تخصص جراحی مغز و اعصاب

تخصص جراحی مغز و اعصاب چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

به جراحی سیستم عصبی، جراحی اعصاب می گویند.

اکثر افراد جراح مغز و اعصاب را همان جراحی مغز می دانند اما جراحی مغز و اعصاب محدود به جراحی مغز نیست! این تخصص به تشخیص و درمان بیمارانی مربوط می شود که دچار آسیب یا بیماری اختلال مغز، نخاع و ستون فقرات و اعصاب پیرامونی تمام قسمت های بدن هستند. تخصص جراحی عصب شامل بیماران کودک و بزرگسال می شود. جراح مغز و اعصاب بسته به نوع بیماری یا آسیب روش های درمان جراحی یا غیر جراحی را ارائه می دهد.

جراح مغز و اعصاب کیست؟

به پزشکی که در زمینه ی جراحی عصب تخصص داشته باشد، جراح مغز و اعصاب می گویند. جراح عصب فقط جراح مغز نیست بلکه به بیمارانی که از درد کمر و گردن رنج می برند یا دچار سایر بیماری ها مانند نورالژی عصب سه قلو، آسیب به سر و بیماری پارکینسون هستند هم کمک می کنند.

جراح عصب طی دوره ی رزیدنتی در تمام جنبه ها ازجمله سیستم مغزی-رگی، ستون فقرات و نخاع، آسیب، تومور، کنترل درد و جراحی اطفال آموزش می بیند. رزیدنت ها حداقل 60 ماه در علوم عصب شناسی آموزش می بینند که دست کم 36 ماه از آن به جراحی بالینی عصب و سه ماه به عصب شناسی بالینی اختصاص می یابد.

بعضی از جراحان عصب بعد از دوره ی رزیدنتی در حیطه ی خاصی از این رشته تخصص جداگانه می گیرند. بعد از آموزش رزیدنتی جراح مدرک دریافت می کند و آموزش های مربوطه را ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید: علائم و درمان تومور مغزی

وظیفه ی جراح مغز و اعصاب چیست؟

جراح مغز و اعصاب کار مدیریت (یعنی پیشگیری، تشخیص، معاینه، درمان، مراقبت و توان بخشی) اختلال عصب شناسی را از طریق جراحی و سایر روش ها برعهده دارد. از آن جایی که جراح مغز و اعصاب در زمینه ی تشخیص تمام بیماری های عصبی آموزش جامع دیده است، پزشکان اورژانس، عصب شناسان، پزشکان داخلی، پزشکان خانواده و متخصصان استخوان از او مشاوره می گیرند.

سیستم عصبی مرکزی و محیطی

سیستم عصبی شبکه ی پیچیده ای از مغز و اعصاب تارمانند است که پیام را از مغز و نخاع به قسمت های مختلف بدن شامل اندام های حسی، بازو، دست و پاها می رساند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
صدیقه
صدیقه
10 ماه قبل

در مجموع تا چند مدت رشته جراحی عصبی با تخصص گرفتنش تمام میشه چند سال باید بخوانیم در رابطه با جراحی عصب

شهر
اصفهان
هستی
هستی
1 سال قبل

سلام من خواهرزادهم ۱۳ ساله است وهم تشنج دارد وهم دکتر می گوید تو سرش کیست دارد