عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی چه علائمی دارد؟ درمان فوری این عفونت

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی یکی از مشکلات نسبتا شایع این دوران است که به دلیل تغییرات هورمونی، زخم‌های ناشی از زایمان و ضعف سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. این عارضه معمولا با ترشحات غیر طبیعی، بوی بد، خارش و سوزش همراه است و در صورت عدم درمان مناسب می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. 

اگر شما هم به تازگی زایمان طبیعی داشته‌اید و با علائم غیر معمول در واژن خود مواجه شده‌اید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا به بررسی علل، علائم، راه‌های پیشگیری و درمان فوری عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی بپردازیم. 

علت عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی چیست؟

 اینفوگرافیک علت عفونت واژن بعد از زایمان‌ طبیعی
عفونت ناحیه تناسلی پس از زایمان طبیعی باید سریعا درمان نشود تا عوارض جانبی جدی ایجاد نکند.

این عارضه ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که شایع‌ترین علل آن شامل موارد زیر هستند:

۱- آسیب به بافت واژن

زایمان طبیعی می‌تواند باعث ایجاد ترک و آسیب‌های کوچک به بافت واژن شود. بدین شکل، زمینه برای ورود باکتری‌ها و ایجاد عفونت فراهم خواهد شد.

۲- تغییرات هورمونی

یکی دیگر از دلایل ایجاد عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی، بر هم خوردن تعادل باکتری‌های مفید و مضر در واژن است. تغییرات هورمونی زیادی که زنان در این دوران تجربه می‌کنند به راحتی تعادل باکتری‌های مفید و مضر را در واژن مختل می‌کنند و باعث افزایش خطر عفونت در واژن بعد از زایمان‌ طبیعی می‌شوند.

بیشتر بدانید:علائم و درمان عفونت واژن در خانه

۳- زخم‌های بعد از زایمان طبیعی

برش‌ها و پارگی‌هایی که هنگام زایمان طبیعی در بخش‌های مختلف واژن ایجاد می‌شوند یا بخیه‌های ناشی از اپیزیوتومی (برش جراحی در ناحیه پرینه یا همان منطقه عضلانی بین واژن و مقعد) ممکن است به عفونت منجر شوند.

۴- بهداشت نامناسب

عدم رعایت بهداشت شخصی اصولی بعد از زایمان طبیعی یکی دیگر از دلایل اصلی بروز عفونت ناحیه تناسلی زنان در این دوران است. بهداشت نامناسب در ناحیه واژن می‌تواند زمینه را برای رشد و تکثیر باکتری‌ها فراهم کند.

۵- سیستم ایمنی ضعیف

بدن زنان بعد از زایمان طبیعی به دلیل تغییرات هورمونی شدید دچار ضعف سیستم ایمنی می‌شود. این موضوع می‌تواند عملکرد صحیح بدن را برای مقابله با عفونت‌های مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

۶- استفاده از ابزار پزشکی آلوده

اگر ابزار پزشکی مانند کاتترها هنگام زایمان طبیعی به درستی استریل نشده باشند، احتمال بروز عفونت در ناحیه واژن افزایش می‌یابد.

بیشتر بدانید:عفونت واژن بعد از سزارین چه علائمی دارد؟

۷- مخاطرات محیطی

تماس با محیط غیر بهداشتی یا استفاده از وسایل مشترک، مخصوصا در روزهای ابتدای بعد از زایمان طبیعی می‌تواند منجر به انتقال عفونت در ناحیه واژن شود.

عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی چه علائمی دارد؟

 تصویر خانمی که به دلیل درد دستش را روی ناحیه تناسلی خود گذاشته
ترشحات زرد رنگ و بوی بد واژن از علائم اصلی عفونت ناحیه تناسلی بعد از زایمان به‌شمار می‌آیند.

علائم عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این حال، برخی از نشانه‌های رایج شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ترشحات غیر طبیعی: تغییر در رنگ، بو یا مقدار ترشحات واژن از مهم‌ترین علائم عفونت این ناحیه است. ترشحات ممکن است به رنگ زرد، سبز یا خاکستری دیده شوند و بوی آن‌ها بسیار ناخوشایند باشد.
  • خارش و سوزش: یکی دیگر از علائم اصلی این عارضه، احساس خارش یا سوزش شدید در این ناحیه است که باعث کلافگی شما می‌شود.
  • درد: درد یا ناراحتی در ناحیه واژن و لگن، مخصوصا هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی از دیگر نشانه‌های عفونت واژن پس از زایمان طبیعی است.
  • تورم و قرمزی: اگر ناحیه واژن به دلایل مختلف پس از زایمان طبیعی دچار عفونت شود، علائمی مانند تورم، قرمزی و التهاب روی لابیاها و اطراف آن قابل مشاهده هستند.
  • حساسیت: حساسیت به لمس و احساس درد شدید در ناحیه واژن پس از برخورد کوچک‌ترین چیز، حتی لباس زیر بسیار نازک از دیگر نشانه‌های این عارضه پس از زایمان طبیعی است.
  • تب بالا: در صورت شدید شدن عفونت واژن و عدم درمان به موقع، تب و لرز ایجاد می‌شود.
  • مشکلات ادراری: احساس سوزش یا درد هنگام ادرار کردن و نیاز مکرر به تخلیه مثانه در روزهای ابتدایی زایمان طبیعی از جمله نشانه‌هایی هستند که می‌توانند خبر از ایجاد عفونت در ناحیه ناحیه تناسلی زنان بدهند.
  • بوی ناخوشایند: برخی افراد این عارضه را با احساس بوی ناخوشایند همچون بوی ماهی تجربه می‌کنند.

با مشاهده هر یک از علائم ذکرشده، سریعا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب صورت گیرد. اگر این عارضه به موقع تشخیص داده شود با داروهای مناسب و مراقبت‌های پزشکی به راحتی برطرف می‌شود.

بیشتر بدانید:دارو برای عفونت واژن

درمان عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی چگونه است؟

درمان این عارضه بر اساس نوع عفونت (باکتریایی، قارچی یا ویروسی) انجام می‌شود. جدول زیر نشان‌دهنده رایج‌ترین روش‌های درمانی برای عفونت‌های واژن بعد از زایمان‌ طبیعی بر اساس نوع عفونت است.

نوع عفونت واژندرمان مناسب
عفونت باکتریایی (واژینوز باکتریایی)آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول (Metronidazole) یا کلیندامایسین (Clindamycin) به شکل قرص، کرم یا ژل تجویز می‌شوند.
عفونت قارچی (کاندیدیازیس واژینال)داروی ضد قارچ مانند فلوکونازول (Fluconazole) یا کرم و شیاف ضد قارچ همچون میکونازول (Miconazole) تجویز می‌شود.
عفونت‌های ویروسیداروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر (Aciclovir) تجویز می‌شود.
جدول درمان دارویی عفونت ناحیه تناسلی پس از زایمان طبیعی

درمان خانگی عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی

درمان خانگی این عارضه شامل تغییراتی در سبک زندگی و استفاده از روش‌های طبیعی است. با این حال، به یاد داشته باشید اگر علائم عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی شدید هستند، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. موثرترین روش‌های خانگی برای کمک به درمان و تسکین این عارضه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حفظ بهداشت شخصی: ناحیه تناسلی را آب گرم و صابون ملایم بشویید.
  • استفاده از پروبیوتیک‌ها: پس از مشورت با پزشک، از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.
  • مصرف مواد غذایی ضد باکتری: سیر یک ضد باکتری بسیار قوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند.
  • روغن درخت چای: این روغن دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است. شما می‌توانید چند قطره از آن را به همراه روغن نارگیل، پس از تست حساسیت روی ناحیه واژن بمالید.
  • حمام سرکه سیب: اضافه کردن چند قطره سرکه سیب به وان آب ولرم و نشستن درون آن به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه می‌تواند به تعادل PH واژن و کاهش علائم عفونت کمک کند.
  • هیدراته نگه داشتن بدن: نوشیدن مقدار کافی آب برای حفظ سلامت عمومی و دفع سموم از بدن مفید است.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های کم‌چرب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در نتیجه بدن راحت‌تر می‌تواند با عفونت‌های مختلف مقابله کند.

بیشتر بدانید:عفونت مخمری واژن

 اینفوگرافیک درمان خانگی عفونت واژن پس از زایمان طبیعی
درمان‌های خانگی همراه با داروهای تجویزی توسط پزشک به بهبود سریع‌تر این عارضه کمک می‌کنند.

ترشحات زرد رنگ و بوی بد واژن بعد از زایمان طبیعی خطرناک است؟

بوی بد واژن و ترشحات زرد رنگ بعد از زایمان طبیعی معمولا نشانه عفونت واژن است. این علائم نباید نادیده گرفته شوند؛ بنابراین در صورت مشاهده آن‌ها حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا از عوارض جدی جلوگیری شود. پزشک با انجام آزمایشات مختلف و معاینات لازم، نوع عفونت واژن را تشخیص می‌دهد و درمان مناسب را تجویز می‌کند. درمان به موقع این عارضه نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه تناسلی شما پس از زایمان طبیعی دارد.

بهترین روش پیشگیری عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی

پیشگیری از این عارضه به حفظ سلامت مادر و بهبود سریع‌تر او پس از زایمان کمک می‌کند. در اینجا چند روش جلوگیری عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی را آورده‌ایم که عبارت‌اند از:

  • عدم استفاده از صابون‌های عطری یا مواد شیمیایی قوی برای شستشوی واژن
  • استفاده از حوله‌های نرم و تمیز برای خشک کردن ناحیه تناسلی
  • استفاده از لباس زیر نخی (این جنس لباس زیر به جذب رطوبت و برقراری جریان هوا در ناحیه واژن کمک می‌کند.)
  • تعویض لباس زیر به طور منظم
  • تعویض مکرر پدهای بهداشتی برای جلوگیری از تجمع رطوبت و باکتری‌ها
  • عدم استفاده از تامپون در هفته‌های اولیه بعد از زایمان طبیعی
  • اجتناب از گرفتن دوش واژینال 
  • رعایت نکات بهداشتی هنگام استفاده از توالت (همیشه دستگاه تناسلی را از جلو به عقب پاک کنید تا باکتری از مقعد به واژن منتقل نشود.)

بیشتر بدانید:عوارض رابطه جنسی در زمان عفونت واژن چیست؟

  • مراجعه منظم به پزشک برای بررسی وضعیت بهداشتی و سلامت دستگاه تناسلی
  • اجتناب از فعالیت جنسی زودهنگام (برای آگاهی از زمان مناسب شروع مجدد فعالیت جنسی، با پزشک زنان مشورت کنید.)
  • استفاده از کاندوم بعد از شروع مجدد فعالیت جنسی جهت کاهش خطر عفونت واژن

راهنمای مراجعه به پزشک

عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی یکی عارضه‌های آزاردهنده‌ای است که در صورت عدم درمان به موقع باعث بروز عوارض جدی می‌شود. اگر پس از زایمان طبیعی، متوجه بوی بد و ترشحات غیر طبیعی در ناحیه تناسلی خود شدید، حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. 

پزشک با انجام معاینه فیزیکی و آزمایشات لازم، علت اصلی بروز عفونت پس از زایمان طبیعی را در ناحیه تناسلی بررسی می‌کند و راه‌کارهای مناسب برای درمان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای آشنایی با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر زنان و زایمان باتجربه به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. 

درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

چرا بعد از زایمان طبیعی به عفونت واژن مبتلا می‌شوم؟

عواملی مانند تغییرات هورمونی، زخم‌ها و پارگی‌های احتمالی در ناحیه واژن، بهداشت نامناسب و ضعف سیستم ایمنی در بروز عفونت واژن پس از زایمان طبیعی تاثیرگذار هستند.

مهم‌ترین علائم عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی چیست؟

ترشحات غیر طبیعی، خارش و سوزش، درد هنگام رابطه جنسی و ادرار کردن، بوی ناخوشایند و در موارد شدیدتر، تب و درد شکمی.

بهترین روش پیشگیری از عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی چیست؟

رعایت بهداشت شخصی، خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی و تعویض لباس زیر به طور منظم نقش مهمی در جلوگیری از بروز این عارضه دارند.

منابع: mayoclinic | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها