عفونت واژن بعد از سزارین چه علائمی دارد؟ بررسی علت این بیماری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سزارین یک نوع جراحی است که در آن نوزاد از طریق برشی که روی دیواره شکم و رحم ایجاد می‌شود، به دنیا می‌آید. سزارین مانند هر جراحی دیگری ممکن است به عوارض مختلف مثل خونریزی، عفونت، لخته شدن خون و… منجر شود. عفونت ناشی از سزارین فقط به عفونت زخم یا رحم مربوط نمی‌شود؛ بلکه ممکن است روی واژن هم تاثیر بگذارد. این مقاله از مجله درمانکده به عفونت واژن بعد از سزارین اختصاص دارد. اگر می‌خواهید درباره این عارضه اطلاعات کسب کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

علائم عفونت واژن بعد از سزارین

ترشح زرد از واژن بعد از سزارین یکی از علائم عفونت قارچی است. بعضی از افراد این ترشح را شبیه پنیر توصیف می‌کنند، اما گاهی‌اوقات ممکن است آبکی باشد. سایر علائم عفونت‌ قارچی عبارت‌اند از:

  • خارش واژن
  • تورم در اطراف دهانه واژن
  • احساس سوزش در هنگام دفع ادرار
  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی واژینال
  • قرمزی

بیشتر بدانید:علائم و درمان عفونت واژن در خانه

اینفوگرافی درباره علائم عفونت واژن بعد از سزارین
خارش، تورم، قرمزی، سوزش و درد از علائم رایج عفونت واژن هستند.

علت عفونت واژن بعد از سزارین

واژن به طور طبیعی حاوی ترکیب متعادلی از باکتری‌ها و مخمرها از جمله کاندیدا است. بعضی از باکتری‌ها (لاکتوباسیلوس) از رشد بیش از حد مخمرها جلوگیری می‌کنند. اما این تعادل ممکن است به دلایل مختلف مختل شود که این باعث رشد بیش از حد کاندیدا می‌شود.

اگر پزشک بعد از سزارین از آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت یا درمان آن استفاده کند، احتمال ابتلا به عفونت قارچی واژن افزایش می‌یابد. چون بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها که طیف وسیعی از باکتری‌ها را می‌کشند، باکتری‌های مفید واژن را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. در نتیجه، باکتری‌های مفید از بین می‌روند که این به رشد بیش از حد مخمرها منجر می‌شود.

بیشتر بدانید:عوارض رابطه جنسی در زمان عفونت واژن چیست؟

سایر عواملی که تعادل میکروارگانیسم‌های واژن را برهم می‌زنند و زمینه را برای ابتلا به عفونت قارچی فراهم می‌کنند عبارت‌اند از:

  • تغییرات هورمونی به دلیل بارداری یا شیردهی
  • دیابت کنترل‌نشده
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • استرس

کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) رایج‌ترین قارچی است که باعث عفونت‌های مخمری می‌شود. این قارچ معمولا به راحتی درمان می‌شود. اما درمان عفونت‌های مخمری ناشی از انواع دیگر قارچ کاندیدا ممکن است دشوارتر باشد و به روش‌های تهاجمی‌تری نیاز داشته باشد.

راه‌های تشخیص عفونت واژن بعد از سزارین

تشخیص عفونت‌های مخمری معمولا ساده است. متخصص زنان سابقه پزشکی و علائم شما را بررسی می‌کند. همچنین از شما می‌پرسد که آیا در گذشته به عفونت قارچی یا عفونت‌ مقاربتی (STI) مبتلا شده‌اید یا خیر.

مرحله بعدی، معاینه لگن است. پزشک دیواره‌های واژن و دهانه رحم را بررسی می‌کند. علاوه بر این، نواحی اطراف ناحیه تناسلی را معاینه می‌کند تا علائم خارجی عفونت را شناسایی کند.

بسته به آنچه که پزشک می‌بیند، گام بعدی ممکن است جمع‌آوری سلول‌ها از واژن باشد. این سلول‌ها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

بیشتر بدانید:دارو برای عفونت واژن

درمان عفونت واژن بعد از سزارین

بسته به علت عفونت واژن و شدت علائم بیماری، پزشک بهترین روش را برای درمان آن پیشنهاد می‌دهد. معمولا برای درمان عفونت‌های قارچی از کرم، پماد و داروهای خوراکی استفاده می‌شود. پزشک در هنگام انتخاب داروهای خوراکی به این موضوع که آیا به فرزند خود شیر می‌دهید یا خیر، توجه می‌کند. چون بعضی از داروهای ضد قارچ ممکن است وارد شیر شوند و سلامت نوزاد را در معرض خطر قرار دهند.

 یک زن جوان که قرص می‌خورد
پزشک از داروهای موضعی یا خوراکی برای درمان عفونت قارچی واژن استفاده می‌کند.

درمان خانگی عفونت واژن بعد از سزارین

بعضی از زنان ترجیح می‌دهند به جای داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی یا راه‌کارهای خانگی برای درمان عفونت واژن استفاده کنند. ترکیبات طبیعی محبوب که معمولا برای درمان عفونت‌ قارچی واژن پیشنهاد می‌شوند عبارت‌اند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن درخت چای
  • سیر
  • اسید بوریک
  • ماست ساده

بیشتر بدانید:عفونت مخمری واژن

هرگز بدون مشورت با پزشک از راه‌کارهای خانگی استفاده نکنید. چون ممکن است علائم شما به چیزی غیر از عفونت قارچی مربوط باشد. از سوی دیگر، درمان‌های خانگی برای همه مناسب نیستند. توجه به این موضوع به خصوص در هنگام مصرف داروهای گیاهی خوراکی اهمیت زیادی دارد. چون این محصولات ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشند یا سلامت نوزاد شیرخوار را تحت تاثیر قرار دهند.

نقش روغن‌های ضروری یا اسانس‌ها در درمان عفونت‌های قارچی

اسانس‌ها یا روغن‌های ضروری اخیرا به عنوان داروهای طبیعی برای درمان بیماری‌های رایج مورد توجه قرار گرفته‌اند. این محصولات ممکن است اثرات درمانی قوی داشته باشند. اما تاکنون هیچ تحقیقی نشان نداده است که برای عفونت‌های قارچی واژن بهتر از درمان‌های مرسوم پزشکی عمل ‌کنند.

توصیه می‌شود قبل از امتحان کردن روغن‌های مختلف حتما درباره فواید و عوارض احتمالی آن‌ها با پزشک مشورت کنید. یکی از خطرات استفاده از روغن‌ها این است که بعضی از افراد ممکن است به آن‌ها حساسیت داشته باشند. بنابراین قبل از اینکه این محصولات را روی قسمت وسیعی از پوست بمالید باید پچ تست انجام دهید.

بیشتر بدانید:عفونت قارچی واژن چیست؟

برای انجام پچ تست، مقدار کمی از روغن را روی بخش کوچکی از بدن (برای مثال، قسمت داخلی آرنج) بمالید و حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر پوست‌تان به روغن واکنش نشان نداد، می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. انجام این تست به خصوص هنگامی که می‌خواهید از محصولات طبیعی در نواحی حساس مثل واژن استفاده کنید، اهمیت زیادی دارد.

نکته مهم دیگر این است که روغن‌ها را باید قبل از استفاده به درستی رقیق کنید. در غیر این صورت ممکن است به عوارض جدی مبتلا شوید.

یک زن جوان در مطب متخصص زنان
قبل از درمان عفونت واژن با راه‌کارهای خانگی حتما با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید:فرق عفونت واژن با عفونت رحم

روش پیشگیری عفونت واژن بعد از سزارین

تحقیقات نشان می‌دهد که با رعایت بعضی از نکات می‌توان با عفونت‌ واژن مقابله کرد. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت قارچی توصیه می‌شود:

  • از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع پیروی کنید.
  • ماست را در رژیم غذایی خود بگنجانید. چون حاوی باکتری‌های مفیدی است که به حفظ تعادل میکروارگانیسم‌های واژن کمک می‌کنند.
  • از لباس زیر با الیاف طبیعی مانند پنبه استفاده کنید.
  • لباس زیر خود را با آب داغ بشویید.
  • از پوشیدن لباس زیر یا شلوار تنگ خودداری کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های خیس به خصوص مایو برای مدت طولانی بپرهیزید.
  • برای شستشوی واژن از دوش واژینال استفاده نکنید.

بیشتر بدانید:عفونت واژن بعد از زایمان طبیعی چه علائمی دارد؟

کلام پایانی

عفونت واژن مشکل شایعی است که بسیاری از زنان در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. اگر بعد از سزارین علائم این بیماری از جمله خارش، قرمزی یا درد را مشاهده کردید، در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید. همچنین اگر درمان‌های پیشنهادی برای شما موثر نبودند، مجددا با پزشک معالج خود تماس بگیرید. چون ممکن است به راه‌کار درمانی متفاوتی نیاز داشته باشید.

برای مشورت با پزشک می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت برای مشاوره آنلاین با دکتر زنان فراهم شده است.

سوالات متداول

چه کسانی به عفونت قارچی واژن مبتلا می‌شوند؟

همه زنان در مقطعی از زندگی خود ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. با این حال، عفونت قارچی پس از بلوغ و قبل از یائسگی شایع‌تر است.

آیا احتمال بروز عفونت قارچی واژن در دوران بارداری وجود دارد؟

عفونت‌های قارچی در دوران بارداری به دلیل نوسانات هورمونی شایع هستند. از آنجا که داروهای ضد قارچ خوراکی ممکن است باعث نقایص مادرزادی شوند، مصرف آن‌ها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. اما استفاده از ضد قارچ‌های موضعی برای زنان باردار بی‌خطر است.

تفاوت عفونت قارچی واژن و واژینوز باکتریایی چیست؟

واژینوز باکتریایی (BV) شایع‌ترین عفونت واژن در افراد ۱۵ تا ۴۴ ساله است. این بیماری توسط باکتری‌ها و اغلب در اثر فعالیت جنسی ایجاد می‌شود. بوی بد واژن بعد از سزارین ممکن است به BV مربوط باشد. چون این بیماری به بوی بد که شبیه بوی ماهی است منجر می‌شود. برخلاف عفونت قارچی، برای از بین بردن BV به آنتی‌بیوتیک نیاز است.

تفاوت عفونت قارچی واژن و عفونت مجاری ادراری چیست؟

عفونت مجاری ادراری (UTI) یک نوع عفونت باکتریایی است که سیستم ادراری (مجرای ادرار، مثانه و کلیه‌) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم عفونت ادراری با علائم عفونت قارچی متفاوت است. این بیماری باعث دفع خون در ادرار، تکرر ادرار و درد لگن می‌شود.

آیا عفونت قارچی واژن خودبه‌خود از بین می‌رود؟

خیر. این بیماری عفونی خودبه‌خود از بین نمی‌رود؛ بنابراین در صورت مشاهده علائم آن باید در اسرع وقت نزد پزشک بروید. پزشک با استفاده از داروهای ضد قارچ می‌تواند مخمرهای ایجادکننده عفونت را از بین ببرد.

منابع: healthshots, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها