شربت نئوتادین برای سرفه خوبه؟ بررسی انواع کاربردهای این دارو

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شربت نئوتادین با نام ژنریک دس‌لوراتادین از داروهای خانواده آنتی‌هیستامین به‌شمار می‌آید. این دارو، نسل جدید آنتی‌هیستامین است که با عوارض جانبی حداقلی برای کودکان بالای ۶ سال تجویز می‌شود. اغلب داروهای مخصوص کودکان و بزرگسالان با هم متفاوت هستند؛ نئوتادین یکی از این داروهاست که فرم شربت آن را برای کاهش علائم آلرژی و سرماخوردگی کودکان فرموله می‌کنند. با این حال، پزشکان در برخی مواقع، این شربت را برای درمان رینیت آلرژی فصلی در بزرگسالان هم مورد استفاده قرار می‌دهند. 

اگر پزشک برای فرزند شما فرم شربت نئوتادین را تجویز کرده، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم شربت نئوتادین برای چی خوبه و روش مصرف آن چگونه است.

شربت نئوتادین برای چیست؟

 اینفوگرافیک کاربرد شربت‌نئوتادین
معمولا پزشک این شربت را برای کاهش علائم سرماخوردگی و آلرژی در کودکان تجویز می‌کند.

شربت نئوتادین با طعم میوه و رنگ زرد کم‌رنگ، مخصوص کودکان تولید می‌شود، اما گاهی‌اوقات پزشک برای درمان بزرگسالان هم از آن استفاده می‌کند. به طور کلی می‌توان کاربرد شربت نئوتادین ۵ و ۲.۵ میلی‌گرم برای کودکان را شامل موارد زیر دانست:

  • درمان رینیت آلرژی
  • کاهش علائم کهیر مزمن ایدیوپاتیک مانند خارش
  • بهبود تب یونجه
  • کاهش التهاب مخاط بینی ناشی از آلرژیک
  • رفع علائم سرماخوردگی
  • بهبود سرفه ناشی از آلرژی و حساسیت

بیشتر بدانید:شربت فکسوفنادین برای چیست؟ این شربت چه کاربردی دارد؟

شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان

این شربت را می‌توان یک داروی سرماخوردگی با اثربخشی بالا دانست که در دسته داروهای آنتی‌هیستامین جای دارد. زمانی که سرماخوردگی کودکان با علائمی مانند عطسه، سرفه، آبریزش بینی، خارش چشم و… همراه است می‌توانید از داروی مهارکننده هیستامین مانند شربت نئوتادین استفاده کنید. 

همچنین، در مواقعی که کودک به دلیل سرماخوردگی و عفونت ناشی از آن، دچار گوش درد می‌شود، پزشک این شربت را برای کاهش درد تجویز می‌کند. از طرفی، می‌توان شربت دس‌لوراتادین را یک داروی موثر برای آبریزش بینی ناشی از آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان دانست. این شربت با مسدودسازی هیستامین، تاثیر زیادی در قطع آبریزش بینی کودکان دارد.

آیا شربت نئوتادین برای سرفه خوب است؟

برخی از متخصصان این شربت را برای درمان خلط پشت حلق و سرفه‌های خشک کودکان و بزرگسالان تجویز می‌کنند. در واقع، زمانی که سرفه ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی باشد، ممکن است پزشک برای رفع آن، شربت نئوتادین کودکان را تجویز کند.

مقدار مصرف شربت نئوتادین برای کودکان

پزشک، مقدار و دوز مصرفی این شربت را بر اساس سن و شدت علائم آلرژی یا سرماخوردگی در کودک مشخص می‌کند. شربت نئوتادین از خانواده آنتی‌هیستامین‌ها است و اثرات آن تا ۲۴ ساعت بعد در بدن باقی می‌ماند؛ از همین‌رو دکتر کودکان معمولا این دارو را بیش از یک بار در روز تجویز نمی‌کند. 

دوز تجویزی این شربت توسط پزشک برای سرماخوردگی و آلرژی کودکان به شرح زیر است:

  • کودکان زیر ۶ سال: فقط به تجویز پزشک پس از معاینه دقیق
  • کودکان ۶ تا ۱۱ سال: ۲.۵ میلی‌گرم و یک بار در روز
  • کودکان بالای ۱۲ سال: پنج میلی‌گرم و یک بار در روز

بیشتر بدانید:شربت پرومتازین چیست؟ با علائم آلرژیت خدافظی کن!

طریقه مصرف شربت نئوتادین

تصویر کودکی در حال خوردن شربت دارویی
این شربت با طعم و بوی میوه‌های مختلف تولید می‌شود؛ به همین دلیل اغلب کودکان به راحتی آن را می‌خورند.

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند برای اثربخشی بهتر، این شربت را صبح‌ها به کودکان بدهید. با این حال، ممکن است پزشک متناسب با شرایط جسمی هر کودک، زمان مصرف آن را تغییر دهد. نکته مهم در روش مصرف شربت نئوتادین این است که کودک باید دارو را حتما در ساعت‌های مشخصی از شبانه‌روز مصرف کند. بنابراین، آن را فقط به شب‌ها یا صبح‌ها اختصاص دهید. همچنین، دقت کنید که شربت را با قاشق مخصوص درون بسته‌بندی به کودک خود بدهید؛ زیرا قاشق‌های معمولی دوز دارو را به درستی مشخص نمی‌کنند.

در صورت فراموش کردن یک دوز از شربت نئوتادین چه کنیم؟

اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری دوز فراموش‌شده را به کودک بدهید. با این حال، اگر زمان نوبت بعدی دارو نزدیک است، می‌توانید دوز فراموش‌شده را نادیده بگیرید و شربت را طبق زمان تعیین‌شده در نوبت بعدی مصرف کنید. لازم به ذکر است، تحت هیچ شرایطی نباید ۲ دوز از دارو را به صورت همزمان به کودک بدهید؛ زیرا منجر به واکنش‌های خطرناک می‌شود.

بیشتر بدانید:قرص نئوتادین؛ تسکین علائم حساسیت و آلرژی با یک قرص!

موارد احتیاط مصرف شربت دس‌لوراتادین

این دارو برای اغلب افراد ایمن است. با این حال پزشکان آن را در شرایط زیر، با احتیاط تجویز می‌کنند:

  • حساسیت به داروهای خانواده آنتی‌هیستامین
  • کودکان زیر ۶ سال
  • سابقه ابتلا به بیماری‌های کبدی و کلیوی
  • سابقه بیماری‌های قلبی یا فشار خون بالا
  • بیماری و حساسیت‌های پوستی
  • آزمایشات پوستی برای تشخیص آلرژی (این شربت می‌تواند بر نتایج تست پوستی برای تشخیص آلرژی تاثیر بگذارد؛ بنابراین قبل از انجام آزمایش، درباره مصرف شربت دس‌لوراتادین با پزشک مشورت کنید.)

بیشتر بدانید:قرص کلرفنیرامین؛ پایان علائم آلرژی و سرماخوردگی با یک قرص!

تداخل دارویی شربت نئوتادین کودکان

اینفوگرافیک شربت نئوتادین با کدام داروها تداخل دارد؟
اگر کودک شما داروی شیمیایی خاصی می‌خورد، قبل از مصرف این شربت حتما به پزشک اطلاع دهید.

این شربت ممکن است با برخی داروهای دیگر تداخل ایجاد کند و باعث کاهش اثربخشی یا افزایش عوارض جانبی آن‌ها شود. بنابراین، قبل از مصرف این شربت توسط کودکان، حتما با متخصص اطفال مشورت کنید و اگر فرزند شما داروهای زیر را استفاده می‌کند حتما به پزشک اطلاع دهید:

  • اریترومایسین
  • آزیترومایسین
  • کتوکونازول
  • فلوکستین
  • سایمتیدین
  • ایزوکربوکسازيد
  • فنلزین
  • پروکاربازین
  • پیتولیسانت
  • ترانیل سیپرومین
  • داروهای حاوی لوراتادین (به دلیل شباهت داروی دس‌لوراتادین و لوراتادین)

بیشتر بدانید:قرص هیدروکسی زین؛ از تسکین واکنش آلرژیک تا رفع تنش عصبی

عوارض شربت نئوتادین برای کودکان

این شربت بر روی نوزادان بالای ۶ ماه آزمایش شده و هیچ نوع خطر جانبی جدی ایجاد نکرده است. با این حال، مصرف هر نوع شربت و دارویی برای کودکان زیر ۶ سال باید با مشورت و تجویز دکتر کودکان انجام شود. متخصصان معتقدند، اصلی‌ترین عوارض این شربت برای کودکان، کمی خواب‌آلودگی و احساس گیجی است که می‌توان آن را طبیعی دانست. 

اگر گیجی و خواب‌آلودگی کودک ادامه‌دار باشد یا بسیار شدید شود، باید حتما به دکتر کودکان اطلاع دهید. از دیگر عوارض جدی این شربت در کودکان می‌توان به واکنش‌های آلرژیک با علائمی مانند بثورات پوستی، خارش، سرگیجه، مشکلات تنفسی، تورم صورت و زبان یا گلو اشاره کرد که به اقدامات درمانی فوری نیاز دارند.

بیشتر بدانید:قرص کتوتیفن چیست؟ آنتی‌هیستامین قوی در درمان علائم آلرژی

آیا مصرف شربت نئوتادین در بارداری و شیردهی مجاز است؟

اگر قصد مصرف این دارو را در دوران بارداری و شیردهی دارید، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. این شربت از خانواده آنتی‌هیستامین‌ها است و در حال حاضر تحقیقات کافی در مورد نحوه اثرگذاری آن بر روی جنین وجود ندارد. از طرفی، متخصصان معتقدند شربت نئوتادین با شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود؛ بنابراین بهتر است از مصرف شربت نئوتادین در شیردهی بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

شربت نئوتادین یک دارو از خانواده آنتی‌هیستامین‌ها است که به درمان کاهش آلرژی و درمان سرماخوردگی کودکان کمک می‌کند. در حال حاضر، برندهای مختلفی این شربت را تولید می‌کنند که شما می‌توانید قبل از خرید، جهت اطمینان از اثربخشی آن‌ها و اطلاع از دوز مناسب برای فرزندتان با پزشک مشورت کنید. 

برای این منظور کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید تا با بهترین پزشکان عمومی و متخصصان از جمله دکتر متخصص اطفال آشنا شوید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا متخصص آنلاین کودک نوبت بگیرید.

سوالات متداول

شربت نئوتادین چیست؟

این شربت با نام ژنریک دس‌لوراتادین از داروهای خانواده آنتی‌هیستامین است که با طعم و بوی میوه‌های مختلف تولید می‌شود. از این شربت برای کاهش علائم آلرژی و سرماخوردگی کودکان استفاده می‌کنند.

شربت نئوتادین بعد از باز شدن تا چند وقت قابل استفاده است؟

شما می‌توانید این شربت را پس از باز کردن درب آن، تا ۶ ماه مورد استفاده قرار دهید.

آیا شربت نئوتادین خواب اور است؟

بله. این شربت معمولا تا حدودی گیجی و خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند که طبیعی است، اما اگر ادامه‌دار باشد باید حتما به پزشک اطلاع دهید.

شربت نئوتادین برای بزرگسالان هم کاربرد دارد؟

این شربت مخصوص کودکان تولید می‌شود، اما گاهی‌اوقات پزشک برای درمان بزرگسالان هم از آن استفاده می‌کند.

آیا شربت نئوتادین باعث اسهال میشود؟

خیر. اصلی‌ترین عوارض این شربت برای کودکان، گیجی و خواب‌آلودگی است و تاکنون گزارشی مبنی بر اسهال شدن کودک پس از مصرف آن وجود ندارد.

مقدار مصرف شربت نئوتادین چند بار در روز است؟

معمولا پزشک این شربت را برای مصرف یک بار در روز تجویز می‌کند که بهتر است آن را در ساعت‌های مشخصی به کودک‌تان بدهید.

منابع: healthhub | medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها