ژل بهداشتی بانوان چیست؟ آیا استفاده از آن ضروری است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به بخش محصولات بهداشتی داروخانه‌ها یا فروشگاه‌ها سر بزنید، احتمالا با انواع ژل، فوم یا اسپری تحت عنوان محصولات مخصوص بانوان مواجه می‌شوید که همگی ادعا می‌کنند می‌توانند احساس تمیزی و تازگی را به شما هدیه دهند. اما آیا استفاده از این محصولات ضروری است؟ آیا آن‌ها واقعا به حفظ سلامت دستگاه تناسلی کمک می‌کنند؟ در این مقاله از مجله درمانکده به این سوالات پاسخ می‌دهیم. همچنین به شما می‌گوییم که ژل بهداشتی بانوان برای چیست و باید چگونه از آن استفاده کرد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا به ژل بهداشتی بانوان نیاز دارید؟

این روزها انواع مختلفی ژل شستشوی بانوان در بازار یافت می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای اهداف خاصی فرموله شده‌ است. به عنوان مثال، بعضی از انواع ژل بهداشتی بانوان برای خشکی واژن مناسب است. این محصولات از مواد مرطوب‌کننده و التیام‌بخش تشکیل شده‌اند و به حفظ رطوبت در ناحیه تناسلی کمک می‌کنند.

ژل بهداشتی بانوان با خاصیت روشن کنندگی محصول دیگری است که احتمال دارد با آن مواجه شوید. این محصول حاوی ترکیباتی است که پوست را به صورت موضعی روشن می‌کنند و تیرگی ناحیه تناسلی را از بین می‌برند.

برای اینکه بفهمید به ژل شستشوی ناحیه تناسلی نیاز دارید یا خیر، ابتدا باید با تفاوت واژن و فرج (ولوا) آشنا شوید. در علم پزشکی، به ناحیه عضلانی داخلی که از بخش خارجی اندام تناسلی زنانه شروع می‌شود و تا دهانه رحم امتداد می‌یابد «واژن» می‌گویند. در مقابل، «فرج» قسمت خارجی دستگاه تناسلی است که از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • لابیای داخلی و خارجی (لابیای کوچک و بزرگ)
  • گلنس کلیتوریس (قسمت خارجی کلیتوریس) و کلاهک کلیتورال (چین پوستی که از گلنس کلیتوریس محافظت می‌کند)
  • دهلیز (که دهانه واژن را احاطه کرده است)
  • دهانه مجرای ادرار

بیشتر بدانید: عفونت قارچی واژن چیست؟

۱. شستشوی واژن

برای حفظ سلامت فرج و واژن باید از تعادل pH و تعادل باکتریایی آن‌ها مطمئن شوید. pH واژن با توجه به سن افراد و مرحله چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. تا قبل از رسیدن به سن باروری و شروع قاعدگی، pH واژن خنثی (هفت) خواهد بود. اما در سنین باروری ممکن است pH آن به ۳/۸ تا ۴/۴ برسد. در دوران یائسگی، بسته به اینکه فرد درمان جایگزینی هورمونی انجام می‌دهد یا خیر، pH واژن او ۴/۵ تا پنج یا ۶/۵ تا هفت است.

جمعیت باکتری‌های واژن هم بسته به مرحله چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. همچنین ممکن است نوع باکتری‌ها در افراد با قومیت‌های مختلف متفاوت باشد.

وقتی از تمیز و سالم نگه داشتن واژن صحبت به میان می‌آید، متخصصان توصیه می‌کنند که اجازه دهید واژن از طریق ترشحاتی که تولید می‌کند خودش را تمیز کند. به عبارت دیگر، نیاز نیست برای تمیز کردن آن از ژل بهداشتی واژن استفاده کنید.

یک جعبه ژل بهداشتی بانوان
از ژل مخصوص بانوان برای شستشوی واژن یا بخش داخلی دستگاه تناسلی زنانه استفاده نکنید.

ژل شستشوی واژن نه تنها به حفظ سلامت دستگاه تناسلی شما کمک نمی‌کند؛ بلکه تعادل طبیعی محیط واژن را از بین می‌برد و باعث تحریک آن می‌شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های مختلف از جمله واژینوز باکتریایی را افزایش دهد.

بیشتر بدانید: دارو برای عفونت واژن

۲. شستشوی فرج با ژل بهداشتی بانوان

pH فرج معمولا ۳/۵ تا ۴/۷ است. در مورد جمعیت باکتری‌های فرج تحقیقات کمی انجام شده است. با این حال، به نظر می‌رسد که فرج به طور طبیعی دارای باکتری‌های موجود در واژن و همچنین بعضی از گونه‌های باکتریایی موجود در مدفوع است. همچنین بین باکتری‌های فرج در افراد مختلف تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که شما باید به طور منظم پوست فرج را با شوینده‌های غیر صابونی ملایم و بدون عطر تمیز کنید تا از تجمع عرق، خون قاعدگی، سلول‌های مرده و سایر مواد بیولوژیکی که می‌توانند باعث تجمع باکتری‌های مضر شوند، جلوگیری کنید.

به یاد داشته باشید که شستن فرج با صابون ممکن است باعث خشکی پوست و بدتر شدن خارش شود. بنابراین استفاده از جایگزین‌های صابون می‌تواند تسکین‌دهنده و محافظت‌کننده باشد و از خشکی و تحریک پوست پیشگیری کند.

بیشتر بدانید: سفید کردن واژن با ساده‌ترین روش‌های خانگی و پزشکی

عوارض ژل بهداشتی بانوان چیست؟

بعضی از محصولات مخصوص بانوان حاوی مواد معطر یا مواد شیمیایی محرک هستند و روی دستگاه تناسلی تاثیر منفی دارند. به همین دلیل، بهتر است قبل از اولین استفاده، محصول را روی بخش کوچکی از ناحیه تناسلی امتحان کنید.

اگر بعد از استفاده از ژل شستشوی ناحیه تناسلی با مشکلات زیر مواجه شدید، استفاده از محصول را فورا متوقف کنید و در صورت لزوم، نزد متخصص زنان بروید:

  • تحریک
  • قرمزی
  • خشکی بیش از حد ناحیه تناسلی
اینفوگرافی درباره عوارض ژل بهداشتی بانوان
اگر ژل شستشوی ناحیه تناسلی به علائم آزاردهنده منجر شد، استفاده از آن را متوقف کنید.

چگونه بهترین ژل بهداشتی بانوان را انتخاب کنیم؟

ژل بهداشتی بانوان برای دختران مجرد و زنان متاهل قابل استفاده است. همچنین امروزه محصولاتی در بازار وجود دارند که برای زنان باردار، شیرده یا یائسه فرموله شده‌اند.

برای داشتن یک ژل شستشوی باکیفیت باید به سراغ محصولاتی بروید که ملایم، غیر صابونی، بدون رایحه و ترجیحا هایپوآلرژنیک هستند. این ویژگی‌ها معمولا روی قوطی محصول درج می‌شوند. با این حال، اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

چگونه از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنیم؟

روش مصرف ژل بهداشتی بانوان به این صورت است که باید قسمت خارجی دستگاه تناسلی را مرطوب کنید و با مقدار کمی از محصول شستشو دهید. سپس ناحیه مورد نظر را به طور کامل آبکشی و خشک کنید.

توصیه می‌شود از محصولات بهداشتی بانوان بیش از یک بار در روز استفاده نکنید. چون شستن بیش از حد فرج باعث تحریک ناحیه تناسلی می‌شود و به سلامت آن آسیب می‌رساند.

بیشتر بدانید: جوانسازی واژن چیست؟

کلام پایانی

همان‌طور که گفته شد، واژن یا بخش داخلی دستگاه تناسلی زنانه به شستشو نیاز ندارد. چون به طور طبیعی ترشحاتی تولید می‌کند که سلول‌های مرده و باکتری‌ها را از بین می‌برند. اما فرج یا قسمت خارجی دستگاه تناسلی را می‌توانید حداکثر یک بار در روز با استفاده از محصولات بهداشتی باکیفیت تمیز کنید.

چنانچه در مورد انتخاب یا نحوه استفاده از ژل بهداشتی بانوان سوال دارید، به متخصص زنان مراجعه کنید. همچنین اگر نگران بو یا ظاهر ناحیه تناسلی خود هستید، نزد پزشک بروید. برای این کار می‌توانید از پزشکان سایت درمانکده وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین با دکتر زنان فراهم شده است.

سوالات متداول

ژل بهداشتی بانوان برای چی خوبه؟

از این محصولات برای تمیز کردن ناحیه خارجی دستگاه گوارش و از بین بردن باکتری‌ها و سلول‌های مرده استفاده می‌شود. بعضی از ژل‌ها هم ممکن است روشن‌کننده، مرطوب‌کننده، ضد خارش یا ضد قارچ باشند.

آیا ژل بهداشتی بانوان برای عفونت مضر است؟

اگر از این محصول برای شستشوی واژن استفاده کنید، خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی و سایر عفونت‌‎های واژن افزایش می‌یابد.

آیا استفاده از ژل بهداشتی بانوان در دوران قاعدگی توصیه می‌شود؟

در دوران قاعدگی نباید از این محصولات استفاده کنید.

آیا استفاده از ژل بهداشتی بانوان در بارداری بی‌خطر است؟

اگر باردار یا شیرده هستید، می‌توانید محصولات بهداشتی مخصوص این دوران را انتخاب کنید. فقط به یاد داشته باشید که انتخاب محصول نامناسب یا زیاده‌روی در مصرف ژل شستشوی بانوان می‌تواند باعث تحریک ناحیه تناسلی شود یا خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

ژل بهداشتی بانوان چه مارکی خوبه؟

این سوال که بهترین ژل بهداشتی بانوان خوشبو چیست یا کدام ژل بهداشتی بانوان بهتر است، از سوی بسیاری از زنان مطرح می‌شود. در پاسخ می‌توان به برندهای مختلفی مثل هیدرودرم، لافارر و سروینا اشاره کرد.

منابع: medicalnewstoday, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.6 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها