فرق قرص سرترالین با فلوکستین چیست؟ کدام دارو بهتر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرترالین و فلوکستین ۲ داروی پرمصرف هستند که برای درمان افسردگی و سایر مشکلات مرتبط با سلامت روان استفاده می‌شوند. این داروها اضطراب و ترس را کاهش می‌دهند و کیفیت زندگی افراد مبتلا به افسردگی شدید را بهبود می‌بخشند. با این حال، از جنبه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید تا درباره فرق قرص سرترالین با فلوکستین اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فرق قرص سرترالین با فلوکستین از نظر کاربرد

سرترالین و فلوکستین هر ۲ جزء مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) طبقه‌بندی می‌شوند. سروتونین یک ماده شیمیایی طبیعی است که به تنظیم احساسات کمک می‌کند و باعث حس شادی و رضایت می‌شود.

داروهای SSRI با تاثیر بر سطح سروتونین در مغز، اثرات خود را اعمال می‌کنند. این داروها با متعادل کردن مواد شیمیایی در مغز باعث بهبود خلق و خو و اشتها می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند سطح انرژی بدن را افزایش دهند و به داشتن خواب بهتر کمک کنند.

بخشی از تفاوت قرص سرترالین با فلوکستین به کاربردهای آن‌ها مربوط می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از هر ۲ دارو را برای درمان مشکلات زیر تایید کرده است:

  • اختلال افسردگی اساسی (MDD)
  • اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)
  • اختلال هراس (پانیک)
  • اختلال ناخوشی پیش از ‌قاعدگی

بیشتر بدانید:قرص فلوکستین چیست؟

اینفوگرافی درباره کاربردهای سرترالین و فلوکستین
سرترالین و فلوکستین هر ۲ برای درمان مشکلات سلامت روان تجویز می‌شوند.
  • بولیمیا (پرخوری عصبی)
  • اختلال پرخوری
  • افسردگی دوقطبی
  • افسردگی مقاوم به درمان

پزشکان ممکن است از سرترالین برای درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال اضطراب اجتماعی استفاده کنند. بعضی از پزشکان هم داروی فلوکستین را برای اختلال اضطراب اجتماعی در بزرگسالان، اختلال شخصیت مرزی، پدیده رینود و موتیسم (لالی انتخابی) تجویز می‌کنند. اما FDA این موارد را تایید نکرده است.

چه کسانی می‌توانند از سرترالین و فلوکستین استفاده کنند؟

فلوکستین تنها دارویی است که توسط FDA برای درمان افسردگی در افراد بالای هشت سال تایید شده است. همچنین می‌توان از آن برای درمان OCD در افراد بالای هفت سال استفاده کرد.

بیشتر بدانید:فرق قرص فلوکستین با آسنترا چیست؟

سرترالین برای درمان OCD در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال تایید شده است. در سایر موارد، این دارو فقط برای درمان بزرگسالان مناسب است.

فرق قرص سرترالین با فلوکستین از نظر دوز و نحوه مصرف

قرص سرترالین و قرص فلوکستین هر ۲ در دوزهای مختلف در دسترس هستند. معمولا سرترالین در دوز ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم و فلوکستین در دوز ۱۰، ۲۰، ۴۰ و ۹۰ میلی‌گرم تولید می‌شود.

هنگامی که بیمار برای اولین بار مصرف داروهای ضد افسردگی را شروع می‌کند، احتمالا پزشک دارو را با دوز کم تجویز می‌کند و با گذشت زمان به تدریج مقدار آن را افزایش می‌دهد. این کار به پزشک کمک می‌کند که میزان عملکرد دارو را بررسی و عوارض جانبی آن را کنترل کند. چون اثربخشی و عوارض داروهای ضد افسردگی در افراد مختلف متفاوت است. به همین دلیل، ممکن است مدتی طول بکشد تا دوز صحیح و بهترین دارو برای هر بیمار پیدا شود.

بعضی از افراد ممکن است علائم بهبودی را در یک تا ۲ هفته اول مشاهده ‌کنند؛ در حالی که دیگران بعد از ۲ تا چهار هفته متوجه تغییر خلق و خوی خود می‌شوند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که همه داروهای ضد افسردگی حداقل به چهار تا ۶ هفته زمان نیاز دارند تا به اوج اثربخشی خود برسند.

یک زن جوان در حال خوردن قرص
تقریبا چهار تا ۶ هفته طول می‌کشد تا تاثیر داروی ضد افسردگی به اوج خود برسد.

اگر بیمار پاسخ رضایت‌بخشی به دارو نداشته باشد، پزشک احتمالا دوز دارو را افزایش می‌دهد. با این حال، دوز بالاتر ممکن است عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. بنابراین پزشک باید همیشه خطرات و مزایای افزایش دوز را در نظر بگیرد.

استراتژی دیگر برای افزایش اثربخشی درمان این است که پزشک داروی دیگری را به داروی قبلی اضافه کند. به عنوان مثال، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که سرترالین یا فلوکستین را با سایر داروهای ضد افسردگی ترکیب کند. پزشک با در نظر گرفتن احتمال تداخل دارویی، مشخص می‌کند که کدام ترکیب برای هر فرد مناسب است.

فرق قرص سرترالین با فلوکستین از نظر عوارض جانبی

از آنجا که هر ۲ دارو مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین هستند، عوارض جانبی نسبتا مشابهی دارند. عوارض جانبی رایج عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • عصبی بودن و اضطراب
  • سرگیجه
  • مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ
  • بی‌خوابی
  • افزایش یا کاهش وزن
  • سردرد
  • خشکی دهان

بیشتر بدانید:قرص فلوکستین برای کودکان

مقایسه قرص سرترالین با فلوکستین نشان می‌دهد که احتمال اسهال بعد از مصرف سرترالین بیشتر از فلوکستین است. فلوکستین اغلب باعث خشکی دهان، مشکلات خواب، سردرد و عصبی بودن می‌شود. هیچ کدام از این داروها باعث خواب‌آلودگی نمی‌شوند. همچنین تاثیر آن‌ها در افزایش وزن نسبت به داروهای ضد افسردگی قدیمی کمتر است.

گاهی‌اوقات داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی جدی ایجاد می‌کنند. هم سرترالین و هم فلوکستین ممکن است باعث ایجاد افکار خودکشی در کودکان، نوجوانان و جوانان شوند. اگر این مشکل در مورد شما یا فرزندتان صدق می‌کند، در اسرع وقت با پزشک صحبت کنید.

فرق قرص سرترالین با فلوکستین از نظر تداخلات دارویی

سرترالین و فلوکستین هر ۲ می‌توانند با سایر داروها تداخل داشته باشند. بنابراین باید همیشه فهرست تمام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرفی خود را با پزشک به اشتراک بگذارید.  این موضوع به خصوص در مورد داروهای زیر از اهمیت زیادی برخوردار است:

  • مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
  • متیلن بلو
  • پیموزاید
  • لینزولید

در دوران بارداری یا شیردهی، مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. به طور کلی، زنان باردار یا شیرده فقط زمانی می‌توانند از سرترالین یا فلوکستین استفاده کنند که منافع مصرف دارو از عوارض احتمالی آن بیشتر باشد.

آیا مصرف همزمان فلوکستین و سرترالین امکان‌پذیر است؟

شما نباید از سرترالین و فلوکستین در کنار هم استفاده کنید. چون آن‌ها در یک گروه دارویی قرار دارند و دارای عملکردهای یکسانی هستند. مصرف هم‌زمان این ۲ دارو نه‌تنها علائم بیماری را بهبود نمی‌بخشد؛ بلکه می‌تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند.

هنگامی که اثرات مورد نظر سرترالین یا فلوکستین را احساس نمی‌کنید، ممکن است پزشک دوز دارو را افزایش دهد یا داروی دیگری را تجویز کند که اثرات متفاوتی روی مغز دارد.

بیشتر بدانید:قرص کلردیازپوکساید چیست؟

کلام پایانی

در این مقاله در مورد فرق قرص سرترالین با فلوکستین صحبت کردیم. اکنون می‌دانید که آن‌ها جزء داروهای ضد افسردگی طبقه‌بندی می‌شوند، اما ممکن است تاثیر متفاوتی روی بدن داشته باشند.

اگر در مورد کاربرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی این ۲ دارو به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، با روانپزشک مشورت کنید. برای این کار وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر روانپزشک وقت بگیرید.

سوالات متداول

سرترالین یا فلوکستین، کدام بهتر است؟

انتخاب بهترین دارو به شدت علائم و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. بنابراین ممکن است دارویی که برای شما مناسب است، برای فرد دیگری اثربخش نباشد.

فرق قرص سرترالین با فلوکستین چیست؟

سرترالین و فلوکستین در دوزهای متفاوت تولید می‌شوند. بعضی از کاربردها و عوارض جانبی این ۲ دارو هم با یکدیگر متفاوت است.

آیا اثربخشی دو داروی فلوواکسامین و سرترالین یکسان است؟

خیر. داروهای مختلف نمی‌توانند روی همه افراد تاثیر یکسانی داشته باشند؛ بنابراین پزشک باید با توجه به پاسخ بدن شما، بهترین دارو را انتخاب کند.

منابع: healthline, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها