قرص لاکتوفم چیست؟ بررسی 4 کاربرد شایع این دارو و موارد منع مصرف

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص لاکتوفم (LactoFem) به عنوان یک مکمل پروبیوتیک برای درمان و پیشگیری از عفونت‌های واژن، مخصوصا عفونت باکتریایی و قارچی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص به دلیل داشتن ترکیبات منحصربه‌فرد به رشد میکروب‌های مفید در واژن کمک می‌کند و مانع از گسترش میکروب‌های مضر در این ناحیه می‌شود. اگر در حال مصرف این دارو هستید یا به عفونت واژینال مبتلا شده‌اید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم قرص لاکتوفم برای چی خوبه و چگونه باید از آن استفاده کرد.

قرص لاکتوفم چیست؟

لاکتوفم یک مکمل پروبیوتیک است که شامل مقدار زیادی از باکتری‌های مفید دستگاه ادراری و تناسلی زنان می‌شود. از طرفی، کپسول لاکتوفم به عملکرد بهتر دستگاه گوارش و تقویت سیستمی ایمنی بدن کمک می‌کند. این قرص حاوی ترکیبات مهمی از جمله باکتری‌های مفید است که باعث تعادل میکروبیوم روده می‌شوند و می‌توانند مشکلاتی مانند نفخ، اسهال و یبوست را کاهش دهند. 

در حال حاضر، قرص لاکتوفم به طور اختصاصی برای درمان و پیشگیری از عفونت‌های واژینال در زنان و دختران جوان تجویز می‌شود. این قرص می‌تواند به خوبی تعادل میکروبی محیط واژن را حفظ کند و مانع از رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مضر شود.

موارد استفاده از قرص لاکتوفم

اینفوگرافیک موارد استفاده قرص لاکتوفم
کپسول لاکتوفم برای پیشگیری و درمان عفونت واژینال، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است.

این قرص به طور کلی برای موارد زیر تجویز می‌شود:

  • درمان عفونت باکتریایی و قارچی واژن
  • افزایش تاثر آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد قارچ
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • برقراری تعادل در فلور طبیعی واژن
  • کاهش مقاومت به انسولین

بیشتر بدانید:دارو برای عفونت واژن

  • جلوگیری از برگشت مجدد عفونت واژن
  • جلوگیری از بروز علائم سندرم روده تحریک‌پذیر
  • کاهش اثرگذاری دیابت نوع ۲ 
  • جلوگیری از دیابت بارداری
  • افزایش ترشحات طبیعی هنگام رابطه جنسی
  • بهبود مشکل خشکی واژن در زنان یائسه
  • کاهش جذب کلسترول
  • مصرف در بارداری و کاهش خطر ابتلا به آلرژی در نوزادان
  • کمک به بهبود علائم ویروس HIV
  • کاهش دردهای ناشی از اندومتریوز

مکانیسم اثر لاکتوفم (LactoFem)

پس از مصرف این دارو به شکل خوراکی، ترکیبات آن از طریق روده و دیواره‌های معده به واژن می‌رسند. ترکیبات لاکتوفم حاوی باکتری‌های مفید دستگاه تناسلی زنان است که پس از مصرف، برخی از باکتری‌های مفید آزاد می‌شوند و بعد از ورود به محیط واژن از رشد عفونت در آن ناحیه جلوگیری می‌کنند. در واقع، می‌توان گفت لاکتوفم با تقویت سیستم ایمنی بدن و ایجاد تعادل در میکروفلور طبیعی واژن مانع از ایجاد عفونت‌های واژینال می‌شود.

روش مصرف قرص لاکتوفم

پزشک معمولا دوز مناسب این دارو را بر اساس شرایط فردی، شدت و نوع بیماری، روزانه یک تا ۲ عدد تجویز می‌کند. معمولا مصرف این دارو برای اثرگذاری مطلوب بر وضعیت میکروبیوم روده‌ای و ایجاد تعادل در میکروب‌های مفید واژن به مدت ۲ ماه توصیه می‌شود. به یاد داشته باشید، مصرف خودسرانه قرص لاکتوفم می‌تواند به جای اثربخشی مطلوب باعث برهم خوردن تعادل فلور طبیعی واژن شود؛ بنابراین لاکتوفم را حتما طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید. 

بهترین زمان مصرف لاکتوفم (LactoFem)

بهترین زمان خوردن قرص لاکتوفم بعد از وعده‌های غذایی است. پس از صرف غذا، میزان اسید معده کمتر است و خوردن لاکتوفم در این زمان، احتمال ایجاد ناراحتی گوارشی را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید متناسب با روال زندگی فردی خود یکی از وعده‌های اصلی غذایی را برای مصرف این قرص انتخاب کنید.

قرص لاکتوفم برای چیست؟

 تصویر یک خانم که به دلیل درد دستش را روی ناحیه تناسلی گذاشته
کپسول لاکتوفم برای درمان عفونت‌های واژینال باید با تجویز دکتر زنان استفاده شود.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این قرص به دلیل بهبود سلامتی دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن، موارد استفاده مختلفی دارد. با این حال، کاربرد اختصاصی لاکتوفم برای خانم‌ها به شرح زیر است:

۱- قرص لاکتوفم برای عفونت واژن

در اغلب موارد، متخصصان در کنار داروهای درمان‌کننده عفونت واژن، این قرص را برای برقراری تعادل در فلور طبیعی واژن تجویز می‌کنند.

۲- رفع بوی بد واژن با کپسول لاکتوفم

بوی بد واژن را می‌توان ناشی از عفونت این ناحیه دانست. کپسول لاکتوفم با درمان عفونت واژینال به برطرف شدن بوی بد ناحیه تناسلی زنان کمک می‌کند.

۳- قرص لاکتوفم برای عفونت باکتریایی

در برخی موارد پزشک، لاکتوفم را برای درمان واژینوز باکتریایی یا عفونت باکتریایی ناشی از تغییرات هورمونی تجویز می‌کند.

بیشتر بدانید:دوش واژینال چیست و چه مشکلات جدی به همراه دارد

۴-  رفع خشکی واژن با کپسول لاکتوفم

کاهش سطح استروژن در زنان عامل اصلی خشکی واژن است. کپسول لاکتوفم می‌تواند علاوه بر درمان عفونت واژینال به افزایش ترشحات واژن و رفع خشکی آن کمک کند.

کاربرد قرص لاکتوفم برای مردان

لاکتوفم یک مکمل پروبیوتیک مخصوص بانوان است. با این حال، برخی مطالعات نشان داده‌اند این قرص به بهبود سلامت کلی مردان هم کمک می‌کند. از مهم‌ترین فواید لاکتوفم برای مردان می‌توان به بهبود عملکرد گوارش و جذب مواد مغذی اشاره کرد. از طرفی، می‌توان ترکیبات پروبیوتیک این کپسول را برای کاهش عوارض دستگاه گوارش مانند اسهال و افزایش سیستم ایمنی بدن موثر دانست. با این حال، اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا دارای شرایط پزشکی ویژه‌ای هستید، بهتر است قبل از مصرف مکمل لاکتوفم با پزشک مشورت کنید.

مصرف قرص لاکتوفم در زمان پریودی مجاز است؟

مصرف این دارو هیچ تاثیر منفی بر پریود ندارد. بعضی از متخصصان معتقدند با توجه به اینکه لاکتوفم دارای خاصیت ضد التهابی است، می‌تواند برخی عوارض دوره قاعدگی مانند دردهای شکمی، تورم و تنش درونی را تسکین ببخشد.

موارد احتیاط و منع مصرف کپسول لاکتوفم

اگر به بیماری یا شرایط خاصی همچون موارد زیر مبتلا هستید، قبل از مصرف لاکتوفم به پزشک اطلاع دهید:

  • مصرف داروهای سرکوب‌کننده ایمنی
  • سابقه ابتلا به حساسیت غذایی یا دارویی
  • ایدز یا نقش سیستم ایمنی
  • ابتلا به علائم عفونت شدید مانند تهوع، استفراغ، درد شدید شکمی و اسهال خونی
  • درمان با داروهای شیمی درمانی
  • ناراحتی‌های مرتبط با دریچه قلب
  • سابقه بیماری کولیت اولسراتیو
  • سابقه ابتلا به سندرم روده کوتاه

بیشتر بدانید:بررسی انواع عفونت دستگاه تناسلی زنان

قرص لاکتوفم در بارداری و شیردهی

این قرص در دوران بارداری معمولا با هدف جلوگیری از ابتلا به دیابت یا کاهش خطر ابتلای نوزاد به آلرژی تجویز می‌شود. بنابراین اگر در دوران بارداری برای شما کپسول لاکتوفم تجویز شد، نگران اثرگذاری آن بر جنین نباشید. در حال حاضر، مصرف قرص لاکتوفم در شیردهی و بارداری به عنوان یک داروی پروبیوتیک ایمن مجاز است. با این حال، بهتر است قبل از مصرف، حتما با دکتر زنان یا متخصص اطفال مشورت کنید. 

آیا کپسول لاکتوفم برای باردار شدن تجویز می‌شود؟

این قرص به طور خاص برای باردار شدن تجویز نمی‌شود و تاثیری بر قدرت باروری زنان ندارد. بنابراین به شنیده‌ها در مورد اثرگذاری قرص لاکتوفم قبل از بارداری توجهی نکنید و فقط در صورت تجویز مستقیم دکتر زنان از آن استفاده کنید.

تاثیر قرص لاکتوفم قبل از انتقال جنین

تجویز هر قرص و دارویی در فرآیند بارداری، مخصوصا بارداری‌های خاص مانند IVF (لقاح خارج از رحم) به تجویز پزشک بستگی دارد. محیط سالم و متعادل واژن تاثیر مثبتی بر موفقیت انتقال جنین و بهبود شانس بارداری می‌گذارد. از همین‌رو ممکن است در برخی موارد، دکتر متخصص زنان قبل از انتقال جنین این دارو را با هدف بهبود سلامت واژن و تعادل میکروبیوم بدن تجویز کند. 

تداخل دارویی لاکتوفم

 اینفوگرافیک تداخل دارویی کپسول لاکتوفم
لاکتوفم نوعی مکمل پروبیوتیک است و ممکن است به دلیل تداخل با برخی داروها اثربخشی خود را از دست بدهد.

لاکتوفم نوعی مکمل پروبیوتیک است و مصرف همزمان آن با آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن اثربخشی پروبیوتیک شود. از همین‌رو توصیه می‌کنند، این داروها را با فاصله زمانی حداقل ۲ ساعت از یکدیگر مصرف کنید. از دیگر داروهایی که ممکن است با کپسول لاکتوفم تداخل ایجاد کنند باید به داروهای سرکوب‌کننده ایمنی و داروهای شیمی‌درمانی اشاره کنیم. قبل از مصرف این داروها به صورت همزمان حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

عوارض قرص لاکتوفم (LactoFem)

لاکتوفم نوعی پروبیوتیک ایمن به‌شمار می‌آید و تاکنون گزارشی مبنی بر ایجاد عوارض جانبی پس از مصرف آن ارائه نشده است. برخی افراد ممکن است در روزهای ابتدایی مصرف لاکتوفم دچار نفخ شکمی شوند که با ادامه مصرف دارو برطرف می‌شود. در صورتی که این عارضه پس از چند روز بهبود پیدا نکرد یا شدیدتر شد حتما مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک اطلاع دهید.

همچنین اگر پس از مصرف لاکتوفم با علائم واکنش آلرژیک مانند راش‌های پوستی، کهیر، تورم صورت، خارش، سرگیجه شدید، سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه و مشکل تنفسی مواجه شدید، مصرف دارو را ادامه ندهید و سریعا پزشک را در جریان این علائم بگذارید.

بیشتر بدانید:نکاتی که باید درباره بوی واژن بدانید

راهنمای مراجعه به پزشک

اگر به عفونت واژن مبتلا شده‌اید، احتمال اینکه دکتر زنان قرص لاکتوفم برای شما تجویز کند، زیاد است. این دارو به ایجاد تعادل در فلور طبیعی واژن و بهبود عفونت‌های باکتریایی و قارچی واژینال کمک می‌کند. از طرفی، متخصصان کپسول لاکتوفم را به عنوان یک مکمل پروبیوتیک موثر برای موارد مختلفی از جمله عملکرد بهتر دستگاه گوارش، اسهال، سندرم روده تحریک‌پذیر، کولیت اولسراتیو و مشکلات التهابی تجویز می‌کنند.

شما باید این دارو را حتما زیر نظر پزشک مصرف کنید. برای دریافت مشاوره در مورد کپسول لاکتوفم نزد بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر متخصص زنان و زایمان می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

ایا قرص لاکتوفم باعث خونریزی میشود؟

این قرص هیچ تاثیر منفی بر پریود ندارد و معمولا در زمان یا میزان خونریزی عادت ماهانه تغییری ایجاد نمی‌کند.

قرص لاکتوفم روزی چند بار بخوریم؟

معمولا پزشک این دارو را روزانه یک تا ۲ عدد به مدت ۲ ماه تجویز می‌کند.

آیا قرص لاکتوفم باعث چاقی میشود؟

تاکنون گزارشی مبنی بر تغییرات وزنی مانند افزایش وزن پس از مصرف لاکتوفم گزارش نشده است.

ایا قرص لاکتوفم باعث یبوست میشود؟

خیر. ارتباطی بین مصرف این قرص و بروز یبوست وجود ندارد.

قرص لاکتوفم باعث جوش صورت میشود؟

پروبیوتیک‌ها می‌توانند با تقویت عملکرد بازسازی پوست از بروز آکنه جلوگیری کنند. با این حال، واکنش‌های فردی می‌توانند به مکمل‌های پروبیوتیک مانند لاکتوفم متفاوت باشند و در موارد نادر ممکن است برخی افراد در ابتدای مصرف این دارو دچار تغییرات موقت در پوست خود شوند.

آیا بهتر است قرص لاکتوفم در یخچال نگهداری شود؟

بله. از این قرص باید در جای خنک مانند یخچال نگهداری کنید.

منابع: eliveragroup | zisttakhmir | akpsho

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها