سرطان رحم در دختران چه علائمی دارد؟ بررسی 8 علامت این بیماری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرطان رحم یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است که اغلب زنان میانسال یا سالمند را مبتلا می‌کند. این بیماری در بین دختران نوجوان و جوان نادر است. چون به ندرت قبل از یائسگی به خصوص قبل از ۴۰ سالگی رخ می‌دهد. با این حال، از آنجا که تشخیص به موقع سرطان رحم تاثیر زیادی روی نتیجه درمان دارد، لازم است همه افراد درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند. در این مقاله از مجله درمانکده علل، علائم و نحوه درمان سرطان رحم را در دختران بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

علائم سرطان رحم در دختران

سرطان رحم به ندرت افراد جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این‌رو ممکن است درباره علائمی که دختران تجربه می‌کنند، اطلاعات زیادی وجود نداشته باشد. با این حال، گفته می‌شود که این بیماری معمولا با علائم زیر همراه است:

۱. خونریزی غیر طبیعی از واژن

خونریزی واژینال شایع‌ترین علامت سرطان رحم است. این علامت معمولا در مراحل اولیه بیماری مشاهده می‌شود؛ یعنی زمانی که سرطان هنوز به سایر نواحی بدن گسترش پیدا نکرده است.

خونریزی غیر طبیعی می‌تواند در دوران قاعدگی یا بین دوره‌های پریود رخ دهد. گاهی‌اوقات خونریزی شدید است؛ در حالی که در سایر موارد ممکن است شبیه لکه‌بینی به نظر برسد.

در دختران و زنان جوان، خونریزی غیر طبیعی به دلایل مختلف رخ می‌دهد. بنابراین ممکن است اصلا به سرطان مربوط نباشد. اما در زنان یائسه خطرناک‌تر است؛ یعنی احتمال زیادی وجود دارد که از سرطان ناشی شود. با این حال، هر شخصی که خونریزی غیر طبیعی دارد، باید به متخصص زنان مراجعه کند.

بیشتر بدانید:سرطان دهانه رحم چه علائمی دارد؟ بهترین روش درمان

۲. ترشحات غیر طبیعی واژن

گاهی‌اوقات دختران مبتلا به سرطان رحم از ترشحات غیر طبیعی واژن شکایت دارند. به عنوان مثال، ممکن است ترشحات واژن خون‌آلود یا قهوه‌ای رنگ باشند. به همین دلیل، هر گونه ترشح غیر طبیعی باید توسط پزشک بررسی شود.

اینفوگرافی درباره علائم سرطان رحم در دختران
علائم سرطان رحم در دختران از خونریزی غیر طبیعی تا تکرر ادرار گسترده است.

۳. احساس وجود توده

گاهی‌اوقات احساس وجود توده یا تومور در شکم می‌تواند علامت سرطان رحم باشد. در این حالت، بیمار و پزشک می‌توانند توده را در رحم با انگشت‌های خود احساس کنند. این علامت معمولا در مراحل پایانی بیماری ایجاد می‌شود.

۴. درد لگن

سرطان رحم در شرایط خاصی می‌تواند باعث درد لگن شود. این مشکل معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که توده سرطانی بزرگ می‌شود و به ساختارهای مجاور و اعصاب اطراف رحم فشار وارد می‌کند. همچنین زمانی که سرطان به خارج از رحم و به داخل لگن یا شکم گسترش می‌یابد، ممکن است بیمار از درد لگن شکایت داشته باشد. در بعضی موارد، گسترش سرطان به تجمع مایع در لگن یا شکم منجر می‌شود که این می‌تواند به نوبه خود باعث ایجاد ناراحتی شود.

درد ناشی از سرطان رحم در دختران ممکن است مداوم باشد یا به صورت دوره‌ای بیاید و برود. شدت درد هم در همه افراد یکسان نیست. بعضی از افراد ناراحتی مختصر را گزارش می‌کنند؛ در حالی که دیگران ممکن است درد شدید داشته باشند.

۵. نفخ

نفخ معمولا در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان رخ می‌دهد. با این حال، امکان بروز آن در سایر انواع سرطان از جمله سرطان رحم هم وجود دارد. این علامت اغلب در کسانی دیده می‌شود که سرطان آن‌ها از رحم به ناحیه شکم گسترش یافته است. گسترش سرطان باعث تجمع مایع در شکم می‌شود که به این وضعیت آسیت می‌گویند. افراد مبتلا به آسیت ممکن است شکم سخت و متورمی داشته باشند.

بیشتر بدانید:درمان سرطان رحم چیست؟

۶. مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی اغلب در مراحل پیشرفته‌تر سرطان رحم رخ می‌دهند. به عنوان مثال، زمانی اتفاق می‌افتند که سرطان به خارج از رحم یعنی به شکم و لگن گسترش می‌یابد. گاهی‌اوقات این اتفاق می‌تواند قسمت‌هایی از روده را مسدود کند و جلوی حرکت طبیعی مدفوع را در آن‌ بگیرد. در نتیجه، بیمار مشکلات مختلفی مثل اسهال، یبوست، درد شکم و سریع سیر شدن را تجربه می‌کند.

یک دختر جوان مبتلا به دل‌درد
مشکلاتی گوارشی از علائم شایع سرطان رحم هستند.

۷. کاهش وزن ناخواسته

از کاهش وزن ناخواسته هم می‌توان به عنوان یکی از علائم سرطان رحم در دختران نام برد. چون افراد مبتلا به سرطان رحم پیشرفته معمولا به طور ناخواسته لاغر می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که  تومور سرطانی بزرگ می‌شود و به معده فشار می‌آورد. در نتیجه، بیمار حتی زمانی که غذای زیادی نخورده است، احساس سیری می‌کند.

کاهش وزن ناخواسته همچنین می‌تواند در اثر التهاب رخ دهد. سرطان رحم پیشرفته فرآیندهای متابولیکی را در بدن مختل می‌کند و بر رفتار سیتوکین‌ها (پروتئین‌های کوچک مرتبط با سیستم ایمنی) تاثیر می‌گذارد. این اتفاق باعث می‌شود عضلات و چربی خیلی سریع تجزیه شوند. از سوی دیگر، اشتهای بیمار در اثر التهاب کاهش می‌یابد.

بیشتر بدانید:متاستاز سرطان رحم به کجاها می‌زند؟

۸. تکرر ادرار

اگر توده سرطانی در رحم بسیار بزرگ شود، ممکن است به مثانه فشار وارد کند. در نتیجه، مثانه نمی‌تواند به اندازه معمول پر شود و بیمار دائما احساس می‌کند برای تخلیه آن باید به سرویس بهداشتی برود.

علت سرطان رحم در دختران

در حال حاضر، علت سرطان رحم ناشناخته است. اما بعضی عوامل می‌توانند خطر بروز آن را افزایش دهند. عوامل خطر سرطان رحم عبارت‌اند از:

  • چاقی
  • دیابت
  • سابقه خانوادگی سرطان رحم، تخمدان یا روده
  • بیماری‌های ارثی مثل سندرم لینچ (Lynch syndrome) و سندرم کاودن (Cowden syndrome)
  • شروع پریود قبل از ۱۲ سالگی

روش تشخیص سرطان رحم در دختران

هنگامی که دختران جوان با علائم غیر طبیعی به متخصص زنان مراجعه می‌کنند، پزشک فرآیند تشخیص بیماری را با گرفتن شرح حال و معاینه بدنی شروع می‌کند. در حین معاینه، پزشک شکم بیمار را از نظر وجود هر گونه تورم یا توده معاینه می‌کند. همچنین ممکن است تست‌های تشخیص مختلف مثل سونوگرافی، تصویربرداری با اشعه ایکس، سی‌تی اسکن (CT) یا ام‌آرآی (MRI) را توصیه کند.

درمان سرطان رحم در دختران

همان‌طور که گفته شد، سرطان رحم معمولا زنانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند. این بیماری به ندرت در دختران و زنان جوان که می‌خواهند در آینده باردار شوند، رخ می‌دهد.

جراحی و رادیوتراپی درمان‌های اصلی سرطان رحم هستند. این راه‌کارهای درمانی روی باروری تاثیر می‌گذارند؛ به این معنی که باعث می‌شوند بیمار نتواند در آینده باردار شود. سایر روش‌های درمانی از جمله شیمی‌درمانی هم ممکن است روی باروری تاثیر منفی داشته باشند.

بیشتر بدانید:نارسایی دهانه رحم و هر چیزی که باید پیرامون آن بدانید

 یک دختر جوان در مطب متخصص زنان
بسته به شدت سرطان و میزان گسترش آن، پزشک بهترین راه‌کار را برای درمان آن پیشنهاد می‌دهد.

اینکه آیا بتوان قدرت باروری را در دختران مبتلا به سرطان رحم حفظ کرد یا خیر، به نوع درمان انتخاب‌شده بستگی دارد. دکتر زنان نوع درمان را با توجه به شدت بیماری و میزان گسترش آن مشخص می‌کند. اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، ممکن است امکان حفظ باروری وجود داشته باشد.

اگر حفظ باروری بیمار در اولویت باشد، از پروژسترون برای کوچک کردن تومور استفاده می‌شود. اگر بعد از ۶ ماه مشخص شود که این روش درمانی موثر نیست، باید جراحی انجام شود.

بیشتر بدانید:سرطان رحم بدخیم چیست؟

راه‌های پیشگیری از سرطان رحم در دختران

از آنجا که علت سرطان رحم مشخص نیست، هیچ راه‌کاری برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. با این حال، می‌توان بعضی از عوامل خطر آن را کنترل کرد.

برای مثال، مشخص شده است که چاقی خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد. بنابراین با کاهش وزن یا حفظ وزن در محدوده مناسب می‌توان احتمال بروز آن را به حداقل رساند. برای دستیابی به این هدف باید فعالیت بدنی روزانه خود را افزایش دهید و از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع پیروی کنید.

کلام پایانی

سرطان رحم در زنان سالمند شایع‌تر است. اما هر شخصی که علائم این بیماری را تجربه می‌کند باید در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کند. اگر در این زمینه به راهنمایی نیاز دارید، توصیه می‌کنیم از طریق سایت درمانکده با بهترین پزشکان مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای همه هم‌وطنان فراهم کرده است که در هر نقطه از ایران یا جهان که هستند با پزشک مورد نظر خود به صورت مشاوره آنلاین زنان مشورت کنند.

بیشتر بدانید:سرطان رحم خوش خیم؛ علائم شایع و راه‌کارهای درمانی موثر

سوالات متداول

رایج‌ترین علائم سرطان رحم در دختران باکره چیست؟

از علائم سرطان رحم در دختران مجرد می‌توان به خونریزی یا ترشحات غیر طبیعی، احساس توده در شکم، درد لگن، نفخ، مشکلات گوارشی، کاهش وزن ناخواسته و تکرر ادرار اشاره کرد.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم هستند؟

زنان سالمند که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، بیشتر از دیگران به سرطان رحم مبتلا می‌شوند. بعضی عوامل مثل چاقی هم می‌توانند احتمال بروز این بیماری را افزایش دهند.

چرا چاقی خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد؟

چاقی باعث تغییر تعادل هورمون‌ها می‌شود. به همین دلیل، دختران و زنان چاق بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم هستند.

منابع: health, healthdirect, .cancerresearchuk

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها