شب زفاف یا شب حجله چیست؟ بایدها و نبایدهایی که نیاز است بدانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

به اولین رابطه جنسی زوجین پس از ازدواج «شب زفاف» یا «شب حجله» می‌گویند. هر فردی ممکن است این شب به یاد ماندنی را به شکل متفاوتی تجربه کند؛ به طوری که اولین رابطه جنسی برای بعضی از زنان با اضطراب و درد همراه است؛ در حالی که دیگران ممکن است هیچ دردی نداشته باشند.

این مقاله از مجله درمانکده به آموزش شب زفاف اختصاص دارد. در این مقاله به بررسی راه‌های کاهش درد در حین رابطه جنسی می‌پردازیم. همچنین به شما می‌گوییم که چگونه از همان ابتدا با همسرتان یک رابطه جنسی ایمن داشته باشید. با ما همراه باشید.

نحوه آماده شدن برای شب زفاف

در حین رابطه جنسی ممکن است به شدت نفس بکشید، عرق کنید یا پوست‌تان برافروخته شود. این تغییرات به دلیل ماهیت فیزیکی مقاربت ایجاد می‌شوند. فرج (ولوا یا قسمت خارجی دستگاه تناسلی زنانه) هم ممکن است به دلیل افزایش جریان خون متورم شود. پس از رابطه جنسی، بدن به حالت عادی برمی‌گردد.

بیشتر زنان با پرده بکارت به دنیا می‌آیند. پاره شدن این پرده در اولین رابطه جنسی ممکن است باعث خونریزی شود. با این حال، خونریزی همیشه در شب زفاف رخ نمی‌دهد. چون بعضی از افراد پرده بکارت ندارند یا پرده بکارت‌شان به گونه‌ای است که به سختی پاره می‌شود. به‌علاوه، احتمال دارد پرده بکارت خود را قبلا در اثر فعالیت‌های غیر جنسی (از جمله ورزش) از دست داده باشند. اگر می‌خواهید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری داشته باشید، مقاله «علائم پاره شدن بكارت» و «پرده بکارت حلقوی» را بخوانید.

بسیاری از زوجین در شب زفاف اضطراب و استرس زیادی را تجربه می‌کنند. این موضوع کاملا عادی و طبیعی است. خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای مقابله با اضطراب انجام دهید. به عنوان مثال، توصیه می‌شود:

۱. با همسرتان در شب زفاف صحبت کنید

گفتگوی آشکار و صادقانه زوجین با یکدیگر بسیار مهم است. ممکن است این تصور اشتباه وجود داشته باشد که صحبت کردن در مورد رابطه جنسی باعث کاهش لذت آن می‌شود؛ اما کاملا برعکس است. وقتی بدانید شما و همسرتان می‌خواهید چه کاری انجام دهید، اوقات خود را به خوبی سپری خواهید کرد. همچنین آگاهی از کارهایی که یکی از شما به آن‌ها علاقه ندارد یا برای انجام آن‌ها آماده نیست می‌تواند از بروز هر گونه غافلگیری ناخوشایند جلوگیری کند.

اینفوگرافی درباره نحوه آماده شدن برای شب زفاف
آماده شدن برای شب زفاف می‌تواند اضطراب ناشی از اولین رابطه جنسی را کاهش دهد.

به یاد داشته باشید که شما بدن خود را با همسرتان به اشتراک خواهید گذاشت. بنابراین از بحث در مورد انتظارات، ترس‌ها، خواسته‌ها و نگرانی‌های خود غافل نشوید. اگر این کار برایتان سخت است، سعی کنید زیاد به خودتان فشار نیاورید. قدم به قدم کار را پیش ببرید. لازم نیست یک مکالمه طولانی داشته باشید و در آن به همه چیز اشاره کنید. می‌توانید در طی چند روز یا چند هفته به تدریج درباره احساسات خود صحبت کنید.

۲. یک مکان دنج و راحت را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید برای اولین بار با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که این کار را در یک مکان مناسب انجام دهید. یک مکان ناآشنا یا نامناسب می‌‎تواند تمرکز بر آنچه که در حال وقوع است را دشوار کند و لذت رابطه جنسی را کاهش دهد.

۳. اهمیت پیش‌‎نوازی را نادیده نگیرید

پیش‌نوازی که شامل بوسیدن و لمس کردن زیاد است به کاهش اضطراب کمک می‌کند. چون باعث می‌شود با بدن خود و بدن همسرتان احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مشاوره ازدواج برای دختر

۴. دوباره تلاش کنید

در بسیاری از موارد اولین رابطه جنسی آن‌طور که می‌خواهید پیش نمی‌رود. بنابراین می‌توانید در زمان دیگری که احساس راحتی بیشتری دارید دوباره آن را امتحان کنید. البته به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی زمانی است که شما و همسرتان هر ۲ برای انجام آن آماده باشید.

 یک زوج جوان
اگر اولین رابطه جنسی خوب پیش نرفت، آن را دوباره در زمان دیگری امتحان کنید.

نکاتی برای کاهش درد در شب زفاف

بعضی از زنان به دلایل مختلف در حین مقاربت دچار درد می‌شوند. یکی از وظایف داماد در شب عروسی این است که همسر خود را درک کند و در صورت بروز هر گونه درد یا ناراحتی به طور موقت برقراری رابطه جنسی را به تعویق بیندازد. رعایت نکات زیر هم می‌تواند کمک‌کننده باشد و تا حد زیادی درد را کاهش دهد:

  • آهسته پیش رفتن: پرهیز از رابطه جنسی خشن و انجام اولین رابطه با حرکات آهسته و آرام به بدن اجازه می‌دهد که خود را با احساسات تطبیق دهد.
  • استفاده از لوبریکانت: ترشحات واژن در هنگام برانگیختگی جنسی افزایش می‌یابد تا دخول راحت‌تر انجام شود. با این حال، گاهی‌اوقات ممکن است مقدار این ترشحات برای جلوگیری از درد کافی نباشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود از لوبریکانت (روان‌کننده) استفاده کنید. در صورت استفاده از کاندوم، لوبریکات‌هایی که ‌بر پایه آب هستند را انتخاب کنید. چون لوبریکانت‌های بر پایه روغن ممکن است باعث پارگی کاندوم شوند.
  • امتحان کردن پوزیشن‌های مختلف: گاهی‌اوقات زاویه ورود آلت تناسلی به واژن به صورتی است که باعث وارد آمدن ضربه به دهانه رحم می‌شود یا پوست حساس ناحیه تناسلی را تحریک می‌کند.
  • معاشقه: عشق‌بازی یا معاشقه به شل شدن عضلات کمک می‌کند. همچنین باعث افزایش ترشحات واژن می‌شود که این موضوع رابطه جنسی را آسان‌تر می‌کند.
  • درمان بیماری‌های زمینه‌ای: آسیب‌دیدگی اندام تناسلی و بعضی از عفونت‌ها از جمله عفونت‌ قارچی ممکن است رابطه جنسی را به شدت دردناک کند. زنانی که در ناحیه تناسلی احساس درد، سوزش یا خارش دارند، باید قبل از شب زفاف به پزشک مراجعه کنند که پیشنهاد ما در مرحله اول ارتباط با دکتر زنان آنلاین در سایت درمانکده است.
  • درک آناتومی بدن: بسیاری از مردم فقط بر رابطه جنسی واژینال تمرکز می‌کنند. اما تحقیقات نشان داده‌اند که کلیتوریس مرکز لذت جنسی است. در یک مطالعه که روی بیش از ۱۰۰۰ زن انجام شد، فقط ۱۸/۴ درصد شرکت‌کنندگان گفتند که رابطه واژینال به تنهایی برای رسیدن به ارگاسم کافی است. در مقابل، بیش از یک‌سوم آن‌ها اعلام کردند که تحریک کلیتورال ضروری است.

بیشتر بخوانید: فواید رابطه جنسی

 یک جعبه ژل لوبریکانت
لوبریکانت می‌تواند درد ناشی از رابطه جنسی را کاهش دهد.

نکات کلی برای داشتن رابطه جنسی ایمن‌تر در شب زفاف

وقتی از رابطه جنسی صحبت به میان می‌آید، همیشه باید سلامتی شما در اولویت قرار بگیرد. راهی برای حذف کامل خطر عفونت یا آسیب وجود ندارد؛ اما با استراتژی‌های زیر می‌توانید احتمال بروز این مشکلات را به حداقل برسانید:

  • قبل از برقراری رابطه جنسی، آزمایش‌های مربوط به عفونت‌های مقاربتی (STI) را انجام دهید.
  • در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • دست‌ها‌ی خود را قبل و بعد از رابطه جنسی بشویید تا از انتقال باکتری‌ها و سایر عفونت‌ها جلوگیری کنید.
  • اگر رابطه جنسی مقعدی داشتید، هرگز بدون عوض کردن کاندوم، رابطه جنسی واژینال یا دهانی را شروع نکنید. چون این کار می‌تواند باکتری‌های خطرناک را از مقعد به واژن یا دهان منتقل کند.
  • اگر درد شدید دارید، رابطه جنسی را متوقف کنید و در صورت ادامه‌دار بودن درد نزد پزشک بروید. چون این علامت ممکن است نشانه یک آسیب یا بیماری باشد.

کلام پایانی

برای اینکه زوجین از شب زفاف خاطره به یاد ماندنی داشته باشند باید به نیازها و خواسته‌های یکدیگر توجه کنند. اگر فکر می‌کنید در این زمینه به راهنمایی نیاز دارید، از طریق سایت درمانکده با متخصص زنان یا سکس‌تراپیست مشورت کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین با متخصص زنان یا سکس‌تراپیست فراهم شده است.

سوالات متداول

شب زفاف چیست؟

به اولین شب پس از ازدواج که زوجین برای نخستین بار با یکدیگر رابطه جنسی برقرار می‌کنند شب زفاف می‌گویند.

ایا شب عروسی ترس دارد؟

ناشناخته بودن رابطه جنسی، نگرانی در مورد عملکرد جنسی و تلاش برای داشتن یک شب بی‌عیب و نقص باعث استرس می‌شود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، با همسرتان درباره آنچه که ممکن است در شب زفاف اتفاق بیفتد گفتگو کنید.

شب عروسی چقدر درد دارد؟

میزان درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. چون عوامل مختلفی مثل منقبض شدن عضلات کف لگن، اضطراب، عدم روانکاری واژن، عجله در برقراری رابطه جنسی و… در بروز درد نقش دارند.

چگونه از زخم شب عروسی پیشگیری کنیم؟

اگر رابطه جنسی بدون آمادگی جسمی و روانی کامل انجام شود، ممکن است به سایش یا التهاب ناحیه تناسلی منجر شود. معاشقه و استفاده از لوبریکانت برای روانکاری واژن می‌تواند احتمال بروز این مشکل را کاهش دهد.

آیا احتمال بارداری در شب زفاف وجود دارد؟

بله. بارداری یکی از خطرات شب عروسی است. اگر نمی‌خواهید باردار شوید، با متخصص زنان در مورد راه‌های پیشگیری از بارداری مشورت کنید.

منابع: .medicalnewstoday, flo.health, bodyform

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها