برای دیسک کمر چی خوبه بخوریم؟ بهترین رژیم غذایی برای درمان این عارضه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دیسک کمر (waist disk) یک عارضه دردناک است که معمولا در اثر وارد کردن فشار زیاد به کمر ایجاد می‌شود. در بسیاری از مواقع نیز ضعیف شدن عضلات کمر موجب بروز این مشکل می‌شود. مصرف برخی خوراکی‌ها و غذاهای مفید می‌تواند به افزایش قدرت عضلات کمر کمک کند و درد آن را کاهش دهد. اما برای دیسک کمر چی بخوریم؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با بهترین رژیم غذایی برای دیسک کمر آشنا شوید.

بهترین رژیم برای دیسک کمر

مصرف برخی غذاها، موجب افزایش قدرت عضلات و بهبود سلامت کمر می‌شوند. از طرف دیگر حذف کردن غذاهای مضر نیز می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی شما در ناحیه کمر کمک کند. اگر به دیسک کمر مبتلا هستید، بهتر است قبل از هر کاری از یک پزشک متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص و درمان کمک بگیرید و در کنار آن با مصرف خوراکی‌های مفید، به بهبود علائم این بیماری کمک کنید. اما برای دیسک کمر چی بخوریم؟ در ادامه این بخش می‌توانید با لیستی از مواد غذایی که برای دیسک کمر خوبه آشنا شوید.

بیشتر بدانید:دیسک کمر چیست؟ بررسی این بیماری از نظر متخصص ارتوپد

اینفوگرافی برای دیسک کمر چی بخوریم؟
برای کاهش علائم دیسک کمر و بهبود درد، می‌توانید مصرف پروتئین‌های حیوانی را کاهش دهید و بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنید.

۱- پروتئین‌های گیاهی

پروتئین‌های موجود در گیاهان، با پروتئین‌های حیوانی متفاوت است. برای بهبود علائم دیسک کمر، بهتر است از پروتئین‌های گیاهی مثل دانه چیا، عدس و لوبیا به مقدار بیشتری استفاده کنید. این مواد غذایی آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارند و سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند. افرادی که به دیسک کمر مبتلا هستند، باید از پروتئین‌های حیوانی به مقدار کمتر استفاده کنند، زیرا مصرف این نوع پروتئین‌ها، التهاب را در بدن افزایش می‌دهد و موجب تشدید علائم می‌شود.

بیشتر بدانید:عوارض عمل دیسک کمر چیست؟ مراقبت‌های بعد از انجام جراحی

۲- سبزیجات

مصرف سبزیجات فواید زیادی برای بدن دارد. اگر به دیسک کمر مبتلا هستید، بهتر است بخش زیادی از رژیم غذایی خودتان را به سبزیجات خام یا پخته اختصاص دهید. از بهترین سبزیجاتی که باید برای بهبود علائم دیسک کمر استفاده شود، می‌توان به کلم پیچ، کلم بروکلی، اسفناج و گل کلم اشاره کرد. این سبزیجات التهاب را در بدن کاهش می‌دهند و برای تقویت سیستم اسکلتی بدن و استخوان‌ها نیز مفید هستند.

۳- ماهی قزل‌آلا

اگر هنوز با خودتان فکر می‌کنید که برای دیسک کمر چی بخوریم و چه غذایی مصرف کنیم، بهتر است ماهی قزل‌آلا را امتحان کنید. ماهی قزل‌آلا، برخلاف دیگر انواع پروتئین‌های حیوانی برای دیسک کمر مفید است. مصرف این ماهی بخش زیادی از پروتئین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و برای کاهش التهاب در بدن مفید است. ماهی قزل‌آلا سرشار از امگا ۳ است و از همین رو، فواید زیادی برای سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها دارد. فراموش نکنید که برای تهیه ماهی قزل‌آلا باید آن را به صورت گریل شده، کبابی یا با روغن بسیار کم آماده کنید.

۴- فرآورده‌های لبنی

محصولات لبنی مثل ماست، شیر و دوغ سرشار از کلسیم هستند و از همین رو برای سلامت ستون فقرات و استخوان‌ها اهمیت زیادی دارند. به خاطر داشته باشید که برای کاهش علائم دیسک کمر باید از لبنیات کم‌چرب استفاده کنید و از مصرف زیاد این ماده غذایی بپرهیزید.

بیشتر بدانید:علائم دیسک کمر شدید چیست؟ علائم این بیماری در پاها

۵- ادویه‌های مفید

مصرف برخی از ادویه‌هایی که روزانه برای مزه‌دار کردن غذا از آن‌ها استفاده می‌کنید، برای درمان دیسک کمر مفید هستند. برای کاهش التهاب و درد در ناحیه کمر می‌توانید از دارچین، رزماری، ریحان، زنجبیل و همچنین زردچوبه استفاده کنید. در طب سنتی هند، از زردچوبه برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده و درمان التهاب استفاده می‌شود. استفاده از این ادویه‌ها به صورت دمنوش یا همراه با آب، می‌تواند به بهبود علائم دیسک کمر و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

۶- میوه‌ها

میوه‌ها، درست مثل سبزیجات سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌های متنوع و آنتی‌اکسیدان هستند. مصرف میوه فواید زیادی برای بدن دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها کاهش التهاب و بهبود سلامت ستون فقرات است. برای بهبود علائم دیسک کمر می‌توانید از انواع توت‌ها در طول روز استفاده کنید.

بیشتر بدانید:درمان دیسک کمر با 12روش خانگی در سریع‌ترین زمان

تصویر میوه‌های متنوع و سرشار از آنتی‌اکسیدان
مصرف میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان موجب بهبود علائم دیسک کمر می‌شود.

۷- آووکادو

آووکادو یک میوه شگفت‌انگیز برای سلامت بدن است که مقدار زیادی چربی‌های سالم، فیبر و پتاسیم دارد. مصرف آووکادو به کاهش التهاب، افزایش استحکام عضلات و استخوان‌ها و کاهش علائم دیسک کمر کمک می‌کند. می‌توانید از آووکادو در سالاد یا سس سالاد استفاده کنید یا این میوه را به صورت اسموتی با هر میوه‌ای که دوست دارید ترکیب و سپس مصرف کنید.

۸- آب

دیسک کمر زمانی ایجاد می‌شود که مایع بین دیسک به مرور از بین می‌رود و دیسک در معرض آسیب و شکستن قرار می‌گیرد. نوشیدن آب به تامین آب مورد نیاز دیسک‌ها کمک می‌کند و درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد. سعی کنید روزانه حدود هشت لیوان آب میل کنید.

سخن نهایی

مصرف برخی خوراکی‌ها و سبزیجات به بهبود علائم دیسک کمر کمک می‌کند و برای کاهش التهاب و درد مفید است. اگه دیسک کمر داری این رژیمو رعایت کن و با مصرف مواد غذایی مفید روز به روز احساس بهتری را تجربه کن. فراموش نکنید که برای درمان این عارضه، باید در کنار رعایت رژیم غذایی حتما از یک متخصص ارتوپدی نیز کمک بگیرید. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان از دیسک کمر یا کمردرد رنج می‌برید، بهتر است همین حالا با متخصص آنلاین ارتوپدی در درمانکده ارتباط برقرار کنید و درمان خود را شروع کنید.

سوالات متداول

آیا دیسک کمر درمان می‌شود؟

دیسک کمر از آن بیماری‌هایی است که برای درمان نیاز به استراحت دارد و در کنار آن می‌توانید با کمک رژیم غذایی و حرکات اصلاحی درد و ناراحتی را کاهش دهید.

چه میوه‌ای برای دیسک کمر خوب است؟


برای بهبود علائم دیسک کمر بهتر است از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان مثل توت‌ها به مقدار بیشتری استفاده کنید.

آیا موز برای دیسک کمر خوب است؟

رعایت رژیم غذایی برای دیسک کمر تاثیر زیادی بر بهبود علائم دارد. موز یک میوه مفید برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از دیسک کمر است. این میوه منیزیم بالایی دارد و از همین رو برای شل شدن عضلات و کاهش درد مفید است.

منابع: csiortho، bonati

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها