بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم؟ معرفی 10 غذای مفید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بعد از کشیدن دندان عقل، ممکن است صورت و لثه شما متورم شود و تا چند روز احساس درد و ناراحتی داشته باشید. در این مدت باید از غذاهای نرم، آبکی و سالم استفاده کنید تا زخم‌ها به طور کامل بهبود پیدا کنند و همه چیز به روال طبیعی خود بازگردد. برای این که بدانید بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم و مصرف کدام غذاها بعد از جراحی دندان عقل، به بهبود تورم و درد کمک می‌کند،‌ می‌توانید در این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید.

بهترین غذاها بعد از جراحی دندان عقل

بعد از جراحی دندان عقل احتمالا تا چند روز در غذا خوردن مشکل خواهید داشت. برای تسکین درد در این دوران باید طبق دستور دندانپزشک از کیسه‌های یخ و مسکن استفاده کنید. در این دوران اکثر دندانپزشکان تاکید می‌کنند که از غذاهای نرم استفاده کنید و مراقب ورود ذرات ریز غذا به محل جراحی باشید. پس از جراحی نباید تا ۲ ساعت چیزی بخورید و بعد از آن می‌توانید غذا خوردن را با سوپ میکس شده و آبمیوه‌های تازه و مقوی آغاز کنید.  

به خاطر داشته باشید که باقی ماندن ذرات غذا و وارد شدن فشار به محل جراحی، موجب تشدید درد و تورم و همچنین عفونت در محل آسیب‌دیده می‌شود. در ادامه این بخش به شما می‌گوییم که بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم تا دچار مشکل نشویم.

بیشتر بدانید:دندان درد چه دلایلی دارد؟ با این روش‌ها علت آن را بیابید

اینفوگرافی بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم؟
بعد از جراحی دندان عقل باید از غذاهای آبکی و نرم استفاده کنید.

۱- سوپ و غذاهای آبکی

در اولین روز پس از کشیدن دندان عقل، احتمالا در غذا خوردن مشکل خواهید داشت و در این شرایط تنها باید از آبمیوه‌های مقوی، غذاهای آبکی و مایعات استفاده کنید. بهتر است در روزهای ابتدایی از انواع سوپ استفاده کنید و برای مقوی شدن سوپ، مقداری مرغ و سبزیجات مختلف در آن بریزید. بعد از این که سوپ آماده شد، حتما آن را به طور کامل میکس و بعد میل کنید. مصرف سوپ داغ موجب تحریک محل آسیب‌دیده می‌شود؛ بنابراین اجازه دهید سوپ خنک شود و آن را به صورت ولرم میل کنید.

بیشتر بدانید:اگر دندان عقل نهفته جراحی نشود چه می‌شود؟ مهم‌ترین عوارض آن

۲- تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای کامل و سالم است که مصرف آن نه تنها به بهبود زخم کمک می‌کند، بلکه برای افزایش انرژی بدن بعد از جراحی نیز مفید است. تخم مرغ بافت نرمی دارد و از همین رو پس از پشت سر گذاشتن ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی، می‌توانید آن را مصرف کنید. در زمان خوردن تخم مرغ حتما آن را له کنید یا از سمت دیگر دهان‌تان که جراحی نکرده‌اید، برای جویدن آن استفاده کنید.

۳- آب

بعد از جراحی دندان عقل، آب بهترین نوشیدنی برای شما است. مصرف آب به هیدراته کردن بدن و همچنین تمیز شدن دهان کمک می‌کند. سعی کنید بعد از جراحی دندان بیشتر از همیشه آب بنوشید. به خاطر داشته باشید که برای نوشیدن آب به هیچ عنوان از نی استفاده نکنید، زیرا این کار موجب تحریک محل آسیب‌دیده و به تاخیر انداختن روند بهبودی می‌شود.

۴- ماست

ماست سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است و می‌توانید برای خنک شدن دهان و همچنین افزایش انرژی بدن، از ماست به صورت ساده یا همراه با مقداری میوه پوره‌شده استفاده کنید.

۵- پوره سیب‌زمینی

یکی دیگر از غذاهایی که می‌توانید بعد از جراحی دندان عقل میل کنید، پوره سیب‌زمینی است. پوره سیب‌زمینی بافت نرمی دارد و خوردن آن بسیار راحت است. این غذا انرژی زیادی به بدن می‌بخشد و از ضعف و بی‌حالی جلوگیری می‌کند. بهتر است پوره سیب‌زمینی را بدون نان و همراه با مقداری پودر شوید خشک میل کنید.

بیشتر بدانید:درد دندان عقل چه احساسی دارد؟ معرفی روش‌های تسکین درد آن

تصویر پوره سیب‌زمینی
پوره سیب‌زمینی یک غذای سالم و انرژی‌بخش است که از ضعف بدن بعد از جراحی دندان عقل جلوگیری می‌کند.

۶- مرغ و گوشت پخته‌شده

مصرف گوشت و مرغ پخته‌شده معمولا تا ۴ روز پس از جراحی دندان عقل امکان‌پذیر نیست. در این مدت بهتر است از آب مرغ و گوشت برای تقویت بدن استفاده کنید. از روز چهارم به بعد می‌توانید گوشت و مرغ را بپزید و خوب له کنید و بعد از آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نباید برای جویدن گوشت و مرغ به دهان فشار وارد کنید و از همین رو حتما آن‌ها را به مقدار زیاد بپزید و بعد خوب له کنید که راحت‌تر خورده شوند.

بیشتر بدانید:کشیدن دندان عقل درد دارد؟ عوارض و مراقبت‌های بعد از جراحی

۷- بستنی

در پاسخ به این سوال که بعد از جراحی دندان عقل چه بخوریم، بهتر است در اولین فرصت مقداری بستنی میل کنید. بستنی معمولا یکی از بهترین خوراکی‌ها بعد از جراحی دندان عقل است که به تسکین درد و بهبود تورم و زخم کمک می‌کند. چند ساعت پس از جراحی دندان عقل می‌توانید مقداری بستنی بخورید یا کمی موز منجمد‌شده را با شیر ترکیب و سپس میل کنید.

۸-  فرنی

فرنی یک غذای ساده با هضم راحت است که هم به افزایش انرژی بدن کمک می‌کند و هم خوردن آن پس از جراحی راحت است. مصرف فرنی خنک موجب کاهش تورم لثه و تسکین درد می‌شود و بدن شما را هیدراته می‌کند.

بیشتر بدانید:جراحی دندان؛ مراقبت‌های لازم بعد از جراحی دندان عقل تا ایمپلنت

۹- آووکادو

آووکادو یک میوه شگفت‌انگیز و مفید است که می‌توانید آن را به صورت اسموتی یا پوره مصرف کنید. این میوه سرشار از چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و از همین رو به بهبود زخم‌ها و سلامت کلی بدن شما کمک می‌کند.

۱۰- ماهی بخارپز شده

ماهی حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ است. مصرف ماهی از عفونی شدن زخم جلوگیری می‌کند و برای بهبود محل زخم نیز مفید است. قبل از مصرف ماهی بهتر است آن را به خوبی بخارپز و سپس میل کنید.

بیشتر بدانید:جراحی دندان عقل به چه صورت است؟ بررسی انواع روش‌های جراحی

بعد از جراحی دندان از خوردن چه غذاهایی اجتناب کنیم؟

اگر به تازگی دندان عقل خودتان را جراحی کرده‌اید، بهتر است تا چند از خوردن غذای سفت و خوراکی‌هایی که نیاز به جویدن زیاد دارند، اجتناب کنید. مصرف غذاهای تند و پرادویه موجب تحریک و سوزش محل آسیب‌دیده می‌شوند و خوردن غذاهای حاوی غلات و دانه‌ها نیز در این شرایط مناسب نیست.

تصویر غذاهای تند و غذاهای سفت
بعد از جراحی دندان عقل تا ۲ هفته باید از مصرف غذاهای تند و خوراکی‌های سفت اجتناب کنید.

به خاطر داشته باشید که بعد از جراحی دندان عقل، تا چند روز نباید از غذاهای گرم، چای و نوشیدنی‌های داغ استفاده کنید. اجازه دهید غذا و نوشیدنی‌های شما کامل خنک شوند و بعد آن‌ها را میل کنید. تا ۵ روز پس از جراحی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، نوشابه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین اجتناب کنید.

بهتر است تا بهبودی کامل محل زخم، از مصرف میوه‌های سفت اجتناب کنید و برای مصرف میوه آن را به صورت اسموتی یا میکس‌شده مصرف کنید.

سخن نهایی

بعد از جراحی دندان معمولا تا ۷ روز باید از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید و لازم است تا ۲ هفته مراقب غذاهایی که می‌خورید باشید. گیر کردن مواد غذایی در محل زخم یا وارد کردن فشار به محل آسیب‌دیده خطر بروز عفونت را افزایش می‌دهد و روند بهبودی را به تعویق می‌اندازد. اگر دندان عقل‌تان را به تازگی جراحی کرده‌اید یا در فکر جراحی دندان خود هستید، می‌توانید همین حالا به صورت مشاوره آنلاین دندانپزشکی یا حضوری با یکی از دندانپزشکان درمانکده ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

چرا نباید بعد از جراحی دندان عقل از غذاهای گرم استفاده کنیم؟

مصرف غذاهای گرم موجب تشدید درد و خونریزی در محل آسیب‌دیده می‌شود و روند درمان را به تعویق می‌اندازد.

تا چه مدت پس از جراحی عقل نباید غذا بخوریم؟

تا ۲ ساعت بعد از جراحی عقل نباید چیزی بخورید و پس از آن تا ۲ روز تنها باید از غذاهای مایع و نرم استفاده کنید. از روز سوم و چهارم می‌توانید مصرف غذاهای میکس‌شده و نان نرم را شروع کنید و پس از ۲ هفته می‌توانید به روال عادی غذا خوردن برگردید.

منابع: oakleighdental، oceandental

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها