قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ چیست؟ بهترین زمان مصرف و نحوه استفاده

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص اورژانسی تنسی (Tansy) یا لوونورژسترول دارویی است که برای جلوگیری از باردار شدن پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده یا بعد از شکست سایر روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود. این دارو در ۲ دوز ۰/۷۵ و ۱/۵ میلی‌گرم در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. در این مقاله از مجله درمانکده با قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ و نحوه مصرف آن آشنا می‌شوید. همچنین درباره عوارض جانبی این دارو اطلاعات کسب می‌کنید. با ما همراه باشید.

کاربرد قرص اورژانسی تنسی ۱/۵

قرص تنسی در دسته‌ای از داروها به نام پروژستین قرار دارد. این دارو از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند یا مانع اتصال تخمک به دیواره رحم می‌شود. در نتیجه، می‌تواند در مواقع اضطراری احتمال بارداری را به حداقل برساند.

تفاوت قرص اورژانسی تنسی با ال دی چیست؟

فرق قرص اورژانسی با ال دی در این است که قرص LD معمولا به صورت روزانه مصرف می‌شود. اگر در مواقع اضطراری به قرص اورژانسی ضد بارداری دسترسی نداشتید، می‌توانید از LD استفاده کنید. اما باید بدانید که اثربخشی این دارو از قرص‌ اورژانسی تنسی ۱/۵ کمتر است.

معمولا توصیه می‌شود در مواقع اورژانسی هشت عدد قرص LD‌ بخورید. نحوه مصرف به این صورت است که چهار عدد قرص را به طور هم‌زمان مصرف می‌کنید و چهار عدد بعدی را ۱۲ ساعت دیگر می‌خورید.

میزان اثربخشی قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ چقدر است؟

این سوال که از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است یا خیر، سوال رایج بسیاری از زنان است. در پاسخ باید بگوییم که این دارو ممکن است قاعدگی شما را در ماه بعد چند روز به تاخیر بیندازد. اگر قاعدگی شما بیش از یک هفته تاخیر داشت، در اسرع وقت برای انجام تست بارداری با پزشک مشورت کنید.

یک زن جوان در مطب متخصص زنان
اگر قاعدگی شما بعد از مصرف قرص اورژانسی تنسی برای مدت طولانی به تاخیر افتاد، به پزشک مراجعه کنید.

نحوه مصرف قرص اورژانسی تنسی ۱/۵

قرص تنسی را باید در اسرع وقت یا حداکثر طی ۷۲ ساعت (سه روز) پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف کنید. هر چقدر این دارو را زودتر بخورید، اثربخشی آن بیشتر است. اگر در مورد طریقه مصرف قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ به راهنمایی نیاز دارید، برچسب محصول را بخوانید یا با متخصص زنان مشورت کنید.

اگر ظرف ۲ ساعت پس از مصرف قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ استفراغ کردید، فورا با متخصص زنان تماس بگیرید. چون ممکن است لازم باشد پزشک قرص دیگری برای شما تجویز کند.

تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی چیست؟

منظور از قرص اورژانسی دوتایی، قرص تنسی ۰/۷۵ میلی‌گرمی و منظور از قرص اورژانسی تکی، قرص تنسی ۱/۵ میلی‌گرمی است. فرق قرص اورژانسی تکی با دوتایی در این است که قرص تکی فقط یک بار مصرف می‌شود، اما قرص دوتایی را باید ۲ بار به فاصله ۱۲ ساعت بخورید.

عوارض قرص اورژانسی تنسی ۱.۵

قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری ممکن است در بعضی از زنان عوارض جانبی ایجاد کند. از شایع‌ترین عوارض قرص تنسی ۱/۵ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش یا کاهش خونریزی قاعدگی
  • لکه‌بینی یا خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

  • خستگی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • درد یا حساسیت سینه‌ها
اینفوگرافی درباره عوارض قرص اورژانسی تنسی ۱/۵
بعضی از زنان بعد از مصرف قرص تنسی به مشکلات گوارشی، سردرد، لکه‌بینی و… دچار می‌شوند.

اگر عوارض قرص اورژانسی شدید بود مخصوصا عوارض قرص اورژانسی بر پریود یا برای مدت طولانی ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر ظرف سه تا پنج هفته پس از مصرف این دارو با مشکل درد شدید زیر شکم مواجه شدید، فورا با پزشک تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید که قرص اورژانسی تنسی ممکن است عوارض جانبی دیگری هم داشته باشد که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است. بنابراین توصیه می‌شود در صورت بروز هر گونه مشکل غیر عادی در حین مصرف این دارو به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط یا منع مصرف

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که از خود در برابر عوارض قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ محافظت کنید:

  • اگر به قرص تنسی یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، قبل از مصرف قرص اورژانسی با پزشک مشورت کنید.
  • ممکن است چند روز پس از مصرف این دارو مقداری لکه‌بینی داشته باشید. اگر خونریزی بیش از یک هفته ادامه داشت، فورا نزد پزشک بروید.
  • سایر روش‌های پیشگیری از بارداری مثل قرص‌های ضد بارداری که به طور روتین استفاده می‌شوند ممکن است در زمان مصرف قرص اورژانسی کارایی نداشته باشند. بنابراین بعد از مصرف قرص تنسی باید از ۲ روش مختلف برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.
  • در حین مصرف قرص اورژانسی تنسی از هیچ دارو، مکمل یا محصول گیاهی استفاده نکنید، مگر اینکه با پزشک مشورت کرده باشید.
  • قرص اورژانسی خطر ابتلا به HIV یا سایر عفونت‌های مقاربتی را کاهش نمی‌دهد. اگر این موضوع برای شما نگران‌کننده است، با پزشک صحبت کنید.

افراد آسیب‌پذیر

اگرچه شما از قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید، اما باید بدانید که این دارو در دوران بارداری می‌تواند به جنین آسیب برساند. بنابراین ممکن است دکتر زنان قبل از شروع مصرف آن از شما بخواهد که تست بارداری انجام دهید. اگر فکر می‌کنید در حین استفاده از قرص اورژانسی باردار شده‌اید، فورا این موضوع را به متخصص زنان اطلاع دهید.

همچنین اگر سه تا پنج هفته پس از مصرف این دارو با مشکل دل‌درد یا معده‌درد شدید مواجه شدید، فورا نزد پزشک بروید. چون ممکن است حاملگی خارج از رحم داشته باشید که می‌تواند یک وضعیت جدی و تهدیدکننده حیات باشد یا باردار شدن را در آینده برای شما دشوارتر کند.

زنان شیرده هم باید قبل از مصرف قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ با پزشک مشورت کنند. چون در حال حاضر تحقیقات کافی در مورد تاثیر این دارو روی شیرخواران وجود ندارد.

یک مادر به فرزند خود شیر می‌دهد

اگر به فرزند خود شیر می‌دهید، بدون مشورت با پزشک از قرص تنسی ۱/۵ استفاده نکنید.

کلام پایانی

قرص تنسی ۱/۵ در مواقع اورژانسی می‌تواند از باردار شدن شما جلوگیری کند. اما نباید به طور روتین استفاده شود. اگر برای پیشگیری از بارداری به دنبال گزینه مناسب می‌گردید، با متخصص زنان مشورت کنید. پزشک مزایا و معایب روش‌های مختلف را می‌سنجد و با توجه به وضعیت سلامتی و ترجیحات شخصی شما بهترین گزینه را معرفی می‌کند.

برای مشورت با متخصص زنان می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین متخصصان آشنا شوید و بدون پرداخت هزینه اضافی از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان وقت بگیرید.

سوالات متداول

قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ چیست؟

این قرص که حاوی ۱/۵ میلی‌گرم لوونورژسترول است، به عنوان قرص اورژانسی ضد باردای استفاده می‌شود. چون از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند و مانع اتصال تخمک به دیواره رحم می‌شود.

بهترین زمان برای مصرف قرص تنسی ۱/۵ چه موقع است؟

توصیه می‌شود این قرص را حداکثر طی ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف کنید.

شایع‌ترین عوارض قرص اورژانسی تنسی ۱/۵ چیست؟

این قرص ممکن است در بعضی از افراد به مشکلات گوارشی، سردرد، سرگیجه، درد سینه، لکه‌بینی و کاهش یا افزایش خونریزی قاعدگی منجر شود.

منابع: mayoclinic, medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها