تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی چیست؟ اثربخشی کدام بهتر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص‌های اورژانسی به عنوان یکی از رو‌ش‌های پیشگیری از بارداری پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده، جایگاه ویژه‌ای دارند. این قرص‌ها که در ۲ نوع تکی و دوتایی عرضه می‌شوند، از لحاظ کارایی و اثربخشی تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما از نظر نحوه مصرف با هم متفاوت هستند. درک تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی به خانم‌ها کمک می‌کند تا گزینه مناسب‌تری را برای نیازهای خود انتخاب کنند. 

اگر شما هم نمی‌دانید کدام دوز از قرص ضد بارداری اورژانسی برایتان مناسب است، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا به مقایسه قرص اورژانسی تکی با دوتایی بپردازیم و تفاوت‌های کلیدی آن‌ها را بررسی کنیم.

تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی چیست؟

اینفوگرافیک تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی
مهم‌ترین فرق قرص اورژانسی تکی با دوتایی در نحوه مصرف آن‌ها است.

قرص‌های اورژانسی تکی و دوتایی یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری هستند که باید حداکثر تا سه روز پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده استفاده شوند. برای درک بهتر فرق قرص اورژانسی تکی با دوتایی، در ادامه به بررسی مقایسه آن‌ها با یکدیگر توجه کنید:

۱- ترکیبات دارویی

قرص اورژانسی تکی حاوی ۱.۵ میلی‌گرم لوونورژسترول است، اما قرص اورژانسی دوتایی به صورت ۲ قرص که هر یک از ۰.۷۵ میلی‌گرم لوونورژسترول تشکیل شده، عرضه می‌شود.

۲- نحوه مصرف

مهم‌ترین تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی در نحوه مصرف آن‌هاست. در واقع این قرص‌ها از نظر کارایی و اثربخشی مشابه یکدیگر هستند، اما از لحاظ نحوه مصرف تفاوت‌هایی دارند. فرق قرص اورژانسی تکی با دوتایی از نظر نحوه مصرف به شرح زیر است:

  • قرص اورژانسی تکی: فقط یک قرص وجود دارد که باید در اسرع وقت (حداکثر تا سه روز) بعد از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف شود و نیاز به هیچ قرص دیگری در کنار آن نیست.
  • قرص اورژانسی دوتایی: این نوع، شامل بسته قرص‌های دوتایی است که باید در ۲ مرحله مصرف شود. اولین قرص را در اسرع وقت (حداکثر تا سه روز) بعد از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف می‌کنید. بهترین زمان برای خوردن قرص دوم، ۱۲ ساعت بعد از مصرف دوز اول قرص است.

بیشتر بدانید:تفاوت قرص اورژانسی با ال دی چیست؟ 

اگر کنجکاوید درباره تفاوت قرص اورژانسی با ال دی هم بدانید، می‌توانید مقاله مرتبط را در درمانکده مطالعه کنید.

۳-  اثربخشی

یکی از پرتکرارترین سوالات خانم‌ها درباره تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی به نحوه اثرگذاری آن‌ها مربوط می‌شود. متخصصان معتقدند، این نوع قرص‌های اورژانسی از لحاظ کارایی و اثربخشی تفاوتی با یکدیگر ندارند. مهم‌ترین نکته در زمان اثرگذاری این ۲ قرص، توجه به مصرف آن‌ها در اسرع وقت (حداکثر ۷۲ ساعت) پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده است. در واقع، اگر این قرص‌ها در بازه زمانی صحیح مصرف شوند تا ۹۵ درصد کارایی دارند. 

معمولا دکتر زنان برای کسب بهترین نتیجه از اثربخشی قرص‌های اورژانسی تکی و دوتایی، یکی از آن‌ها را با توجه به موارد زیر برای فرد توصیه می‌کند:

  • سابقه پزشکی: در این مورد، هرگونه شرایط پزشکی، آلرژی یا داروهایی که مصرف می‌کنید، بررسی می‌شود.
  • تاریخچه سیکل قاعدگی: این مورد برای بررسی عوارض ناشی از قرص‌های اورژانسی تکی و دوتایی مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • ترجیحات شخصی: برخی از خانم‌ها ممکن است ترجیح دهند به جای یک قرص با دوز بالاتر، ۲ قرص با دوز کمتر مصرف کنند.

اگر ذهن‌تان درگیر این سوال شده که از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده، می‌توانید مقاله مرتبط با آن را در درمانکده مطالعه کنید.

۴- عوارض جانبی

هر ۲ نوع قرص اورژانسی می‌توانند عوارض جانبی مشابهی مانند حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، لکه‌بینی یا خونریزی غیرطبیعی واژن ایجاد کنند. با این حال متخصصان معتقدند، برخی از عوارض جانبی قرص اورژانسی تکی و دوتایی در افراد مختلف متفاوت هستند.

بدین شکل که بعضی از خانم‎ها ممکن است با مصرف دوز بالاتر قرص اورژانسی تکی دچار عوارض جانبی شدیدتری شوند، اما برخی دیگر این حالت را پس از مصرف ۲ دوز از قرص اورژانسی دوتایی تجربه کنند. از همین‌رو توصیه می‌شود قبل از انتخاب قرص‌های اورژانسی تکی یا دوتایی حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اما عوارض قرص اورژانسی تا چند روز ادامه دارد؟ این سوالی است که از سمت کاربران زیادی پرسیده می‌شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات جامع در این باره، مقاله مرتبط با آن را در درمانکده بخوانید.

بیشتر بدانید:عوارض قرص اورژانسی بر پریود چیست؟

قرص اورژانسی تکی بهتر است یا دوتایی؟

 تصویر یک خانم در حال باز کردن قرص اورژانسی دوتایی
اگر قرص‌های اورژانسی تکی یا دوتایی در زمان مناسبی مصرف شوند، کارایی موثری خواهند داشت.

هر ۲ قرص کارایی و اثربخشی خوبی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته در مواقع اضطراری دارند. بنابراین، انتخاب بین آ‌ن‌ها باید بر اساس توصیه پزشک، ترجیحات شخصی، وضعیت جسمی و داروهای مصرفی انجام شود. 

حال که تا اینجای مقاله به شناخت درستی از فرق قرص اورژانسی تکی با دوتایی رسیدید، خوب است مزایا و معایب هر یک را بشناسید:

مزایا و معایب قرص اورژانسی تکی

اصلی‌ترین مزایا و معایب این قرص‌ها عبارت‌اند از:

مزایا

  • فقط یک قرص وجود دارد که باید مصرف کنید؛ بنابراین نحوه مصرف آن راحت است.
  • قرص اورژانسی تکی تنها شامل یک دوز می‌شود و این احتمال که مصرف آن را فراموش کنید، کمتر است.
  • می‌توان آن را به سادگی در اسرع وقت (حداکثر سه روز) پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف کرد.

معایب

  • بدن برخی افراد نمی‌تواند حجم بالای هورمون‌های قرص اورژانسی تکی را تحمل کند و عوارض جانبی شدید مانند حالت تهوع، سردرد، خستگی مفرط و تغییر در چرخه قاعدگی ایجاد می‌کند.

مزایا و معایب قرص اورژانسی دوتایی

اصلی‌ترین مزایا و معایب این قرص‌ها عبارت‌اند از:

مزایا

  • این قرص شامل ۲ دوز ۰.۷۵ میلی‌گرمی می‌شود و همین تقسیم دوز قرص برای برخی افراد خوشایندتر است.

معایب

  • دوز دوم قرص‌های اورژانسی دوتایی باید ۱۲ ساعت پس از دوز اول مصرف شوند و این نیاز به یادآوری دارد.
  • احتمال فراموش کردن مصرف دوز دوم این قرص بالاست که در این صورت کارایی و اثربخشی آن کاهش می‌یابد.

راهنمای مراجعه به پزشک

قرص‌های اورژانسی تکی و دوتایی از نظر کارایی و اثربخشی مشابه همدیگر هستند و مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در نحوه مصرف‌شان است. برخی خانم‌ها به دلیل سهولت مصرف قرص اورژانسی تکی، آن را ترجیح می‌دهند اما بعضی دیگر به دلیل دوز بالای این قرص‌ها، از قرص‌های اورژانسی دوتایی که شامل ۲ دوز ۰.۷۵ میلی‌گرمی می‌شود، استفاده می‌کنند. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده به طور مفصل به بررسی تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی از لحاظ ترکیبات دارویی، نحوه مصرف، میزان اثربخشی و عوارض جانبی هر یک پرداختیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع قرص‌های اورژانسی همچون قرص اورژانسی تنسی ۱/۵، مقاله مرتبط با آن را در درمانکده مطالعه کنید.

پهمچنین، اگر هنوز نمی‌دانید کدام یک از این قر‌ص‌های اورژانسی برای شرایط خاص شما مناسب است، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان متخصص مانند دکتر متخصص زنان و زایمان این مجموعه مشاوره آنلاین بگیرید.

درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان نزد پزشک مورد نظر خود نوبت رزرو کنید.

بیشتر بدانید:قرص اورژانسی تنسی ۱/۵

سوالات متداول

تفاوت قرص اورژانسی تکی با دوتایی چیست؟

تفاوت‌های این قرص‌های اورژانسی در ترکیبات دارویی، نحوه مصرف و عوارض جانبی آن‌ها قابل بررسی است.

اثربخشی قرص اورژانسی تکی بهتر است یا دوتایی؟

قرص‌های اورژانسی تکی و دوتایی اثربخشی یکسانی دارند و اگر در بازه زمانی مناسب مصرف شوند، تا ۹۵ درصد موثر واقع می‌شوند.

آیا قرص اورژانسی تکی عوارض جانبی کمتری نسبت به نوع دوتایی دارد؟

عوارض جانبی هر ۲ نوع قرص تقریبا مشابه است. با این حال، برخی افراد می‌توانند این عوارض جانبی را با شدت بیشتر یا کمتر تجربه کنند.

منابع: fda | medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها