سابسیژن چیست؟ کاربرد، نحوه انجام، عوارض و مدت زمان اثر آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

درمان اسکارهای عمیق ناشی از جراحی، آکنه و زخم‌ها یکی از چالش‌های مهم در دنیای پزشکی است. در حال حاضر، راه‌کارهای مختلفی برای بهبود ظاهر اسکارها وجود دارند که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. سابسیژن (Subcision) یکی از این روش‌ها با تاثیثرگذاری بالاست که با هدف بهبود بافت آسیب‌دیده پوست و تحریک کلاژن‌سازی مجدد در آن ناحیه انجام می‌شود. 

اگر شما هم از اسکارهای عمیق و فرورفته روی پوست خود رنج می‌برید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا به بررسی جزئیات بیشتری درباره سابسیژن بپردازیم. 

سابسیژن پوست چیست؟

سابسیژن یک روش جراحی سرپایی است که به درمان اسکارهای عمیق پوست ناشی از جای جوش، جای زخم و رفع چین و چروک قدیمی کمک می‌کند. این تکنیک موثر و نوین در مطب پزشک و توسط دکتر متخصص پوست و مو انجام می‌شود. پزشک یک سوزن مخصوص را به داخل پوست و زیر بافت اسکار وارد می‌کند. با حرکت سوزن در زیر پوست، رشته‌های فیبروتیک که اسکار را به لایه‌های عمیق پوست متصل کرده‌اند، می‌شکنند و جدا می‌شوند. این فرآیند باعث تحریک و تولید کلاژن جدید می‌شود و نتیجه آن ترمیم جای زخم و آکنه است. 

تصویر زیر نشان‌دهنده تاثیر سابسیژن قبل و بعد از اعمال روی صورت است:

تصویر صورت یک خانم با جای جوش عمیق و بدون آن
این جراحی سرپایی به بهبود ظاهر پوست و رفع اسکار عمیق کمک می‌کند.

کاربرد سابسیژن چیست؟

سابسیژن صورت در چند سال اخیر بسیار پرطرفدار شده و به عنوان یک راه‌کار موثر برای بهبود اسکارهای عمیق ناشی از آکنه و جای زخم به‌شمار می‌آید. با وجود اینکه در اغلب موارد، از عمل سرپایی سابسیژن برای جای اسکار استفاده می‌شود، اما گاهی‌اوقات پزشک از این تکنیک کمک می‌گیرد تا جای زخم ناشی از آبله مرغان یا جراحی‌های سنگین را درمان کند. 

به طور کلی می‌توان کاربرد Subcision را شامل موارد زیر دانست:

  • استفاده از تکنیک سابسیژن برای جای جوش یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این جراحی سرپایی است.
  • سابسیژن برای خط خنده، دیگر کاربرد این تکنیک به‌شمار می‌آید که نقش موثری در کاهش عمق و بهبود ظاهر خطوط کنار لب دارد.

بیشتر بدانید: روتین پوستی روزانه + فرق روتین پوستی مردانه و زنانه

  • از جراحی سرپایی سابسیژن برای منافذ باز پوست هم می‌توان استفاده کرد. این روش، یک تکنیک موثر برای بهبود اسکار عمیق است که به رفع منافذ باز پوست هم کمک می‌کند.
  • یکی دیگر از کاربردهای این تکنیک محبوب، از بین بردن جای اسکار ناشی از پیوندهای پوستی قدیمی است.
  • این روش معمولا برای درمان چین و چروک قدیمی و فرورفتگی‌های ناشی از سلولیت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در چند سال اخیر، انجام سابسیژن برای جای اخم و رفع چین و چروک در ناحیه ۲ ابرو بسیار پرطرفدار شده است. 

ابزار لازم برای انجام سابسیژن

این تکنیک موثر و پرطرفدار برای رفع جای اسکار معمولا به کمک چهار ابزار مختلف انجام می‌شود. پزشک بر اساس شدت آسیب واردشده به بافت زیرین پوست، یکی از ابزارهای زیر را برای جراحی انتخاب می‌کند:

۱- سوزن مخصوص

 تصویری از تزریق با سوزن به پوست دارای جای آکنه
سابسیژن نقش موثری در تحریک کلاژن‌سازی دارد.

در حال حاضر، از سوزن‌هایی با ضخامت ۲۵ تا ۲۷ گیجی (واحد اندازه‌گیری ضخامت سوزن) برای زخم‌های سطحی و از سوزن‌هایی با ضخامت ۲۲ تا ۱۶ برای زخم‌های عمیق‎تر استفاده می‌کنند. سوزن نوکور (Nokor) یکی دیگر از سوزن‌هایی است که به دلیل داشتن نوک مثلثی شکل، فرآیند جراحی و ایجاد برش در اتصالات فیبروتیک را راحت‌تر می‌کند.

۲- کانولا

کانولا یکی دیگر از ابزارهایی است که معمولا از آن برای نواحی ظریف استفاده می‌کنند. از طرفی، کانولا انعطاف‌پذیری بالایی دارد و بلند است؛ به همین دلیل می‌توان آن را به راحتی زیر پوست خم کرد. برای انجام سابسیژن با کانولا، فقط باید یک برش کوچک در ناحیه مورد نظر ایجاد شود. به همین دلیل متخصصان معتقدند، استفاده از این ابزار عوارض جانبی بسیار کمی ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید: بوتاکس صورت چیست؟

۳- سیم‌های جراحی

استفاده از سیم‌های جراحی برای سابسیژن، یک تکنیک نوین است که اثرگذاری بیشتری نسبت به سوزن‌های مخصوص و کانولا دارد. در این روش، جراح سیم را از طریق پوست به بافت آسیب‌دیده می‌رساند و از انتهای آن خارج می‌کند. 

در نهایت، این فرآیند به صورت معکوس تکرار می‌شود تا حرکت سیم جراحی به عقب و جلو تمامی اتصالات فیبروتیک در بافت آسیب‌دیده را برطرف کند. پزشک معمولا از این ابزار برای سابسیژن صورت در نواحی خطوط لبخند، اسکار ناشی از آکنه و چین و چروک گونه استفاده می‌کند.

۴- تیغه بلانت

بیشتر بدانید: بیماری ماکولار چیست؟ علائم و جدیدترین درمان قطعی ماکولار

این ابزار با نام تیلور لیبراتور (Taylor Liberator) شناخته می‌شود و یکی از جدیدترین ابزارها برای سابسیژن است. تیغه بلانت، شکلی شبیه به پیچ گوشتی بلند و شیاردار دارد و نوک آن به حالت W است. این ابزار با حداقل آسیب به بافت عصبی-عروقی، اتصالات فیبروتیکی بین بافت آسیب‌دیده و لایه زیرین را قطع می‌کند. متخصصان پوست و مو معمولا از تیغه بلانت برای درمان اسکار بسیار عمیق و قدیمی استفاده می‌کنند. 

انواع سابسیژن (Subcision)

این تکنیک بر اساس لایه پوستی دسته‌بندی می‌شود. معمولا پزشک با در نظر گرفتن عمق و شدت اسکار، تصمیم می‌گیرد تا جراحی در کدام لایه پوستی انجام شود. دسته‌بندی لایه‌های پوستی به شرح زیر هستند:

  • لایه سطحی: در این روش که برای درمان آکنه و مشکلات پوستی سطحی استفاده می‌شود، یک سوزن ۲۵ گیجی را به زیر اپیدرم وارد می‌کنند.
  • لایه میانی: برای درمان بافت‌های عمیق‌تر و نفوذ بیشتر به داخل درم از کانولا بلانت ۲۲ گیجی استفاده می‌کنند که قطر آن کمی بزرگتر از سوزن ۲۵ گیجی است.
  • لایه عمیق: سابسیژن لایه عمیق با ابزاری به نام تیلور لیبراتور (Taylor Liberator) انجام می‌شود. این ابزار فلزی به عمیق‌ترین لایه‌های درم نفوذ می‌کند و می‌تواند سخت‌ترین جای اسکارها را از بافت زیرین جدا کند.

سابسیژن و روش‌های ترکیبی برای درمان اسکار

جراحی سرپایی سابسیژن یک روش ویژه برای رفع جای اسکار قدیمی است، اما گاهی این تکنیک با صلاحدید پزشک متخصص با روش‌های دیگری ترکیب می‌شود؛ از جمله:

سابسیژن با فیلر

ترکیب تکنیک Subcision با تزریق ژل یا فیلر کمک می‌کند تا درمان اسکار نتیجه بهتری داشته باشد و باعث تحریک کلاژن‌سازی می‌شود. در این تکنیک، پس از اتمام درمان با سابسیژن، از فیلر برای از بین رفتن فرورفتگی‌ها و پر کردن زیر اسکار استفاده می‌کنند. 

بیشتر بدانید: فیشیال پوست چیست؟

سابسیژن با اندولیفت

یکی دیگر از روش‌های موثر برای درمان اسکار ناشی از جای جوش و زخم، ترکیب تکنیک Subcision با لیزر اندولیفت است. این روش به تحریک کلاژن‌سازی و لیفت‌شدن پوست کمک می‌کند و نقش موثری در بهبود اسکار صورت دارد.

سابسیژن چگونه انجام میشود؟

پزشک معاینه دقیق انجام می‌دهد تا درجه اسکار، تعداد جلسات و ابزار مورد نیاز برای سابسیژن مشخص شوند. برای شروع این جراحی سرپایی، ابتدا باید پوست از هرگونه آلودگی و مواد آرایشی پاکسازی شود. در ادامه، پزشک حاشیه اسکار را علامت می‌زند و ماده بی‌حس‌کننده موضعی را در اطراف آن تزریق می‌کند. 

روش انجام این تکنیک، بدین شکل است که متخصص پوست ابزار مخصوص را در بافت اسکار وارد می‌کند و آن را به سمت جلو و عقب حرکت می‌دهد تا اتصالات فیبروتیک از بافت زیرین جدا شوند. پزشک این حرکت را ممکن است بر اساس شدت اسکار چندین بار تکرار کند. 

در نهایت، برای جلوگیری از خونریزی و ایجاد هماتوم، در محل خروج سوزن فشار وارد می‌کنند و روی آن یخ می‌گذارند. همچنین، ممکن است پزشک در صورت نیاز برای برخی بیماران آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضد التهابی تجویز کند.

تعداد جلسات سابسیژن چقدر است؟

تعداد جلسات Subcision به شدت اسکار، نوع جوش، واکنش فرد به درمان و محل قرارگیری اسکار بستگی دارد. معمولا پزشک طول دوره درمان را بین سه تا ۶ جلسه در نظر می‌گیرد که بین هر جلسه باید حدود یک ماه فاصله باشد.

عوارض سابسیژن 

اینفوگرافیک عوارض سابسیژن
این تکنیک موثر برای درمان اسکار به ندرت عوارض جانبی ایجاد می‌کند.

انتخاب بهترین سابسیژن و انجام آن توسط متخصص پوست باتجربه، احتمال ابتلا به عوارض جانبی ناشی از این جراحی سرپایی را کاهش می‌دهد. با این حال، برخی مراجعین ممکن است دچار عوارضی شایعی شوند که عبارت‌اند از:

  • درد
  • ورم و کبودی
  • عفونت در اطراف محل تزریق
  • التهاب پوستی
  • آسیب عصبی

بعد از سابسیژن چه باید کرد؟

مراقبت‌های بعد از انجام این تکنیک، شامل موارد زیر می‌شوند:

بیشتر بدانید: علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راهی برای بستن منافد پوستی وجود دارد؟

  • در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • برای جلوگیری از ورم و ایجاد کبودی در اطراف ناحیه تحت جراحی کمپرس سرد بگذارید.
  • در روزهای ابتدایی پس از جراحی Subcision از خوردن غذاهای سفت و نوشیدنی‌های گرم خودداری کنید.
  • تا یک هفته بعد از جراحی، ورزش‌های سنگین انجام ندهید.
  • برای جلوگیری از عفونت، ناحیه تحت جراحی را دست‌کاری نکنید.
  • مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند ایبوپروفن و آسپرین تا ۷۲ ساعت پس از جراحی ممنوع است.

ماندگاری Subcision چقدر است؟

معمولا پس از چند روز با کاهش ورم و کبودی ناحیه تحت درمان، می‌توانید نتیجه سابسیژن را تا حد زیادی مشاهده کنید. با این حال، نتیجه اصلی Subcision حدود ۲ الی چهار ماه بعد مشخص می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت، ماندگاری نتیجه این تکنیک برای اغلب افراد طولانی است، اما فاکتورهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، در میزان ماندگاری موثر هستند:

  • جنس پوست
  • نوع اسکار
  • نوع جوش‌ها
  • سن بیمار
  • شدت و عمق اسکار

راهنمای مراجعه به پزشک

سابسیژن یک تکنیک موثر و نوین برای درمان اسکارهای عمیق ناشی از آکنه و رفع چین و چروک صورت است. انتخاب روش جراحی، ابزار مورد نیاز و تعداد جلسات آن پس از بررسی نوع و شدت اسکار توسط پزشک متخصص پوست و مو مشخص می‌شود. 

این روش درمانی، یک تکنیک ایمن برای رفع اسکارهای قدیمی به‌شمار می‌آید، با این حال بهتر است برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی مانند عفونت و آسیب عصبی، آن را حتما در کلینیک‌های معتبر و زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید. 

اگر درباره اثرگذاری Subcision بر روی جای جوش و اسکار خود سوالاتی دارید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص این مجموعه مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

سابسیژن برای چی خوبه؟

این جراحی سرپایی برای درمان اسکارهای عمیق پوستی مانند اسکار ناشی از آکنه، جای زخم و عمل‌های سنگین استفاده می‌شود.

بعد از سابسیژن چی بخوریم؟

این جراحی سرپایی نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی ندارد، فقط در روزهای ابتدایی پس از سابسیژن باید غذاهای نرم و نوشیدنی‌های خنک مصرف کنید.

آیا سابسیژن درد دارد؟

این جراحی سرپایی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و شما حین عمل، دردی حس نمی‌کنید. پس از جراحی هم پزشک برای کنترل درد، داروی ضد التهاب و ضد درد تجویز می‌کند.

بعد از سابسیژن چیکار کنیم؟

برای جلوگیری از کبودی و ورم ناحیه تحت درمان بهتر است پس از جراحی، دستورالعمل پزشک را با دقت رعایت کنید.

منابع: healthline | dermnetnz

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها