پماد فلوئوسینولون برای چیست؟ بررسی 8 کاربرد این پماد+ روش مصرف

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پماد فلوئوسینولون (Fluocinolone) یکی از داروهای موضعی پرکاربرد برای درمان بیماری‌های پوستی همراه با التهاب و خارش است. این پماد از دسته داروهای کورتیکواستروئیدی به‌شمار می‌آید که با کاهش تولید مواد شیمیایی التهابی در بدن، به تسکین علائم ناخوشایند و بهبود شرایط پوستی کمک می‌کند. 

از فلوئوسینولون معمولا به دلیل اثربخشی بالا و توانایی در کاهش سریع علائم، برای مواردی مانند اگزما، درماتیت، پسوریازیس و التهاب آلرژیک استفاده می‌کنند. با این حال، به دلیل برخی عوارض جانبی جدی باید داروی موضعی فلوئوسینولون را حتما تحت نظر پزشک استفاده کنید. 

در ادامه این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با فواید، عوارض، روش مصرف و تداخل دارویی پماد فلوئوسینولون بیشتر آشنا کنیم.

اطلاعات شناسنامه‌ای پماد فلوئوسینولون

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای دارواز این پماد برای تسکین التهاب، قرمزی و خارش پوست ناشی از اگزما، درماتیت، پسوریازیس، اختلالات آلرژیک و نیش حشرات استفاده می‌کنند.
نام داروپماد فلوئوسینولون با نام تجاری سینالار (Synalar) شناخته می‌شود.
گروه دارواین پماد در دسته داروهای کورتیکواستروئیدی قرار دارد.
ساختار دارو
فرمول شیمیایی داروC24H30F2O6
داروهای هم‌گروهتریامسینولون ان ان، فلوران درنولید، پردنی کاربات، کلوبتازول و هیدروکورتیزون موضعی
فرم‌های موجود داروکرم و پماد ۲۵ درصد
جدول اطلاعات شناسنامه‌ای پماد فلوئوسینولون

مکانیسم اثر پماد فلوئوسینولون (Fluocinolone)

فلوئوسینولون از دسته داروهای کورتیکواستروئیدی موضعی است و مکانیسم اثر آن بر اساس مهار واکنش‌های التهابی و ایمنی بدن عمل می‌کند. این پماد پس از جذب از طریق پوست و عبور از مسیرهای فارماکوکینتیک به پروتئین پلاسما متصل می‌شود و با تولید مواد شیمیایی خاص، اثرات ضد التهابی به جا می‌گذارد. 

کرم فلوئوسینولون خاصیت نرم‌کنندگی و آبرسانی دارد؛ از همین‌رو می‌تواند علائم آزاردهنده ناشی از بیماری‌های پوستی را تسکین دهد. لازم به ذکر است، این پماد درمان‌کننده بیماری‌های پوستی نیست، اما اثرگذاری مطلوبی بر کاهش علائم ناشی از آن‎ها دارد.

پماد فلوئوسینولون برای چیست؟

این پماد یک استروئید موضعی برای تسکین طیف گسترده‌ای از اختلالات التهابی، خارش و آلرژی‌های پوستی است. معمولا متخصصان کرم فلوئوسینولون را برای بهبود علائم اگزما، درماتیت، پسوریازیس، التهاب آلرژیک و نیش حشرات تجویز می‌کنند. 

بیشتر بدانید:بهترین پماد برای درمان گال چیست؟

آلترنیتیو: اینفوگرافیک موارد استفاده از پماد فلوئوسینولون
مکانیسم اثر داروی موضعی فلوئوسینولون به کاهش سریع علائم التهابی و بهبود بیماری‌های پوستی کمک می‌کند.

دیگر موارد استفاده از این داروی موضعی به شرح زیر است:

۱- پماد فلوئوسینولون برای واژن

در برخی مواقع، پزشک این پماد را برای بهبود التهاب، قرمزی و تحریکات به وجود آمده در پوست اطراف واژن تجویز می‌کند. شما می‌توانید به کمک فلوئوسینولون موضعی جوش و التهاب ناشی از اپیلاسیون یا پوشیدن لباس زیر تنگ را بهبود ببخشید. به یاد داشته باشید، پوست واژن بسیار حساس است و تنها در صورت تجویز پزشک باید از این پماد برای درمان التهاب در آن ناحیه استفاده کرد.

۲- پماد فلوئوسینولون برای جوش صورت

این داروی موضعی اثربخشی مطلوبی بر بهبود التهاب و قرمزی جوش صورت دارد. معمولا متخصصان برای بهبود آکنه چرکی و انواع جوش صورت ناشی از عفونت‌های اولیه پوستی، پماد فلوئوسینولون ۲۵ درصد تجویز می‌کنند. 

بیشتر بدانید: پماد بتامتازون برای چیست؟

۳- پماد فلوئوسینولون برای لک

یکی دیگر از کاربردهای این پماد، استفاده از آن برای بهبود لک‌های پوستی، مخصوصا لک‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی است. شما می‌توانید مقداری از این کرم را روی ناحیه آسیب‌دیده پوست بمالید تا به مرور زمان، لک‌ها کم‌رنگ‌تر شوند.

۴- پماد فلوئوسینولون برای گوش

در صورت تجویز پزشک، از این داروی موضعی می‌توانید برای بهبود اگزمای گوش و اوتیت خارجی استفاده کنید. با این حال، یادتان باشد فلوئوسینولون فقط برای استعمال خارجی استفاده می‌شود و نباید آن را درون گوش وارد کنید. 

بیشتر بدانید: اشک مصنوعی و هر آنچه درباره آن باید بدانید!

۵- پماد فلوئوسینولون برای اگزما

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این پماد، بهبود علائم اگزما مانند حساسیت و پوسته پوسته شدن پوست است. معمولا پزشک این داروی موضعی را برای بهبود علائم انواع مختلف اگزما مانند اگزما درماتیت، اگزمای آتوپیک، اگزمای سبوره‌ای، اگزمای دیسکوئید، درماتیت تماسی و نورودرماتیت تجویز می‌کند.

۶- پماد فلوئوسینولون برای نوزاد

از این کرم موضعی می‌توان برای بهبود حساسیت پوستی نوزادان به پوشک استفاده کرد. با این حال، یادتان باشد دوز پماد فلوئوسینولون برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است و حتما باید زیر نظر پزشک مورد استفاد قرار بگیرد.

۷- فلوئوسینولون برای روشنی پوست

این پماد به طور خاص برای روشن‌تر شدن پوست طراحی نمی‌شود. با این حال، اگر بخش‌هایی از پوست شما به دلیل آلرژی، زخم و جای جوش تیره شده باشد، ممکن است پزشک متخصص فلوئوسینولون ۲۵ درصد موضعی را برای از بین بردن التهابات و روشن‌تر شدن پوست آن نواحی تجویز کند.

بیشتر بدانید:پماد موپیروسین چیست؟

۸- پماد فلوئوسینولون برای سوختگی

 تصویر خانمی در حال مالش پماد روی پوست دست
کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند فلوئوسینولون باید حتما با تجویز پزشک استفاده شوند.

فلوئوسینولون موضعی نوعی داروی ضد التهاب است که در صورت صلاحدید پزشک می‌توان از آن برای رفع التهاب و خارش ناشی از سوختگی درجه یک و ۲ استفاده کرد.

روش مصرف پماد فلوئوسینولون (Fluocinolone)

این پماد یک کورتیکواستروئید با قدرت متوسط است، از همین‌رو توصیه می‌شود آن را حتما طبق دستورالعمل پزشک مورد استفاده قرار دهید. فلوئوسینولون موضعی باید برای استعمال روی پوست استفاده شود و بهتر است آن را روی صورت، زیر بغل یا کشاله ران نمالید، مگر در مواردی که پزشک‌تان این پماد را به طور اختصاصی برای نواحی مذکور تجویز کرده باشد.

نکات مهمی که باید حین مصرف کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند فلوئوسینولون رعایت کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • طول دوره درمان با این پماد ۲ هفته است.
  • از تماس مستقیم این پماد با چشم‌ها خودداری کنید.
  • اگر پس از ۲ هفته علائم بیماری فروکش نکرد، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • از تغییر خودسرانه دوز مصرفی این پماد بپرهیزید.
  • در صورتی که قصد باردار شدن دارید، قبل از استفاده از فلوئوسینولون موضعی حتما با پزشک مشورت کنید.
  • در طول استفاده از پماد فلوئوسینولون، ناحیه آسیب‌دیده را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

بیشتر بدانید:پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان و زنان چیست؟

موارد احتیاط و منع مصرف فلوئوسینولون موضعی

فلوئوسینولون یک داروی موضعی از خانواده کورتیکواستروئیدها است؛ از همین‌رو مصرف آن در افراد مسن که بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی پوستی قرار می‌گیرند و اشخاص الکلی یا سیگاری باید با احتیاط کامل انجام شود. از طرفی، این پماد برای نوزادان و کودکان مگر با تجویز مستقیم پزشک متخصص توصیه نمی‌شود. 

علاوه بر این، بهتر است در صورت وجود شرایط یا بیماری‌های زیر، قبل از استفاده از فلوئوسینولون موضعی با پزشک مشورت کنید:

  • دیابت
  • شیردهی و بارداری
  • ابتلا به عفونت فعال
  • سوختگی و آسیب‌دیدگی وسیع در پوست
  • سابقه بروز واکنش‌های آلرژیک غیر طبیعی به داروهای استروئیدی
  • نازکی بیش از حد پوست

بیشتر بدانید: پماد تریامسینولون برای چیست؟

عوارض پماد فلوئوسینولون چیست؟

 اینفوگرافیک عوارض جانبی کرم موضعی فلوئوسینولون
استفاده طولانی‌مدت و بدون تجویز پزشک از کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند فلوئوسینولون می‌تواند عوارض جانبی پوستی ایجاد کند.

عوارض جانبی این پماد که ممکن است در صورت مصرف بیشتر از دوز تعیین‌شده بروز پیدا کنند، عبارت‌اند از:

  • لک‌های قرمز تیره
  • عفونت
  • سوزش یا خارش
  • خشکی پوست
  • رشد غیر طبیعی مو در صورت یا بدن
  • تاول دردناک
  • نازک‌شدن پوست
  • تورم در احساس گرما در پوست
  • اختلال در سیستم ایمنی
  • اختلال در بافت زیر جلدی پوست
  • اختلال در غدد درون‌ریز
  • بروز درماتیت در اطراف دهان
  • تحریک پوست

بیشتر بدانید:پماد برای از بین بردن جای زخم؛‌ معرفی بهترین پمادها

تداخل دارویی کرم موضعی فلوئوسینولون (Fluocinolone)

استفاده همزمان از این داروی موضعی ممکن است با برخی داروهای دیگر تداخل ایجاد کند و اثربخشی آن‌ها را از بین ببرد. در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر، قبل از استفاده از پماد فلوئوسینولون با دکتر عمومی مشورت کنید:

  • آلدسلوکین
  • دفراسیروکس 
  • ریتودرین
  • کورتیکورلین
  • هیالورونیداز

مصرف پماد فلوئوسینولون در بارداری و شیردهی مجاز است؟

متخصصان معتقدند، پماد فلوئوسینولون بارداری را به خطر می‌اندازد؛ زیرا در حال حاضر تحقیقات علمی کافی درباره تاثیر این داروی موضعی بر روی جنین و عوارض احتمالی آن وجود ندارد. بنابراین نباید تحت هیچ شرایطی بدون تجویز پزشک از فلوئوسینولون موضعی در دوران بارداری استفاده کنید.

استفاده خودسرانه از پماد فلوئوسینولون در شیردهی هم مجاز نیست و به تجویز پزشک نیاز دارد. معمولا پزشک در صورت نیاز، این داروی موضعی را با دوز بسیار پایین برای زنان شیرده تجویز می‌کند. لازم به ذکر است، زنان شیرده نباید بدون مشورت با پزشک، فلوئوسینولون موضعی را روی بافت اصلی پستان، نوک یا اطراف آن بمالند.

راهنمای مراجعه به پزشک

پماد فلوئوسینولون، یک داروی موضعی از خانواده کورتیکواستروئیدها است که به بهبود علائمی مانند خارش، التهاب، قرمزی و تورم ناشی از اگزما یا واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کند. با این حال، نباید از این پماد بدون تجویز پزشک استفاده کنید، زیرا فلوئوسینولون نوعی کورتون موضعی به‌شمار می‌آید و مصرف خودسرانه آن می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی پوستی جدی شود. 

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و پرسیدن سوالات خود درباره این پماد به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان متخصص این مجموعه مشاوره بگیرید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر عمومی نزد پزشک مورد نظر خود نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

پماد فلوئوسینولون برای چی خوبه؟

این پماد به تسکین التهاب، خارش، تورم و قرمزی ناشی از اگزما، درماتیت، پسوریازیس، واکنش پوستی آلرژیک و نیش حشرات کمک می‌کند.

پماد فلوئوسینولون برای جوش صورت خوبه؟

به طور کلی استعمال این پماد روی صورت بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود. در برخی مواقع، ممکن است پزشک فلوئوسینولون موضعی را برای تسکین التهاب، قرمزی و خارش ناشی از آکنه و انواع جوش تجویز کند.

پماد فلوئوسینولون برای تبخال لب مناسب است؟

این پماد از خانواده کورتیکواستروئیدها است و برای درمان تبخال، مگر با تجویز مستقیم پزشک توصیه نمی‌شود.

آیا باید پماد فلوئوسینولون در یخچال نگهداری شود؟

خیر. بهتر است این داروی موضعی را در دمای اتاق، به دور از گرمای مستقیم، نور خورشید و یخ‌زدگی نگهداری کنید.

استفاده از پماد فلوئوسینولون برای آبله مرغان خوب است؟

کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند فلوئوسینولون در موارد عفونت ویروسی از جمله آبله مرغان توصیه نمی‌شوند. اگر پزشک این پماد را برای علائم پوستی آزاردهنده آبله مرغان مانند خارش و التهاب تجویز کرد، باید آن را برای مدت بسیار کوتاه و به صورت یک لایه نازک روی پوست استفاده کنید.

منابع: drugs | medscape

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید دو هفته هست که عرق سوزی بین پا هستم اصلا خوب نمیشه از این پماد استفاده کنم اشکالی ندارد