درمان گلودرد ناشی از اسید معده؛ ۱۰ روش برای درمان قطعی آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گلو درد ناشی از اسید معده که معمولا با احساس برآمدگی و گیر کردن یک توده در گلو تجربه می‌شود، یکی از علائم اصلی رفلاکس اسید است. زمانی که فرد دچار رفلاکس اسید شود، اسید معده از درون معده به سمت بالا و مری برگشت می‌کند و موجب تحریک پوشش داخلی آن می‌شود. در واقع، می‌توان رفلاکس اسید را نشانه اصلی بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) دانست. افراد مبتلا به GERD دائما دچار گلو درد می‌شوند، در حالی که گلودرد آن‌ها ناشی از عفونت ویروسی نیست. 

اگر شما هم بیشتر اوقات از سوزش معده و گلودرد رنج می‌برید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا ۱۰ مورد از بهترین راه‌کارهای پزشکی و خانگی درمان گلو درد بخاطر اسید معده را با شما به اشتراک بگذاریم.

علت ایجاد گلو درد ناشی از اسید معده چیست؟

اسفنکتر تحتانی مری فرد مبتلا به رفلاکس مری به معده (GERD) ضعیف است و محکم بسته نمی‌شود. این اسفنگتر تحتانی با نام دریچه LES برای رساندن غذا و نوشیدنی‌ها به مری باز می‌شود و سپس به حالت قبل (بسته) برمی‌گردد تا از برگشت ماده جلوگیری کند. 

بیشتر بخوانید: گلو درد چرکی چیست؟ علت، علائم و بهترین درمان خانگی گلو درد

اگر LES ضعیف باشد، نمی‌تواند محکم بسته شود و جلوی برگشت محتویات معده را بگیرد. این موضوع باعث می‌شود تا ذرات غذا و اسید معده به مری برگشت داشته باشند و به گلو آسیب بزنند. در واقع، می‌توان گلو درد اسید معده را ناشی از بازگشت محتویات معده و شیره گوارشی به مری و گلو دانست که رایج‌ترین نشانه آن گلودرد است. 

این عارضه اگر یک یا ۲ بار در طول هفته بعد از خوردن وعده غذایی رخ دهد، جای نگرانی ندارد اما تکرار آن در دفعات بیشتر نشان‌دهنده بیماری GERD است و باید حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

درمان گلو درد ناشی از اسید معده با دارو

اینفوگرافیک رایج‌ترین داروها برای درمان گلو درد ناشی از اسید معده
اگر راه‌کارهای خانگی به درمان گلودرد ناشی از رفلاکس اسید کمک نکرد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان گلو درد بر اثر اسید معده باید ابتدا علت زمینه‌ای رفلاکس معده به مری مشخص شود. معمولا پزشک برای کاهش یا خنثی کردن اسید معده، دارو تجویز می‌کند که نتیجه آن بهبود گلو درد و سوزش معده است. بهترین داروها شامل موارد زیر می‌شوند:

بیشتر بخوانید: درمان سریع گلو درد! بهترین و انواع روش های درمان

۱- آنتی‌اسیدها

آنتی‌اسیدها داروهای بدون نسخه (OTC) هستند که عملکرد آن‌ها باعث خنثی شدن اسید معده می‌شود. از طرفی، ترکیبات موجود در آنتی‌اسیدها با خنثی کردن اسید معده به تسکین گلودرد ناشی از اسید معده کمک می‌کند. انواع رایج آنتی‌اسیدها عبارت‌اند از:

  • کربنات کلسیم 
  • بی‌کربنات سدیم 
  • هیدروکسید منیزیم 
  • هیدروکسید آلومینیوم
  • منیزیم تری‌سیلیکات

۲- مسدودکننده‌های H۲

داروهای مسدودکننده H۲ با مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین روی سلول‌های معده از تولید بیش از حد اسید معده جلوگیری می‌کنند. با مصرف این داروها می‌توانید به شکل قابل توجهی گلو درد ناشی از اسید معده را درمان کنید. 

رایج‌ترین داروهای مسدودکننده H۲ که می‌توان آن‌ها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد، عبارت‌اند از:

  • سایمتیدین با نام تجاری Tagamet
  • فاموتیدین با نام تجاری Pepcid
  • نیزاتیدین با نام‌های تجاری Tazac و Axid

۳- مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPL)

داروهای PPL از جمله قوی‌ترین داروهای درمان‌کننده ریفلاکس معده به مری هستند که اثربخشی بالایی در کاهش تولید اسید معده دارند. این داروها، پمپ‌های اسیدی روی سلول‌های تولیدکننده اسید معده را مسدود می‌کنند و مانع از تولید بیش از حد اسید معده می‌شوند. 

رایج‌ترین داروهای مهارکننده پمپ پروتون که باید حتما توسط پزشک تجویز شوند، عبارت‌اند از:

  • امپرازول (Omeprazole)
  • اس‌امپرازول (Esomeprazole)

درمان خانگی گلو درد ناشی از اسید معده 

معمولا می‌توان با ایجاد تغییر کوچکی در سبک زندگی به بهبود گلو درد بخاطر اسید معده کمک کرد. در واقع، شما با راه‌کارهای خانگی می‌توانید باعث کاهش رفلاکس اسید و جلوگیری از عوارض جدی آن مانند گلودرد شوید.

اینفوگرافیک درمان خانگی گلو درد ناشی از اسید معده
درمان‌های خانگی به بهبود گلودرد بر اثر اسید معده کمک می‌کنند.

بهترین راه‌کارهای درمان خانگی رفلاکس معده به مری و گلو درد ناشی از اسید معده شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- آهسته و کم غذا بخورید

اگر معده با حجم غذای زیاد و به سرعت پر شود، این احتمال بیشتر وجود دارد که محتویات آغشته با اسید معده به مری برگشت کنند. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند وعده‌های غذایی کوچک را در دفعات بیشتر بخورید. به عنوان مثال، می‌توانید به جای سه وعده غذای حجیم، حجم معمولی غذای روزانه را به پنج وعده تقسیم کنید.

۲- از مصرف غذاهای تحریک‌کننده رفلاکس اسید بپرهیزید

برای جلوگیری از رفلاکس معده به مری و کمک به بهبود گلو درد ناشی از اسید معده بهتر است خوردن مواد غذایی زیر را محدود کنید:

  • غذاهای چرب
  • غذاهای ادویه‌دار
  • نعناع
  • پیاز و سیر
  • گوجه فرنگی
  • چای
  • مرکبات مانند پرتقال و لیمو
  • قهوه
  • الکل
  • شکلات
  • نوشیدنی‌های گازدار

بیشتر بخوانید: گلو درد ویروسی چیست؟ این بیماری ویروسی چه علائمی دارد؟

۳- بعد از غذا خوردن بلافاصله دراز نکشید

پزشکان توصیه می‌کنند بین وعده غذایی و خواب باید حداقل ۲ تا سه ساعت فاصله باشد. در واقع، نیروی جاذبه هنگام ایستادن یا نشستن کمک می‌کند تا اسید معده، درون معده بماند و به سمت مری برگشت نداشته باشد. به همین دلیل بهتر است بعد از وعده ناهار چرت نزنید، دیر وقت شام نخورید و ریزه‌خواری در نیمه شب را کنار بگذارید.

۴- از انجام حرکات سریع بپرهیزید

 تصویر فردی که به دلیل درد، گلوی خود را گرفته
احساس سوزش، خارش و درد در گلو از علائم اصلی رفلاکس اسید به‌شمار می‌آیند.

یکی دیگر از راه‌کارهای خانگی که به تسکین گلو درد ناشی از اسید معده و رفلاکس معده به مری کمک می‌کند، این است که بلافاصله پس از غذا خوردن فعالیت و ورزش سنگین انجام ندهید. انجام حرکات شدید، مخصوصا خم شدن بعد از وعده غذایی باعث ورود اسید معده به مری می‌شود که نتیجه آن ایجاد التهاب در گلو و احساس درد است.

۵- هنگام خواب سر را در سطح بالاتری از بدن قرار دهید

معمولا توصیه می‌شود افراد مبتلا به رفلاکس مری به معده برای جلوگیری از بازگشت اسید معده به سمت مری و گلو حتما هنگام خواب سر خود را ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر بالاتر از پاها قرار دهند. برای این منظور می‌توانید یک بالش اضافی زیر سر بگذارید، اما حواس‌تان باشد زاویه ایجادشده باعث آسیب به گردن و مهره‌های ستون فقرات نشود.

۶- وز‌ن‌تان را کم کنید

افزایش وزن یکی از عوامل موثری است که اسفنکتر تحتانی مری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با کاهش فشار، مانع از بسته ماندن آن می‌شود. بدین شکل، دریچه تحتانی مری باز می‌ماند و با برگشت اسید معده، فرد دائما احساس سوزش سر دل و گلودرد دارد.

۷- سیگار نکشید

نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند دریچه تحتانی مری را شل کند و منجر به رفلاکس اسید شود. اغلب متخصصان معتقدند با کاهش مصرف نیکوتین می‌توان به بهبود گلو درد ناشی از اسید معده و رفلاکس اسید کمک کرد.

آیا می‌توان گلو درد بر اثر اسید معده را با طب سنتی درمان کرد؟

 تصویر یک فنجان دمنوش  زنجبیل، لیمو ترش و نعناع
مصرف دمنوش‌های گیاهی به تسکین درد گلو ناشی از اسید معده کمک می‌کند.

درمان گلو درد ناشی از اسید معده در طب سنتی با گیاهان دارویی امکان‌پذیر است. اطباء طب سنتی معتقدند برای کاهش گلو درد اسید معده بهتر است از موارد زیر استفاده کنید:

  • چای زنجبیل و عسل
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش شیرین بیان
  • دمنوش ریشه گل ختمی
  • دمنوش رازیانه

دمنوش این داروهای گیاهی می‌توانند به تسکین گلودرد و کاهش اسید معده کمک کنند. با این حال، برای درمان گلودرد شدید ناشی از اسید معده و رفلاکس اسید باید حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین، می‌توانید قبل از مصرف داروهای گیاهی با دریافت مشاوره آنلاین از دکتر تغذیه درمانکده نسبت به عدم تداخل آن‌ها با داروهای شیمیایی مطمئن شوید.

چه مدت طول می‌کشد تا گلو درد ناشی از اسید معده خوب شود؟

معمولا نتیجه مصرف داروهای درمان‌کننده این عارضه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشکان معتقدند داروهای آنتی‌اسید بلافاصله پس از مصرف، باعث تسکین گلودرد ناشی از رفلاکس اسید می‌شوند؛ با این حال نباید آن‌ها را بیش از حد مصرف کرد. 

بر اساس گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، یک تا سه ساعت طول می‌کشد تا داروهای مسدودکننده H۲ در بدن اثر بگذارند. از طرفی، داروهای مهارکننده پمپ پروتون باید به عنوان یک داروی پیشگیری‌کننده به طور منظم مصرف شوند. 

در حال حاضر، نتایج استفاده از روش‌های خانگی برای درمان گلودرد ناشی از رفلاکس اسید به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. شما می‌توانید انتظار داشته باشید روش‌های خانگی به تسکین علائم رفلاکس اسید همچون گلودرد کمک کنند، اما درمان‌کننده علت اصلی عارضه GERD نیستند.

بیشتر بخوانید: گلو درد عصبی چیست؟ بررسی بهترین روش تشخیص این نوع گلودرد

چه زمانی از جراحی برای درمان گلو درد ناشی از اسید معده استفاده می‌کنند؟

زمانی که درمان دارویی و تغییر سبک زندگی به بهبود گلودرد ناشی از اسید معده کمک نکند، گزینه جراحی توصیه می‌شود. پزشک از روش فوندوپلیکاسیون برای تقویت یا بازسازی دریچه تحتانی مری استفاده می‌کند. این روش، جراحی نسبتا سختی به‌شمار می‌آید و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. معمولا متخصص گوش حلق و بینی برای کوتاه‌تر کردن مدت زمان بستری و دوره بهبودی، جراحی را با آندوسکوپ انجام می‌دهد.

برای درمان فوری گلو درد ناشی از رفلاکس اسید چی بخوریم؟

اینفوگرافیک درمان فوری گلو درد ناشی از اسید معده
برخی از راه‌کارهای درمان خانگی به تسکین سریع گلودرد ناشی از رفلاکس اسید کمک می‌کنند.

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای بهبود گلو درد بر اثر اسید معده، مصرف مواد غذایی زیر است:

  • شیر سرد: نوشیدنی سرد مانند شیر می‌تواند برای گلودرد ناشی از اسید معده که عفونت نقشی در بروز آن ندارد، مفید باشد. از طرفی، پروتئین و کلسیم موجود در شیر با رفلاکس اسید مقابله می‌کند. با این حال، یادتان باشد برای درمان گلو درد ناشی از اسید معده باید شیر کم‌چرب بنوشید؛ زیرا شیرهای پرچرب باعث تشدید رفلاکس اسید می‌شوند.
  • خیار: خیار یکی دیگر از خوردنی‌های خنک و مفید برای اسید معده است که به دلیل داشتن آب فراوان به رقیق شدن اسید در گلو کمک می‌کند.
  • چای گیاهی: چای سیاه اسیدی است، اما برخی از دمنوش‌های گیاهی مانند چای آویشن، زنجبیل، دارچین و شیرین بیان به کاهش رفلاکس اسید و تسکین گلودرد ناشی از آن کمک می‌کنند.

نگاهی کوتاه به گلو درد ناشی از اسید معده

برگشت اسید معده به مری و ورود آن به گلو احساس ناخوشایندی همچون گلودرد ایجاد می‌کند. اغلب افراد تا مدت‌ها متوجه گلو درد ناشی از اسید معده نمی‌شوند و فکر می‌کنند این عارضه به دلیل عفونت ویروسی رخ داده است. در اغلب موارد می‌توان گلودرد ناشی از رفلاکس اسید را با تغییر سبک زندگی و رعایت درمان‌های خانگی مدیریت کرد، اما اگر بیش از هفته‌ای یک یا ۲ بار دچار احساس سوزش و درد در گلو بر اثر برگشت اسید معده می‌شوید باید حتما به دکتر گوارش مراجعه کنید. 

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره آنلاین دکتر گوارش از بهترین پزشکان عمومی و متخصصان به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

کدام مواد غذایی برای درمان گلو درد ناشی از اسید معده مضر هستند؟

غذاهای چرب، غذاهای ادویه‌دار، نعناع، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، چای سیاه، مرکبات مانند پرتقال و لیمو، قهوه، الکل، شکلات و نوشیدنی‌های گازدار.

عدم درمان گلو درد ناشی از اسید معده چه عوارضی ایجاد می‌کند؟

ازوفاژیت (تحریک بافت‌های پوشاننده گلو)، سرفه‌های مداوم، گرفتگی صدا و مشکل در بلع (دیسفاژی).

برای درمان گلو درد ناشی از اسید معده چه داروهایی تجویز می‌شود؟

اگر رفلاکس اسید با راه‌کارهای درمان خانگی بهتر نشود، پزشک دارو تجویز می‌کند. داروهای درمان‌کننده رفلاکس اسید که به برطرف شدن اصلی‌ترین نشانه آن یعنی گلودرد کمک می‌کنند، شامل آنتی‌اسیدها، مسدودکننده‌های گیرنده H۲ و مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPL)  هستند.

منابع: healthline | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها