علائم دیسک کمر شدید چیست؟ علائم این بیماری در پاها

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عارضه دیسک کمر بیماری‌ای است که به دنبال آسیب یا ضربه به دیسک‌های ستون فقرات ایجاد می‌شود. ستون فقرات هر فرد متشکل از ۲۶ مهره است. از این تعداد چهار مهره در قسمت کمر قرار دارند که به عنوان مهره‌های لومبار یا کمری (Lumbar) شناخته می‌شوند. علائم دیسک کمر زمانی پدیدار می‌شوند که مهره‌های لومبار آسیب ببینند.

مهره‌ها توسط صفحات غضروفی به نام دیسک بین‌مهره‌ای که نقش محافظتی برای مهره‌ها دارند، از هم جدا می‌شوند. زمانی که فشار زیاد یا ضربه محکمی به این بخش وارد شود، دیسک‌ها جابه‌جا یا حتی پاره می‌شوند و عارضه دیسک کمر رخ می‌دهد. دیسک کمر هم در زنان و هم در مردان وجود دارد، اما زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده قرار است به این سوال پاسخ دهیم که علائم دیسک کمر شدید چیست. با ما همراه باشید.

علائم دیسک خفیف

آلت: عکس دیسک کمر آسیب‌دیده.
دیسک کمر در اثر آسیب‌دیدگی یا پارگی صفحات غضروفی بین مهره‌های کمری ایجاد می‌شود.

در دیسک کمر خفیف،‌ دیسک‌های بین مهره‌ای در قسمت کمر از جای خود خارج می‌شوند. این جابه‌جایی به طناب نخاعی و اعصاب ناحیه کمر آسیب زده و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود. علائم دیسک کمر خفیف بسته به اینکه کدام مهره و تا چه اندازه آسیب دیده است،‌ متفاوت خواهد بود. از علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • درد در یک طرف بدن
  • احساس سوزش عضلات کمر و پاها
  • احساس بی‌حسی و گزگز در کمر و پاها
  • درد در کمر، پاها و بازوها
  • ضعیف‌شدن عضلات
  • تشدید درد در اثر ایستادن و نشستن طولانی‌مدت

بیشتر بدانید:دیسک کمر چیست؟ بررسی این بیماری از نظر متخصص ارتوپد

علائم دیسک شدید

زمانی که وسعت آسیب‌دیدگی در صفحات بین‌مهره‌ای بالا باشد، دیسک کمر شدید ایجاد می‌شود. این عارضه با علائم زیر همراه است:

  • احساس درد در ناحیه کمر و پاها که در هنگام خواب تشدید می‌شود.
  • درد در ناحیه پا و کمر که هنگام تحرک یا فعالیت‌های خاص بیشتر می‌شود.
  • احساس ضعف در عضلات کمر و پاها که بدون بیماری یا دلیل خاصی ایجاد می‌شود.
  • بی‌حسی که عضلات یک طرف بدن را درگیر می‌کند.
  • درد هنگام راه‌رفتن‌ در مسیرهای کوتاه بیشتر می‌شود.
  • درد منتشرشونده که به پاها و بازوها منتقل می‌شود.

بیشتر بدانید:فرق دیسک کمر با سیاتیک چیست؟ بررسی تفاوت علائم و درمان آن

علائم دیسک کمر در پاها

آسیب و پارگی صفحات بین‌مهره‌ای باعث بروز علائمی در بخش‌های مختلف پا می‌شود. در ادامه به بررسی این علائم می‌پردازیم:‌

۱. خارش و گزگز در پاها

یکی از علائم آزاردهنده دیسک کمر در پاها احساس خارش و گزگز در نواحی مختلف پا است. برای مثال فرد فکر می‌کند یک حشره مثل مورچه در ران،‌ پشت یا ساق پای او در حال حرکت است. البته تشخیص اینکه این علامت مربوط به دیسک کمر است یا نه، به عهده متخصص است.

بیشتر بدانید:درمان دیسک کمر با 12روش خانگی در سریع‌ترین زمان

۲. بی‌حسی عضلات پا

بسته به اینکه آسیب صفحات بین‌مهره‌ای تا چه اندازه است و چه نوع اعصابی را درگیر کرده، بی‌حسی در عضلات نواحی مختلف از کمر تا پاها حس می‌شود. در ابتدای بیماری، بی‌حسی موقتی است و بعد از گذشت مدتی از بین می‌رود. اما در مراحل انتهایی بیماری بی‌حسی دائمی در عضلات ایجاد می‌شود.

آلت: اینفوگرافی علائم دیسک کمر در پاها. سوزش، انقباض و انبساط عضلات، گرم و سردشدن ناگهانی عضلات، ضعف، بی‌حسی پاها، خارش و گزگز در ساق، پشت و ران پا.
بیرون‌زدگی صفحات بین‌مهره‌ای در ناحیه کمر باعث بروز علائمی چون ضعف و گرفتگی عضلات در پاها می‌شود.

بیشتر بدانید: کدام ورزش برای دیسک کمر خوب است؟

۳. ضعف عضلات

از علائم دیسک کمر خطرناک،‌ ضعف و فلجی کامل عضلات پاها است. در این شرایط فرد نمی‌تواند پاهای خود را به خوبی کنترل کند و به خوبی راه برود. حتی برخی از افراد نمی‌توانند انگشتان پای خود را بالا بیاورند یا تکان بدهند. در این مواقع بیمار با شکایت از علائمی چون عدم تعادل در راه‌رفتن، ناتوانی در کنترل انگشتان پا و گیرکردن آن‌ها، صافی کف پا و خالی‌شدن ناگهانی زانو و مچ پا به پزشک مراجعه می‌کند.

۴. انقباض و انبساط عضلات پا

از دیگر علائم فتق کمر در پاها انقباض و انبساط مکرر عضلات پا است که در تشخیص این بیماری اختلال ایجاد می‌کند. انقباض و انبساط عضلات گاهی به صورت موقتی و گاهی به صورت دائمی رخ می‌دهد که بسیار آزاردهنده است.

۵. احساس سوزش

سوزش پاها به دلیل دیسک کمر اغلب در شب‌ها و به هنگام خواب ایجاد می‌شود که روند خواب فرد را مختل می‌کند. البته احساس سوزش در ناحیه پاها تنها به دلیل فتق دیسک کمر ایجاد نمی‌شود و ممکن است به دلایل دیگری رخ دهد. سوزش پا به دلیل فتق دیسک کمر معمولا با تجویز داروهایی چون گاباپنتین درمان می‌شود.

۶. سردی و گرمی عضلات پاها

فتق دیسک کمر و به دنبال آن آسیب عصبی در این ناحیه، در سیستم اعصاب حسی اختلال ایجاد می‌کند. به این ترتیب فرد به طور مکرر احساس سردی و گرمی را در پاهای خود تجربه می‌کند. توجه کنید که این گرم یا سردشدن حسی کاذب بوده و واقعی نیست.

علائم دیسک کمر در جوانی

فتق کمر زنان و مردان را در سنین مختلف درگیر می‌کند. افراد در سنین مختلف ممکن است علائم دیسک کمر را با شدت‌های مختلف تجربه کنند. علائم فتق کمر در جوانی همانند بزرگسالی است و به مرور بیشتر می‌شود. از علائم این عارضه در جوانی می‌توان به احساس گزگز، بی‌حسی،‌ درد کمر، درد ستون فقرات، درد سیاتیک، گرفتگی مکرر عضلات و احساس سوزش اشاره کرد.

بیشتر بدانید:عوارض عمل دیسک کمر چیست؟ چگونه از آن‌ها پیشگیری کنیم؟

علائم دیسک کمر در بارداری

درد کمر یکی از عوارض شایع دوره بارداری است و قریب به ۹۰ درصد زنان آن را تجربه می‌کنند. برخی از زنان با بروز عارضه کمر درد، فکر می‌کنند دچار دیسک کمر شده‌اند در حالی که این‌طور نیست. علت درد کمر در دوره بارداری، فشار وارده از سمت جنین به ناحیه ستون فقرات و وزن بالای او است. این شرایط تنها در برخی موارد نادر باعث پارگی دیسک‌های لومبار و بروز دیسک کمر می‌شود.

آلت:‌ عکس یک زن باردار که از کمردرد شکایت دارد.
بروز دیسک کمر به دلیل بارداری یک عارضه نادر است.

اگر پیش از بارداری دچار پارگی دیسک کمر باشید، در این دوره علائم دیسک کمر را تجربه خواهید کرد. از علائم دیسک کمر در دوره بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بدانید:درد دیسک کمر چطوریه؟ چقدر طول میکشد و به کجاها میزند؟

  • گرفتگی عصب سیاتیک که به صورت یک درد سوزان از پشت باسن به سمت ران و پاها خود را نشان می‌دهد. حتی گاهی ممکن است این درد کف و انگشتان پا را هم تحت‌ تاثیر قرار دهد.
  • درد در ناحیه کمری که فقط در یک طرف بدن خود را نشان می‌دهد.
  • ضعیف و شل‌شدن عضلات پا که باعث خستگی و ناتوانی در راه‌رفتن می‌شود.

توصیه می‌کنیم اگر درگیر این بیماری هستید و قصد دارید باردار شوید، حتما پیش از بارداری برای کنترل بیماری خود به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. از طریق درمانکده می‌توانید از بهترین متخصصان ارتوپدی به صورت آنلاین یا حضوری نوبت معاینه بگیرید.

بیشتر بدانید: اگه دیسک کمر داری این رژیمو رعایت کن

چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟

خیلی از افراد درد در ناحیه کمر و دیگر علائم فتق دیسک کمر را نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند و با تاخیر برای درمان خود اقدام می‌کنند. برای افتراق گرفتگی معمولی کمر از دیسک آسیب‌دیده می‌توانید علائم دیسک کمر با عکس را در اینترنت جستجو کنید. دیسک سالم با دیسک آسیب‌دیده تفاوت‌هایی دارد که می‌توان این تفاوت‌ها را در عکس درک کرد. لازم به توضیح است که بهترین فرد برای تشخیص بیماری، متخصص ارتوپدی است. پس اگر علائم زیر را دارید، بهتر است به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید:

  • درد شلیک‌شونده در بازوها و پاها
  • احساس درد در یک طرف بدن
  • درد کمر شدید
  • گزگز عضلات کمر و پاها
  • بی‌حسی و کرختی عضلات

بیشتر بدانید: بهترین دارو دیسک کمر

سخن پایانی

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به ستون فقرات، دیسک کمر است. افراد به دلایل مختلف ممکن است به این عارضه مبتلا شوند و علائم دیسک کمر را مشاهده کنند. این عارضه نیاز به درمان تخصصی پزشکی دارد و در صورت درمان‌نشدن، می‌‌تواند منجر به فلجی کامل عضلات پایین کمر شود. اگر به تازگی متوجه علائم دیسک کمر در خود یا اطرافیان‌تان شده‌اید، می‌توانید از طریق درمانکده برای دریافت نوبت معاینه از متخصص آنلاین ارتوپدی اقدام کنید.

سوالات متداول

علائم دیسک کمر در بانوان با مردان متفاوت است؟

خیر. بین علائم دیسک کمر در زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد.

آیا بارداری باعث دیسک کمر می‌شود؟

خیر. طبق تحقیقات انجام‌شده بارداری به تنهایی نمی‌تواند دلیل بروز دیسک کمر در زنان باشد.

علائم دیسک بالای کمر چیست؟

گرفتگی، ضعف عضلات،‌ بی‌حسی و درد در قسمت بالایی کمر و بازو علائم دیسک بالای کمر هستند.

منابع: mayoclinic | hopkinsmedicine | spine-health

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها