انواع دارو برای کرونا

دارو برای کرونا چیست؟ بهترین دارو برای درمان این بیماری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری کرونا که به آن کووید-۱۹ هم می‌گویند، یک بیماری ویروسی است که معمولا از طریق قطرات ریز موجود در هوا بین افراد پخش می‌شود. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری هیچ علامتی ندارند یا علائم خفیفی را تجربه می‌کنند. اما بعضی از افراد به خصوص سالمندان ممکن است به درمان پزشکی یا حتی بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند. دارو می‌تواند شدت بیماری کرونا را کاهش دهد و از بروز عوارض جانبی جدی جلوگیری کند. اگر می‌خواهید بدانید که کدام دارو برای کرونا خوب است، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها دنبال کنید.

بهترین دارو برای کرونا کدام است؟

بسیاری از افراد مبتلا به کووید-۱۹ می‌توانند با استراحت کردن و مصرف مایعات فراوان علائم خود را مدیریت کنند. بعضی از داروهای بدون نسخه (OTC) مثل داروهای تب‌بر، مسکن‌ها (از جمله استامینوفن و ایبوپروفن) و داروهای ضد سرفه هم می‌توانند کمک‌کننده‌ باشند.

با این حال، اگر در معرض خطر ابتلا به کرونای شدید باشید، ممکن است پزشک به منظور جلوگیری از بدتر شدن بیماری برای شما دارو تجویز کند. این داروها عبارت‌اند از: پاکسلووید (ترکیب ۲ داروی ضد ویروس نیرماترلویر و ریتوناویر)، رمدسیویر و مولنوپیراویر. پاکسلووید و مولنوپیراویر به صورت قرص مصرف می‌شوند؛ در حالی که رمدسیویر از طریق سوزن به داخل رگ تزریق می‌شود.

درمان بیماری کرونا با علائم شدید

اگر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری باشد، درمان او بر اساس پاسخ سیستم ایمنی بدن و نیاز به اکسیژن‌تراپی انجام می‌شود. رمدسیویر، باریسیتینیب، توسیلیزومب و کورتیکواستروئیدها (مانند دگزامتازون) به درمان کرونای شدید کمک می‌کنند. باریسیتینیب به شکل قرص و توسیلیزومب به صورت تزریقی تجویز می‌شود. دگزامتازون هم می‌تواند به شکل قرص باشد یا به داخل رگ تزریق شود.

بیشتر بدانید:واکسن کرونا چند نوع دارد؟ انواع عوارض این واکسن‌ها چیست؟

اینفوگرافی برای معرفی داروهای بیماری کرونا
بعضی از داروها می‌توانند از تکثیر ویروس کرونا جلوگیری کنند یا علائم آن را کاهش دهند.

بیشتر بدانید:فرق کرونا و آنفولانزا چیست؟ ویدیو تشخیص آن از روی علائم

عوارض مصرف دارو برای کرونا چیست؟

عوارضی که ممکن است به دنبال درمان کرونا تجربه کنید به نوع دارو بستگی دارد. در ادامه تاثیر داروهای مختلف را روی بدن بررسی می‌کنیم.

۱. پاکسلووید

پاکسلووید برای درمان علائم خفیف تا متوسط کرونا تجویز می‌شود. این دارو از ابتلا به کرونا پیشگیری نمی‌کند، اما می‌تواند جلوی رشد ویروس را بگیرد و از شدت علائم بکاهد. پاکسلووید معمولا ۲ بار در روز (صبح و عصر) به مدت پنج روز مصرف می‌شود. از این دارو می‌توان همراه با غذا یا بدون آن استفاده کرد.

اسهال و تغییر حس چشایی از عوارض رایج پاکسلووید هستند. اگر این علائم شدید بودند یا برای مدت طولانی ادامه داشتند، باید موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله علائم مشکلات کبدی (مانند حالت تهوع، استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، معده‌درد، زرد شدن چشم یا پوست و ادرار تیره رنگ) باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:سویه جدید ویروس کرونا سال 1403 چیست؟

۲. رمدسیویر

از رمدسیویر برای درمان کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. این دارو برای کودکان بستری‌شده در بیمارستان (با وزن حداقل ۱/۵ کیلوگرم) و کودکان غیر بستری (با وزن حداقل سه کیلوگرم و سن حداقل ۲۸ روز) تجویز می‌شود.

رمدسیویر از انتشار ویروس در بدن جلوگیری می‌کند. این دارو باید در مدت ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه توسط پزشک یا پرستار به داخل ورید تزریق شود. رمدسیویر ممکن است در حین تزریق و بعد از آن واکنش‌های جدی ایجاد کند. اکثر واکنش‌ها معمولا در عرض یک ساعت پس از شروع درمان رخ می‌دهند. بنابراین در این بازه زمانی باید تحت نظر باشید. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فورا موضوع را به پزشک یا پرستار اطلاع دهید:

  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه هنگام ایستادن
  • کهیر
  • خس‌خس سینه یا تنگی نفس
  • ضربان قلب سریع یا آهسته
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب‌ها یا چشم‌ها

در صورت مشاهده این عوارض، پزشک ممکن است سرعت تزریق دارو را کاهش دهد یا درمان را متوقف کند.

بیشتر بدانید:عوارض واکسن آسترازنکا چیست؟

6 ویال رمدسیویر بهترین دارو برای کرونا
رمدسیویر یک داروی تزریقی است که برای درمان بیماری کرونا تجویز می‌شود.

بیشتر بدانید:تاثیر کرونا بر پوست به چه صورت است؟

۳. مولنوپیراویر

مولنوپیراویر گزینه دیگری است که به عنوان دارو برای کرونا تجویز می‌شود. مولنوپیراویر از انتشار ویروس در بدن جلوگیری می‌کند و علائم خفیف تا متوسط کرونا را کاهش می‌دهد. این دارو زمانی تجویز می‌شود که امکان استفاده از سایر راه‌کارهای درمانی وجود نداشته باشد. معمولا توصیه می‌شود از مولنوپیراویر ۲ بار در روز و به مدت پنج روز استفاده کنید. شما می‌توانید این دارو را همراه با غذا یا بدون آن بخورید.

از عوارض جانبی مولنوپیراویر می‌توان به اسهال، حالت تهوع و سرگیجه اشاره کرد. در صورتی که این علائم شدید بودند یا برای مدت طولانی ادامه داشتند، به پزشک مراجعه کنید.

مولنوپیراویر ممکن است رشد استخوان یا غضروف را در کودکان تغییر دهد و به همین دلیل برای افراد کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی‌شود. در مورد بهترین دارو برای کرونا کودکان و نوجوانان با پزشک مشورت کنید.

۴. باریسیتینیب

باریسیتینیب که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، در بیمارستان برای درمان بزرگسالان مبتلا به کرونا استفاده می‌شود. این دارو برای کسانی مناسب است که به اکسیژن‌تراپی یا ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) نیاز دارند. باریسیتینیب باید یک بار در روز همراه با غذا یا بدون آن مصرف شود.

حالت تهوع، سردرد، آکنه و ایجاد برجستگی‌های قرمز در اطراف فولیکول‌های مو از عوارض شایع باریسیتینیب هستند. این عوارض معمولا خطرناک نیستند، اما اگر برای مدت طولانی ادامه داشتند یا شدید بودند، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که عوارض زیر را تجربه کردید، فورا به دنبال مراقبت پزشکی باشید:

  • کهیر
  • تورم صورت، چشم‌ها، لب‌ها یا گلو
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • معده‌درد به خصوص اگر همراه با تب و اسهال یا یبوست باشد
  • خستگی یا رنگ‌پریدگی پوست

باریسیتینیب می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شود. به همین دلیل، ممکن است پزشک در حین مصرف این دارو برای شما آزمایش بنویسد.

بیشتر بدانید:حس بویایی در کرونا؛ علامتی دیگر از کرونا که باید بدانید

2 جعبه داروی باریسیتینیب دارو برای درمان کرونا
باریسیتینیب که به شکل خوراکی تجویز می‌شود، علائم کرونا را کنترل می‌کند.

بیشتر بدانید:آیا کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل می‌شود؟

۵. توسیلیزومب

توسیلیزومب با سرکوب فعالیت اینترلوکین-۶ باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود. این دارو در ترکیب با کورتیکواستروئیدها برای درمان بزرگسالان مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری هستند و به اکسیژن‌تراپی و ونتیلاتور نیاز دارند تجویز می‌شود.

توسیلیزومب ممکن است در بعضی افراد باعث سردرد، عطسه، آبریزش بینی، یبوست یا اسهال شود. در صورت شدید شدن یا ادامه‌دار بودن این علائم باید موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

بعضی از عوارض توسیلیزومب جدی هستند و به درمان فوری نیاز دارند. این عوارض عبارت‌اند از:

  • کهیر
  • خارش
  • تورم چشم‌ها، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • تورم دست‌ها یا پاها
  • مشکل در تنفس یا بلغ
  • سرگیجه یا غش
  • درد قفسه سینه
  • تب
  • زرد شدن چشم یا پوست
  • کبودی یا خونریزی بدون دلیل
  • ادرار قهوه‌ای رنگ
  • مدفوع کم‌رنگ

۶. دگزامتازون

دگزامتازون یک نوع کورتیکواستروئید است که گاهی‌اوقات به عنوان دارو برای کرونا تجویز می‌شود. تحریک معده، استفراغ، سردرد، سرگیجه، بی‌خوابی، بی‌قراری، افسردگی، اضطراب، قاعدگی نامنظم و آکنه از عوارض شایع دگزامتازون هستند. اگر این عوارض زندگی روزمره شما را مختل کردند یا برای مدت طولانی ادامه داشتند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین  توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا نزد پزشک بروید:

  • بثورات پوستی
  • تورم صورت یا پاها
  • مشکلات بینایی
  • سرماخوردگی یا عفونتی که برای مدت طولانی ادامه دارد
  • ضعف عضلانی
  • مدفوع سیاه یا قیر مانند
ویال داروی دگزامتازون دارو برای کرونا
در بعضی موارد، از کورتیکواستروئید دگزامتازون برای کنترل علائم کرونا استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید:علائم کرونا جدید در کودکان در سال1403 چیست؟ علائم شایع آن

کلام پایانی

ویروس کرونا هر چند وقت یک‌بار جهش می‌یابد و سویه‌های جدید ایجاد می‌کند. به همین دلیل، همیشه باید به منظور پیدا کردن بهترین دارو برای کرونا سویه جدید با متخصص عفونی صحبت کنید. انتخاب درست دارو به کنترل علائم بیماری کمک می‌کند و سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد.

اگر در مورد داروهای بیماری کرونا، نحوه مصرف یا عوارض احتمالی آن‌ها به راهنمایی نیاز دارید، با دکتر عفونی مشورت کنید. برای مشورت با متخصص آنلاین عفونی می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید.

سوالات متداول

دارو برای کرونا چی بخوریم؟

پزشک بهترین دارو برای کرونا را بر اساس شدت علائم شما مشخص می‌کند. داروهایی که معمولا برای درمان این بیماری به‌کار می‌روند عبارت‌اند از: پاکسلووید، رمدسیویر، مولنوپیراویر، باریسیتینیب، توسیلیزومب و دگزامتازون.

چگونه اثربخشی مصرف دارو برای کرونا را افزایش دهیم؟

خواب و استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان، خوردن غذاهای سالم و انجام تمرینات آرامش‌بخش به درمان سریع‌تر بیماری کرونا کمک می‌کند.

تاخیر در مصرف دارو برای درمان کرونا باعث چه عوارضی می‌شود؟

تاخیر در درمان باعث شدیدتر شدن بیماری می‌شود. از عوارض کرونای شدید می‌توان به سندرم دیسترس تنفسی حاد (کاهش اکسیژن‌رسانی به اندام‌های بدن)، شوک ناشی از عفونت، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی، لخته شدن خون و آسیب کلیوی اشاره کرد.

آیا مصرف دارو کرونا در بارداری مجاز است؟

مصرف بسیاری از داروهای کرونا از جمله مولنوپیراویر در دوران بارداری ممنوع است. اگر باردار هستید، بدون مشورت با پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید.

منابع: mayoclinic, webmd, medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها