بلیچینگ برای دندان چیست؟ زیبایی و جذابیت را به دندان‌هایتان هدیه دهید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در دنیای امروز، افراد به زیبایی و جذابیت ظاهری اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و لبخند زیبا و درخشان نقش مهمی در افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها دارد. یکی از مشکلاتی که می‌تواند بر ظاهر لبخند شما تاثیر منفی بگذارد، تغییر رنگ و ایجاد لکه روی دندان‌ها است. راه‌حل‌های زیادی برای برطرف کردن این مشکلات وجود دارند که بلیچینگ دندان یکی از آن‌هاست. این روش ایمن و موثر که از محبوب‌ترین خدمات دندانپزشکی محسوب می‌شود، به سفید کردن دندان و درخشش لبخند شما کمک می‌کند. 

اگر شما هم احساس می‌کنید دندان‌هایتان شفافیت و درخشندگی قبل را ندارد و به دنبالی راه کم‌ضرر برای سفیدی آن‌ها هستید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با انواع و روش‌های انجام بلیچینگ دندان بیشتر آشنا کنیم.

بلیچینگ دندان چیست؟

 تصویر دندان‌های زرد و سفید کنار هم
این روش نسبت به لمینت و کامپوزیت دندان مقرون‌به‌صرفه‌تر است و آسیب کمتری به مینای دندان می‌زند. 

در حال حاضر، روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان وجود دارد که بلیچینگ دندان (Teeth Bleaching) یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین تکنیک‌ها به‌شمار می‌آید. افزایش سن می‌تواند به مرور باعث کاهش ضخامت مینای دندان شود. نتیجه این امر، ظاهر شدن عاج دندان است که به طور طبیعی رنگ زردتری نسبت به مینای دندان دارد. 

همچنین، عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و مصرف مداوم رنگدانه‌های تیره (چای و قهوه) بر ساختار مینای دندان تاثیر منفی می‌گذارند و باعث تغییر رنگ یا ایجاد لکه روی دندان‌ها خواهند شد. در چنین وضعیتی، بلیچینگ دندان یکی از روش‌های ایمن و موثر برای سفیدی دندان‌ها است که باید با صلاحدید دندانپزشک مورد استفاده قرار بگیرد.

بلیچینگ دندان به چه صورت است؟

در این روش، از مواد شیمیایی مخصوص که از پراکسید هیدروژن تشکیل شده استفاده می‌کنند. این مواد شیمیایی باعث اکسیدشدن رنگدانه‌هایی می‌شوند که در مینای دندان نفوذ کرده و به عاج رسیده و می‌تواند رنگ عاج را هم روشن‌تر کند. نتیجه این امر سفیدی و از بین رفتن لکه‌های روی دندان است. در طول فرآیند بلیچینگ، مینای دندان به هیچ‌وجه سائیده نمی‌شود و ماده اکسیدان هیچ‌گونه تغییری در بافت و ساختار آن ایجاد نمی‌کند.

افراد زیادی وقتی از نحوه عملکرد این تکنیک دندانپزشکی مطلع می‌شوند، تصور می‌کنند بلیچینگ دندان همان جرم گیری دندان است. این ۲ روش با اینکه به تغییر رنگ و اصلاح طرح لبخند کمک می‌کنند، اما تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند.

آیا بلیچینگ به دندان آسیب میزند؟

وقتی صحبت از بلیچینگ دندان می‌شود، اغلب افراد می‌پرسند ایا بلیچینگ برای دندان ضرر دارد و به مینای آن آسیب می‌زند؟ در جواب می‌توان گفت خیر. این روش، یکی از تکنیک‌های ایمن و بی‌ضرر برای سفید کردن دندان‌ها است و آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند. با این حال، یادتان باشد اگر Teeth Bleaching توسط افراد غیر متخصص یا بدون مشورت با دندانپزشک انجام شود، می‌تواند عوارض ناخواسته‌ای ایجاد کند.

بلیچینگ دندان برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی می‌توانند از این تکنیک دندانپزشکی استفاده کنند که دندان‌های سالم، صاف و مرتبی دارند و فقط دندان‌هایشان کمی زرد شده است. با این حال، افرادی که ایمپلنت یا روکش دندان دارند، کاندید مناسبی برای انجام بلیچینگ نیستند؛ زیرا این روش فقط روی دندان‌های طبیعی انجام می‌شود.

انواع روش بلیچینگ دندان (Teeth Bleaching) 

اینفوگرافیک انواع روش بلیچینگ دندان
معمولا دندانپزشک این روش را برای لکه‌های قهوه‌ای، بنفش یا خاکستری روی دندان توصیه نمی‌کند.

به طور کلی، ۲ روش برای انجام بلیچینگ وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- بلیچینگ دندان در خانه (Home Bleaching)

بلیچینگ خانگی در مدت زمان طولانی‌تری انجام می‌شود، اما ماندگاری آن هم بیشتر است. به یاد داشته باشید، منظور از بلیچینگ خانگی این نیست که هر زمان دل‌تان خواست، این روش را در منزل انجام دهید؛ بلکه شما باید کاملا زیر نظر دندانپزشک، مراحل بلیچینگ خانگی را طی کنید. 

شما یک بار به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید. دندانپزشک از دندان‌های شما قالب می‌گیرد و به لابراتوار می‌فرستد تا یک قالب پلاستیکی به نام تری برای دندان‌های شما ساخته شود. سپس دندانپزشک این قالب را به همراه ژل مخصوص و دستورالعمل استفاده از آن در اختیارتان قرار می‌دهد. 

شما باید از این مواد طبق توصیه دندانپزشک به مدت سه هفته الی یک ماه استفاده کنید. به یاد داشته باشید، استفاده از این مواد شیمیایی بیش از مدت زمان توصیه‌شده توسط دندانپزشک می‌تواند به لثه و دندان‌ها آسیب بزند. 

روش بلیچینگ دندان در منزل به شرح زیر است:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان قبل از شروع بلیچینگ خانگی اهمیت زیادی دارد.
  • ابتدا به درستی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • ماده شیمیایی مخصوص به اسم پراکسید کربامید را درون قالب تری بریزید. (در هر فضای دندان باید یک قطره از ماده سفیدکننده ریخته شود.)
  •  قالب تری را روی دندان‌ها قرار دهید.
  • حواس‌تان باشد، مایع درون قالب به بیرون دندان‌ها و روی لثه‌ها نریزد.
  • این قالب باید به مدت ۲ ساعت روی دندان‌ها بماند، سپس آن را بردارید و مسواک بزنید.
  • بلیچینگ خانگی در یک روز، حدود چهار ساعت طول می‌کشد؛ زیرا هر ۲ ساعت قالب‌گذاری مخصوص یک فک است.
  • مدت زمان کلی هوم بلیچینگ، ۲ هفته است و شما باید فرآیند آن را هر شب تکرار کنید.
  • پس از اتمام مراحل بلیچینگ دندان خانگی، قالب را با مسواک مخصوص تمیز کنید و همراه با ژل برای نوبت بعدی درون یخچال بگذارید.

۲- بلیچینگ دندان در دندانپزشکی (Office Bleaching)

این روش، ایمن‌ترین نوع بلیچینگ است؛ زیرا توسط دندانپزشک در مطب انجام می‌شود. دندانپزشک در کوتاه‌ترین زمان، فرآیند سفید کردن دندان را به کمک ماده هیدروژن پراکسید با غلظت مشخصی انجام می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت، بلیچینگ در مطب مشابه روش خانگی است، با این تفاوت که ماده شیمیایی مورد استفاده در دندانپزشکی غلظت بیشتری دارد و کل بلیچینگ در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. 

روش بلیچینگ دندان در مطب به شرح زیر است:

  • در صورت نیاز، ابتدا دندان‌ها جرم‌گیری می‌شوند.
  • پزشک از یک ابزار مخصوص استفاده می‌کند تا دهان را باز نگه دارد و به تمامی قسمت‌های دندان دسترسی داشته باشد.
  • در این مرحله، دندانپزشک ژل مخصوص را برای محافظت از لثه روی آن قرار می‌دهد و از نور آبی استفاده می‌کند تا ژل در طول انجام بلیچینگ ثابت بماند. (استفاده از این ژل برای آسیب نرسیدن به لثه و عدم ایجاد حساسیت ضروری است.)
  • حال، دندان‌ها به محلول اسیدی آغشته می‌شوند و ماده‌ اکسیدکننده پراکسید هیدروژن با غلظت بالا به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.
  • در طول این مدت، دندانپزشک دندان‌های حاوی ژل مخصوص را در معرض نور لیزر قرار می‌دهد تا مواد شیمیایی آن فعال شوند.
  • در برخی مواقع ممکن است فرآیند بلیچینگ دندان برای اثرگذاری بیشتر، ۲ الی سه جلسه طول بکشد.
  • احتمالا دندانپزشک برای تداوم این تکنیک، از شما می‌خواهد بلیچینگ خانگی را چندین بار در منزل انجام دهید.

بلیچینگ فوری دندان چیست؟

 تصویر ابزار مخصوص درون دهان بیمار برای باز نگه داشتن دهان او
پزشک برای دسترسی بهتر به دندان‌ها در طول بلیچینگ، از ابزار مخصوص برای باز نگه داشتن دهان استفاده می‌کند.

برخی دندانپزشک‌ها از روش جدیدی برای سفیدی دندان‌ها استفاده می‌کنند که به آن پاور بلیچینگ، بلیچینگ قوی یا بلیچینگ فوری می‌گویند. در این روش، از پراکسید هیدروژن با غلظت بسیار بالا استفاده می‌شود و دندان‌ها در یک جلسه کاملا سفید خواهند شد. 

این روش در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود؛ از همین‌رو ممکن است ماندگاری آن هم کم باشد. اگر به سفیدی دندان در مدت زمان کوتاه علاقه دارید، خوب است مقاله «رفع زردی دندان در یک روز» درمانکده را مطالعه کنید.

چه افرادی نباید از بلیچینگ دندان استفاده کنند؟

افراد با شرایط یا بیماری‌های زیر، کاندید مناسبی برای Teeth Bleaching نیستند:

  • حساسیت بالای لثه
  • بیماری لثه و تحلیل رفتن آن (بیماری پریودنتال)
  • پوسیدگی شدید دندان
  • بیرون‌زدگی ریشه دندان
  • ساییدگی مینای دندان
  • وجود کامپوزیت و لمینت‌های سرامیکی

بلیچینگ دندان در بارداری مجاز است؟

به طور کلی این روش از سفید کردن دندان‌ها ایمن و بی‌ضرر است. با این حال، از آن جایی که تاکنون تحقیقات کافی درباره اثرگذاری بلیچینگ در بارداری صورت نگرفته و در این روش از مواد شیمیایی مخصوص استفاده می‌شود، بهتر است انجام آن را به بعد از دوران بارداری و شیردهی موکول کنید.

بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

دندانپزشکان معتقدند، اگر مراقبت‌های دهان و دندان را به درستی انجام دهید و غذاهای رنگ‌‌دار، قهوه و نوشابه را کمتر مصرف کنید، یک سال تا ۱۸ ماه می‌تواند از سفیدی دندان‌هایتان لذت ببرید.

عوارض بلیچینگ دندان

 اینفوگرافیک عوارض جانبی بلیچینگ دندان
اگر آفیس بلیچینگ توسط دندانپزشک متخصص انجام نشود یا هوم بلیچینگ بدون مشورت با دندانپزشک صورت بگیرد، می‌توانند منجر به عوارض ناخواسته‌ای شوند.

عوارض جانبی ناشی از این تکنیک عبارت‌اند از:

  • آلرژی
  • تحریک لثه
  • ناراحتی معده
  • سوزش و تاول در لثه
  • از بین رفتن مینای دندان

چه مدت بعد از ارتودنسی می‌توان بلیچینگ دندان انجام داد؟

در طول ارتودنسی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به دلیل وجود بریس دشوار است و معمولا دندان‌ها دچار تغییر رنگ می‌شوند. به همین دلیل، بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی یک تکنیک دندانپزشکی پرطرفدار به‌شمار می‌آید. دندان پزشکان معتقدند، برای انجام این روش بهتر است حدود ۶ ماه صبر کنید. 

همچنین، اگر در طول ارتودنسی و پس از آن متوجه بوی بد دهان خود شدید، می‌توانید با خواندن مقاله « بوی بد دهان از چیست» اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست آورید.

بلیچینگ دندان با طب سنتی

منظور از بلیچینگ در طب سنتی، استفاده از مواد طبیعی و گیاهانی است که خاصیت سفیدکنندگی دارند. این مواد طبیعی اغلب دارای میزان اسیدیته بالایی هستند و می‌توانند تاثیر مخربی بر مینای دندان بگذارند؛ از همین‌رو بهتر است قبل از استفاده، حتما با دندانپزشک مشورت کنید. 

روش‌های شناخته‌شده سفید کردن دندان در طب سنتی عبارت‌اند از:

  • ترکیب جوش شیرین و آبلیمو
  • پوست موز
  • نمک و لیمو
  • روغن نارگیل
  • سرکه سیب
  • جویدن برگ‌های گل مریمی

راهنمای مراجعه به پزشک

بلیچینگ دندان یکی از محبوب‌ترین روش‌های سفید کردن دندان‌ها است. در این روش، ماده شیمیایی مخصوص، رنگدانه‌های مینای دندان را خارج می‌کند و حتی باعث روشن‌تر شدن عاج دندان می‌شود. این تکنیک در مطب دندانپزشکی یا در خانه و زیر نظر دندانپزشک انجام خواهد شد. 

اگر کنجکاوید بدانید کاندید مناسبی برای انجام این تکنیک پرطرفدار هستید یا خیر، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص این مجموعه مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

بلیچینگ دندان برای چیست؟

این روش، یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های سفید کردن دندان است که به رفع زردی و لکه‌های روی دندان کمک می‌کند.

بلیچینگ دندان ضرر دارد؟

خیر. این روش، یکی از تکنیک‌های ایمن و بی‌ضرر برای سفیدشدن دندان‌ها است و آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند.

بهترین بلیچینگ دندان کدام است؟

اغلب دندانپزشکان معتقدند، برای کسب نتیجه مطلوب بهتر است آفیس بلیچینگ را در کنار هوم بلیچینگ انجام دهید.

آیا بلیچینگ دندان درد دارد؟

این روش، بدون درد و با کمترین عوارض جانبی انجام می‌شود.

منابع: webmd | health

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها