شربت گلو درد چی خوبه مصرف کنیم؟ معرفی بهترین شربت گلو درد بزرگسالان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گلودرد مشکل شایعی است که معمولا به دلیل عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا رخ می‌دهد. اگر گلودرد به یک مشکل جدی مربوط نباشد، به احتمال زیاد خودبه‌خود برطرف می‌شود. بعضی از شربت‌ها هم می‌توانند سرعت بهبودی آن را افزایش دهند. اگر می‌خواهید درباره شربت گلو درد اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله از مجله درمانکده را از دست ندهید.

کدام شربت برای گلو درد خوب است؟

شربت مناسب برای گلودرد باید با توجه به علت بروز آن انتخاب شود. اگر گلودرد به دلیل بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد شده باشد، می‌توان از محصولات زیر برای تسکین آن استفاده کرد:

۱. دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین یک نوع آنتی‌هیستامین است که برای تسکین علائم آلرژی و سرماخوردگی استفاده می‌شود. این دارو سرماخوردگی را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند علائم آن از جمله سرفه و گلودرد را تسکین دهد. معمولا توصیه می‌شود که دیفن هیدرامین را هر چهار تا ۶ ساعت یک‌بار مصرف کنید. قبل از مصرف دارو حتما بروشور آن را به دقت بخوانید و اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

در حال حاضر، دقیقا مشخص نیست که آیا دیفن هیدرامین برای کودکان ایمن است یا خیر. به همین دلیل، توصیه می‌شود بدون مشورت با دکتر کودک از آن به عنوان شربت گلو درد کودکان استفاده نکنید.

افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی (مثل آسم، برونشیت و آمفیزم)، گلوکوم (آب سیاه)، بیماری قلبی، پرفشاری خون، پرکاری تیروئید، زخم‌های گوارشی یا تشنج باید قبل از مصرف دیفن هیدرامین با پزشک صحبت کنند. استفاده از این شربت گلو درد در شیردهی و بارداری هم بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود.

خشکی دهان، بینی و گلو، خواب‌آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، یبوست، سردرد و ضعف عضلانی از عوارض رایج دیفن هیدرامین هستند. معمولا این عوارض به مرور زمان از بین می‌روند. اما اگر برای مدت طولانی ادامه داشتند، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت ابتلا به مشکلات جدی مثل تغییر بینایی یا مشکل در دفع ادرار لازم است فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.

  • دیفن هیدرامین
  • دکسترومتورفان
  • گایافنزین
  • شربت‌های گیاهی حاوی آویشن، گل ختمی یا شیرین بیان
  • شربت‌های حاوی عسل

بیشتر بدانید:شربت دیفن هیدرامین در بارداری: راهنمای جامع مصرف این دارو

اینفوگرافی درباره شربت‌های مفید برای گلودرد
شربت‌ها علت گلودرد را درمان نمی‌کنند، اما شدت آن را کاهش می‌دهند.

۲. دکسترومتورفان

دکسترومتورفان هم شربت دیگری است که می‌توانید برای درمان سرفه و گلودرد ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا مصرف کنید. این دارو را باید بسته به شرایط خود هر چهار تا ۱۲ ساعت یک‌بار بخورید. هرگز بدون مشورت با دکتر عمومی دوز دارو یا مدت زمان مصرف آن را تغییر ندهید. چون ممکن است به عوارض جانبی جدی مبتلا شوید.

کودکان، زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن به خصوص مشکلات ریوی مثل آسم و آمفیزم نباید بدون مشورت با پزشک از دکسترومتورفان به عنوان شربت گلو درد استفاده کنند. به یاد داشته باشید که فقط زمانی می‌توان از دکسترومتورفان به عنوان شربت گلو درد بارداری استفاده کرد که مصرف آن ضروری باشد.

شایع‌ترین عوارضی که ممکن است در حین مصرف دکسترومتورفان تجربه کنید عبارت‌اند از: سرگیجه، سبکی سر، خواب‌آلودگی، بی‌قراری، حالت تهوع، استفراغ و دل‌درد. اگر این علائم برای مدت طولانی ادامه داشتند یا با علائم هشداردهنده دیگری مثل کهیر همراه بودند، فورا نزد پزشک بروید.

۳. گایافنزین

از گایافنزین هم می‌توان به عنوان شربت گلو درد نام برد. این دارو که یک نوع خلط‌آور است، با رقیق کردن مخاط به پاک شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند و از این طریق سرفه و گلودرد ناشی از آن را تسکین می‌دهد. شما می‌توانید هر چهار ساعت یک‌بار از شربت گایافنزین همراه با غذا یا بدون آن استفاده کنید. برای پیشگیری از عوارض جانبی ناخواسته توصیه می‌شود دقیقا طبق دستور شرکت سازنده عمل کنید یا از پزشک راهنمایی بخواهید.

کودکان، زنان باردار یا شیرده و بیماران مبتلا به مشکلات ریوی یا کلیوی باید قبل از مصرف گایافنزین با پزشک در مورد مزایا و عوارض احتمالی آن مشورت کنند.

گایافنزین ممکن است در بعضی از افراد باعث سردرد، حالت تهوع و استفراغ شود. اگر این عوارض برای مدت طولانی ادامه داشتند یا با گذشت زمان از بین نرفتند، به پزشک مراجعه کنید.

یک بطری شربت گلو درد گایافنزین
شربت گایافنزین برای تسکین گلودرد ناشی از سرماخوردگی گزینه مناسبی است.

بهترین شربت گلو درد گیاهی یا طبیعی چیست؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای داروهای شیمیایی از داروهای طبیعی برای درمان گلودرد استفاده کنند. به همین دلیل، بعضی از شرکت‌ها با استفاده از این ترکیبات اقدام به تولید شربت گلو درد کرده‌اند. این شربت‌ها بسیار متنوع هستند، اما معمولا با استفاده از یک یا چند مورد از ترکیبات زیر ساخته می‌شوند:

۱. آویشن

آویشن یکی از رایج‌ترین گیاهانی است که در فرمولاسیون شربت‌های سرفه و گلودرد به‌کار می‌رود. این گیاه نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، بلکه می‌تواند التهاب گلو را به حداقل برساند و سرفه را کاهش دهد.

۲. گل ختمی

گل ختمی هم یک گیاه مفید برای درمان گلودرد و سایر علائم سرماخوردگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که گل ختمی می‌تواند سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و برونشیت را تسکین دهد و از تحریک گلو جلوگیری کند.

۳. شیرین بیان

از شیرین بیان هم می‌توان برای تولید شربت گلو درد استفاده کرد. چون این گیاه خاصیت ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد. بر اساس تحقیقات، شیرین بیان سرعت تکثیر ویروس‌ها را کاهش می‌دهد و مانع رشد باکتری‌ها می‌شود.

۴. عسل

سال‌ها است که مردم از عسل برای درمان علائم سرماخوردگی استفاده می‌کنند. بعضی از تحقیقات از تاثیر این ماده روی سرفه و التهاب گلو پشتیبانی می‌کنند. بنابراین می‌توانید آن را در بسیاری از شربت‌های گلودرد بیابید.

بیشتر بدانید:شربت برای سرفه خشک چی خوبه؟ ۱۰ مورد از بهترین شربت‌ها

چند نکته مهم در مورد نحوه مصرف شربت گلو درد

شربت‌هایی که برای گلودرد استفاده می‌شوند ممکن است بسته به ترکیبات خود در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کنند. آگاهی از نکات زیر و رعایت آن‌ها می‌تواند احتمال بروز این عوارض را به حداقل برساند:

  • بعضی از شربت‌های گلودرد باعث سرگیجه یا خواب‌آلودگی می‌شوند. تا زمانی که متوجه نشده‌اید این داروها چه تاثیری روی شما دارند، از رانندگی کردن بپرهیزید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری کامل نیاز داشته باشد.
  • اگر از داروهای دیگری استفاده می‌کنید، قبل از مصرف شربت گلو درد با پزشک مشورت کنید. چون ممکن است این شربت با سایر داروهای شما تداخل داشته باشد.
  • حتما در مورد انتخاب بهترین شربت گلو درد برای نوزاد و کودک کمتر از ۶ سال با متخصص اطفال مشورت کنید. در کودکان ۶ تا ۱۱ ساله هم باید بااحتیاط از این داروها استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید که شربت گلو درد مجاز در بارداری یا شیردهی باید حتما توسط پزشک تجویز شود. چون بعضی از این محصولات ممکن است روی جنین یا شیرخوار تاثیر منفی داشته باشند.
  • برای اندازه‌گیری شربت گلو درد از قاشق مخصوص استفاده کنید. چون قاشق خانگی دقیق نیست و ممکن است شما را در مورد دوز دارو به اشتباه بیندازد.
یک مرد جوان شربت گلو درد می‌خورد
اگر بیمار هستید یا دارو مصرف می‌کنید، قبل از امتحان کردن شربت‌های گلودرد با پزشک درباره عوارض آن‌ها مشورت کنید.

کلام پایانی

اگر شربت گلو درد به تسکین علائم شما کمک نکرد یا گلودرد بیش از یک هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده علائم غیر عادی مثل تنگی نفس، مشکل در بلع، درد گوش، درد مفاصل و تورم گردن یا صورت باید در اسرع وقت نزد پزشک عمومی بروید.

استفاده از وب‌سایت‌های نوبت‌دهی آنلاین مثل وب‌سایت درمانکده راحت‌ترین راه برای دسترسی به پزشک است. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که در هر نقطه از ایران یا جهان که هستید پزشک مورد نظر خود را بیابید و با او به صورت دکتر آنلاین عمومی مشورت کنید.

سوالات متداول

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به گلودرد هستند؟

گلودرد می‌تواند هر فردی را در گروه‌های سنی مختلف تحت تاثیر قرار دهد. اما معمولا در کودکان سه تا ۱۵ ساله، افراد سیگاری و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند دیده می‌شود.

کدام شربت برای گلو درد خوبه؟

از دیفن هیدرامین، دکسترومتورفان و گایافنزین می‌توان به عنوان بهترین شربت گلو درد بزرگسالان نام برد. شربت‌های گیاهی حاوی آویشن، گل ختمی، شیرین بیان و عسل هم برای گلودرد بزرگسالان مناسب هستند. کودکان به خصوص کودکان کمتر از ۶ سال باید برای درمان گلودرد و دریافت داروی مناسب به متخصص اطفال مراجعه کنند.

بهترین درمان خانگی برای گلودرد چیست؟

استراحت کردن و مصرف مایعات فراوان به خصوص مایعات گرم بهترین راه‌کار خانگی برای درمان گلودرد است. با دوری کردن از دود سیگار و محصولات شوینده هم می‌توان تحریک گلو را به حداقل رساند.

منابع: medlineplus, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها