عمل واریکوسل چیست؟ عوارض، انواع عمل، مدت زمان عمل واریکوسل

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

واریکوسل یکی از بیماری‌های شایع مردانه است که وریدهای درون کیسه بیضه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث درد، ناراحتی و کاهش تولید اسپرم شود. زمانی که این عارضه بسیار حاد باشد، پزشک عمل واریکوسل یا واریکوسلکتومی انجام می‌دهد. این جراحی که ممکن است با روش‌های مختلفی انجام شود به رفع علائم واریکوسل، بهبود عملکرد بیضه‌ و درمان ناباروری مردان کمک می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با جراحی واریکوسل و روش‌های انجام آن بیشتر آشنا کنیم.

عمل واریکوسل چیست؟

تصویر گرافیکی از رگ‌های گره‌خورده بیضه ناشی از واریکوسل
جراحی واریکوسل در کاهش درد و تورم، افزایش تولید اسپرم و بهبود قدرت باروری مردان موثر است.

عمل واریکوسل به انگلیسی Varicocelectomy گفته می‌شود و نوعی جراحی برای ترمیم واریکوسل (بزرگ‌شدن و پیچ‌خوردن سیاهرگ‌های کیسه بیضه) است. در این جراحی که اصطلاحا به آن واریکوسلکتومی می‌گویند، وریدهای بزرگ‌شده بیضه را برمی‌دارند تا جریان خون به شکل مناسبی مجددا به اندام‌های تناسلی برگردد. عمل واریکوسل با بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی در اتاق عمل انجام می‌شود. این جراحی در کاهش درد بیضه‌ موثر است و قدرت باروری مردان را افزایش می‌دهد.

انواع واریکوسلکتومی (Varicocelectomy)

جراحی واریکوسل به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. معمولا پزشک با بررسی شدت این عارضه، بهترین روش عمل واریکوسل را انتخاب می‌کند. روش‌های مختلف جراحی شامل موارد زیر هستند:

۱- جراحی واریکوسل باز

در روش واریکوسلکتومی باز، جراح چندین برش کوچک در نقاط مختلف ایجاد می‌کند تا سیاهرگ‌هایی که باعث ایجاد واریکوسل شده‌اند را شناسایی کند و ببندد.

بیشتر بدانید: 4 علامت و نشانه شایع واریکوسل

۲- عمل واریکوسل میکروسکوپی

در عمل واریکوسل با میکروسکوپ، چند برش کوچک در بالای کشاله ران ایجاد می‌کنند. پس از ایجاد برش‌ها، پزشک از یک میکروسکوپ قوی برای مشاهده واریکوسل‌ها کمک می‌گیرد و جراحی را با ابزارهای مخصوص ادامه می‌دهد.

۳- جراحی واریکوسل لاپاراسکوپی

واریکوسلکتومی به روش لاپاراسکوپی یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای جراحی واریکوسل است. این جراحی با بیهوش کردن بیمار آغاز می‌شود و در ادامه، جراح چند برش بسیار کوچک در پایین شکم ایجاد می‌کند. حال، وقت آن رسیده تا لاپاراسکوپ برای بررسی دقیق واریکوسل از طریق برش‌ها وارد شود. در نهایت جراح، عمل را با ابزارهای مخصوص ادامه می‌دهد.

۴- عمل واریکوسل با لیزر 

در حال حاضر، درمانی برای واریکوسل با لیزر وجود ندارد و این تصور به غلط بین مردم جا افتاده است. برخی افراد که به دنبال روش درمان سریع و کم‌تهاجمی واریکوسل هستند، ممکن است به سراغ جراحی واریکوسل با لیزر بروند. در حالی که این تکنیک درمانی، روش مورد تاییدی نیست و نباید آن را جزء انواع جراحی واریکوسل در نظر گرفت.

بیشتر بدانید: عمل آی وی اف چیست؟

جراحی واریکوسل برای چه افرادی مناسب است؟

پزشک برای مردانی که به دلیل واریکوسل، قدرت باروری خود را از دست داده‌اند و قصد بچه‌دار شدن دارند، واریکوسلکتومی را توصیه می‌کند. از طرفی، این جراحی برای آقایانی که در بیضه سمت چپ خود درد شدیدی احساس می‌کنند و با علائمی همچون کاهش شدید تستوسترون، افزایش وزن و کاهش میل جنسی مواجه شده‌اند، انجام می‌شود. با این حال، اگر جراحی واریکوسل را در بیضه سمت راست انجام دهند، به دلیل وجود تومور است که جراح به کمک واریکوسلکتومی تومور را برمی‌دارد تا مانع از رشد آن شود.

کاربرد عمل واریکوسل

اینفوگرافیک کاربرد جراحی واریکوسل
بهترین روش جراحی واریکوسل باید توسط دکتر اورولوژیست انتخاب شود.

هدف اصلی از انجام این جراحی، بستن رگ‌های آسیب‌دیده است تا جریان خون طبیعی به سایر رگ‌ها برسد و درد بیضه کم شود. اغلب متخصصان، واریکوسلکتومی را یک جراحی ایمن و با حداقل عوارض جانبی می‌دانند. 

واریکوسلکتومی یکی از جدیدترین راه‌های درمان ناباروری در مردان است. این جراحی نقش موثری در افزایش قدرت باروری مردان دارد. متخصصان معتقدند، واریکوسلکتومی به افزایش تولید اسپرم و بالا رفتن سطح ترشح تستوسترون کمک می‌کند؛ در نتیجه احتمال باروری بیشتر خواهد شد. از طرفی، واریکوسلکتومی به کاهش درد بیضه‌ کمک می‌کند و با اثرگذاری بر شکل و ظاهر آن باعث افزایش اعتمادبه‌نفس مردان می‌شود.

بیشتر بدانید: آتروفی بیضه چیست؟ از علائم و عوارض تا روش‌های تشخیص و درمان!

عمل واریکوسل و بارداری

عمل واریکوسل برای بچه دار شدن خوب است و احتمال بارداری پس از واریکوسلکتومی تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد. گاهی‌اوقات، افرادی که به طور طبیعی بچه‌دار نمی‌شوند، با مراجعه به پزشک متوجه عارضه واریکوسل می‌شوند و پس از انجام جراحی مشکل‌شان برطرف خواهد شد.

جراحی واریکوسل و بهبود کیفیت اسپرم

یکی دیگر از فواید واریکوسلکتومی، بهبود کیفیت اسپرم است که معمولا چهار ماه پس از انجام جراحی، کیفیت مطلوبی پیدا می‌کند. این جراحی، میزان کل اسپرم‌های متحرک را تا ۵۰ درصد بهبود می‌بخشد و تاثیر چشمگیری بر بهبود قدرت باروری مردان دارد.

چه افرادی نباید جراحی واریکوسل انجام دهند؟

تا زمانی که واریکوسل منجر به درد و ناراحتی نشود، پزشک گزینه جراحی را پیشنهاد نمی‌دهد. همچنین، مردانی که به واسطه واریکوسل دچار مشکل ناباروری نشده‌اند، نیازی به این جراحی ندارند.

عمل واریکوسل چگونه انجام میشود؟

پزشک ابتدا به دقت معاینه انجام می‌دهد و در مورد روش‌های رایج درمان با بیمار صحبت می‌کند. نحوه انجام واریکوسلکتومی به انتخاب روش جراحی توسط پزشک بستگی دارد. در جراحی واریکوسل باز، جراح پس از بیهوشی عمومی، سه برش در نقطه‌های مختلف ایجاد می‌کند تا دسترسی بهتری به رگ‌های آسیب‌دیده داشته باشد. پس از آن، رگ‌های آسیب‌دیده بسته می‌شوند تا جریان خون طبیعی به سمت سایر رگ‌ها حرکت کند. 

در جراحی لاپاراسکوپی، جراح برش‌های کوچکی در قسمت پایین شکم ایجاد می‌کند تا به کمک لاپاراسکوپ، رگ‌های آسیب‌دیده را ببیند و آ‌ن‌ها را با ابزار مخصوص جدا کند.

بیشتر بدانید: اورولوژیست کیست؟ صفر تا صد وظیفه‌های آن

این عمل در روش میکروسکوپی هم از طریق ایجاد چند برش در کشاله ران انجام می‌شود تا رگ‌های آسیب‌دیده توسط ابزار مخصوص جراحی بسته شوند.

عمل واریکوسل چقدر طول میکشد؟

تصویر مردی که به دلیل درد دستش را روی ناحیه تناسلی خود گذاشته
جراحی واریکوسل با هدف بستن رگ‌های آسیب‌دیده و متورم انجام می‌شود و به برگشت طبیعی خون به سایر رگ‌های بیضه کمک می‌کند.

این عمل جزء جراحی‌های سرپایی به‌شمار می‌آید و معمولا بیمار چند ساعت پس از اتمام عمل مرخص می‌شود. کل فرآیند واریکوسلکتومی بسته به استفاده از بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی حدود یک تا ۲ ساعت طول می‌کشد. احتمالا یک تا ۲ ساعت پس از جراحی بستری می‌شوید تا تحت نظر باشید، پس از آن می‌توانید به خانه بروید.

مراقبت‌های بعد از واریکوسلکتومی (Varicocelectomy)

مدت دوره نقاهت واریکوسلکتومی به روش جراحی واریکوسل بستگی دارد. معمولا پزشک برای جلوگیری از عفونت، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. شما می‌توانید برای کنترل درد، داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن مصرف کنید. یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت پس از واریکوسلکتومی، تمیز کردن زخم و جای عمل است که باید با دقت و بر اساس دستورالعمل پزشک انجام شود. 

دیگر نکات مهم پس از جراحی واریکوسل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برای جلوگیری از ورم و کبودی، روزانه به مدت ۱۰ دقیقه روی بیضه‌ها کیسه یخ بگذارید.
  • تا چند هفته پس از جراحی، از انجام فعالیت بدنی سنگین، رانندگی، شنا و حمام طولانی‌مدت بپرهیزید.
  • هنگام مدفوع کردن، به خودتان فشار نیاورید و در صورت نیاز از داروهای ملین استفاده کنید.
  • سیگار کشیدن بعد از عمل واریکوسل توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند ترمیم زخم، بهبود ورم و کبودی را به تاخیر بیندازد.
  • برای جلوگیری از یبوست، آب فراوان بنوشید و از میوه، سبزیجات و مواد غذایی پر فیبر استفاده کنید.
  • برقراری رابطه جنسی تا چند هفته پس از جراحی توصیه نمی‌شود؛ زیرا به زخم‌ها و جای عمل فشار وارد می‌کند.

بهترین عمل واریکوسل کدام است؟

انتخاب بهترین روش جراحی به عوامل مختلفی مانند شدت واریکوسل، سن، وضعیت سلامت عمومی بیمار و مهارت پزشک بستگی دارد. هر سه روش واریکوسلکتومی با حداقل عوارض جانبی انجام می‌شوند و نمی‌توان هیچ یک از آن‌ها را به طور قطعی برای همه بیماران توصیه کرد. 

بیشتر بدانید: اورتروسکوپی چیست و برای چه بیماری‌هایی انجام می‌شود؟

بیمار باید برای معاینه دقیق و بررسی روش‌های جراحی، مخصوصا عمل واریکوسل در سن بالا با پزشک متخصص اورولوژی مشورت کند. پزشک مزایا و معایب روش‌های جراحی واریکوسل را برای بیمار توضیح می‌دهد و بر اساس شرایط خاص او بهترین گزینه را پیشنهاد می‌کند.

راهنمای مراجعه به پزشک

عمل واریکوسل نوعی جراحی برای ترمیم واریکوسل است که به کاهش درد بیضه، افزایش کیفیت اسپرم و بهبود قدرت باروری مردان کمک می‌کند. در حال حاضر، غیر از جراحی باز که به عنوان درمان اولیه این عارضه شناخته می‌شود، روش‌های کم‌تهاجمی دیگری وجود دارند که پزشک در صورت صلاحدید از آن‌ها استفاده می‌کند. 

شما می‌توانید برای پرسیدن سوالات خود درباره اینکه کاندید مناسبی برای واریکوسلکتومی هستید یا خیر، به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص این مجموعه همچون دکتر متخصص اورولوژی مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی، جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

عمل واریکوسل برای چیست؟

این جراحی برای بستن رگ‌های آسیب‌دیده درون کیسه بیضه انجام می‌شود تا جریان خون طبیعی به سایر رگ‌ها برسد. نتیجه واریکوسلکتومی، کاهش درد بیضه‌، افزایش کیفیت اسپرم و بهبود قدرت باروری در مردان است.

عمل واریکوسل از کجا انجام میشود؟

محل انجام این جراحی با صلاحدید پزشک و بر اساس روش واریکوسلکتومی انتخاب می‌شود.

آیا عمل واریکوسل درد دارد؟

واریکوسلکتومی یک جراحی نسبتا دردناک است، با این حال چند روز پس از استراحت می‌توانید فعالیت روزانه خود را انجام دهید.

دوره نقاهت جراحی واریکوسل چقدر است؟

دوره نقاهت واریکوسلکتومی متناسب با شدت بیماری و شرایط هر فرد بین سه تا ۶ هفته متغیر است.

آیا عمل واریکوسل باعث ناباروری میشود؟

خیر. واریکوسلکتومی یکی از گزینه‌های درمان ناباروری در مردان است.

چند ماه بعد از جراحی واریکوسل بچه‌دار می‌شویم؟

حدود چهار ماه پس از واریکوسلکتومی طول می‌کشد تا کیفیت اسپرم به حد مطلوب برسد.

آیا تغییر شکل بیضه بعد از عمل واریکوسل طبیعی است؟

بله. واریکوسلکتومی بر شکل و ظاهر بیضه‌ اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث کوچک یا بزرگ شدن آن‌ شود.

اگر واریکوسل عمل نشود چه میشود؟

عدم درمان واریکوسل با عوارض و مشکلاتی مانند ناباروری مردان، کوچک شدن بیضه‌، درد و ناراحتی، اختلالات جنسی و مشکلات هورمونی همراه می‌شود.

چه زمانی جراحی واریکوسل مجددا انجام می‌شود؟

این عارضه ممکن است عود کند که در چنین شرایطی عمل واریکوسل برای بار دوم انجام می‌شود.

منابع: clevelandclinic | healthline | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها