بهترین قرص کیست تخمدان چیست؟ معرفی 8 قرص موثر برای این عارضه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کیست‌های تخمدان، کیسه‌های پر از مایعی هستند که درون تخمدان یا روی آن تشکیل می‌شوند. این کیست‌ها ممکن است خودبه‌خود برطرف شوند، اما در اغلب موارد درد، بی‌نظمی قاعدگی یا مشکلات جدی‌تر ایجاد می‌کنند و به درمان دارویی نیاز دارند. یکی از گزینه‌های درمانی، قرص کیست تخمدان است. این قرص‌ها انواع مختلفی دارند و باید متناسب با وضعیت سلامتی کلی بیمار، نوع کیست و شدت علائم آن توسط پزشک متخصص زنان تجویز شوند. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با بهترین دارو برای کیست تخمدان آشنا کنیم.

بهترین قرص کیست تخمدان 

 اینفوگرافیک بهترین قرص‌های کیست تخمدان
تعیین بهترین قرص برای درمان کیست‌های تخمدان نیازمند مشاوره با پزشک متخصص و انجام آزمایشات لازم است.

بهترین قرص برای کیست تخمدان متناسب با وضعیت سلامت کلی بیمار، نوع و شدت کیست متفاوت است. معمولا پزشک متخصص برای جلوگیری از بزرگ شدن کیست تخمدان و درمان  آن، قرص‌های زیر را تجویز می‌کند:

۱- قرص‌های ضد بارداری

قرص‌های ضد بارداری سطح هورمون زنانه را در بدن افزایش می‌دهند و به دلیل داشتن هورمو‌ن‌هایی در ترکیبات خود باعث تنظیم تخمک‌گذاری می‌شوند. این قرص‌ها نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی و جلوگیری از تشکیل کیست‌های جدید دارند. در اغلب موارد، تغییرات هورمونی و برهم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن زنان باعث بروز کیست تخمدان می‌شود. 

قرص‌های LD و HD نمونه‌هایی از داروهای ضد بارداری هستند که با کاهش سطح تستوسترون، افزایش استروژن و هورمون‌های زنانه به درمان کیست تخمدان کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید، مصرف این قرص برای کیست تخمدان باید حتما با تجویز پزشک انجام شود.

بیشتر بدانید:کیست تخمدان؛ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

۲- قرص متفورمین (Metformin)

 تصویر بسته‌بندی قرص متفورمین
قرص متفورمین کاهش‌دهنده سطح قند خون است و باید حتما با تجویز پزشک برای درمان کیست‌های تخمدان مصرف شود.

متفورمین یکی دیگر از داروهایی است که می‌تواند علائم کیست تخمدان ناشی از سندرم پلی‌کیستیک (PCOS) را درمان کند. پزشک اگر مطمئن شود که کیست تخمدان شما ناشی از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است، متفورمین تجویز می‌کند. معمولا شروع مصرف این قرص برای درمان کیست‌های تخمدان با دوز بسیار کم شروع می‌شود و در صورت نیاز، پزشک به تدریج دوز آن را افزایش می‌دهد.

۳- قرص دوفاستون (Duphaston)

یکی دیگر از داروهایی که به کنترل هورمون‌ها و از بین بردن کیست تخمدان کمک می‌کند، قرص دوفاستون است. این قرص، دارویی هورمونی است که عملکردی شبیه به پروژسترون دارد؛ از همین‌رو می‌تواند به قاعدگی‌های دردناک، خونریزی‌های غیر طبیعی واژینال، کیست‌های تخمدان، ناباروری، سقط‌های مکرر و درمان جایگزین هورمونی برای یائسگی کمک کند. 

درباره نحوه مصرف قرص دوفاستون در شرایط مختلف نظرهای مختلفی وجود دارد؛ از همین‌رو توصیه می‌شود این دارو را برای درمان کیست‌های تخمدان حتما زیر نظر پزشک متخصص زنان مصرف کنید.

بیشتر بدانید: استیل سیستئین چیست؟

۴- قرص مدروفم (Medrofem)

مدروفم (مدروکسی پروژسترون) یکی از داروهای هورمونی است که کاربرد زیادی دارد. از مهم‌ترین کاربرد این قرص می‌توان به درمان بیماری‌های مرتبط با تخمدان مانند کیست‌های تخمدان اشاره کرد. مکانیسم اثر داروی مدروفم بدین شکل است که با کاهش سطح استروژن در بدن از رشد کیست‌های تخمدان جلوگیری می‌کند و باعث بهبود علائمی همچون درد شدید، خونریزی غیر طبیعی و عدم تعادل هورمونی می‌شود. معمولا پزشک این دارو را یک بار در روز و به برای دوره پنج تا ۱۰ روزه تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانیم:علت کیست تخمدان در یائسگی چیست؟

۵- قرص اوزیل (Ozeele)

 تصویر بسته‌بندی قرص اوزیل
این دارو به عنوان بهترین قرص گیاهی برای درمان کیست‌های تخمدان و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شناخته می‌شود.

اگر به دنبال یک داروی گیاهی برای درمان کیست‌های تخمدان خود هستید، می‌توانید از قرص اوزیل گل دارو استفاده کنید. این دارو در ترکیبات خود حاوی میواینوزیتول و فولات است که اثربخشی مثبتی بر سلامت کلی بدن دارند و از سمت بانوان به عنوان بهترین قرص کیست تخمدان شناخته می‌شود. 

مهم‌ترین فواید مصرف قرص کیست تخمدان اوزیل را می‌توان شامل بهبود عملکرد تخمدان‌ها، بهبود قدرت باروری زنان، حفظ تعادل هورمون‌ها و تنظیم چرخه قاعدگی دانست. این قرص معمولا برای یک یا سه بار در روز تجویز می‌شود. لازم به ذکر است، تغییر خودسرانه دوز این دارو می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند؛ بنابراین آن را حتما بر اساس دستورالعمل تجویزی پزشک مصرف کنید.

بیشتر بدانید:پارگی کیست تخمدان؛ چه نشانه‌هایی نگران‌کننده هستند؟

۶- قرص سیبل (Cybelle)

سیبل یکی دیگر از داروهای هورمونی است که از آن به عنوان قاتل کیست تخمدان یاد می‌کنند. مکانیسم اثر این قرص بدین شکل است که هورمون‌های هیپوفیزی را مهار می‌کند و مانع از تشکیل تستوسترون می‌شود. متخصصان معتقدند قرص سیبل می‌تواند در بلندمدت خطر ابتلا به اندومتریوز، کیست‌های تخمدان، بیماری فیبروکیستیک پستان، سرطان رحم و تخمدان را تا حد زیادی کاهش دهد. 

این دارو دارای ۲۸ عدد قرص با یک رنگ است که باید اول مصرف شوند و هفت عدد قرص دیگر با رنگ متفاوت دارد که در ادامه استفاده می‌شوند. برای تعیین دوز مصرفی قرص سیبل باید حتما با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است میزان و نحوه مصرف این قرص در هر فرد و بیماری‌های مختلف، متفاوت باشد.

۷- قرص دیان (Dian)

این دارو که به عنوان قرص دیان-۳۵ شناخته می‌شود، ترکیبی از سیپروترون استات و اتینیل استرادیول است. از مهم‌ترین کاربرد قرص دیان باید به درمان مشکلات هورمونی در زنان مانند آکنه، پرمویی و کیست‌های تخمدان ناشی از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) اشاره کنیم. 

مکانیسم اثر این قرص بدین شکل است که اتینیل استرادیول موجود در آن به عنوان نوعی استروژن مصنوعی عمل می‌کند و باعث تنظیم چرخه قاعدگی و تثبیت هورمون‌های زنانه می‌شود. نتیجه این امر، کاهش علائم آزاردهنده ناشی از کیست تخمدان و جلوگیری از رشد مجدد آن‌هاست. مقدار و نحوه مصرف این داروی هورمونی در هر فرد متفاوت است؛ بنابراین حتما آن را زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید.

بیشتر بدانید:تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) + راهنمایی کامل

۸- قرص کیستاپ (Cystop)

قرص کیستاپ یکی از داروهای گیاهی موثر در بهبود کیست‌های تخمدانی، به ویژه در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) است. این دارو با ترکیباتی مانند پونه بزوری، کرفس، رازیانه، انیسون و عسل به تنظیم هورمون‌های زنانه، بهبود عملکرد تخمدان‌ها و کاهش علائم مرتبط با کیست‌های تخمدان کمک می‌کند. 

عوارض قرص کیست تخمدان چیست؟

 اینفوگرافیک عوارض شایع قرص‌های کیست تخمدان
اگر قرص‌های کیست تخمدان زیر نظر پزشک متخصص زنان مصرف شوند، احتمال بروز عوارض جانبی شایع و جدی کاهش پیدا می‌کنند.

انواع قرص کیست تخمدان اگر به صورت خودسرانه مصرف شوند، می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. شایع‌ترین عوارض جانبی داروهای درمان‌کننده کیست‌های تخمدان به شرح زیر است:

  • تهوع
  • سردرد
  • تغییرات خلقی
  • سرگیجه
  • تغییرات وزنی
  • حساس شدن سینه‌ها
  • گرگرفتگی
  • کاهش اشتها
  • تعریق شبانه
  • خشکی واژن
  • کاهش میل جنسی

بیشتر بدانید:قرص متفورمین؛ معجزه‌ای برای درمان تنبلی تخمدان

برخی از عوارض جانبی جدی که ممکن است پس از مصرف خودسرانه قرص‌های کیست تخمدان بروز پیدا کنند، عبارت‌اند از:

  • افزایش فشار خون
  • مشکلات کبدی
  • لخته شدن خون (ترومبوز)
  • افسردگی
  • افزایش خطر حمله قلبی
  • اسیدوز لاکتیک (بسیار نادر اما خطرناک است)

قبل از شروع مصرف هر نوع قرص برای کیست تخمدان، مشورت با پزشک متخصص زنان و زایمان ضروری است. پزشک می‌تواند با توجه به وضعیت سلامت عمومی، نوع و شدت علائم ناشی از کیست‌های تخمدان بهترین دارو را تجویز کند.

نحوه مصرف قرص کیست تخمدان

داروهایی که در بالا به عنوان قرص کیست تخمدان معرفی کردیم، همگی اثربخشی بالایی در درمان این عارضه دارند. اغلب افراد تصور می‌کنند با خوردن چند دوز اولیه باید علائم بیماری همچون درد، خونریزی، قاعدگی نامنظم و احساس نفخ برطرف شود. در حالی که ممکن است این قرص‌ها بلافاصله عمل نکنند و شما پس از مصرف یک دوره کامل، شاهد نتایج مثبت آن‌ها باشید. 

به طور کلی اثربخشی قرص‌های کیست تخمدان برای همه افراد یکسان نیست؛ از همین‌رو نمی‌توان نحوه مصرف یکسانی برای این داروها در نظر گرفت. معمولا پزشک متخصص زنان پس از بررسی تمامی علائم، انجام آزمایشات و سونوگرافی برای ارزیابی اندازه کیست‌های تخمدان می‌تواند دوز مشخصی از بهترین قرص کیست تخمدان را برای بیمار تجویز کند. 

بیشتر بدانید:رژیم تنبلی تخمدان؛ سبک زندگی جدید برای درمان این بیماری!

برای کسب بهترین نتیجه از مصرف قرص‌های کیست تخمدان به نکات زیر توجه کنید:

  • همواره تحت نظر پزشک باشید.
  • دوز و مدت مصرف دارو را طبق توصیه پزشک رعایت کنید.
  • با عوارض جانبی احتمالی داروها آشنا باشید و در صورت بروز هرگونه عارضه غیر معمول سریعا به پزشک اطلاع دهید.
  • قرص‌ها را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید تا اثربخشی بیشتر داشته باشند.
  • قرص‌های کیست تخمدان را به طور منظم و بدون وقفه مصرف کنید، مگر اینکه پزشک مصرف دارو را قطع کند.

راهنمای مراجعه به پزشک

کیست تخمدان یکی از مشکلات نسبتا شایع در زنان است که در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند بر قدرت باروری آن‌ها تاثیر بگذارد. درمان این عارضه به نوع، اندازه و علائم کیست‌های تخمدان بستگی دارد. اگر اندازه کیست‌ها کوچک باشد و خطر ترکیدگی نداشته باشند، پزشک متخصص زنان و زایمان از دارودرمانی برای درمان و جلوگیری از رشد آن‌ها استفاده می‌کند. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده بهترین قرص کیست تخمدان را معرفی کردیم و عوارض احتمالی مصرف خودسرانه آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشتیم. اگر درباره نحوه مصرف هر یک از این داروها سوالاتی دارید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان متخصص این مجموعه مشاوره بگیرید. 

همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی، جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان پزشک مورد نظر خود نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

بهترین قرص برای کنترل درد کیست تخمدان چیست؟

برای کنترل درد ناشی از این عارضه، مصرف داروهای ضد درد مانند استامینوفن (تایلنول) یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) همچون ایبوپروفن (ادویل) توصیه می‌شود.

آیا کاهش وزن در درمان کیست تخمدان موثر است؟

بله. کاهش وزن در کنار استفاده از قرص برای کیست تخمدان به درمان این عارضه و جلوگیری از رشد مجدد کیست‌ها کمک می‌کند.

بهترین قرص گیاهی برای کیست تخمدان کدام است؟

قرص‌های اوزیل (Ozeele) و کیستاپ (Cystop) دارای ترکیبات گیاهی موثر برای بهبود کیست‌های تخمدان و جلوگیری از رشد آن‌ها هستند. با این حال یادتان باشد، قرص‌های گیاهی همچون داروهای شیمیایی می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

منابع: mayoclinic | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
فهیمه فتاحی
فهیمه فتاحی
1 ماه قبل

وقت بخیر خانم ۴۲ ساله هستم در سونوگرافی دو کیست ۲.۵ و ۳ سانتی در تخمدان چپ و راست رویت شده و پریود نامنظم و دردناک دارم . دو پزشک مختلف یوی دوفامد و دیگری ال دی تجویز کردند . کدام دارو را مصرف کنم موثر تر است. ممنونم

شهر
کرج
سمیرا
سمیرا
1 ماه قبل

سلام.
داروی کیست ساده در زمان پریودی مصرف میشه؟
اندازه کیست 3.5*4 هستم.

سمیرا
سمیرا
1 ماه قبل

سلام.
داروی کیست در زمان پریودی مصرف میشه؟
کیست 3.5*4 دارم.

سمیرا
سمیرا
1 ماه قبل
پاسخ به  سمیرا

سمیرا
سلام.
داروی کیست ساده در زمان پریودی مصرف میشه؟
کیست 3.5*4 دارم.