کاندوم خاردار چیست؟ بررسی 4 مدل پرکاربرد از این نوع کاندوم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از نکات مهم حین رابطه جنسی، رعایت بهداشت جنسی است. زوجین می‌توانند برای حفظ سلامت و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی از کاندوم استفاده کنند. اگر بدانید کاندوم چیست، احتمالا با انواع آن که بر اساس شکل ظاهری و ویژگی‌های کاربردی طبقه‌بندی می‌شود، آشنا هستید. کاندوم خاردار یکی از انواع این محصولات بهداشتی است که با طراحی خاص خود، علاوه بر جلوگیری از بارداری ناخواسته و انتقال بیماری‌های مقاربتی، به تجربه حس متفاوت و داشتن سکس لذت‌بخش کمک می‌کند. 

در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم کاندوم خاردار برای چی خوبه و چگونه باید از آن استفاده کرد.

کاندوم خاردار چیست؟

کاندوم خاردار (Barbed Condom) یکی از انواع کاندوم‌هایی است که علاوه بر جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی و بارداری ناخواسته با هدف افزایش لذت و تحریک جنسی طراحی شده است. این محصول که به کاندوم آجدار هم معروف است، با برجستگی‌ها یا خارهای کوچکی بر روی سطح پوشش کاندوم تولید می‌شود. 

این برجستگی‌ها ممکن است گرد، هرمی یا دارای اشکال دیگری باشند. معمولا برجستگی‌های روی کاندوم آجدار در قسمت کلاهک یا بدنه کاندوم طراحی می‌شوند، اما این احتمال وجود دارد که بخشی از آن درون کاندوم قرار بگیرند تا باعث تحریک آلت تناسلی مردانه شوند. جالب است بدانید کاندوم‌های آجدار صرفا برای مردان طراحی نمی‌شوند، بلکه در حال حاضر کاندوم زنانه با این طرح و ویژگی در بازار وجود دارد و برای مواقعی که آقایان نمی‌خواهند از کاندوم استفاده کنند، کاربردی است. 

بیشتر بدانید:چگونه رابطه جنسی (سکس) خوب داشته باشیم؟

انواع کاندوم‌های خاردار

اینفوگرافیک انواع کاندوم‌های خاردار
بهترین کاندوم آجدار باید بر اساس نیازها و ترجیحات شخصی انتخاب شود.

این محصول که با جنس ژله‌ای، سیلیکونی، لاتکس، پلی‌اورتان یا پلی‌استایرن (لاتکس مصنوعی) تولید می‌شود، تنوع زیادی دارد. معمولا کاندوم‌های خاردار را بر اساس شکل ظاهری، ویژگی‌های کاربردی و مواد سازنده به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. در ادامه می‌توانید با بهترین کاندوم خاردار آشنا شوید:

۱- کاندوم ژله‌ای یا سیلیکونی

این نوع کاندوم آجدار بسیار پرطرفدار است؛ زیرا از یک ماژول تحریک‌کننده تشکیل شده که می‌تواند زنان را به اوج لذت برساند. کاندوم‌های خاردار سیلیکونی قابل شستشو هستند و تا زمانی که دچار پارگی نشوند، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۲- کاندوم آجدار معمولی

این نوع کاندوم از برجستگی‌های کوچک و روان‌کننده تشکیل شده که باعث تحریک زنان و رسیدن به ارگاسم لذت‌بخش در آن‌ها می‌شود. کاندوم‌های خاردار معمولی طرفداران زیادی دارند و بسیار پرفروش هستند.

۳- کاندوم خار درشت

همان‌طور که از نام این محصول پیداست، در طراحی آن برجستگی‌ها و خارهای درشتی به کار رفته است؛ به همین دلیل قدرت تحریک بالایی دارد. این کاندوم خاردار برای خانم هایی که می‌خواهند سریعا به ارگاسم برسند گزینه مناسبی است.

۴- کاندوم با خارهای بسیار درشت

این کاندوم که با نام کاندوم فضایی شناخته می‌شود، خارهای بسیار درشتی دارد و از قدرت تحریک‌پذیری بالایی برخوردار است. معمولا این محصول را برای افزایش اعتمادبه‌نفس در مردان توصیه می‌کنند. انواع رایج کاندوم فضایی عبارت‌اند از:

  • فضایی طوقی
  • اره ماهی
  • دکم‌هدار
  • شمشیری
  • چرخشی

کاندوم خاردار تاخیری چیست؟

این نوع کاندوم با هدف به تاخیر انداختن انزال در رابطه جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به زودانزالی است. از طرفی، افرادی که می‌خواهند مدت زمان رابطه جنسی خود را افزایش دهند می‌توانند هنگام سکس از کاندوم آجدار تاخیری استفاده کنند. این نوع از کاندوم‌های خاردار حاوی ماده تاخیری لیدوکائین و بنزوکائین هستند و با ایجاد بی‌حسی موضعی در آلت تناسلی باعث به تاخیر افتادن انزال می‌شوند.

بیشتر بدانید:اسپری تاخیری برای چیست؟

چه افرادی می‌توانند از کاندوم‌های آجدار استفاده کنند؟

تصویری از کاندوم خاردار سیلیکونی
کاندوم‌های خاردار برای افزایش تحریک و لذت رابطه جنسی در هر ۲ طرف طراحی شده‌اند.

افرادی که سردمزاجی یا تاخیر در ارگاسم بر کیفیت رابطه زناشویی آن‌ها تاثیر گذاشته است، می‌توانند از کاندوم‌های خاردار با هدف افزایش تحریک و تجربه ارگاسم بهتر استفاده کنند. برجستگی‌های موجود بر روی کاندوم‌های آجدار باعث افزایش حساسیت و سرعت ارگاسم می‌شود. 

از طرفی، برخی از کاندوم‌های آجدار با ویژگی تاخیر در انزال طراحی شده‌اند و برای زوج‌هایی که به دنبال تجربه سکس با عشق برای مدت طولانی‌تری هستند، مناسب است. گروه دیگری که می‌توانند از فواید سکس با کاندوم خاردار لذت ببرند، زنانی هستند که به دلیل نوسانات هورمونی و تغییرات دهانه واژن ناشی از افزایش سن و زایمان، ارگاسم لذت‌بخشی ندارند. این گروه از خانم‌ها می‌توانند برای افزایش تحریک و لذت در رابطه جنسی، کاندوم‌های آجدار خریداری کنند. 

شما می‌توانید برای انتخاب بهترین کاندوم خاردار از مشاوره آنلاین با دکتر زنان و زایمان درمانکده استفاده کنید.

فواید کاندوم خاردار

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید کاندوم خاردار به چه دردی میخوره، باید بگوییم این محصول می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر برای حفظ سلامت جنسی عمل کند و باعث بهبود کیفیت و رضایت جنسی زوجین شود. 

به طور کلی مهم‌ترین مزایای استفاده از کاندوم‌های خاردار را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • افزایش تحریک و لذت: برجستگی‌های موجود بر روی کاندوم آجدار باعث افزایش تحریک دیواره واژن و کلیتوریس در زنان می‌شود و می‌تواند لذت جنسی را برای هر ۲ طرف افزایش دهد.
  • ایجاد تنوع در رابطه جنسی: استفاده از این محصولات می‌تواند به ایجاد تنوع و هیجان در رابطه جنسی کمک کند. این تغییرات برای جلوگیری از یکنواختی و افزایش جذابیت رابطه موثر هستند.
  • افزایش اعتمادبه‌نفس: دانستن این موضوع که شریک جنسی از سکس لذت می‌برد، به افزایش اعتمادبه‌نفس مخصوصا در آقایان کمک می‌کند. نتیجه این امر، بهبود کیفیت رابطه جنسی و صمیمیت بیشتر بین طرفین است.
  • پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی: این نوع کاندوم هم مانند سایر محصولات بهداشت جنسی از بارداری ناخواسته و انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند و باعث حفظ سلامت جنسی زوجین می‌شود.
  • استفاده آسان: کاندوم‌های خاردار به راحتی در دسترس هستند و استفاده از آن‌ها به دانش خاصی نیاز ندارد.
  • تجربه ارگاسم بهتر: زنانی که به دلیل افزایش سن یا زایمان دچار گشادی دهانه رحم شده‌اند یا دیواره واژن آن‌ها دیرتر تحریک می‌شود، می‌توانند با انتخاب یکی از انواع کاندوم‌های خاردار تجربه ارگاسم بهتری داشته باشند.

بیشتر بدانید:بهداشت جنسی؛ ۲۰ روش برای رعایت بهداشت جنسی آقایان و زنان

ایا کاندوم خاردار باعث خونریزی میشود؟

استفاده از این محصول به طور کلی ایمن و راحت است و نباید باعث خونریزی شود. اگر حین رابطه جنسی با کاندوم آجدار دچار خونریزی شدید، دلیل آن می‌تواند ناشی از حساسیت به لاتکس، خشکی واژن، استفاده نادرست، فشار بیش از حد، زخم و آسیب‌های قبلی باشد. در این صورت، بهتر است استفاده از کاندوم آجدار را متوقف کنید و از دکتر متخصص مشورت بگیرید.

عوارض کاندوم خاردار

اینفوگرافیک عوارض کاندوم‌های خاردار
اگر در ابتدای شروع رابطه جنسی هستید، بهتر است قبل از استفاده از کاندوم‌های خاردار با دکتر زنان مشورت کنید.

این محصول به افزایش تحریک و لذت در رابطه جنسی کمک می‌کند، اما نباید به طور مداوم از آن استفاده کرد. متخصصان معمولا این نوع کاندوم را برای زوج‌های جوان به دلیل سفتی دیواره واژن و احتمال عفونت یا زخم پیشنهاد نمی‌کنند. 

مهم‌ترین عوارض استفاده طولانی‌مدت از کاندوم‌های آجدار را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • کاهش لذت جنسی به دلیل کم شدن حساسیت و تحریک دیواره‌های واژن
  • از بین رفتن لطافت واژن و تحلیل قدرت جنسی
  • تجربه ارگاسم با کیفیت کمتر به دلیل کاهش حساسیت 
  • افزایش احتمال عفونت واژن به دلیل ایجاد تراکم و انتقال باکتری‌ها
  • تخریب روحی و روانی در برخی افراد
  • آسیب به واژن و ایجاد خراش در دهانه رحم
  • احتمال ایجاد تحریک پوستی و عفونت در ناحیه تناسلی

بیشتر بدانید:اسفنج ضد بارداری چیست و چطور استفاده می شود؟

کاندوم خاردار چند بار مصرف است؟

کاندوم‌های خاردار ژله‌ای یا سیلیکونی چند بار مصرف و قابل شستشو هستند. شما می‌توانید از این محصول تا زمانی که پاره نشده‌اند، استفاده کنید. به طور معمول می‌توان از این نوع کاندوم‌های خاردار بین ۱۰ تا ۱۵ بار استفاده کرد.

روش استفاده کاندوم خاردار

نحوه استفاده از کاندوم آجدار پیچیدگی خاصی ندارد و بسیار مشابه سایر کاندوم‌ها است. با این حال، می‌توانید برای حفظ سلامتی و لذت بیشتر حین استفاده از کاندوم آجدار به نکات زیر توجه کنید:

  • بررسی تاریخ انقضای کاندوم
  • خرید کاندوم خاردار با بسته‌بندی اصل و دارای نشان استاندارد از داروخانه‌های معتبر
  • باز کردن کاندوم آجدار از قسمت مشخص‌شده
  • اطمینان از سالم بودن کاندوم
  • اطمینان از قرار گرفتن کاندوم آجدار به شکل صحیح روی آلت تناسلی

کاندوم خاردار حلقوی چیست؟

تصویری از کاندوم خاردار حلقوی
شیارها و برجستگی‌های مارپیچ این نوع کاندوم آجدار باعث افزایش تحریک واژن می‌شود.

این محصول همان کاندوم خاردار است که برجستگی‌ها یا خارهای دایره‌ای شکل (حلقوی) در اطراف بدنه خود دارد. کاندوم‌های خاردار حلقوی به افزایش تحریک در زوجین، لذت بیشتر در رابطه جنسی و بهبود ارگاسم در زنان کمک می‌کنند.

کدام کاندوم خاردار بهتر است؟

انتخاب بهترین کاندوم خاردار به نیازها و ترجیحات هر فرد بستگی دارد تا بتواند تجربه جنسی لذت‌بخش و ایمنی را ایجاد کند. با این حال،  برخی از برندها به دلیل کیفیت بالاتر و تجربه مثبت مصرف‌کنندگان معروف‌ شده‌اند که عبارت‌اند از:

  • کدکس
  • کاپوت
  • فیستا
  • فضایی ایکس دریم
  • گودلایف
  • اورز
  • کلایمکس

بیشتر بدانید:دیافراگم ضد بارداری چیست؟

کاندوم خاردار بخریم یا معمولی؟

کاندوم‌های خاردار و معمولی کاربرد مشابهی دارند و شما باید بر اساس نیاز جنسی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. از آن جایی که کاندوم‌های خاردار علاوه بر پیشگیری از بارداری و انتقال بیماری‌های مقاربتی به افزایش تحریک جنسی و لذت بیشتر از سکس کمک می‌کنند، برای افرادی که رابطه جنسی بیشتری دارند، خوب است. از همین‌رو توصیه می‌شود، اشخاصی که رابطه جنسی کمی دارند یا در ابتدای شروع رابطه جنسی هستند و به راحتی ارضاء می‌شوند، از کاندوم‌های خاردار استفاده نکنند و به دنبال کاندوم‌های معمولی باشند.

کاندوم خاردار از کجا تهیه کنیم؟

کاندوم‌های خاردار از محصولات بهداشت جنسی به‌شمار می‌آیند و می‌توانند به بهبود تجربه جنسی لذت‌بخش در هر ۲ طرف کمک کنند. این محصولات مانند سایر کاندوم‌ها از بارداری ناخواسته و انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید برای خرید کاندوم خاردار اصل به داروخانه‌های معتبر همچون داروخانه آنلاین درمانکده سر بزنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی قیمت محصول، اطلاع از ویژگی‌های آن و بررسی نمونه‌های مشابه با یکدیگر، بهترین کاندوم آجدار را خریداری کنید.

همچنین، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت درمانکده از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت دریافت مشاوره آنلاین از بهترین پزشکان متخصص زنان یا رزرو نوبت برای مراجعه حضوری اقدام کنید.

سوالات متداول

کاندوم خاردار برای چیست؟

این محصول یک ابزار بهداشت جنسی است که علاوه بر جلوگیری از بارداری ناخواسته و انتقال بیماری‌های مقاربتی به افزایش تحریک و لذت در رابطه جنسی کمک می‌کند.

آیا کاندوم خاردار درد دارد؟

خیر. معمولا استفاده از این کاندوم درد ایجاد نمی‌کند.

کاندوم خاردار برای چه کسانی مناسب نیست؟

این نوع کاندوم برای زوج‌های جوانی که در ابتدای رابطه جنسی هستند، به دلیل سفتی دیواره واژن، احتمال خراش و عفونت مناسب نیست.

آیا کاندوم‌های خاردار قابلیت خود را از دست می‌دهند؟

اگر کاندوم‌های خاردار از جنس لاتکس را با روان‌کننده‌های روغنی استفاده کنید، قابلیت خود را از دست می‌دهند.

منابع: webmd | clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها