قرص اورژانسی دوتایی چیست؟ چه نکاتی را در حین مصرف باید رعایت کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص اورژانسی دوتایی یکی از انواع قرص‌های ضد بارداری اضطراری است که می‌تواند تا ۸۵ درصد در جلوگیری از بارداری ناخواسته موثر باشد. از این قرص می‌توانید در مواقعی که رابطه جنسی محافظت‌نشده داشتید یا روش‌های پیشگیری معمول دچار مشکل شدند (پارگی کاندوم) استفاده کنید. 

برخی افراد این قرص را با اسم «صبح روز بعد» می‌شناسند، اما شما می‌توانید آن را تا ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی در هر ساعتی از شبانه روز بخورید. اگر قصد استفاده از قرص اورژانسی دوتایی دارید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم باید قرص اورژانسی دوتایی چگونه مصرف شود و عوارض آن چیست.

قرص اورژانسی دوتایی چیست؟

تصویر خانمی در حال خوردن قرص با یک لیوان آب
پزشکان توصیه می‌کنند قرص‌های اورژانسی دوتایی را نباید بیش از سه تا چهار بار در سال استفاده کنید.

این قرص نوعی از قرص اورژانسی ضد بارداری دارای پروژسترون محسوب می‌شود و حاوی ۲ دوز لوونورژسترول ۰.۷۵ میلی‌گرمی است که باید در ۲ نوبت با فاصله ۱۲ ساعت از یکدیگر مصرف شوند.

قرص‌های اورژانسی دوتایی به همان اندازه قرص‌های اورژانسی تک دوز (حاوی یک دوز لوونورژسترول) موثر هستند. برخی از زنان ممکن است ترجیح دهند قرص‌های دوتایی را مصرف کنند؛ زیرا پس از مصرف ۲ قرص با فاصله ۱۲ ساعت، عوارض جانبی کمتری احساس می‌کنند.

به یاد داشته باشید، قرص‌های اورژانسی دوتایی به طور ویژه برای مواقع اضطراری طراحی شده‌اند و نباید به عنوان روش منظم پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار بگیرند. اگر به دنبال قرص ضد بارداری برای پیشگیری مداوم هستند، قرص‌های دیگری همچون قرص LD وجود دارند. برای درک بهتر تفاوت قرص اورژانسی با ال دی، مقاله مرتبط با آن را در درمانکده مطالعه کنید.

نحوه اثرگذاری قرص‌های اورژانسی دوتایی

قرص دوتایی اورژانسی ضد بارداری حاوی دوز بالایی از هورمون پروژسترون است و با جلوگیری از تخمک‌گذاری یا تاخیر در زمان آن عمل می‌کند. همچنین، ممکن است حرکت اسپرم را کاهش داده و احتمال لقاح را کمتر کند. اگر برای شما هم سوال پیش آمده در چه صورت قرص اورژانسی اثر نمیکند، می‌توانید مقاله مرتبط با آن را در درمانکده مطالعه کنید.

 کاربرد قرص اورژانسی دوتایی

کاربرد اصلی قرص‌های اورژانسی دوتایی، جلوگیری از بارداری پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده یا در صورت عدم استفاده صحیح از روش‌های معمول ضد بارداری است.

روش مصرف قرص اورژانسی دوتایی چگونه است؟

تصویر ورق دوتایی قرص اورژانسی
اولین دوز از قرص اضطراری دوتایی باید حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف شود.

قرص‌های اورژانسی دوتایی شامل ۲ دوز لوونورژسترول ۰.۷۵ میلی‌گرمی هستند. بدین معنی که در هر ورق، ۲ قرص وجود دارد. این قرص‌ها باید در اسرع وقت پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده یا در صورت عدم استفاده صحیح از روش‌های معمول ضد بارداری مصرف شوند. https://www.darmankade.com/blog/effects-emergency-contraception-on-periods/

موثرترین زمان مصرف آن‌ها در سه روز اول (۷۲ ساعت) پس از رابطه جنسی است. با این حال، برخی متخصصان معتقدند تا پنج روز پس از رابطه جنسی می‌توان این قرص‌ها استفاده کرد کرد، اما اثربخشی آن‌ها در این مدت کاهش می‌یابد.

نحوه استفاده از قرص اورژانسی دوتایی به شرح زیر است:

  • یک قرص ۰.۷۵ میلی‌گرمی را در ۷۲ ساعت ساعت اول پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف کنید. ۱۲ ساعت بعد از مصرف دوز اول، باید قرص ۰.۷۵ میلی‌گرمی دیگر مصرف شود.
  • شما می‌توانید هر ۲ قرص را به صورت همزمان هم مصرف کنید.

نکات مهم طریقه استفاده از قرص اورژانسی دوتایی

اثربخشی قرص‌های اورژانسی دوتایی با گذشت زمان کاهش می‌یابد. بنابراین، بهتر است آن‌ها را هر چه زودتر بعد از رابطه جنسی (حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد) مصرف کنید. نکات مهمی که حین استفاده از قرص اورژانسی دوتایی باید مورد توجه قرار گیرند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قرص‌ها را باید همراه با آب قورت دهید.
  • شما می‌توانید قرص اورژانسی دوتایی را همراه با غذا یا بدون آن مصرف کنید.
  • مصرف قرص‌های اورژانسی دوتایی در چرخه قاعدگی مجاز است.
  • برای کاهش احتمال حالت تهوع، بهتر است این قرص‌ها را همراه با غذا مصرف کنید.
  • اگر داروی خاصی می‌خورید، قبل از مصرف قرص‌های اورژانسی دوتایی حتما با پزشک مشورت کنید تا تداخل دارویی ایجاد نشود.
  • این قرص‌های ضد بارداری اضطراری نباید به عنوان روش معمول پیشگیری از حاملگی مورد استفاده قرار بگیرند.
  • اگر وزن بالای ۷۰ کیلوگرم دارید، قبل از مصرف این قر‌ص‌ها با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است حجم بالای چربی در بدن، اثربخشی قرص‌های ضد بارداری اورژانسی را کاهش دهد و به دوز بیشتری از قرص نیاز داشته باشید.
  • اگر به طور مرتب رابطه جنسی محافظت‌نشده دارید، باید در مورد روش‌های موثرتر پیشگیری از بارداری با دکتر زنان خود صحبت کنید.
  • قرص‌های اورژانسی دوتایی در برابر بیماری‌های مقاربتی (STIs) از شما محافظت نمی‌کنند.

قرص اورژانسی دوتایی چه عوارضی دارد؟

 اینفوگرافیک عوارض قرص اورژانسی دوتایی
حالت تهوع، سردرد، خستگی و تغییرات چرخه قاعدگی از عوارض شایع قرص‌های اورژانسی دوتایی به‌شمار می‌آیند.

از عوارض قرص اورژانسی که ممکن است برخی خانم‌ها تجربه کنند مخصوصا عوارض قرص اورژانسی بر پریودی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع
  • تغییر در چرخه قاعدگی
  • سردرد
  • سردرد
  • خستگی
  • درد شکمی
  • تغییرات خلقی

این عوارض معمولا در انواع قرص‌های اورژانسی مانند قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ مشترک است.

تاثیرات قرص اورژانسی دوتایی و پریود

مصرف قرص‌های اورژانسی دوتایی می‌توانند تاثیرات مختلفی بر چرخه قاعدگی شما داشته باشند؛ از جمله:

۱- تاخیر در قاعدگی: شایع‌ترین عارضه جانبی قرص‌های اورژانسی، تاخیر در قاعدگی بعدی شماست. این تاخیر می‌تواند تا یک هفته یا بیشتر باشد. اگر پریودتان تا هفت روز بعد از تاریخ مورد انتظار شروع نشد، تست بارداری انجام دهید.

۲- خونریزی نامنظم: ممکن است بعد از مصرف قرص‌های اورژانسی، بین پریودها لکه‌بینی یا خونریزی نامنظم خفیف و کوتاه‌مدت تجربه کنید.

۳- خونریزی شدیدتر یا سبک‌تر: برخی از زنان بعد از مصرف قرص‌های اورژانسی، خونریزی شدیدتر یا سبک‌تر از حد معمول را در دوران قاعدگی بعدی خود تجربه می‌کنند.

۴- تغییر در چرخه قاعدگی: ممکن است بعد از مصرف قرص‌های اورژانسی، طول چرخه قاعدگی شما تغییر کند. این تغییر معمولا موقتی است و در قاعدگی بعدی برطرف می‌شود.

آیا مصرف قرص اورژانسی دوتایی در شیردهی مجاز است؟

مطالعات نشان می‌دهند، این قرص‌ها به دلیل اینکه در مواقع اضطراری برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شوند، برای نوزاد شیرخوار مضر نیستند. بنابراین، مادران شیرده می‌توانند در مواقع اضطراری از این قرص استفاده کنند. 

منابع معتبر در خصوص نحوه استفاده از قرص‌های اورژانسی در دوره شیردهی عنوان می‌کنند که  بهتر است مادران شیرده قرص دوم را بعد از شیردهی به نوزاد مصرف کنند یا سه تا چهار ساعت پس از مصرف هر دوز به نوزاد خود شیر دهند.

با این حال، پس از مصرف قرص‌های اورژانسی دوتایی، مقدار کمی هورمون پروژسترون به شیر مادر منتقل می‌شود و از این راه به نوزاد می‌رسد. از همین‌رو توصیه می‌کنند، قرص اورژانسی دوتایی را در دوران شیردهی بدون مشورت با متخصص زنان و زایمان مصرف نکنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری در مواقع اضطراری، استفاده از قرص اورژانسی دوتایی است. این قرص‌ها می‌توانند به طور موقت تخمک‌گذاری را به تاخیر بیندازند یا مانع از لقاح در رحم شوند. معمولا توصیه می‌شود از قرص‌های اورژانسی دوتایی فقط سه تا چهار بار در سال استفاده کنید؛ زیرا استفاده بیشتر از آن‌ها می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی جدی شود. شما می‌توانید برای درک بهتر تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی، مقاله مرتبط با آن را در درمانکده مطالعه کنید.

همچنین، اگر می‌خواهید در مورد نحوه مصرف این قرص‌ها بیشتر بدانید یا از ایمن بودن آن‌ها متناسب با شرایط خاص خود مطمئن شوید، به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. شما می‌توانید در این وب‌سایت با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر زنان و زایمان باتجربه آشنا شوید. 

درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان و تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

قرص اورژانسی دوتایی چجوری بخوریم؟

نحوه استفاده صحیح از این قرص، بدین شکل است که ابتدا باید یک قرص ۰.۷۵ میلی‌گرمی را حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف کنید. نوبت خوردن قرص ۰.۷۵ میلی‌گرمی دیگر، ۱۲ ساعت پس از مصرف دوز اول است.

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی دوتایی چه وقتی است؟

بهتر است این قرص را در ۱۲ ساعت اولیه و حداکثر تا ۷۲ ساعت (سه روز) پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف کنید.

قرص اورژانسی دوتایی تا چه مدت از بارداری جلوگیری می‌کند؟

این قرص تنها برای پیشگیری از بارداری بعد از یک بار رابطه جنسی محافظت‌نشده موثر است.

منابع: drugs | myhealth | mothertobaby

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها