به شرایط بالینی بیمار انتخاب شود و موفقیت‌آمیز باشد. با چکاپ و معاینه منظم نزد متخصص بیماری‌های زنان و زایمان، می‌توانید خطر ابتلا شدن این عضو به سرطان را کاهش دهید. برای دریافت نوبت معاینه حضوری یا مشاوره پزشکی آنلاین می‌توانید از خدمات درمانکده کمک بگیرید.

انواع درمان سرطان رحم

آلت: اینفوگرافی انواع روش‌های درمانی سرطان رحم. موارد یک تا هفت نوشته شوند. عکس اینفوگرافی مرتبط با موضوع اصلی یعنی سرطان رحم باشد.
تشخیص و مراجعه زودهنگام به متخصص مهم‌ترین نکته در درمان سرطان رحم است. 

۱. درمان سرطان رحم با شیمی درمانی

در این روش به کمک داروهای شیمی‌درمانی، سلول‌های سرطانی در سراسر بدن از بین می‌روند. شیمی‌درمانی سرطان رحم در چندین مرحله انجام می‌شود و سلول‌های غیر طبیعی به مرور از بین می‌روند. گاهی روش شیمی‌درمانی قبل از عمل جراحی با هدف کوچک‌کردن تومورهای رحم و بعد از جراحی با هدف جلوگیری از عود سرطان انجام می‌شود. داروهای شیمی‌درمانی بسته به نظر پزشک به صورت تزریقی یا موضعی استفاده می‌شوند. کم‌خونی، کاهش وزن،‌ حالت تهوع، استفراغ و ریزش مو از مهم‌ترین عوارض شیمی‌درمانی سرطان رحم هستند. از مهم‌ترین داروهای شیمی‌درمانی سرطان رحم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کربوپلاتین
  • توپوتکان
  • تاکسول
  • سیس پلاتین

۲. درمان سرطان رحم با پرتو درمانی

پرتودرمانی قوی‌ترین روش درمانی در سرطان این عضو است و به طرز موثری سلول‌های تهاجمی را از بین می‌برد. در این شیوه درمانی، پرتوهای کشنده روی تومور و بافت‌های اطراف آن متمرکز می‌شوند. عمده مشکلی که در مورد روش پرتودرمانی سرطان رحم وجود دارد، عوارض جانبی مربوط به آن مثل بی‌اشتهایی، مشکلات خونی و پوستی است. پرتودرمانی سرطان رحم به ۲ صورت انجام می‌شود:

  • پرتودرمانی داخلی: در پرتودرمانی داخلی، ایمپلنت‌هایی داخل تومورها یا نزدیک آن‌ها قرار می‌گیرند و تولید پرتو می‌کنند. در این روش حداکثر میزان دوز به سلول‌های سرطانی تابانده می‌شود،‌ بدون آنکه بافت‌های سالم تحت‌تاثیر قرار بگیرند.
  • پرتودرمانی خارجی: در پرتودرمانی خارجی، پرتوها خارج از بدن و به کمک یک دستگاه به محل تومورها تابانده می‌شوند. در این روش پرتوها تنها به یک نقطه از بدن که محل سلول‌های سرطانی است، تابانده می‌شوند و بافت‌های سالم بدن در معرض آسیب نیستند.

بیشتر بدانید:سرطان رحم بدخیم چیست؟

۳. درمان سرطان رحم با لیزر

یکی دیگر از روش‌های درمانی برای سرطان رحم، لیزردرمانی است. در این روش پرتوها از طریق واژن به طور مستقیم به رحم تابانده می‌شوند. به این ترتیب سلول‌های سرطانی و غیر معمول این عضودر اثر پرتوهای لیزر از بین می‌روند. درمان لیزر درد و سوزش زیادی دارد و معمولا با بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

۴. درمان ایمونوتراپی

درمان ایمونوتراپی دیگر روش درمانی برای سرطان رحم است که با تکیه بر فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی خود فرد انجام می‌شود. در ایمونوتراپی با استفاده از داروهای خاصی، فعالیت سیستم ایمنی علیه سلول‌های سرطانی تقویت می‌شود. درمان ایمونوتراپی در تمام موارد سرطان این عضو انجام نمی‌شود و معمولا به صورت ترکیبی در کنار دیگر روش‌های درمانی کاربرد دارد.

بیشتر بدانید: سرطان رحم در دختران چه علائمی دارد؟

آلت: عکس درمان ایمونوتراپی سرطان رحم. از فایل پیوست استفاده کنید.
در روش ایمونوتراپی، درمان سرطان رحم به کمک سلول‌های سیستم ایمنی خود فرد انجام می‌شود.

۵. درمان جراحی

درمان جراحی به عنوان درمان اصلی این نوع سرطان شناخته می‌شود که انواع مختلفی دارد. روش جراحی با توجه به تعداد تومورها، بدخیم یا خوش‌خیم‌بودن آن‌ها، محل قرارگیری و مرحله بیماری شامل یکی از موارد زیر خواهد بود:

بیشتر بدانید:سرطان رحم خوش خیم؛ علائم شایع و راه‌کارهای درمانی موثر

۱. درمان سرطان رحم با برداشتن رحم

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی، روشی است که در آن رحم و دهانه آن به طور کامل از بدن خارج می‌شوند. در این روش یک برش بزرگ در جلوی شکم ایجاد می‌شود و در مرحله بعد رحم برداشته می‌شود.

۲. جراحی هیسترکتومی رادیکال

زمانی از جراحی هیسترکتومی رادیکال استفاده می‌شود که سرطان علاوه بر رحم به بافت‌های اطراف آن شامل تخمدان‌ها و بخش فوقانی واژن منتشر شده باشد. به این ترتیب عمل جراحی هیسترکتومی رادیکال برای برداشتن رحم، دهانه رحم، تخمدان‌ها، بافت‌های کناری و بخش فوقانی واژن صورت می‌گیرد.

۳. درمان سرطان رحم با لاپاراسکوپی

درمان لاپاراسکوپی به‌روزترین روش برای برداشتن رحم است و نسبت به دیگر روش‌های جراحی عوارض و خطرات کمتری دارد. در این روش ابتدا یک لوله نازک که در انتهای آن دوربین فیلم‌برداری وجود دارد، وارد شکم می‌شود. به این ترتیب تمام بخش‌های شکم و لگن قابل مشاهده است. سپس به کمک ابزارهایی دور رحم برش داده می‌شود؛ بدون اینکه برش بزرگی در سطح شکم ایجاد شود. در نهایت رحم خارج می‌شود.

بیشتر بدانید:علت درد زیر شکم بعد از عمل هیسترکتومی

۴. هیسترکتومی واژینال

زمانی که اندازه رحم بعد از سرطان خیلی بزرگ‌تر از حد معمول نشده باشد، از روش هیسترکتومی واژینال استفاده می‌شود. در این روش ابتدا بافت‌های خونی، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها از رحم جدا می‌شوند و بعد رحم از طریق واژن خارج می‌شود.

در طول جراحی سرطان رحم، معمولا ۲ جراحی دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • جراحی لنفادنکتومی: در این جراحی علاوه بر رحم، غدد لنفاوی حفره لگن برداشته می‌شوند. گاهی این روش جراحی برای تشخیص و بررسی دقیق‌تر وضعیت سرطان رحم انجام می‌شود.  
  • سالپنگو اوفورکتومی: این جراحی برای برداشتن تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ انجام می‌شود. اکثر افراد به این مرحله اضافی نیاز دارند تا سرطان رحم به کلی از بدن خارج شود.

بیشتر بدانید:علائم سرطان در زنان

۶. درمان هورمون‌تراپی

در روش هورمون‌تراپی، از طریق کاهش سطح برخی هورمون‌ها نرخ رشد سلول‌های غیرطبیعی رحم کند و متوقف می‌شود. هورمون‌تراپی براساس شرایط بالینی بیمار و مرحله سرطان به تنهایی یا در کنار سایر روش‌های درمانی کاربرد دارد. پروژستین و تاموکسیفن از جمله داروهای مورد استفاده در این شیوه درمانی هستند.

۷. درمان هدفمند

در درمان هدفمند سرطان رحم، سلول‌های مسئول ایجاد سرطان بدون آسیب به بافت‌های سالم از بین می‌روند. در درمان هدفمند پروتئين‌هایی که باعث رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شوند، شناسایی شده و سپس از بین می‌روند. درمان هدفمند این سرطان به دو شکل آنتی‌بادی مونوکلونال و داروهای کوچک مولکول انجام می‌شود. درمان هدفمند معمولا در ترکیب با شیمی‌درمانی برای سرطان رحم بدخیم استفاده می‌شود.

درمان سرطان رحم خوش خیم

درمان سرطان این عضو در مراحل اولیه بسیار راحت‌تر از مراحل انتهایی این بیماری است. در مراحل اولیه سلول‌های سرطانی قابل کنترل‌تر هستند و می‌توان رشد آن‌ها را متوقف کرد. در سرطان خوش‌خیم این عضو ، سلول‌های غیر طبیعی محدود به حفره رحم هستند و به دیگر بافت‌های بدن منتشر نشده‌اند. درمان در این مرحله بسته به نظر دکتر زنان معالج، از طریق یکی از روش‌های زیر خواهد بود:

  • هورمون‌درمانی
  • پرتودرمانی
  • شیمی‌درمانی
  • ایمونوتراپی

سرطان رحم در مراحل اولیه به یکی از روش‌های هورمون‌درمانی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی یا ایمونوتراپی درمان می‌شود.

درمان سرطان رحم بدخیم

درمان سرطان رحم پیشرفته به مراتب سخت‌تر از سرطان رحم خوش‌خیم است. در این مرحله از بیماری،‌ سلول‌های سرطانی بسیار بزرگ شده‌اند و رشد سریعی دارند. همچنین سلول‌های سرطانی به خارج از رحم منتشر شده‌اند. درمان در سرطان رحم بدخیم اغلب به صورت ترکیبی است؛‌ یعنی کنترل و حذف سلول‌های سرطانی در چند مرحله مختلف درمانی انجام می‌شود.

برای مثال ممکن است ابتدا پرتودرمانی برای توقف سلول‌های سرطانی انجام می‌شود و بعد از در طی عمل جراحی کل رحم برداشته می‌شود. در مواردی که جراحی و پرتودرمانی جوابگو نباشند، دیگر روش‌های درمانی مثل ایمونوتراپی و شیمی‌درمانی انجام می‌شوند.

سخن پایانی

سرطان این عضو دومین سرطان شایع در زنان است که معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد. این سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان و کنترل است. هر چقدر دیرتر به انکولوژیست برای درمان سرطان این عضو مراجعه کنید، احتمال موفقیت درمان کمتر خواهد شد.

با معاینه منظم پزشکی نزد متخصص زنان و زایمان می‌توان سرطان رحم را در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان کرد. اگر در معرض ابتلا به سرطان رحم هستید، می‌توانید از طریق درمانکده با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. از این طریق می‌توانید از بین صدها متخصص، بهترین پزشکان را برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین زنان انتخاب کنید.

سوالات متداول

برای درمان سرطان رحم چه باید کرد؟

برای درمان سرطان این عضو، برای بررسی شرایط ابتدا باید به متخصص زنان و زایمان و سپس برای شروع درمان تخصصی به انکولوژیست مراجعه کرد.

درمان سرطان رحم چگونه است؟

درمان این نوع سرطان بسته به شدت و مرحله بیماری به یکی از روش‌های شیمی‌درمانی، هورمون‌تراپی، جراحی، ایمونوتراپی، لیزر و پرتودرمانی انجام می‌شود.

اگر سرطان رحم درمان نشود چه میشود؟

در صورت درمان‌نکردن سرطان این عضو، سلول‌های سرطانی به سایر ارگان‌های بدن گسترش می‌یابند و سرطان کل بدن را درگیر می‌کند.

منابع: my.clevelandclinic | nhs.uk

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها