عمل استئوتومی

جراحی استئوتومی و شناخت بیشتر آن …

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

استئوتومی جراحی است که در آن یک یا چند استخوان در زانو بریده می‌شود. انواع مختلفی از استئوتومی وجود دارد که برای درمان بیماری‌ها و آسیب‌های مختلف ارتوپدی استفاده می‌شود. در بیشتر موارد، استئوتومی شامل برداشتن یا تنظیم مجدد بخشی از استخوان به منظور اصلاح مشکلی است که بر حرکت، رشد و غیره فرد تأثیر می‌گذارد. برای شناخت بیشتر از این نوع عمل درمانی و ترمیمی زانو مطالب زیر را در مجله درمانکده دنبال و مطالعه کنید. 

عمل استئوتومی چیست؟

در جراحی استئوتومی، یک استخوان بریده، کوتاه یا تغییر شکل داده می‌شود تا فشار وارده بر مفصل کاهش یابد. در این عمل ممکن است برای بیماران مبتلا به استئوآرتریت توصیه شود. استئوتومی به ویژه برای بیماران جوان‌تری که فعالیت بیشتری دارند و می‌خواهند جراحی تعویض مفصل ران یا زانو را به تعویق بیندازند مفید است. این روش وزن را از غضروف آسیب دیده به ناحیه‌ای از مفصل که در آن غضروف سالم‌تر است منتقل می‌کند.

به عنوان مثال، در استئوتومی برای استئوآرتریت در مفصل زانو که در آن غضروف در قسمت داخلی زانو در حال شکستن است، جراح استخوان را از خارج استخوان درشت نی برش می‌دهد. در نتیجه، وزن بدن از زانوی داخلی آسیب دیده به سمت زانوی بیرونی قوی‌تر کج می‌شود و وزن را به طور مساوی در سراسر مفصل پخش می‌کند. استئوتومی مفصل ران نیز می‌تواند یک درمان موثر باشد. هم چنین عمل استئوتومی زانوی پرانتزی نیز یکی دیگر از اهداف این جراحی است.

بیشتر بدانید: سینووکتومی و شناخت ابعاد مختلف آن

تصویری از جراحی استئوتومی و روش درمانی آن
در این تصویر فردی را می بینید که در حال انجام عمل جراحی استئوتومی به منظور بهبود شرایط زانو خود است این عمل هر گونه اختلال حرکتی در ناحیه زانو را برطرف می کند.

انواع جراحی استئوتومی

به طور کلی دو نوع جراحی استئوتومی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. استئوتومی تیبیا جراحی است که بر روی استخوان ساق پا زیر کلاهک زانو انجام می‌شود.
  2. استئوتومی فمورال جراحی است که بر روی استخوان ران بالای کلاهک زانو انجام می‌شود.

چگونگی انجام جراحی استئوتومی

این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و می‌تواند به صورت یک روزه یا یک شب اقامت کوتاه انجام شود. ابتدا یک آرتروسکوپی برای ارزیابی وضعیت مفصل زانو و اطمینان از مناسب بودن آن برای عمل انجام می‌شود. این بدان معنی است که یک طرف مفصل ساییده شده است در حالی که یک طرف مفصل به خوبی حفظ شده است. هرگونه آسیبی که از طریق آرتروسکوپی قابل ترمیم باشد، رسیدگی می‌شود. سپس عمل اصلاح انحراف زانو با ایجاد یک برش کوچک در قسمت داخلی ساق برای دسترسی به استخوان درشت نی انجام می‌شود. رباط داخلی آزاد می‌شود و یک برش کنترل شده در سراسر ساق با استفاده از یک ابزار برشی مانند اره، دقیق از سمت داخلی درشت نی به سمت بیرون ایجاد می‌شود.

استخوان سمت بیرونی دست نخورده باقی می‌ماند به طوری که وقتی استخوان از هم جدا مانند یک لولا عمل می‌کند. این روش با استفاده از اشعه ایکس با جراح انجام می‌شود تا بتوان آن را به طور دقیق کنترل کرد. سپس بریدگی استخوان تنها در قسمت داخلی استخوان باز می‌شود، در واقع انتهای پای استخوان را بیشتر به سمت خارج ساق می‌برند و تراز را در صفحه فرونتال تغییر می‌دهند. سپس یک صفحه بسیار قوی با استفاده از پیچ در همان سمت استخوان ثابت می‌شود. این شکاف ایجاد شده را پر می‌کند و آن را در اصلاح مورد نظر جدا نگه می‌دارد. این صفحه به اندازه کافی قوی است که وزن بدن را تحمل کند، در حالی که شکاف ایجاد شده به تدریج شبیه به شکستگی استخوان بهبود می‌یابد.

بیشتر بدانید: علل قفل شدن زانو چیست و چگونه درمان می‌شود؟

استئوتومی تیبیا
تصویری از زانوی فردی که عمل جراحی استئوتومی را انجام داده است در کنار زانوی که چنین عملی را انجام نداده است و تفاوت به خوبی قابل مشاهده است. در این قسمت بخشی از زانو بریده و در جای خود نگهداشته شده است.

چرا جراحی استئوتومی انجام می‌شود؟

استئوتومی زانو برای درمان علائم آرتریت زانو یا برای بی‌ثباتی انجام می‌شود. زمانی انجام می‌شود که سایر درمان انحراف زانو، دیگر تسکین ندهند. آرتریت اغلب قسمت داخلی زانو را درگیر می‌کند. بیشتر اوقات، قسمت بیرونی زانو تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، مگر این‌که در گذشته آسیب زانو داشته باشید. عمل جراحی استئوتومی با جابه‌جایی وزن از قسمت آسیب دیده زانوی شما انجام می‌شود. برای موفقیت آمیز بودن جراحی، قسمتی از زانو که وزن در آن جابه‌جا می‌شود، باید آرتروز کم یا بدون آرتروز باشد.

شما می‌توانید در سایت درمانکده به راحتی و با چند کلیک به رزرو نوبت آنلاین مطب پزشکی بپردازید یا از طریق مشاوره آنلاین با پزشک ارتوپدی در تماس باشید.

مزایا جراحی استئوتومی نسبت به جراحی تعویض مفصل زانو

در ابتدا بهتر است بدانید با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است این نوع جراحی نسبت به عمل تعویض مفصل زانو، مزایا بیشتری دارند که می‌تواند راحتی و سلامتی را برای بیماران تضمین کند. شامل موارد زیر می‌باشد:

  • احساس درد کم‌تر در حین و بعد از جراحی
  • بهبودی سریع‌تر و بازگشتن به فعالیت عادی روزمره در افراد
  • هزینه کم‌تر

بیشتر بدانید: کلاب فوت و چگونگی شکل‌گیری آن

اینفوگرافیکی از مزایا عمل استئوتومی
انجام عمل استئوتومی برای افرادی که دچار اختلالات حرکتی در ناحیه زانو هستند نسبت به سایر روش های درمانی مزایای متعددی به همراه دارد که برخی از آن ها شامل ، هزینه های کمتر ان جراحی و تسریع در روند نقاهت و احساس درد کمتر نسبت به برخی جراحی ها می شود.

آمادگی‌های قبل از انجام جراحی استئوتومی

  • همیشه به پزشک متخصص ارتوپد خود بگویید که چه داروهایی مصرف می‌کنید، حتی داروها، مکمل‌ها یا گیاهانی که بدون نسخه خریداری کرده اید.

در طی 2 هفته قبل از جراحی

  • ممکن است از شما خواسته شود که مصرف داروهایی را که لخته شدن خون شما را سخت‌تر و متوقف کنید. اینها شامل آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Naprosyn، Aleve)، رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین (Coumadin) و سایر داروها هستند.
  • از پزشک خود بپرسید که چه داروهایی را هم‌چنان باید در روز جراحی مصرف کنید.
  • اگر مقدار زیادی الکل مصرف کرده‌اید، بیش از 1 یا 2 نوشیدنی در روز، به پزشک خود بگویید.
  • اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک کنید. از درمانگر خود کمک بخواهید. سیگار کشیدن می‌تواند روند بهبودی را به تعویق بیاندازد.

در روز جراحی

  • اغلب از شما خواسته می‌شود که 6 تا 12 ساعت قبل از عمل چیزی ننوشید یا نخورید یا به اصطلاحاً ناشتا باشید.
  • داروهایی را که پزشک معالج به شما گفته است را با یک جرعه کوچک آب مصرف کنید.

بیشتر بدانید: زانوی پرانتزی + علت، راه‌‌های تشخیص و درمان پای پرانتزی

مراقبت‌های بعد از عمل استئوتومی زانو

در دوره نقاهت استئوتومی زانو بعد از عمل جراحی در برخی مواقع یک بریس لولایی روی ساق پا گذاشته می‌شود. این به زانو اجازه می‌دهد تا خم شود که بلافاصله تشویق می‌شود. از گچ‌گیری استفاده نمی‌شود. معمولاً به بیمار آموزش داده می‌شود که در 2 هفته اول پس از جراحی با حداقل وزن از طریق پا راه برود. پس از آن می‌توان به اندازه وزنی که بیمار می‌تواند تحمل کند، هنگام راه رفتن از طریق پا وارد شود. با این حال ممکن است 6 تا 8 هفته بعد از عمل جراحی طول بکشد تا بیمار بتواند استفاده از عصا را متوقف کند، گاهی اوقات این مدت ممکن است تا 3 ماه طول بکشد. اکثر افراد می‌توانند 6 هفته پس از جراحی رانندگی کنند.

بهبود کامل درد پس از جراحی می‌تواند 6 ماه طول بکشد، اما اکثر بیماران در عرض 8 هفته نسبت به قبل از عمل احساس بهتری دارند. این عمل با اشعه ایکس متناوب پیگیری می‌شود تا بررسی شود که شکاف استخوان در حال بهبود است. گاهی اوقات این صفحه بافت‌های نرمی را که روی آن قرار دارند تحریک می‌کند و باید برداشته شود، این معمولاً در صورت نیاز تا یک سال پس از عمل اصلی انجام نمی‌شود تا اطمینان حاصل شود که استخوان به طور کامل بهبود یافته است. این روش بسیار کوچکتر از خود استئوتومی است. تصویربرداری با اشعه ایکس قبل و بعد از استئوتومی برای نشان دادن تغییر در راستای پا. خط زرد موقعیت بار روی زانو را نشان می‌دهد.

بیشتر بدانید: شایع‌ترین آسیب‌های زانو + علائم و راه‌های درمان

عوارض جراحی استئوتومی زانو

در ادامه به برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی ناشی از این نوع جراحی را به طور مختصر اشاره می‌کنیم تا با شناخت بیشتر و واقع‌نگری به سراغ انجام چنین عملی بروید. 

  • واکنش‌های آلرژیک به داروها
  • مشکلات تنفسی
  • خون ریزی
  • عفونت
  • لخته شدن خون در پا
  • آسیب به رگ خونی یا عصب
  • عفونت در مفصل زانو
  • سفتی زانو یا مفصل زانو که به خوبی هم ترازی نیست.
  • سفتی در زانو
  • عدم بهبود استئوتومی این ممکن است نیاز به جراحی یا درمان بیشتری داشته باشد.

بیشتر بدانید: آناتومی ستون فقرات از محتوا تا واقعیت

نتیجه‌گیری

در این مقاله به ابعاد مختلف این نوع جراحی درمان و اصلاح انواع مشکلات زانو و ارتوپدی پرداخته شده تا با توجه به مطالعه آن بتوان جلوی بروز هر نوع مشکلی را گرفت و شناخت بیشتری از آن حاصل گردد.

منابع:

  1. topdoctors
  2. my.clevelandclinic
  3. healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها