پماد تریامسینولون برای چیست؟ بررسی فواید، عوارض و روش مصرف آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پماد تریامسینولون یکی از داروهای موضعی است که برای درمان انواع بیماری‌های پوستی مانند اگزما، درماتیت، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست استفاده می‌شود. این پماد از دسته کورتیکواستروئیدها است که عموما به کاهش و درمان التهاب، قرمزی و خارش پوست کمک می‌کند. با وجود اینکه فرم موضعی تریامسینولون اثرگذاری مثبتی بر درمان ضایعات پوستی دارد، اما نباید بدون تجویز پزشک از آن استفاده کرد؛ زیرا استفاده خودسرانه و ناصحیح از این پماد در برخی مواقع، نه تنها التهابات پوستی را برطرف نمی‌کند، بلکه باعث شعله‌ور شدن آن‌ها می‌شود. 

اگر دچار خارش، قرمزی یا التهاب در پوست خود شده‌اید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم پماد تریامسینولون برای چیه، چه عوارضی دارد و چگونه باید از آن استفاده کرد.

پماد تریامسینولون چیست؟

پماد تریامسینولون (Triamcinolone) یک کورتیکواستروئید موضعی است که برای درمان التهابات پوستی استفاده می‌شود. این پماد اثربخشی مثبتی در کاهش علائم التهابی مانند خارش، قرمزی و تورم پوست دارد. پزشک فرم موضعی تریامسینولون را معمولا برای اگزما، خشکی پوست، درماتیت، پسوریازیس و سایر شرایط التهابی پوست تجویز می‌کند.

پماد تریامسینولون ان ان (NN) از فرم‌های این داروی موضعی به‌شمار می‌آید که در ترکیبات آن علاوه بر تریامسینولون استوناید، نئومایسین و نیستاتین وجود دارد. فرم ان ان تریامسینولون پماد درمان قارچ پوستی و عفونت باکتریایی محسوب می‌شود؛ زیرا نئومایسین موجود در آن خاصیت ضد باکتری دارد و نیستاتین برای مقابله با هرگونه قارچ روی پوست مفید است.

بیشتر بخوانید: پماد فلوئوسینولون برای چیست؟

موارد استفاده از پماد تریامسینولون

 اینفوگرافیک موارد استفاده تریامسینولون موضعی
تریامسینولون موضعی باید حتما با تجویز پزشک استفاده شود.

مهم‌ترین کاربرد این داروی موضعی، درمان بیماری‌های پوستی و التهاب ناشی از آن‌هاست. با این حال، پزشک در برخی مواقع به دلیل اینکه تریامسینولون یک استروئید قوی محسوب می‌شود، از آن برای بهبود التهاب، قرمزی و خارش پوست در موارد دیگری هم استفاده می‌کند.

به طور کلی می‌توان فواید استفاده از تریامسینولون موضعی را شامل موارد زیر دانست:

۱- پماد تریامسینولون برای واژن

داروی موضعی تریامسینولون ان ان برای درمان خارش و عفونت واژن تجویز می‌شود. این پماد می‌تواند التهاب و مشکلات پوستی در ناحیه تناسلی زنان را بهبود ببخشد. با این حال، استفاده از آن در ناحیه واژن باید زیر نظر پزشک صورت گیرد؛ زیرا پوست این ناحیه بسیار حساس است و استفاده نادرست از پماد NN می‌تواند باعث تحریک شود.

۲- کرم تریامسینولون برای خارش پوست

دکتر پوست معمولا برای افرادی که به دلایل مختلف مانند خشکی پوست، عفونت قارچی پوست، حساسیت پوست یا بیماری‌های داخلی دچار خارش شدید پوستی شده‌اند، داروی موضعی تریامسینولون را تجویز می‌کند. خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این پماد برای بهبود خارش، مخصوصا خارش صورت در کوتاه‌ترین زمان مفید است.

۳- پماد تریامسینولون برای گوش

این پماد در برخی شرایط برای درمان التهابات و مشکلات پوستی در ناحیه گوش تجویز می‌شود. داروی موضعی تریامسینولون می‌تواند علائم التهابی مانند خارش، قرمزی و تورم را در گوش کاهش دهد. با این حال، گوش عضو حساس بدن است و نباید بدون تجویز پزشک از این داروی کورتیکواستروئید برای درمان مشکلات پوستی مرتبط با آن استفاده کرد. 

بیشتر بدانید: اشک مصنوعی و هر آنچه درباره آن باید بدانید!

۴- کرم تریامسینولون برای قرمزی و خشکی پوست

فرم موضعی تریامسینولون در بهبود قرمزی پوست که ممکن است بر اثر اگزما یا آلرژی ایجاد شده باشد، اثربخشی مثبتی دارد. همچنین، این پماد به دلیل داشتن بافت چرب می‌تواند به درمان خشکی بیش از حد پوست کمک کند و با کاهش التهابات پوستی نقش موثری در سلامت و شادابی پوست دارد. 

به یاد داشته باشید، زمانی می‌توانید از تریامسینولون موضعی برای خشکی و قرمزی پوست استفاده کنید که این دارو توسط پزشک تجویز شده باشد. در غیر این صورت ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف قرص آلوپورینول

۵- پماد تریامسینولون برای سوختگی 

پماد ان ان به طور خاص برای کاهش التهاب و خارش ناشی از بیماری‌های پوستی تجویز می‌شود و به درمان سوختگی‌ها کمک نمی‌کند. با این حال، ممکن است پزشک برای بهبود التهاب، قرمزی و خارش پوست در مراحل آخر درمان سوختگی از این پماد استفاده کنند. 

۶- کرم تریامسینولون برای لک صورت

تصویر صورت یک خانم با لک‌های قرمز
قبل از استفاده از تریامسینولون موضعی برای نواحی حساس مانند صورت حتما با پزشک مشورت کنید.

پماد تریامسینولون برای صورت هم مفید است؛ اما استفاده از آن باید حتما زیر نظر پزشک انجام شود تا اثربخشی مثبتی داشته باشد و عوارض جانبی ایجاد نکند. پزشک ممکن است در برخی مواقع، فرم تریامسینولون ان ان موضعی را به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد حساسیتی برای درمان لک صورت تجویز کند. 

بیشتر بخوانید: پماد موپیروسین 2 درصد برای چیست؟

۷- پماد تریامسینولون برای ابرو

برخی افراد در اطراف ابروی خود قرمزی و پوسته پوسته مشاهده می‌کنند. این عارضه می‌تواند ناشی از درماتیت و اگزمای سبوره باشد که در بلندمدت منجر به ریزش ابرو می‌شود. معمولا پزشک برای برطرف کردن التهابات پوستی در ناحیه ابرو ترکیب تریامسینولون موضعی و کلوتریمازول را تجویز می‌کند. 

به یاد داشته باشید، استفاده از این پماد در ناحیه ابرو باید با احتیاط و زیر نظر پزشک انجام شود؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است پوست را تحریک کند و باعث ایجاد عوارض پوستی شود.

مقدار و روش مصرف تریامسینولون موضعی (Triamcinolone)

مقدار و روش مصرف این پماد می‌تواند بسته به نوع بیماری پوستی و شدت التهابات متفاوت باشد. معمولا پزشک استفاده از داروی موضعی تریامسینولون را ۲ تا چهار بار در روز توصیه می‌کند. در هر نوبت باید یک لایه نازک از پماد را روی ناحیه آسی‌بدیده بمالید و از تماس آن با چشم‌ها خودداری کنید. همچنین به یاد داشته باشید، استفاده از تریامسینولون موضعی بدون تجویز پزشک برای نواحی حساس مانند کشاله ران، زیر بغل و صورت توصیه نمی‌شود. 

دیگر نکات مهم حین استفاده از پماد تریامسینولون شامل موارد زیر هستند: 

  • قبل از استفاده از پماد، ناحیه آسیب‌دیده را به خوبی بشویید و خشک کنید.
  • دوره استفاده از تریامسینولون موضعی، هفت روز است و مصرف بیش از حد (مگر در مواقعی که پزشک توصیه کند) می‌تواند باعث بروز عوارض سیستمیک شود.
  • اگر پس از گذشت یک هفته علائم بیماری پوستی و شدت آن‌ها بهبود پیدا نکرد، به پزشک اطلاع دهید.
  • برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های پوستی، قبل و بعد از مصرف این پماد دست‌تان را به خوبی بشویید.
  • پس از استعمال موضعی این دارو، از شستشوی ناحیه مورد نظر به مدت حداقل یک تا ۲ ساعت خودداری کنید تا پماد به خوبی جذب پوست شود.

روش مصرف پماد تریامسینولون اِن اِن مشابه فرم کرم تریامسینولون استوناید است. با این حال، قبل از مصرف این داروی موضعی، بروشور داخل بسته‌بندی را به دقت بخوانید تا اطلاعات جامعی درباره نحوه و مقدار مصرف آن به دست آورید. همچنین، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مصرف پماد NN از مشاوره آنلاین نزد متخصص پوست درمانکده استفاده کنید.

بیشتر بدانید: پماد بتامتازون برای چیست؟

بهترین زمان مصرف پماد تریامسینولون

تصویر مالیدن پماد روی ناحیه دارای التهاب یا پوسته پوسته دست
از پانسمان کردن ناحیه آسیب‌دیده پوست پس از استعمال موضعی تریامسینولون (مگر با تجویز پزشک) خودداری کنید.

شما می‌توانید این پماد را در ساعات مختلف شبانه‌روز استفاده کنید. با این حال، بهتر است فاصله زمانی بین هر بار مصرف بر اساس دستورالعمل پزشک رعایت شود تا تریامسینولون موضعی اثرگذاری بهتری داشته باشد. همچنین، اگر ورزش می‌کنید، بهتر است پماد را پس از پایان این فعالیت بدنی استفاده کنید تا از تعریق و شستشوی مکرر جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: طریقه استفاده از کرم زایلاپی برای رابطه

موارد منع مصرف تریامسینولون موضعی

استفاده از این پماد در صورت وجود شرایط یا بیماری‌های زیر توصیه نمی‌شود:

  • عفونت‌های پوستی
  • زخم‌های باز پوستی
  • استفاده روی چشم و نواحی اطراف آن
  • استفاده در نواحی پوشک کودک
  • آکنه یا روزاسه (ضایعات قرمز مخصوصا روی گونه‌ها)
  • سابقه حساسیت به داروهای دسته کورتیکواستروئیدی
  • مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک‌ها مانند تتراسایکلین در چند روز اخیر

آیا پماد تریامسینولون برای بواسیر مفید است؟

این پماد برای درمان التهابات پوستی مانند اگزما، درماتیت و پسوریازیس استفاده می‌شود و به طور عمومی آن را برای بهبود بواسیر تجویز نمی‌کنند. اما از آن جایی که تریامسینولون موضعی مانند پماد هیدروکورتیزون از دسته داروهای کورتیکواستروئید به‌شمار می‌آید، ممکن است در برخی مواقع، پزشک از آن برای کاهش التهاب، تورم، بهبود عفونت و کاهش سوزش یا خارش استفاده کند. 

عوارض کرم موضعی تریامسینولون (Triamcinolone) 

اینفوگرافیک عوارض جانبی تریامسینولون موضعی
کرم موضعی تریامسینولون دوره مصرف مشخصی دارد و نباید برای بلندمدت استفاده شود.

مصرف این داروی موضعی بدون تجویز پزشک یا بیشتر از دوز مورد نیاز ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود؛ از جمله:

  • حساسیت به نور
  • نازک شدن پوست
  • ترک پوستی
  • حساسیت پوستی
  • ایجاد جوش و قرمزی
  • افزایش موهای زائد در محل استعمال
  • تغییر رنگ پوست

جذب خونی یکی دیگر از عوارض جانبی این پماد است که به ندرت رخ می‌دهد. اگر شما مقدار بیشتری از دوز تجویزی تریامسینولون موضعی توسط پزشک را روی سطح پوست خود بمالید، این دارو از طریق پوست، جذب خون می‌شود و می‌تواند برخی عوارض جانبی عمومی مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و… ایجاد کند.

پماد تریامسینولون برای کودکان

تریامسینولون موضعی از دسته داروهای کورتیکواستروئیدی نسبتا قوی است و استفاده از آن برای کودکان باید با احتیاط زیاد انجام شود. کودکان و نوزادان پوست بسیار حساسی دارند و استفاده نادرست از داروهای کورتیکواستروئیدی برای آن‌ها می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. 

متخصصان معتقدند، این داروی موضعی برای نوزادان زیر یک سال نباید استفاده شود و اگر می‌خواهید از آن برای کودکان بزرگتر و درمان برخی التهابات مانند سوختگی ناشی از ادرار استفاده کنید، باید طول دوره درمان با این پماد بسیار کوتاه باشد.

بیشتر بخوانید: پماد کلوتریمازول ۱ درصد برای چیست؟

پماد تریامسینولون در دوران بارداری و شیردهی مجاز است؟

تحقیقات نشان می‌دهند پماد تریامسینولون بارداری را با خطر قابل توجهی مواجه نمی‌کند. با این حال، از آن جایی که بارداری دوره بسیار حساسی محسوب می‌شود و این پماد به عنوان یک کورتیکواستروئید قوی، جذب پوستی دارد، بهتر است آن را تنها در مواقعی که پزشک توصیه می‌کند، مورد استفاده قرار دهید. 

در حال حاضر، تحقیقات کافی درباره اثربخشی پماد تریامسینولون در شیردهی وجود ندارد و محققان مطمئن نیستند که استعمال موضعی این دارو، جذب شیر مادر می‌شود یا خیر. از همین‌رو، بهتر است قبل از استفاده حتما از دکتر پوست آنلاین یا متخصص زنان مشورت بگیرید.

راهنمای مراجعه به پزشک

پماد تریامسینولون برای درمان التهاب، قرمزی و خارش ناشی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما، آلرژی، درماتیت و پسوریازیس تجویز می‌شود. این داروی موضعی یک کورتیکواستروئید نسبتا قوی است؛ از همین‌رو نباید آن را بدون تجویز پزشک، مخصوصا برای نواحی حساس پوست مورد استفاده قرار دهید. 

شما می‌توانید برای پرسیدن سوالات خود درباره نحوه مصرف و اثرگذاری تریامسینولون موضعی به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان متخصص این مجموعه مشاوره بگیرید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی، جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

پماد تریامسینولون برای چیست؟

این پماد یک کورتیکواستروئید با قدرت متوسط است که به کاهش خارش، قرمزی و التهاب ناشی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما، درماتیت، آلرژی و بثورات پوستی کمک می‌کند.

پماد تریامسینولون باید در یخچال نگهداری شود؟

خیر. بهتر است این پماد را در دمای اتاق، خارج از یخچال و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

پماد تریامسینولون اِن اِن برای چی خوبه؟

کرم موضعی ان ان ترکیبی از تریامسینولون استوناید با نئومایسین و نیستاتین است که به درمان زخم‌های جزئی و عفونت‌های قارچی کمک می‌کند.

منابع: medscape | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها