عمل بینی فانتزی چیست؟ این نوع جراحی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عمل بینی فانتزی یکی از جراحی‌های زیبایی، تهاجمی و پیچیده است که با هدف تغییر شکل ساختار و ابعاد بینی انجام می‌شود. پزشک متخصص جراح برای این منظور از تکنیک‌های مختلفی مانند جراحی باز (Open Rhinoplasty) یا جراحی بسته (Closed Rhinoplasty) استفاده می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی عمل بینی فانتزی پرداخته‌ایم.

عمل بینی فانتزی یعنی چه؟

در عمل بینی فانتزی پزشک جراح تغییرات چشمگیری در ساختار بینی ایجاد خواهد کرد تا ظاهری هنری به شکل و ساختار بینی دهد. هدف اصلی این جراحی، ایجاد یک ظاهر زیبا و جذاب برای بینی است که ممکن است با سایر بخش‌های چهره در هماهنگی کامل نباشد. این نوع جراحی به دقت و مهارت بالای جراح نیاز دارد تا نتیجه نهایی هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکردی قابل قبول باشد.

قبل و بعد جراحی بینی فانتزی را می‌بینید.
عکس بینی فانتزی نشان می‌دهد که در این جراحی تغییرات زیادی در ساختار بینی ایجاد می‌شود.

عمل بینی فانتزی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر بینی استخوانی دارید، می‌توانید روی این جراحی فکر کنید. فاکتورهای زیر باعث می‌شوند تا عمل بینی فانتزی استخوانی نتایج بهتری را به همراه داشته باشد:

  • ساختار غضروفی قوی‌تر: بینی‌های استخوانی به داشتن غضروف‌های قوی‌ و محکم‌ مشهور هستند. این ساختار قوی به جراح اجازه می‌دهد تا تغییرات گسترده‌تری را روی ساختار بینی انجام دهد.
  • نتایج پایدار‌تر: به دلیل ساختار محکم‌تر و پوست نازک‌تر نتایج جراحی بینی استخوانی معمولا پایدارتر و ماندگارتر هستند. از نظر پزشکان این ویژگی بسیار مهم است، زیرا تغییرات جراحی فانتزی به ثبات و دوام بیشتری نیاز دارند تا فرم آن حفظ شود.

بیشتر بدانید:عمل بینی چیست؟

  • امکان اصلاح جزئیات بیشتر: در بینی استخوانی به دلیل قابلیت بیشتر پوست برای انقباض و تطابق با تغییرات، امکان اصلاح جزئیات و ایجاد تغییرات دقیق‌تر فراهم است. این امر باعث می‌شود بینی پس از جراحی طبیعی‌تر و هماهنگ‌تر با سایر بخش‌های چهره به نظر برسد.

به همین دلیل افرادی که دماغ استخوانی دارند کاندیدای مناسبی برای عمل بینی فانتزی هستند. البته در کنار آن انتخاب جراح مجرب نیز بسیار مهم است تا بتواند با بهره‌گیری از این ویژگی‌ها نتیجه‌ای مطلوب و هماهنگ به چهره دهد.

اینفوگرافیکی که ویژگی‌های جراحی بینی فانتزی را نشان می‌دهد.
جراحی بینی فانتزی شکل و ساختار خاصی به بینی می‌دهد.

عمل بینی فانتزی گوشتی چقدر موفقیت‌آمیز است؟

اگر بینی گوشتی دارید، این جراحی به دلایل زیر نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد:

  • ضخامت پوست: بینی‌های گوشتی پوست ضخیم‌تری دارند. این موضوع باعث می‌شود پزشک نتواند تغییرات ظریف و دقیقی را در بینی اعمال کند. به همین دلیل جزئیات ظاهری بینی فانتزی به خوبی مشخص نمی‌شود.
  • غدد چربی زیاد: پوست بینی‌های گوشتی اغلب دارای غدد چربی بیشتری هستند. این ویژگی باعث می‌شود بینی پس از جراحی کمتر شکل بگیرد و احتمال بازگشت به حالت اولیه بیشتر باشد.

بیشتر بدانید:عمل بینی عروسکی به چه صورتی میاد؟

  • ساختار غضروفی ضعیف: بینی‌های گوشتی غضروف‌های ضعیف‌تر و نرم‌تری دارند. در جراحی فانتزی، تغییرات زیادی در ساختار بینی ایجاد می‌شود که نیازمند پایه‌ قوی غضروفی است. در بینی گوشتی، این پایه ضعیف‌تر است و احتمال تغییر شکل یا ناپایداری بینی بیشتر خواهد بود.

عوارض جراحی بینی فانتزی چیست؟

جراحی فانتزی بینی به شکل‌های مختلف می‌تواند ساختار و عملکرد بینی را تهدید کند:

  • تضعیف ساختار غضروفی: جراحی‌های فانتزی بینی با تغییرات گسترده مانند تراشیدن و تغییر شکل غضروف‌ها همراه است. این عمل تهاجمی باعث تضعیف ساختار بینی می‌شود. به همین دلیل ممکن است بینی نتواند وزن خود را به خوبی تحمل کند. این امر نیز به نوبه خود منجر به افتادگی یا تغییر شکل بینی در طول زمان می‌شود.
  • مشکلات تنفسی: تغییرات شدید در ساختار بینی می‌تواند باعث تنگی مجاری هوایی شود. اگر پزشک جراح دقت کافی در حفظ و تقویت ساختار داخلی بینی نداشته باشد احتمال بروز مشکلات تنفسی وجود دارد.

بیشتر بدانید:عمل بینی به سبک نیمه فانتزی چیست؟

  • زخم‌ها و اسکارهای داخلی: انواع جراحی‌های بینی مانند مدل فانتزی می‌توانند باعث ایجاد اسکارهای داخلی شوند. این موضوع نیز ریسک انسداد مجاری هوایی و بروز مشکلات تنفسی را افزایش می‌دهد.
  • تغییرات در عملکرد بینی: بینی وظایف حیاتی مانند تنفس، بویایی و تنظیم دمای هوای دریافتی از محیط بیرون را بر عهده دارد. جراحی‌های فانتزی می‌توانند عملکرد طبیعی آن را مختل کنند.
  • ناپایداری بلندمدت: تغییرات شدید در ساختار بینی ممکن است در طول زمان ناپایدار شوند. به همین دلیل ممکن است به جراحی‌های ترمیمی نیاز پیدا کنید.
  • عفونت و التهاب: تغییرات گسترده در بافت‌ و ساختار بینی خطر بروز عفونت و التهاب را افزایش می‌دهد. عفونت می‌تواند باعث آسیب به بافت‌ و غضروف‌ها شود و بهبودی را به تاخیر بیندازد یا مشکلات بیشتری ایجاد کند.
تغییرات بینی قبل و بعد از جراحی زیبایی بینی
عمل بینی فانتزی می‌تواند باعث آسیب ساختار و عملکرد بینی شود.

فرق بینی عروسکی با فانتزی چیست؟

مهم‌ترین تفاوت‌های این جراحی‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • میزان تغییرات: در بینی عروسکی تغییرات ملایم‌تری وجود دارد و بیشتر طبیعی به‌نظر می‌رسد. در حالی که در عمل فانتزی بینی، تغییرات اغراق‌آمیز‌ و چشمگیرتر هستند.
  • هماهنگی با چهره: بینی عروسکی معمولا بهتر با ویژگی‌های طبیعی چهره هماهنگ می‌شود و هدف آن ایجاد زیبایی طبیعی است. در مقابل، بینی فانتزی ممکن است شکلی خاص و غیرطبیعی به چهره دهد که ممکن است با سایر ویژگی‌های چهره تفاوت بیشتری داشته باشد.
  • سطح دقت و جزئیات: جراحی بینی عروسکی نیاز به دقت و جزئیات کمتری نسبت به بینی فانتزی دارد.

انتخاب بین این دو نوع جراحی بینی به ترجیحات شخصی و ویژگی‌های چهره شما بستگی دارد. همچنین مشاوره با یک جراح متخصص به شما کمک می‌کند تا بهتر و مطمئن‌تر تصمیم‌ بگیرید. برای این منظور می‌توانید با پزشکان متخصص درمانکده مشاوره آنلاین داشته باشید.

بیشتر بدانید:عفونت بینی بعد از عمل

عمل بینی فانتزی در چند خط

جراحی بینی فانتزی به عنوان یکی از تهاجمی‌ترین انواع جراحی به شما این امکان را می‌دهد تا ظاهر بینی خود را به شکلی دلخواه و البته فانتزی تغییر دهید. این جراحی ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای همه افراد نمی‌تواند مناسب باشد.

سوالات متداول

عمل بینی فانتزی به چه صورت هایی میاد؟

این جراحی بیشتر برای صورت‌های کوچک و ظریف مناسب است. همچنین افرادی که صورت‌هایی با زاویه‌های تیز و خطوط واضح دارند کاندیدای مناسبی برای این جراحی هستند.

آیا عمل بینی فانتزی دخترانه با عمل بینی فانتزی مردانه فرق دارد؟

بله. این تفاوت‌ها می‌توانند در اندازه و شکل بینی، ساختار نوک بینی، پل بینی و زاویه بین نوک بینی و لب بالا باشند.

عمل بینی فانتزی از روبرو چگونه دیده می‌شود؟

بینی فانتزی از روبه‌رو باریک‌تر به نظر می‌رسد. این ویژگی به ایجاد ظاهری زیبا و جذاب کمک می‌کند.

عمل بینی فانتزی سربالا برای بینی‌های گوشتی مناسب است؟

عمل بینی فانتزی گوشتی نمی‌تواند با نتایج پایدار همراه باشد. به همین دلیل پزشکان جراح پیشنهاد می‌کنند افراد با بینی‌های گوشتی از این جراحی استفاده نکنند.

تفاوت عمل بینی نیمه فانتزی با فانتزی چیست؟

تغییر ساختار بینی در جراحی‌های فانتزی بسیار بیشتر از جراحی‌های نیمه‌فانتزی است. بینی‌های نیمه فانتزی هماهنگی بیشتری با چهره فرد دارند و طبیعی‌تر هستند.

منبع: medical4tourist |‌ healthline | facialplasticsbh

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها