اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی (Schizophrenia) چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اسکیزوفرنی یعنی چه؟

اسکیزوفرنی یه اختلال جدی در مغزه که نحوه تفکر فرد، اعمال، بیان احساسات و همچنین درک واقعیت فرد رو دچار صدمه میکنه. افراد مبتلا به این اختلال ( که حادترین و ناتوان کننده ترین نوع بیماری های روانی حساب میشه) در اجتماع (محیط کاری و مدرسه) و دربرقراری روابط اجتماعی غالبا دچار مشکل هستن. اسکیزوفرنی شخص رو وحشت زده کرده و از حالت طبیعی رفتاری خارج می کنه. این بیماری تا آخر عمر با فرد مبتلا همراهه و متاسفانه قابل درمان نیست اما میشه با راه های مناسبی این بیماری رو کنترل کرد. درمان و کنترل اسکیزوفرنی به کمک روانپزشک یا روانشناس ممکن است.

برخلاف باور عامه، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دچار تعدد شخصیت نیستن. اسکیزوفرنی یه نوع جنونه، یعنی یه نوع بیماری روانی که در اثر اون شخص نمیتونه تفاوت واقعیت و تخیل رو تشخیص بده. در مواقعی از زمان افردی که دچار این اختلال هستن ارتباط خودشون با واقعیت رو از دست میدن و جهان برای اونا به صورت آشفته بازاری از صدها تصویر و صدا تبدیل میشه.

 اخلاق  و طرز رفتار این دسته از بیمارا ممکنه بسیار مشکوک و حتی ترسناک باشه. به تغییرات ناگهانی در شخصیت و رفتار این بیمارا که در مواقع عدم تشخیص واقعیت و خیال رخ میده “اختلال روانی (psychotic episode)” میگن. شدت این بیماری در هرشخص نسبت به دیگری متفاوته.

مشاهده بیشتر : فوق متخصص روانشناس خوب

مغز افراد دارای اسکیزوفرنی

نشانه ها و علائم بیماری اسکیزوفرنی

 بیمارای مبتلا به اسکیزوفرنی دنیای درونی و طرز رفتار و اخلاقشان به طور ویژه ای تغییر پیدا میکنه که احتمالا بصورت یکی ازموارد زیر هست:

  • گوشه گیری اجتماعی
  • زوال شخصیت (یه حس غیرواقعی، مبهم و در حالت رویا بودن)، که بعضی مواقع با اضطراب شدید همراه میشه.
  • کاهش اشتها
  • هذیان
  • توهم (شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند)
  • احساس کنترل شدن توسط نیروهای خارجی
  • حرفای نامربوط

معمولا افراد مبتلا به اسکیزوفرنی فاقد هرگونه نشانه خارجی مبنی بر بیماربودن فرد هستن. در مواردی که بیماری شدید شده و آشکارتر میشه، شخص دچار رفتارهای عجیب و غریب می شه. بعنوان مثال ممکنه خودش رو با آلومینیوم بپوشونه چرا که فکر میکنه با این کار از انتشار افکار و ورود امواج مخرب به مغزش جلوگیری می کنه.

رفتار افراد اسکیزوفرن بسته به شدت بیماری بسیار متفاوته. در مراحل فعال، ممکنه جملات غیرمنطقی رو به هم ربط بده یا با خشم کنترل نشده و یا خشونت در برابر تهدید واکنش نشان بده. در مراحل نسبتا منفعل بیماری، به نوعی دچار فقدان شخصیت، کم تحرکی و کاهش عواطف و احساسات میشه (به این حالت اصطلاحا flat affect میگن). افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکنه هر از گاهی دچار این قبیل افراط و تفریط ها بشن و رفتار اونا همیشه قابل پیش بینی نیست.

مشاهده بیشتر : فوق متخصص روان پزشک خوب

برای شناخت بهتر اسکیزوفرنی، در اغلب موارد از مفهوم “خوشه ی علائم” استفاده میشه. منظور از این اصطلاح اینه که بیمارای اسکیزوفرن رو میتونیم باتوجه به علائم (نشانه های) گروه بندی شده در لیست زیر دسته بندی کنیم :

  • علائم مثبت : شنیدن صداها و اشیای مشکوک، احساس اینکه تحت نظارت دائمی هستن، هذیان یا ساختن کلمات بدون معنی )واژه های جدید (
  • علائم منفی (deficit) : گوشه گیری (انزوا) از محیط اجتماعی، دشواری در بیان احساسات (در موارد شدید از آن بعنوان  blunted affectنام برده میشه)، دشواری در مراقبت از خود، عدم توانایی در احساس لذت بردن.

              این نشانه ها منجر به صدمات و اختلالات شدیدی شده و گاها با تنبلی اشتباه گرفته میشه.

  • نشانه های آموزشی (cognitive) :  اشکال در توجه نمودن و پردازش اطلاعات، درک محیط و به خاطرسپردن وظایف و کارهای ساده
  • علائم عاطفی (Affective or mood ) : افسردگی، مهم ترین عامل در ارتباط با اقدام به خودکشی دربیشتر افراد مبتلا به این بیماری به حساب میاد. در این رابطه میتونیم به اضطراب هم اشاره کنیم که یا مستقیما نتیجه روان پریشی (psychosis) هست و یا در طول psychotic episode به وجود می آد و بعد از اون از بین می ره.

بیماری اسکیزوفرنی

تعاریف مفید در فهم اسکیزوفرنی شامل موارد زیر است:

  • جنون (Psychosis) : به از دست دادن ارتباط با واقعیت جنون میگن. در طول این مرحله، فرد می تونه هذیان یا توهمات برجسته ای رو تجربه کنه بطوریکه  نسبت به عملکرد خودش آگاهی نداشته و برخی از مسائلی که مطرح می کنه یا باور داره واقعیت خارجی نداره. جنون یکی از ویژگی های برجسته اسکیزوفرنیه، اما این ویژگی تنها در این بیماری به طور خاص صدق نمیکنه.
  • اسکیزوئید (Schizoid) : این اصطلاح برای توصیف نوعی اختلال شخصیت به کار میره که به واسطه این اختلال شخص تقریبا هیچگونه علاقه ای به شرکت در فعالیتهای اجتماعی نداشته و از طرف دیگه در روابط بین فردی هم طیف محدودی از احساسات خودش رو بروز می ده. اسکیزوئید از نظر برقراری روابط اجتماعی شخصو سرد و گوشه گیر جلوه میده.
  • اسکیزوتایپی (Schizotypal) : نوعی اختلال شخصیتیه که مشخصه های اصلی اون عبارتن از:

ناراحتی حاد در روابط نزدیک و اختلال در ادراک، عقاید و رفتارهای عجیب و غریب .اغلب افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال “عجیب و غریب و غیر عادی” خوانده میشن و دلیلش، رفتارها و اعتقادات غیر معمولیه که در این افراد دیده می شه.

بیشتر بخوانید: فرق تشخیص بیماری دوقطبی با اسکیزوفرنی

  • خیال و تجسم (Hallucinations) : بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی قادر به درک وقایع یا اتفاقاتی هست که تنها در دنیای او واقعیت خارجی داره. این موارد می تونه در قالب موجوداتی بکار بره که بیمار اعتقاد داره این موجودات دارای حس بینایی، شنوایی، چشایی یا لامسه هستنه. این توهمات هیچکدوم واقعیت خارجی ندارن و در واقع ذهن فرد بیمار او رو فریب می ده.
  • توهم (Illusion): اشتباه ادراکی نسبت به مسایلیه که ما به ازای خارجی دارن. بعنوان مثال در توهم دیداری شخص با دیدن یه سایه اون رو به اشتباه یه آدم درنظر میگیره. توهم ( Illusion ) و خیال و تجسم ( Hallucinations ) بعضی وقتا باهم اشتباه گرفته میشن.
  • هذیان(Delusion): فردی که به این عارضه دچاره علیرغم اینکه نسبت به اشتباه بودن موضوعی اطمینان داره بازهم اعتقاد شدیدی نسبت به اون موضوع داره. بعنوان مثال زمانی که بیمار به همراه سایرین در حال گوش دادن به رادیو هست اصرار داره که رادیو در حال ارسال یک پیغام سری مبنی بر تهاجم قریب الوقوع بیگانگانه. و این در حالیه که خبری که تمام افراد حاضر در اتاق در همان لحظه شنیده اند تعمیرات صورت گرفته بر روی جاده های منطقه بوده.

[sibwp_form id=1]

انواع اسکیزوفرنی

انواع اسکیزوفرنی عبارتند از :

  • Paranoid-type schizophrenia :

شاخصه اصلی این نوع از اسکیزوفرنی هذیان و توهمات شنواییه اما عملکرد عقلانی، فکری و بیان احساسات فرد نسبتا طبیعیه. هذیان های مرتبط با این بیماری غالبا به این صورته که فرد ادعا میکنه ناعادلانه مورد آزار و اذیت قرارگرفته و یا خودش رو شخص دیگه ای (یک آدم معروف ) معرفی میکنه.

بیمارایی که دچار این نوع از اسکیزوفرنی هستن حالتای مختلفی از خشم، سردی، اضطراب و  منطقی بودن رو از خودشون بروز میدن.

  • Disorganized-type schizophrenia :

نوع مکالمات و آداب معاشرت افراد مبتلا به این بیماری آشفته و نابسامانه و به سختی میشه حرفهای اونا رو فهمید. عملکرد این افراد در تعاملات احساسی به شکلیه که نامناسب و گاها مبالغه آمیز به حساب میاد.

این دسته از بیمارا ممکنه با عوض شدن رنگ چراغ های راهنمایی و رانندگی و یا حتی موضوعاتی که هیچ ربطی به حرف یا کاری که مشغولش هستن نداره، به خنده بیفتن. این رفتارای ناگهانی و نابسامان میتونه فعالیتهای روزانه بیمار مثل حمام کردن، لباس پوشیدن و تهیه غذا رو هم دچار مشکل کنه.

  • Catatonic-type schizophrenia:

اختلالات حرکتی بارزترین نشانه این نوع از اسکیزوفرنیه. این دسته از بیمارا یا خودشون رو کاملا بی حرکت نگه میدارن یا اینکه از در و دیوار بالا میرن. بعضی مواقع این بیمارا ساعتها لب از لب باز نمیکنن و یا کاملا برعکس، تمام گفته های شما رو عینا تکرار میکنن و بی جهت شروع به انجام فعالیت میکنن. هرکدام از این فعالیت ها بیمار رو در معرض خطرات جدی قرار میده چراکه باعث اختلال در توانایی فرد در مراقبت از خودش میشه.

  • Undifferentiated-type schizophrenia :

برای این دسته از بیمارا نمیشه هیچ ویژگی خاصی بیان کرد چراکه نشانه ها و علایم این بیمارا کم و بیش با نشانه ها و علایم دسته هایی که تا الان بررسی شد مطابقت میکنه اما این تطابق به گونه ای نیست که بشه بیمار رو در دسته خاصی قرار داد.

  • Residual-type schizophrenia :

شامل افرادی میشه که حداقل یک بار در گذشته دچار اپیزود اسکیزوفرنی شدن و با اینکه در حال حاضر فاقد هرگونه علایم مثبت بیماری هستن ( علایم مثبت مانند : هذیان، توهم، گفتار و رفتار آشفته ) اما برخی از نشانه های منفی هنوز در فرد قابل رویته که میشه به این نشانه ها اشاره کرد :

عدم تمایل به گسترش روابط جدید، ابراز احساسات نامناسب، کم حرفی، بی انگیزگی و دشواری درلذت بردن. این حالت میتونه در حالت گذار از اپیزود تمام عیار به بهبودی کامل  بیمار منجر شه یا اینکه فرد برای سال ها بدون هیچ گونه افزایش علایم به زندگی ادامه بده.

برای درمان و کنترل اسکیزوفرنی به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 656

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

233 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
AmiR
AmiR
4 ماه قبل

میشه یکی ک ازاطرفیانش ک به این بیماری مبتلا هستند بم بگن ک اصلی ترین دلیل ابتلا ب این بیماری چیع؟ اخه خیلی میترسم ی روزی منم بگیرمش (کاملا بی دلیل)

شهر
تهران
رامین
رامین
5 ماه قبل

سلام ، ایشالله که حال دوستان همیشه خوب باشه
خیلی به این دوستانی که میگن دعانویس ، دعا نویس اعتماد نکنید ، این افرادی که پیش دعانویس میرن درمان مقطعی پیدا میکنند و بعد مدتی اتفاقات بدتر براشون میفته ،
از لحاظ روانی اگر حس میکنید بحث دارو درمانی نیست ، تو مجالس اهل بیت حضور پیدا کنید و با یک مجتهد درست حسابی حرف بزنید ، سمت دعا نویسی نرید که اتفاقات بدتر براتون میفته
بجای دعا نویس دنبال افراد با اطلاعات و درست و حسابی برید ( مجتهد ها و یا استادان حوزه)
ایشالله که دوستان زودتر هم حالشون خوب میشه
مواظب باشید که طبع بدن افراد هم ممکنه سودایی بشه و تاثیر بذاره رو فکر و خیال
برای همین غذاهایی با طبع گرم خوبه و ورزش هم کمک میکنه

شهر
تهران
آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط رامین
متین
متین
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر من هیچ حسی نسبت ب چیزی ندارم حتی خانواده و این همیشگی نیست بالا پایینی زیاد داره حس و حالم و مثلاً ی جا خوش بگذره بعدش تا چند روز حالم بده زیاد از گوشی خوشم نمیاد با اطرافیانم نمیتونم ارتباط برقرار کنم شده چندین ساعت حرف نزنم توی ذهنم همیشه کنفرانسه آنگاه چند نفر هی صحبت میکنن صبح تا شب ی روز خوبم چند روز بد توی مثلاً ده روز شده چند بار فکر خودکشی بزنه ب سرم و ی کاری کردم ک خودمو داغون کنم اون شب ک فقط خودم نکشم ب خاطر عواقبش و خانواده م انگار دنیا ی بازی خیالیه این روش تشخیص اسکیزوفرنی چطوریه؟؟ ممنون

شهر
تهران
احسان
احسان
7 ماه قبل

سلام روز بخیر
یکی از مددجویان معلولین ذهنی گاهی اوقات دچار سردرد ، گیجی ، توهم ، پرش افکار ، فراموشی ، اختلال حافظه نزدیک و دور ، عدم تعادل می باشد
این علایم مدتی است ک بروز میکند . در حین بروز این علایم دورهای بهبودی هم وجود دارد ، آیا مبتلا ب مراحل ابتدایی اسکیزوفرنی هست؟

احسان
احسان
7 ماه قبل

سلام روز بخیر
یکی از مددجویان معلولین ذهنی گاهی اوقات دچار سردرد ، گیجی ، توهم ، پرش افکار ، فراموشی ، اختلال حافظه ،

شهر
شیراز
یکی
یکی
8 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
راستش یکی اطرافیانم چند وقتیه هی داره گریه میکنه و هی میگه که من خواهم مرد و بعد میگه که یه چند نفر نشستن پیشم من دارم باهاشون صحبت میکنم نمیبینین اونا بهم گفتن که من خوب میشم فقط چون گناه کردم دارن منو تنبیه میکنن میخواستم ببینم این اسکیزوفرنیه؟

شهر
تبریز
ناشناس
ناشناس
18 روز قبل
پاسخ به  یکی

بله اسکیزوفرنیه و اونایی که باهاش صحبت میکنن یا میبینه غیر ارگانیک ها هستن یعنی همون جن ها

بدون نام
بدون نام
8 ماه قبل

وقتتون بخیر
ببخشید همسر من مدام حرف‌هایی رو به طعنه تکرار میکنن مدام یعنی از صبح تا شب به صورت آواز تمسخر حرف خلاصه مدام و مدام
بی تفاوتی واکنش و…در از بین رفتنش موثر نیست
این چه اختلالی هست

شهر
تهران
بدون نام
بدون نام
8 ماه قبل

پسری. دارم ،۳۰ ساله است فوق لیسانس بیماری اسکیزو فرنی داره از خانواده قهر کرده غذا نمی خوره از اتاق بیرون نمیادگاهی میره بیرون یه چیزی می خورهنمیخاد مارو ببینه نمیگه به خاطر
چی قهر کرده چه جوری باهاش رفتار کنیم

یه بنده خدا
یه بنده خدا
8 ماه قبل

حس غیر واقعی بودن دارم حس میکنم یکی کنترلم می‌کنه همش فکر میکنم اطرافیانم غیر واقعین چند تا خاطره عجیب غریب دارم تو ذهنم که نمیدونم واقعیه یا تو خواب دیدم بین خواب و واقعیت گیر کردم یه بار رو میز نشسته بودم حس کردم پرت شدم به جلو بعضی وقتام تو گوشام صدای های عجیب میاد حس میکنم مغزم میخواد بیاد بیرون و صدای خش و پارازیت رادیو یا موج های شدید دریا میده میتونید بهم کمک کنید؟دارم روانی میشم

شهر
تهران
رضا فرخنده
رضا فرخنده
6 ماه قبل
پاسخ به  یه بنده خدا

باید بری روانپزشک مخصوص

شهر
مشهد
مریم
مریم
8 ماه قبل

من احساس میکنم یک نفر تو زهنمه شبیه یه ادم یه یک فردی و من همیشه با اون حرف میزنم و حتی همیشه من کارای اونو انجام میدم انگار حس میکنم اون یجورایی اصلا هرکار بگه من باید انجام بدم و من همیشه با یه سایه اتاقم توهم میزنم کلا اصلا احساس میکنم با یکی حرف میزنم و میتونم اونو تصور کنم و یعنی باهاشون رابطه خاصی دارم من نمیدونم چجوری بگم اینو میشه کمکم کنین؟؟

مهدی
مهدی
4 ماه قبل
پاسخ به  مریم

دارو باید بخوری من ی افسردگی دارم حرف نمیزنم دلم میخواد نمی تونم

سارا
سارا
8 ماه قبل

حس میکنم دارم=////////////

مریم
مریم
8 ماه قبل
پاسخ به  سارا

منم

هانیه
هانیه
9 ماه قبل

ممنون برای مقاله پربارتون ولی بهتر نیست که متن رو به زبان ادبی بنویسید تا گفتاری؟

F.b
F.b
10 ماه قبل

سلام ،لطفا راهنمایی کنید که چطور میتونم به یه بیمار اکسیژوفرنی کمک کنم،ممنون از لطف شما

شهر
شیراز
Sahar
Sahar
10 ماه قبل

من نزدیک به ۵ سال
۷ نفر رو احساس میکنم که رو مبل میشینن و من باهاشون حرف میزنم الان یه جوری شدم فقط تو خونه میمونم حتی اینکار برام لذت بخش تر از حرف زدن بادیگران نمیدونم چیکار کنم
من نمیبینمشون ولی احساسشون میکنم
نمیدونم چیکار کنم مامانم فک میکنه دیوونه شدم
همش میگ باخودت حرف نزن ولی من بااونا حرف میزنم
وباید بگم من انورکسیا (کم اشتهایی عصبی)و
پانیک های شدید هم دارم
لطفا کمکم کنید؟خواهش میکنم؟

شهر
تهران
علی
علی
10 ماه قبل
پاسخ به  Sahar

سلام دکتراصلان برای این بیماری کاری انجام نمی دهند تنها راه درمان اینکته برید پیش دعا نویس شناخته شده نه رمال الکی ..من خواهرم همین مشکل داشت بردیم بعد چهل روز درمان کامل شد فکر نکنید خورافات هست بعضی بیماری ها درمانش فقط تو قرآن هست روز چهارشنبه مراجعه کنیدبهتره چهل روز هم زمان بدید

امین
امین
8 ماه قبل
پاسخ به  علی

سلام به چ دعانویسی رفتین شمارش میدین

پریسا
پریسا
3 ماه قبل
پاسخ به  امین

پیش دعا نویس به هیچ عنوان نرید جن میکنن تو بدنتون بجاش برید دکتر

محمد
محمد
8 ماه قبل
پاسخ به  علی

سلام میشه آدرس آنجا رفتین بدین

نازنین
نازنین
6 ماه قبل
پاسخ به  علی

یکی از اشنا‌های دورمون یادم نیس واسه چی ولی یادمه رف پیشه دعانویس بعد یه کاغذ بهش دادن اونم گذاشت زیر فرش خونشون فرداش آب جوش قشنگ ریخت رو همون قسمت فرش

شهر
مشهد
پریسا
پریسا
3 ماه قبل
پاسخ به  نازنین

هرکسی بره پیش دعا نویس بدبخت و بیچاره میشه

پریسا
پریسا
3 ماه قبل
پاسخ به  علی

پیش دعا نویس نرو بدبخت و بیچاره میشی کلی بلا سرت میاد
باید بری دکتر عزیزم شما اخه دعا نویس کارش شیطانیه

علی
علی
2 ماه قبل
پاسخ به  Sahar

پیش دعا نویس نرو. زیارت عاشورا هر روز بخون، حداقل یک صفحه قرآن هم هر روز بخون البته هرچی بیشتر خوندی بهتره. و به نیت شفا بخون. انشالله که درمان میشی و این زیارت عاشورایی که گفتم بخون رو اصلا دست کم نگیر چون تا حالا خیلی غیرممکن ها را ممکن کرده.

الینا
الینا
1 روز قبل
پاسخ به  Sahar

سلام لطفا در رابطه با مشکلتون به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنید تا تحت نظارت متخصص مرتبط باشید و به انسان های روانپریشی که توی کامنت ها مراجعه به رمال و دعانویس رو پیشنهاد دادن توجه نکنید این انسان های خرافاتی خودشون نیازمند تحت درمان بودنن

شهر
تهران
الهه زارع
الهه زارع
10 ماه قبل

من با تبن علابم کاملا مژابقت دارم نمیدونم چیکار کنم

شهر
تهران
AmiR
AmiR
10 ماه قبل

با سلام

بنده چند روزیه که دچار مسخ شخصیت شدم و دلیلشم فک میکنم به خاطر استرس زیاد ناشی از نتایج کنکور بوده باشه
(اصلا توهم یا هذیان ندارم)

فقط یه سوال خیلی مهم ازتون دارم و واقعا نگرانم میکنه این که ایا ممکنه مسخ شخصیت منجر به اسکیزوفرنی بشه؟ یا خود مسخ شخصیت میتونه از علاعم اسکیزوفرنی باشه؟ ازتون خواهش میکنم به سوالم پاسخ بدین

خیلی ازتون ممنونم.

Zarol
Zarol
8 ماه قبل
پاسخ به  AmiR

بله ممکنه

ناشناس
ناشناس
11 ماه قبل

به نظر من منشا خیلی از بیماری‌های روانی متافیزیک هست تا فیزیک.چون ما ماوراهارو نمی‌بینیم شاید شخصی که موجودی میبینه یا صدایی میشنوه با ماورایی در ارتباطه که ما نمیبینیمش.برای درمان این بیماری‌ها خوبه شخص پیش یه انرژی درمان خوب یا دعا نویس کاردرست بره.

یه تجربه واقعی
یه تجربه واقعی
1 سال قبل

تاکیدمیکنم لطفا. حداقل به خاطر کنجکاوی خودتون

یه تجربه واقعی
یه تجربه واقعی
1 سال قبل

چرا هیچ کس احتمال نمیده این چیزهایی که میگین توهم واقعی باشه. علائم تو همه کسایی که اسمشون رو روانی میذارید کم وبیش یکسانه. شاید اونها یه دنیای واقعی دیگه ای هم رو تجربه می کنند. دکترهای عزیز من اکثر اینها رو تجربه کردم. از 16 سالگی. همون سنی که میگن علائم شروع میشه. تاحدود 40 سالگی. همه داروهای اعصاب و رو روم امتحان کردن. جواب نداد ولی یاد گرفتم که به کسی در موردشون نگم. یه جوری باهم مسالمت آمیز و زندگی می‌کردیم. به خاطر یه بیماری دیگه پیش یه انرژي درمان رفتم. گفت موجودی باهامه و گفت که می تونه کاری کنه که بره. قسم می خورم عین واقعیته. اون موجود هرچی که بود رفت. تو تمام این مدت که باهاش بودم دانشگاه رفتم. شاغل شدم. ازدواج کردم. بچه دار شدم. اعصابم ناراحت بود. در جریان بودم ولی اون موجودات رو که حسشون می کردم قسم می خورم تخیل نبود. اولش خیلی ترسیدم. چون می تونستند به جای من حرف بزنن و بدنم رو حرکت بدن. خیلی گریه کردم. وقتی حرف خنده دار میزدن میخندیدم. الان 5 _6 ساله خبری نیست ازشون. ولی من همچنان آرام‌بخش می خورم چون اعصابم ناراحته. این می فهمم. همونطور که اونها رو احساس می کردم. اینها رو گفتم شاید کسی پیدا بشه به این مسئله را یه جور دیگه نگاه کنه. شاید وقتی که کسی میگه با من حرف می‌زنند یا کسی رو می بینم شاید بیچاره راست می گه. چرا هزار جور دارو رو روش امتحان می کنید؟ شاید اگه من خودم از همون 16سالگی این همه دارو که کوچکترین اثری روی اون موجودات نداشت نمی خوردم الان مجبور نبودم قرص اعصاب بخورم. یه ذره رو حرفهام فکر کنید. من 20سال با وجود اونها درس دادم. شاید هستن. شاید چیزی که بهش میگید توهم واقعیه تو دنیای اون کسی که بهش میگین روانی
مطمئنم یه روزی این مطلب کشف میشه ما انواع مختلفی از انسانها هستیم با اختلاف استعداد های مختلف روانی و ذهنی.
اونوقت دیگه همه رو توی یه قالب ذهنی قضاوت نمی کنیم.

حامد
حامد
1 سال قبل

اتفاقا ما هم توی خونمون با همین مورد روبرو شدیم،شما چیکار کردید که خوب شدید ؟ممنون میشم بهم بگین ،خواهش میکنم

محسن
محسن
1 سال قبل

حرف دلمو زدی دم گرم

mat
mat
1 سال قبل

من تا حالا ندیدم ی همچین چیزایی ولی باورت میکنم .طب نوین خیلی کثیفه

امیر محمد اسدی
امیر محمد اسدی
11 ماه قبل

سلام توروخدا جواب بده پیش کی رفتی ،منم دارم رنج میبرم توروخدا جواب بده

شهر
تهران
عباس
عباس
11 ماه قبل
  1. سلام میتونید اونجایی ک برای انرژی درمانی رفتید معرفی کنید و آدرس بگید ممنون
شهر
تهران
کاربر
کاربر
10 ماه قبل
  1. چقد منی شما
میثم
میثم
10 ماه قبل

خوب بگید پیش کی رفتید ما هم بریم

انسان
انسان
8 ماه قبل

من باهات احساس همدردی می‌کنم
ممنون که این مطالب رو گفتی(:

mahshah
mahshah
7 ماه قبل

با شما موافقم. ما آدما کلا از هرکسی که شبیه مانیست بدمون میاد. و هرکسی که شبیه ما رفتار نمیکنه رو میگیم دیوونه. ولی خداروشکر کم کم داره آگاهی ها نسبت به این قضایا زیاد میشه.

شهر
تهران
Maryam
Maryam
1 ماه قبل

کجا برای انرژی درمان رفتین لطفا جواب بدید

شهر
تهران
مهرداد
مهرداد
30 روز قبل

همه این تجربیاتی که داشتین و پافشاری و اسراری که بر درست و واقعی بودن اونها دارید نشون دهنده اینکه که شما اسکیزوتایپی مستعد اسکیزوفرنی هستین

شهر
تهران
Joodi
Joodi
11 روز قبل

کاملا باهات موافقم . من خودم نداشتم این تجربه رو اما همیشه اعتقاد داشتم اسکیزوفرنی بیماری نیست و اونا واقعا با موجودات دیگه در ارتباطن اما چون درکی ازش ندارن و کنترل شده نیست میترسن و رفتارهایی نشون میدن که از دید بقیه بیمار به نظر میرسن. در صورتی که بیمار نیستن. به نظرم باید برن پیش یه استاد معنوی که انرژی بالایی داره و پاک سازی بشن

شهر
تهران
میثم
میثم
1 سال قبل

خدا ازشون نگذره

امیرحسین
امیرحسین
1 سال قبل

من اوضام خیلی خرابه پس

امیرحسین
امیرحسین
1 سال قبل
پاسخ به  امیرحسین

همش شبا بیدارم افسرده شدم خیلی

نمی دانم
نمی دانم
1 سال قبل

پس به طور کلی هیچوقت عادی نمی شوم

شهر
کرج
منم
منم
1 سال قبل
پاسخ به  نمی دانم

فکر میکنی اسکیزوفرنی داری؟

شهر
تهران
رضا
رضا
1 سال قبل

درود
شخصي كه در خيلي خيلي احساسي و مهربونه و از نظرش براي ازدواج بايد همه چيز اوكي باشه به جز ماديات و به فكر خودش خيلي واقع گرا هست و به نظر خودش خيلي منطقيه و در مورد ازدواج اگه شرايط با منطقش جور در نياد حتي اگه ١ مورد بي رحم ترين ادم و كليه مهربونيها از بين ميره و ادم ديگري ميشه علائم اين بيماري هست؟

شهر
اصفهان
محمدرضا
محمدرضا
1 سال قبل

سلام من با داییم تنها زندگی می‌کنم ،تمام این علائم و داره،وسواس هم داره ظرفا رو مدام میشوره
ترکیب خاصی تو ذهنشه ،هر چیزی رو که جابجا میکنم همون طوری میاد میزاره سر جاش،مدام دو تا کیسه برنج پر وسایلاش دستشه می‌ره بیرون ،با پلیور و کاپشن کلفت میگرده
واسه دکتر هم همکاری نمیکنه،واسه دارو و ویزیت راهنمایی کنید چیکار کنم ،جواب منو تو ایمیل هم بدید بی زحمت
mohamadreza.darvishi@gmail.com

شهر
تهران
سکینه میری
سکینه میری
1 سال قبل

با سلام و احترام
با سپاس از مقاله خواستم خدمت شما عرض کنم که در صورت امکان متن را اصلاح بفرمایین. توهمhallucination( درک بدون وجود محرک خارجی) خطای درکی illusion( درک با وجود محرک خارجی)
با احترام

نازنین
نازنین
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
مادر من بعد از زایمان اخرین فرزند دچار یه بیماری شد و تا الان حدود۱۸سال ادامه داره و هر وقت خوردن قرصش رو قطع میکنه ، علائم عجیبی پیدا میکنه(با خودش حرف میزنه میخنده ، یهو عصبانی میشه ، یا خیلی سال پیش کلی پول رو ریخت و حتی یادش نمیومد ک اینکارو کرد و گاهی اوقات از خونه میرفت و گم میشد و کلی اتفاق پیش میومد) در گذشته تشنج هم داشت و چند بار بهش شوک دادن
بنظرتون این میتونه اسکیزوفرنی باشه ؟
داروهایی ک مصرف میکنه ریسپریدون۱ و رهاکین۵۰۰…البته این قرصا هر چند وقت یکبار تغییر میکنه

علی
علی
10 ماه قبل
پاسخ به  نازنین

سلام فقط دعانویس من صدها مورد دیدم که درمان کامل شدن از فامیل های خودمون البته چهل روز طول میکشه وباید دعانویس خوبی باشه ایجا مادیکی هست شهرستان رودبار جنوب روستای زیارت بچه دهستان سرخ کلات البته سرش خیلی شلوغ هست ازهمه جای کشور میان پیشش کارش عالیه فقط با قرآن کار میکنه

علی
علی
10 ماه قبل
پاسخ به  علی

اسمش هم شیخ مهری هست آدم شناخته شده ای هست خرفات نیست بشر هیچ زمان از قرآن جلو نمیزنه

مهران
مهران
6 ماه قبل
پاسخ به  علی
  1. سلام آدرسش کجاست؟
شهر
تهران
غریبه
غریبه
9 ماه قبل
پاسخ به  علی

میشه شمارش لطف کنید

امیر محسنی
امیر محسنی
8 ماه قبل
پاسخ به  غریبه

من یه دعا نویس میشناسم خودم وچنذنفر پیشش رفتیم جواب گرفتیم آدم مومن وباخدایی مادام درحال خواندن نماز وقرانه هزینش زیاد نیس هرچه دوس داری بهش بده دوست داشتی بگو شمارش بدمت برا پول کار نمیکنه من خودم خدایش خیلی جواب گرفتم

ناشناس
ناشناس
18 روز قبل
پاسخ به  علی

کجای رودباره من رشتم

ام..۰
ام..۰
9 ماه قبل
پاسخ به  نازنین

نه نه اصلا نبریش پیش دعا نویس .به حرف اینا گوش ندید

davoud
davoud
1 سال قبل

با درود فراوان
فرزند من نشانه های این بیماری رو دارد و یکماه پیش به روانپزشک مراجعه کردیم و داروهای تجویزی پزشک متخصص را هر شب مخفیانه بهش میدیم که ظاهرا فقط عصبانیت روزمره ایشان را کم کرده ولی تخیلات هزیان گونه را چند روز یکبار بیان می کند چگونه میشه این توهماتش رنگ ببازد؟

الینا
الینا
1 روز قبل
پاسخ به  davoud

سلام هنوز درمان قطعی برای این نوع اختلال ها کشف نشده ولی همین که تحت نظر روانپزشک باشن و داروهای تجویز شده رو مصرف کنن احتمال زیادی وجود داره که در اینده نه چندان دور علایم بطور کل از بین برن

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام .من گوش راستم صدای هو هو میده دستم روشاهرگم میزارن قطع میشه رفتم دکتر متخصص قرص توفلوپرازین داده برام ولی یکی استفاده کردم الان بدنم بی حس چکارمیتونم بکنم ادامه بدم

دانیال
دانیال
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

شما به وزوز گوش تپنده مبتلا هستید. عارضه ای که در آن صدای خرخر، هوهو و یا عبور جریان خون شنیده میشود. حتما باید در مرحله اول توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید، حتما آزمایش خون و تست شنوابی بدهید. چرا که ممکن است این صدا به دلیل کم کاری یا پرکاری تیروئید یا حتی کمبود آهن باشد و یا برای مثال مشکلی از گوش میانی و داخلی تان باشد.(که البته این موارد کمتر پیش می آیند). اما اگر مانند اکثر بیماران نتایح تمامی آزمایشات گفته شده، نرمال بود، شما باید به متخصص قلب مراجعه کنید. چراکه این صدا، در اکثر موارد مربوط به اختلالی در سیستم گردش خون سر و گردن هست(به همین علت هم هست که شما وقتی دستتون رو روی شاهرگ گردن قرار میدید صدا قطع میشود و یا اگر ورزش سنگین کنید یا نمک بیش از حد مصرف کنید، به علت افزایش فشار خون، این صدا بیشتر میشود). از اینجا به بعد کار متخصص قلب است. ممکن است رگی در داخل سر یا گردن، دچار گرفتگی شده باشد، ممکن است عارضه ای به نام فیستول مغزی پیش آمده باشد یا فشار مایع مغزی نخاعی تون بالا باشه یا حتی فشار خونتون از حد مجاز بالاتر باشد. و کلی علت دیگر وجود دارد که با معاینه و البته عکس از عروق سر و گردن، بیماری قابل تشخیص است. ممکن هم هست که اصلا به خاطر انقباض های نامنظم قلب ایجاد شود(آریتمی) و با دارو (مثل پروپرانولول) قابل حل باشد. در هرصورت درمان دارد. اما حتما پیگیری شود چرا که ممکن است این صدا نشانه ی مشکلی جدی باشد. اما متاسفانه در ایران به علت اینکه برخی بیماری ها کمتر جا افتاده هستند، متخصصین در درمان و حتی تشخیص ناتوان هستند. بنابراین بهترین متخصص را انتخاب کنید. دکتر فریبا هندسی مقاله ی کامل تری در این خصوص دارند.

شهر
تهران
محمد
محمد
1 سال قبل

سلام!
اسم من محمده و 20سالمه
قبلا خیلی شخصیت خوب و جذابی داشتم بطوری که در هر جمعی میرفتم دوست داشته میشدم و قدرت رهبری و کاریزمای بالایی داشتم
اتفاق خیلی خیلی بدی برام افتاد و معتاد به نشخوارفکری‌شدم
رفتم‌سراغ الکل و رو آوردم به الکل درمانی اما هیچ کمکی بهم نکرد و بدتر منو هل داد سمت سیگار!!!
حتی قلیون هم نمیکشیدم!
مدتی گذشت
ورزش رو شروع کردم!کیک بوکسینگ رو شروع کردم و جالبه بدونید اولین مشتی که خورد تو صورتم بشدت بهم اخساس خوبی داد و معتاد درد کشیدن شدم!
سابقه بیماری عصبی هم دارم یعنی ژنتیکیه!
ورزش رو رها کردم و دوباره نا امید شدم
طولانیش‌نمیکنم
به مواد و چتی هم کشیده شدم اما معتادش نشدم
الانم مدام یه صدا تو سرمه که شیطان واقعیه!
بشدت بی احساس شدم و ابراز علاقه حالم رو بهم میزنه
تفکرات خیلی سختگیرانه ای دارم که تا حدودی خوبه!
انگار دارم از اینده واسه الانم سیگنال میفرستم
همش حس میکنم عده زیادی دارن منو تماشا میکنن و من بانوان به رهبر باید قانعشون‌کنم ولی احساس میکنم کافی نیستم!
الانم که اسکیزوفرنی دارم!شدید
و‌اگر نتونم درستش کنم خودمو میسپارم دست اون صدا!!
راهنماییم کنید!

شهر
تهران
سحر
سحر
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام،شما نباید برچسب اسکیزوفرنی به خودت بزنی چون تشخیصش به همین راحتی نیست و کار افراد خبره هست،گاهی اوقات تلقین هم دخیله ممکنه بعد اتفاق بدی که برات افتاده روح و روانت آزرده شده و شکننده شدی و برای اینکه بخوای خودتو قانع کنی که میتونی از پسش بربیای یه شخص یا موجودی رو تصور کنی که از خودت قدرت‌ مند تره و داره کنترلت میکنه،درواقع این ذهنته که داره کنترلت میکنه و افسارش از دستت در رفته،توی حل مسائل و تصمیم گیری تورو به چالش کشونده،بنظرم حتما از یه روانشناس کمک بگیر و اگه نیاز به دارو بود دارو درمانی و روان درمانی رو کنارهم انجام بده امیدوارم که برات مفید باشه

شهر
تهران
سعید
سعید
5 ماه قبل
پاسخ به  سحر

آقا اینا جن هستن مارو هم اذیت میکنن من مطمئنم دکترا کاری از دستشون مقابل جن بر نمیاد فقط دعا نویس که یه جن میفرسته اون جن شرور رو دور میکنه همین بیماری اسکیزوفرنی کشکه

پریسا
پریسا
3 ماه قبل
پاسخ به  سعید

هرکسی بره دعانویس بدبخت میشه

ناشناس
ناشناس
18 روز قبل
پاسخ به  سعید

درسته

♓♓
♓♓
1 سال قبل
پاسخ به  محمد

زدی گل مل توهم زدی دایی گل ۷۰ برابر شیشه تخریب سلول عصبی داره اگ آسیب بزنه به مغزت نکشیم همونجوری میمونی بستگی به شدت یا درصد اسیب داره بیماری نداره چون من ۸ ساله توراه بیمارستاناو دکترای روان درمانیو اعصاب روانم

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط ♓♓
سارا
سارا
10 ماه قبل
پاسخ به  محمد

سلام دوستان عزیز لطفا ی دعا نویس خوب پیدا کنید خیلی کمکتون میکنه شاید دعا داشته باشید من به چشم دیدم و از فامیل ها هم بودن که این حالت هارو داشتن ولی الان خوب شدن . شاید مسخره کنید و باور نکنید اما واقعیت داره
اگر تصمیم گرفتین دعا بگیرید حتما پیش ی آدم کار بلد و درست برید بتونه کمکتون کنه

f.abdoli
f.abdoli
1 سال قبل

سلام راستش من ی نفر توی ذهنم من رو کنترل میکنه و بهم دستور میده ک کارهای عجیب غریب انجام بدم و من رو تهدید میکنه یعنی من در کنترل اونم بعضی وقتا ی چیزهایی میبینم ک مثل آدم هستن یا ی موجودات سفید رنگ بعضی وقتام صداهایی می‌شنوم ک واقعی هستن اما بعدش هرچی دنبال شخصی ک صدا و ایجاد می‌کنه میگردم نیست گاهیم مجبورم میکنه حرفایی رو با خودم زمزمه کنم ک بقیه فک میکنم ی رمزه یا مجبورم می‌کنه دقایق طولانی ب ی گوشه زل بزنم من رو به اتفاقات بد تهدید می‌کنه و میترسونه یعنی اسکیزوفرنی هست؟

شهر
اصفهان
سحر
سحر
1 سال قبل
پاسخ به  f.abdoli

نمیشه قطعی گفت،باید ریشه این مشکل شمارو بررسی کرد،گاهی اوقات افرادی هستن که دنبال موجودات ماورالطبیعت هستن فیلم ترسناک میبینن،توذهن خودشون خیال بافی میکنن،همین باعث میشه که اون خیال بافی رو تو زندگی واقعی شونم تجسم کنن درحالی که اسکیزوفرنی فقط دیدن یا شنیدن چیزی نیست این فقط برخی علائمش هست و باید دقیق بررسی بشه اونم تازه بعد چندین ماه یه روانشناس حق این رو داره که همچین تشخیصی بده،درهرصورت بهتون پیشنهاد میکنم یه مقدار رو روانتون کار کنید مدیتیشن و کارهای مورد علاقه تونو انجام بدین تا از این فکرو خیال بیاین بیرون،سعی کنید انرژی های منفی رو از ذهنتون دور کنید و برای اینکار بهتره از روانشناس کمک بگیرید

شهر
تهران
یارا
یارا
1 سال قبل
پاسخ به  سحر

عزیزم یعنی چی نمیشه قطعی گغت؟!!! مطابقت داره

شهر
تهران
دنیا
دنیا
1 سال قبل

سلام امکان داره این بیماری بعداز سکته مغزی فرد بوجود بیاد چون خاله من بعد از سکته مغزی این علایم بیماری رو داره تقریبا می سه گفت همه علایم رو داره

شهر
کرج
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  دنیا

سلام دنیا جان.گاهی اوقات بعضی از بحران‌ها و شوک‌ها به بدن میتونه اسکیزوفرنی خاموش رو شعله ور کنه.برای درمان حتما لازمه که به روانپزشک مراجعه کنن.میتونین از مشاوره‌ی آنلاین با روانپزشک درمانکده هم استفاده کنید.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

مینا
مینا
1 سال قبل

سلام. امکان داره شخص کاری رو انجام بده ولی بعدش یادش نمونه و فکر کنه یک نفر دیگه اینکارو انجام دادند؟

محمد
محمد
1 سال قبل
پاسخ به  مینا

منم دقیقت همینم
لحظه هام و کارام یادم میره
و گاهی اوقات یچیزایی یادم میاد که در عرض صدم ثانیه فراموش میکنم

شهر
تهران
یکی
یکی
1 سال قبل
پاسخ به  مینا

شما داری به علائم اسکیزوفرنی نزدیک میشی. زودتر برو پیش روانپزشک که مث من نشی

رضا
رضا
1 سال قبل

هیچ مشکلی در دنیا نیست که نشه درمان کرد اینی که در این عصر علم بشر قادر به حلش نیست عدم آگاهی و شناخت ما نسبت به منشاء اصلی ایجاد این اختلاله کاش مینوشتین متاسفانه در حال حاضر این بیماری قابل درمان نیست من مطمعنم در آینده این بلای خانمان سوز شناسایی و ریشه کن خواهد شد.خداوند بزرگ اگر دندان را فاسد کرد در عوض به انسان عقلی داد تا مثل اون و حتی بهتر از اون رو بسازه و جایگزین کنه شاید الان علم ما فقط در حد مسواک زدن و پیشگیری باشه ولی همه باید هزینه بدن و کمک مالی کنن تا دانشمندان تحقیق بیشتری کنن تا برای همیشه ریشه کن بشه

شهر
تهران
منصوره
منصوره
8 ماه قبل
پاسخ به  رضا

به نظرم هیچ دردی بالاتر از نداشتن آرامش نیس

عباس
عباس
1 سال قبل

سلام من دچار بیماری شدم که همه میتونن ذهنمو بخونن همیشه تو خواب افراد مرده به خوابم میان انگار زندگی برام تمام شده تو رو به هرچی که میپرستین کسی میتونه کمک کنه

Iooo
Iooo
1 سال قبل
پاسخ به  عباس

احساس میکنی دیگران میتونن ذهنتو بخونن؟
شاید اتفاقی برات افتاده که روح و روانتو درگیر کرده ایشالا اسکیزوفرنی نیست و با ی روان شناسی تلفنی صحبت کن یا حضوری برو پیشه روان شناس قطعا خوب میشی♡

منصوره
منصوره
8 ماه قبل
پاسخ به  عباس

منم یه مدتی بودم شاید تو این قمیت زندگیت خیلی داری سختی میککشی روانت درگیر شده وقتی آدم ناامید میشه وناراحتی زیاد میره سمت مردها یه جور اززندها ناامید

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر، چند روزی هست ذهنم درگیر حرف دوستمه که میگه یه شخصیت هایی توی سرش هستن و باهاش حرف میزنن، مثلا یه پیر زن، یه زن، یه مرد، که همیشه باهاش بد رفتاری میکنن. من موهای تنم سیخ شد وقتی اینو ازش شنیدم، از نظرم این اصلا عادی نیست و هرچقدر هم سعی میکنم تو گوگل دربارش چیزی بخونم چیزی پیدا نکردم، علاوه بر اون ، قسمت بالای مقاله گفتین توهم و اینا، اون بعضی وقتا اینطوری میشه، مثلا یبار می‌گفت یه عنکبوت سفید بزرگ داشت رو دستش راه میرفته. میشه یکم کمکم کنین لطفا و بهم بگین من چیکار کنم براش. ممنونم

شهر
تهران
Iooo
Iooo
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

باید ببریدش پیشه روان پزشک
خودت هم بهش یاد اوری کن اینا فقط توهمه نباید جدیشون بگیره

شهر
کرج
ایمان
ایمان
1 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

سلام احتمالا دوستت اختلال چندشخصبتی داره تااسکیزوفرنی

شهر
تهران
Setare
Setare
1 سال قبل

من ۱۴ سالمه..بعضی وقتا سر کلاس کلی صدا و تصویر میاد سراغم..اصلا ولم نمیکنه..دوسش ندارم…کمکم کنید(:

Mrym
Mrym
1 سال قبل
پاسخ به  Setare

ممکنه ترسی درونتون باشه،اگ باهاش روبرو بشید و سرکوبش نکنید ممکنه خود ب خود کمرنگ بشه،سعی کنید تمرینایی مثل مدیتیشن برای سکوت ذهن انجام بدین☺اگ بهتر نشد از یه روانشناس میشه کمک گرفت

Iooo
Iooo
1 سال قبل
پاسخ به  Setare

باید حتما با مادر پدرت درمیون بزاری موقعی که میان سراغت فقط سعی کن خودتو کنترل کنی و چشماتو ببندی میدونم سخته اما سعیتو کن
خیلی زودم باید به روان پزشک کسی که بلد باشع کمکت کنه مراجعه کنی

Z. Zarey
Z. Zarey
1 سال قبل

سلام، تشکر از مطالب خاص و مفیدی که در سایت قرار دادید.
1.خودزنی در مواقع بحران های عاطفی هم از علائم اسکیزوفرنی هست؟!
2.چرا این بیماری روحی در افراد پدیدار میشه؟!
3.شاید بهترین روش برای جلوگیری از سو استفاده دیگران از اخلاق همین اعمال خشونت باشه تا دیگران حد خودشون رو بدونن، پس بهترین بیماری تا زمانی که حاد نشده همین بیماری هست.
4.با این هایی که شما در سایت گذاشتید و من خوندم همون بهتر که درمان نشه، خود فرد حداقل در برابر عوامل محیطی میتونه واکنش نشون بده.

موفق باشید خدانگهدار

شهر
کرج
Iooo
Iooo
1 سال قبل
پاسخ به  Z. Zarey

دلایل زیادی میتونه داشته باشه حتی مواد کشیدنم میتونه منجر به اسکیزوفرنی شه
ای کاش اینو نمیگفتید فرد میتونه واکنش نشون بده اما در مواقعی که اسکیزوفرنی صدا باشه اوضاع خیلی وخیم میشه برای مثال نشستی ی گوشه بعد ی صدایی میگه چاقوی میوه خوری و بردار و فرو کن داخل یکی اسکیزوفرنی حتی اگه حادم نباشه باز خطرناکه

mohamad
mohamad
1 سال قبل

سلام من چشم قرمز مبینم مخوصا‌ شب ها ایت‌الکرسی‌سه‌با میخوندم.ولی.دوباروه.میدوم‌بعدش.شروع.به.نمازخوندن‌کردم.کمترین.وقت.هامبینم.من.تا.حلا.باخوند.ایت.الکرسی.زنده.ام‌اگع‌ایت‌الکرسی‌نخونم‌کابوس‌های‌خیلی‌وحشتنا‌ک‌مبینم‌ولی‌الان‌بجای‌چشم‌قرمز‌چشم‌زرد‌شبیه‌خط‌مبینم‌وچشم‌سبزدرشترچشم‌انسان‌مبینم.من‌۷رشب‌ایت‌الکرسی‌میخون‌م‌و‌نمازمیخونم‌‌واگرهروقتی‌ایت‌الکرسی‌نخونم‌کابوس‌های‌خیییلی‌وحشتناک‌مبینم‌ایا‌من‌دچار‌این‌بیماریم‌??????

Iooo
Iooo
1 سال قبل
پاسخ به  mohamad

بببین عزیزم ففط ایت الکرسی نمیتونه تورو کمک کنه خب باید حتما به روان پزشک مراجعه کنی
اگه فقط توهم داری نمیشه گفت اسکیزوفرنیه ولی همین که اینطوری توهم میزنی خودش باید درمان شه حتما برو پیشه یک روان پزشک میتونن راه حل هایی بدن که درست شه
یادتم باشه چیزایی که میبینی واقعی نیستن سعی کن توجهت رو از روشون برداری

السانا
السانا
1 سال قبل

سلام
ببخشید من پیش دکتر نرفتم اما یه چند تا علائم این بیماری رو دارم
وقتی بچه بودم هذیان گویی و دیدن توهم خیلی بالایی داشتم الان کمی بهتر هست و همیشه یه شخص خارجی توی ذهنم حرف میزنه نمیتونم کنترلش کنم و مجبورم کارایی رو که میگه انجام بدم واقعا دیوونه شدم ، با هیچکی نمیتونم حرف بزنم موقعه صحبت آشفتگی شدید دارم ….بعضی وقتا نمیتونم رویا با حقیقت رو تشخیص بدم موقعه بیداری خیلی رویا های واضح میبینم استرس میگیرم( به هیچکس هم نمیتونم بگم ) ……
چیکار باید کنم برم دکتر؟ جدی هست مشکلم ؟!

Iooo
Iooo
1 سال قبل
پاسخ به  السانا

نشانه هات میگن اسکیزوفرنی داری مخصوصا اگه نمیتونی با اشخاص رابطه برقرار کنی یا صداهای ذهنت بهت دستور میدن
حتما باید به دکتر مراجعه کنی حتما

Hamid
Hamid
1 سال قبل

Slm.man kheyli vaghte b khodkoshi fkr mikonam az 6sal pish k refighan in kar kard bishtar va hamishe behesh fkr mikonam,ba inke kar khob va vaz nesbatan monaseb daram vali ye roz khosh nadidam,aya rah hali darid k tars az khoda va gonah khodkoshi bahash kenar biyam va in kar anjam bedam,yani on roz roze arosim hast khodkoshi

کورش
کورش
1 سال قبل
پاسخ به  Hamid

خاک تو سر غرب زدت الان یعنی خیلی با سوادی

شهر
اصفهان
آرام
آرام
9 ماه قبل
پاسخ به  کورش

سلام
لطفا مطلبی رو که بیان کرده بخون بعد قضاوت کن . خیلی درک و شعور میخواد که یه مورد بد رو به زبانی بنویسی که مشخص باشه دوست نداری کسی از اون استفاده کنه . زبان نوشتارش فارسیه با حروف لاتین . کمی تفکر و تامل قبل از قضاوت خوبه .

شهر
تهران
امیرمحمد فرهادی
امیرمحمد فرهادی
1 سال قبل

من بدبخت اومدم برا درسم تحقیق کنم خودم دیوانه شدم
این چه بیماری گندیه

جوات
جوات
1 سال قبل
مریم
مریم
1 سال قبل
پاسخ به  جوات

وای خیلی خوب گفتی افرین

شهر
تهران
Iooo
Iooo
1 سال قبل

(:

رضایی
رضایی
1 سال قبل

سلام برادرم دقیقا مثل متن های بالارو دارد همه از نظر اون دشمن و فکر میکنه دارن توطئه میکنن و خودشو ی فرد بزرگ می بینه ومدام از دیده و شنیدهاش میگه باید چکار کار کنم که حالش، خوب بشه و دکتر خوب میشه معرفی کنید لطفا کمکم کنید بابام از ناراحتی سکته کرد و می ترسم مادرم هم از دست بدم کمکم کنید لطفا

آرزو
آرزو
1 سال قبل
پاسخ به  رضایی

سلام،مادر من تمام علائم گفته شده رو داره،با من و خواهرم همیشه از بچگی سوظن داشته،و همیشه فکر میکنه همه فامیل علیه اون دارن نقشه میکشن ،فحش و حرفهای رکیک میزنه به ما،و مسائل رو با هم قاطی میکنه،حس خودبرتر بینی داره،و در واقع محبتش به ما در حد محبت مادر و دختر نیست فقط به عنوان کسی که مارو به دنیا آورده همین،هیچ دوستی نداره با همه دعوا میکنه ،حتی تو مغازه خیابون ! همه و حتی ما باهاش قطع رابطه شدیم،و دکتر هم نمیره اصلا قبول نداره که مریضه!! چاره کار چیه؟!!

وحیدالله
وحیدالله
1 سال قبل
پاسخ به  آرزو

سلام مادر منم دقیقاً همین را مشکل را داره پانزده ساله تحت مداوا است هیچ تاثیری ندارد تا دارو مصرف می‌کنه بهتره اما حتی یک زمان دارو اش قطع شه به مدت حتی یک ماه دیگه دارو اثر نمیکنه اینقدر هذیان و خانواده و حتی دیگران را اذیت میکنن که تا خودش خسته شه

شهر
اصفهان
آوانوش
آوانوش
1 سال قبل
پاسخ به  رضایی

سلام
به هر طریقی شده باید برادرتون رو نزد روانپزشک ببرین،عمدتا بیماران دچار اختلال های روانی از جمله اکسیزوفرنی که شدیدترین نوع بیماری روانی هست،به هیچ عنوان بیماری خودشون رو قبول ندارند در اینجا میبایست اطرافیان نسبت به درمان بیمار حتی به اجبار هم شده اقدام کنن چون خیلی احتمال داره به خودشون صدمه بزنن،هر چقدر درمان دیرتر شروع شه بیماری مزمن تر میشه.

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده

سلام دوست عزیز
خیلی خوبه که برای درمان اقدام کردید. اما مسأله مهم درباره‌ی این بیماری اینه که چون شاید اثر ظاهری بارزی نداشته باشه، گاهی از ادامه‌ی درمان و یا مصرف منظم دارو غفلت میشه. مصرف داروهای مناسب طبق تجویز پزشک و دنبال کردن درمان، می‌تونه تا حد زیادی به کاهش توهمات دیداری و شنیداری کمک کنه. امکان مشاوره‌ی آنلاین با روانپزشک در درمانکده وجود داره و در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و مشهد هم میتونید برای رزرو اینترنتی نوبت روانپزشک اقدام کنید. مهم اینه که از درمانتون ناامید نشید و بدونید که مشکل شما راه حلی داره که پزشک متخصص می‌تونه بهتون برای پیدا کردنش کمک کنه.
پیروز باشید

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده

سلام دوست عزیز
اسکیزوفرنی یه بیماری جدی هست که هم زمینه ژنتیکی و هم عوامل محیطی در ایجاد اون دخیل هستن. اختلالات مختلفی می‌تونه باعث ایجاد این علائم در شما شده باشه. مطالعه‌ی این مطلب شاید بتونه در درک بهتر این موضوع کمکتون کنه. علائم هر فرد، با توجه به شرح حال و وضعیت خودش باید توسط پزشک متخصص بررسی بشه تا از تشخیص اشتباه و سوء درمان جلوگیری بشه. میتونید از امکان رزرو نوبت روانپزشک در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان استفاده کنید و مشاوره آنلاین با روانپزشک از هر جای ایران در درمانکده ممکنه. هر چه سریعتر مشکلتون تشخیص داده بشه و تحت درمان قرار بگیرید، زودتر روند بهبودی رو طی می‌کنید و به حال خوبتون بر می‌گردید.
سالم باشید

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده

سلام داود عزیز.
انتظار تغییر علائم اختلالات روانی رو، به خصوص با افزایش سن، باید داشت. مطالعه‌ی این مطلب که به این موضوع پرداخته می‌تونه براتون مفید باشه. اما برخورد صحیح با این اتفاق، قطعا احتیاج به تخصص روانپزشک داره. اگر داروهایی که ایشون مصرف می‌کردن دیگه جوابگوی ابن اختلال نیست حتما لازمه که دوباره مورد معاینه قرار بگیرن و داروی جدید براشون تجویز بشه. اگر امکان مراجعه حضوری به روانپزشک براتون وجود نداره، میتونید از خدمات مشاوره‌ی آنلاین روانپزشکی که درمانکده دسترسی به اون رو خیلی آسون کرده استفاده کنید تا پزشک متخصص شما رو راهنمایی کنه.
با آرزوی سلامتی برای شما و خانواده‌ی محترمتون

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده

سلام دوست عزیز.
در ارتباط با بیماری‌های روانی، پیدا کردن ارتباط ژنتیکی با بیماری کار مشکلیه چون مثل بعضی صفات، یک ژن خاص که عامل این اختلال باشه وجود نداره. تحقیقات نشون داده که اسکیزوفرنی از بیماری‌هایی هست که زمینه ژنتیکی داره، اما چندین عامل ژنی مختلف در ایجادش نقش دارن و عوامل محیطی زیادی هم هستن که میتونن اثر این ژن‌ها رو تحریک کنن. شاید این مطلب درباره بیماری‌های روانی ارثی براتون جالب باشه. صحبت کردن با مشاور آنلاین روانپزشکی می‌تونه جواب‌های خوبی برای ابهاماتی که درباره‌ی این بیماری دارید در اختیارتون بذاره.
سالم و سربلند باشید.

علی
علی
1 سال قبل

سلام من میخواهم بدانم مریضیه روحی دارم با خیر.
به چه کسی و کجا باید مراجعه کنم.
لطفاً راهنمایی بفرمایید.
متشکرم.

بدون نام
بدون نام
1 سال قبل

سمسارا داری اصلا علت اصلی صرع واسکیزوفرنی سرطان ها وبیماریهای قلبی واصلا همه بیماریهای ارثی سمسارا هستش تو دین بودا بهش میگن سمسارا وتو دین اسلام سوره یاسین بهش گفته تسخیر شدن تو عالم برزخ .قرص ودارو فقط مشکل را زیاد میکند،تنها راه مبارزه با موجودات غیر ارگانیک (از کتب مرحوم طاهری )در ارتباط نشستنه یا راه دیگرش چله نشینی سوره یاسین هست

صادق
صادق
1 سال قبل
پاسخ به  بدون نام

با سلام کاملا با شما که منشا این بیماری ها رو فیزیکی در نظر نمیگیرید،موافقم.
سوره های بسیاری وجود داره که برای بیماری روانی مفیده من جمله سوره های مبارکه
ناس و شمس که بسیار بسیار توصیه میکنم.

سید سجاد
سید سجاد
1 سال قبل

سلام من برادرم بیماری اسکیزوفرنی داره الانم چند روزه دست گذاشته رو صورت خودش و میگه من نمیتونم تو صورتتون نگاه کنم .. غذا نمیخوره نمی‌خوابد.. خودسو مث چوبه خشک کرده .. چکار کنیم؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  سید سجاد

سلام سجاد جان
اسکیزوفرنی میتونه باعث توهماتی بشه که فرد از اونا رنج می‌بره اما نمیتونه در موردش صحبت کنه و ماهیت اونها رو برای کسی توضیح بده. قبل از این که برادرتون دچار آسیب جسمی جدی بشن، برای مراجعه به یک متخصص روانپزشک اقدام کنید تا براشون دارو یا درمان مناسب تشخیص داده بشه. امکان مشاوره‌ی آنلاین روانپزشکی از هر جای ایران هم برای شما وجود داره.
پایدار باشید

بدون نام
بدون نام
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
پیشنهاد میکنم فیلم a beautiful mind ببینید خیلی کمک میکنه که بیماران اسکیزوفرنی را بشناسید

یگانه
یگانه
1 سال قبل

وقت بخیر مطالبتون عالی بود ولی یک سوال دارم این بیماری به علت اختلال دستگاه عصبی هست یا ضعف دستگاه عصبی

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  یگانه

سلام یگانه عزیز
اسکیزوفرنی یک اختلال روانی با زمینه ژنتیکی هست که بر اثر عوامل مختلف محیطی ممکنه تحریک یا تشدید بشه. علت این بیماری ضعف دستگاه عصبی نیست، اما این ضعف می‌تونه از عوامل تحریک کننده یا تشدید کننده بیماری باشه. مطالعه‌ی این مطلب هم می‌تونه بهتون در درک بهتر این موضوع کمک کنه. برای مشاوره‌ی آنلاین روانپزشکی هم میتونید از طریق درمانکده اقدام کنید تا به سوالاتتون با توجه به جزئیاتی که مورد نظرتون هست توسط متخصص روانپزشک پاسخ داده بشه.
پیروز باشید

بدون نام
بدون نام
1 سال قبل

سلام. من از سال 90تاحال قرص دپاکین 500.اریپیرازول.تریفن.مصرف میکنم. دکترم گفته شمابیماری دو قطبی داری.یااسکیزوفرنی.باید تااخرعمرت قرص مصرف کنی.به خدا قسم دیگر خسته شدم .ازبس که قرص مصرف میکنم.ایا قرص یاشربت جایگزین داره لطفن راهنمایی بفرمایید.

بدون نام
بدون نام
1 سال قبل
پاسخ به  بدون نام

یعنی ازکجاشروع میشه و چی تاثیرگذاشته چی میتونه باشه؟ بعد اینکه زیادن کسایی ک دوروبرت اتفاق عجیب وحرفای عجیب ازبقبه میشنوی ودچار اضطراب میشم

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  بدون نام

سلام دوست عزیز
عوامل مختلفی می‌تونن در ایجاد این علائم موثر باشن که با توجه به شرایط هر فرد و بیماریش متفاوته. برای تشخیص دقیق، مراجعه به متخصص روانپزشک لازمه و فرد باید بر اساس شرح حال و علائم ویژه‌ی خودش تحت معاینه و درمان قرار بگیره. درمانکده این امکان رو فراهم کرده که اگر امکان مراجعه به مطب رو ندارید از مشاوره آنلاین روانپزشکی با متخصص هم بهره ببرید. مطالعه‌ی این مطلب هم شاید بتونه بهتون در درک بهتر اضطرابتون در اثر تحریک کمک کنه.
پایدار باشید

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  بدون نام

سلام دوست عزیز
این اختلالی هست که در صورت قطع خودسرانه دارو و تغییر دوز اون، علائم بیماری ممکنه برگرده یا تشدید پیدا کنه که زندگی خودتون و اطرافیانتون رو تحت شعاع قرار میده. برای کنترل اون باید تحت نظر یک متخصص روانپزشک باشید و بدون مشورت ایشون، هیچ دارویی رو تغییر ندید یا قطع نکنید. شرایط و نوع بیماری هر کس متفاوته و متخصص، با توجه به بیماری خودتون برای شما دارو تجویز میکنه، و این رو هم در نظر داشته باشید که علائم بیماری به مرور ممکنه دستخوش تغییر بشن و پزشک با توجه به علائم شما با صلاحدید خودش دوز داروها رو کم یا زیاد کنه.
مانا باشید

صادق
صادق
1 سال قبل
پاسخ به  بدون نام

با سلام توی یک مرحله جزر و مد روحی قرار گرفتی ولی هیچ وقت درمان روح رو جدی نگرفتی و به درمان فیزیولوژیکی پرداختی،سوره شمس و ناس و ۵آیه اول سوره بقره رو بخون،مثلا از هر کدوم روزی ۱۱مرتبه یا بیشتر،اگر علائم عجیب و غریب داشتی شاید یه روزی کتابی ببینی که نویسندش صادق نجفیه و حتما در آینده اونو بخون.

آراز
آراز
1 سال قبل
پاسخ به  صادق

درود صادق جان
باید در نظر بگیرید برخی از دوستان ما پیرو دین اسلام نیستند و دیگر ادیان الهی را نیز قبول ندارند برای کمک به بیماران روانی بهترین انتخاب استفاده از کمک روانشناسان است

...
...
1 سال قبل

من که ظاهرا طبیعی هستم، اما گاهی بین اذان آخر شب تا اذان صبح و به ویژه بین ساعت سه تا چهار گاهی توی شب خواب اتاقم سایه می بینم و صدایی مثل منقبض و منبسط وسایل اتاقم و طبیعیه و بوده و به ندرت حس بویایی من چیزی مثل بوی جسد فاسد و گندیده حس می کنه؛ بوده که گفتن این چیزا نشانه های فلان چیزه!، اما من حس می کنم ترس باعث می شه حس بویایی، شنوایی، بینایی، لامسه بشر دچار تغییرات بشه؛ یا گاهی حس کنی سایه می بینی شاید مشکل از عنبیه ی چشم باشه و همه به این بیماری ربط ندارن؛ حتی طبیعیه در اون ساعت، چون ترس هم ناخودآگاه نقطه مبهم و عمقی داره، مثل دریایی که یه جاش عمیق تر از باقی جاهاش باشه

بدون نام
بدون نام
1 سال قبل
پاسخ به  ...

سلام من بیماریم اختلال دو قطبی. چقدربه این شبیه. چطورمیتونم درمان کنم؟ و ب این چیزایی ک گفتی شبیه

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  بدون نام

سلام دوست عزیز
بله، این دو بیماری شباهت زیادی دارن و اختلال دو قطبی از چند دهه پیش به عنوان یک بیماری جداگانه از اسکیزوفرنی تشخیص داده شد. تفاوت‌هایی در علائم و درمان این دو بیماری وجود داره که با مراجعه به متخصص روانپزشک، تشخیص داده میشن. در شهرهای شیراز، تهران، مشهد و اصفهان میتونید از خدمات نوبت دهی متخصص روانپزشک استفاده کنید و با مراجعه به مطب روانپزشک، با توجه به علائم بیماریتون مورد تشخیص و درمان قرار بگیرید. مطالعه‌ی این مطلب درباره‌ی اختلال دوقطبی هم می‌تونه براتون مفید باشه. مشاوره آنلاین متخصص روانپزشک هم راه خوبی برای تشخیص و درک بهتر بیماریتون هست.
سلامت باشید

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  ...

سلام دوست عزیز
خوبه که به دنبال توجیه منطقی برای علائمتون هستید. قطعا چنین توجیهی وجود داره و درک اون می‌تونه به شما برای خلاصی از اونها کمک کنه. صحبت کردن با یه روانشناس می‌تونه بهتون کمک کنه. درمانکده امکان مشاوره آنلاین روانشناسی رو هم برای شما فراهم کرده. همیشه یه زاویه‌ی دید جدید می‌تونه در درک بهتر به ما کمک کنه.
پایدار باشید

سپاسی
سپاسی
1 سال قبل

سلام
همسرم چند سالیه که رفتار غیرعادی داره به همه شناس و ناشناس شک داره و همه سالهاست که میخوان اونو بکشن حتی میگه مادرش مادر واقعیش نیست و پدرش که ۳۰ سال پیش فوت کرده زنده است ولی قایم شده میگه اطرافیانش اونو در یک مسابقه مهارتی شرکت دادن و برنده شدن ولی جایزه ای بهش نمیدن و همه اونو بدون پول و بدون غذا نگه داشتن هر کی میاد خونمون فکر میکنه ماموره و اومده تا حسن رفتار اونو بسنجه از همه بدتر فحشای رکیک و بسیار زشتیه که به همه میده حتی به مادرش به پسرش در هر ساعت از روز و شب سرشو از پنجره میاره بیرون و با تمام قدرت شروع میکنه به فحش دادن و داد و بیداد از همسایه ها کمک میخواد چون فکر میکنه اطرافیانش دارن اونو میپیچونن حقشو و پولاشو می خورن و این هر روز و هر شب داره‌اتفاق می افته تا حالا نتونستم ببرمش دکتر و به دلیل سر و صدا و کلمات ناشایستی که میگه همسایه ها چند بار انداختنش زندان … نمیدونم چکار کنم لطفا راهنماییم کنید

ازاصفهان
ازاصفهان
1 سال قبل
پاسخ به  ...

سلام یکی از نزدیکان من که خودش هم پزشک هست به دلیل توهمات که مثلا توحمام دوربین گذاشته اند ،امام زمان میخواد ظهور کنه ، اشکالی را برای مادررومبلمان منزلش ترسیم می کرد که برای ما غیر قابل درک بود ،ونسبت به همسایه بسیار بدبین شده بود وهر روز باآن دعوا می کرد ،مسایل سیاسی روز رابه همسایه ربط می داد،هواپیما ها که بالای منزلشان حرکت می کرد فکر می کرد می خواهند به اوحمله کنند،که ما باکمک یکی ازپزشکان اورادربیمارستان بستری کردیم که اونجا تشخیص اسکیزوفرنی را گذاشتندکه ازاو ن روز نسبت به اطرافیان وحتی مادرش هم بد بین شده والانه هم داروها را قطع کرده ومی گوید من هیچ مشکلی ندارم وشما بابستری کردن من زحمت ۳۰ ساله من که پزشکی خوندم را نابود کرده اید آیا تشخیص درست بوده ؟ خودش هم درست میگه ؟ واگه تشخیص این بوده چرا اورا بدون درمان کامل مرخص کردند؟

مجید انعکاس
مجید انعکاس
1 سال قبل
پاسخ به  ...

این سایه دیدن به دلیل کم خوابی هست…یه مدت درست بخواب خوب میشه و اینکه سعی کن زیاد با قرنیه ی چشمت به اطراف توجه نکنی تا دچار خطای دید نشی.
من خودمم اسکیزوفرنی اما باور دارم که قدرتمندان چیزی به عنوان اسکیزوفرنی رو ساختن تا جلوی نخبه هایی که به حقایق نزدیک میشن رو بگیرن و بهشون عنگ روانی بودن بزنن.
با اسکیزوفرنیت حال کن و به دنبال جواب حقیقت باش…ازش فرار نکن و نترس، کنجکاو باش و تفکر و مطالعه کن که چرا چنین فکر هایی داری.
در مورد ترفند چراغ گاز هم یه سرچ توی گوگل بزن.

ازاد
ازاد
1 سال قبل

سلام ،شما واقعانتیجه گرفتید یا تبلیغه خداوکیلی؟برای اسکیزوفرنی نتیجه گرفتید؟

Mahmod
Mahmod
1 سال قبل

سلام چرا یکی که این بیماری رو داره همه فکرشون میره که شیشه یا مواد مصرف کرده واین موضوع باعث تشدید این بیماری میشه

Fateme
Fateme
1 سال قبل

سلام
یکی از بستگان پس از یکسری مشکلات کاری و کشمکش ها الان معتقده که سرویس امنیتی کشور اذیتش میکنن و الان یک ماه بود اعتصاب غذا کرده و به هیچ وجه هم راضی نمیشه برای دکتر رفتن. به نظرتون راه حل چیه؟

مینا
مینا
1 سال قبل
پاسخ به  Fateme

ما هم دقیقا همین مشکل رو داریم چیکار کنیم خواهشا بگین بیماری چی دارن اینا

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  مینا

سلام مینا جان
برای درک بهتر این نوع توهمات و اختلالاتی که می‌تونه باعث به وجود اومدن اونها شدت باشه، میتونید این مطلب رو مطالعه کنید. برای تشخیص دقیق اینکه بیمار بر اثر چه بیماری دچار این علائم شده لازمه که روانپزشک متخصص ایشون رو معاینه کنن تا بر اساس علائمشون تحت درمان قرار بگیرن. در صورتی هم که امکان مراجعه حضوری به مطب وجود نداشته باشه، امکان مشاوره‌ی آنلاین روانپزشکی در درمانکده برای سراسر ایران فراهم هست.
مانا باشید

Lila
Lila
1 سال قبل

شاخصه اصلی این نوع از اسکیزوفرنی هذیان و توهمات شنواییه اما عملکرد عقلانی، فکری و بیان احساسات فرد نسبتا طبیعیه. هذیان های مرتبط با این بیماری غالبا به این صورته که فرد ادعا میکنه ناعادلانه مورد آزار و اذیت قرارگرفته و یا خودش رو شخص دیگه ای (یک آدم معروف ) معرفی میکنه.

بدون نام
بدون نام
2 سال قبل

۳شب پیش برادرم از دست رفت از خونه انداخت پایین خواب بود بلند شد سزیع از ۵طبقه افتاد پایین الان راهکار جلوگیری از این اتفاق که برای کسی نیافته چیست؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  بدون نام

سلام دوست عزیز.
بابت اتفاقی که برای برادرتون افتاده واقعا متاسفم. برای جلوگیری از این اتفاقات ناراحت کننده ، باید وقتی علائم بیماری ظاهر میشه، جدی گرفته بشه و حتما حتی اگر خود فرد آماده‌ی پذیرش این موضوع نیست، اطرافیان برای مراجعه به فوق تخصص روانپزشک اقدام کنند تا علائمی مثل توهماتی که منجر به حادثه میشن از طریق دارو کنترل بشن. برای افرادی که شرایط مراجعه حضوری رو ندارن امکان مشاوره آنلاین روانپزشکی هم وجود داره. امیدوارم با افزایش آگاهی در جامعه، بتونیم از این نوع حوادث برای عزیزانمون جلوگیری کنیم.
پایدار باشید

نامیرا
نامیرا
2 سال قبل

برخلاف باور عامه، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دچار تعدد شخصیت نیستن. اسکیزوفرنی یه نوع جنونه، یعنی یه نوع بیماری روانی که در اثر اون شخص نمیتونه تفاوت واقعیت و تخیل رو تشخیص بده. در مواقعی از زمان افردی که دچار این اختلال هستن ارتباط خودشون با واقعیت رو از دست میدن و جهان برای اونا به صورت آشفته بازاری از صدها تصویر و صدا تبدیل میشه.

مرداد
مرداد
2 سال قبل

احساسات و همچنین درک واقعیت فرد رو دچار صدمه میکنه. افراد مبتلا به این اختلال ( که حادترین و ناتوان کننده ترین نوع بیماری های روانی حساب میشه) در اجتماع (محیط کاری و مدرسه) و دربرقراری روابط اجتماعی غالبا دچار مشکل هستن.

سارا
سارا
2 سال قبل

سلام وقت بخیر مادرم ۳۱ ساله این بیماری را داره دیگه خسته شدم هر روز هم بدتر میشه همیشه باید مراقبش باشم دارو هم مصرف میکنه ولی دیگه اثر نداره

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  سارا

سلام سارای عزیز
باید توجه داشته باشید که ممکنه در علائم اختلالات روانی به مرور زمان و با افزایش سن، تغییراتی ایجاد بشه که به تبع اون، داروها و مراقبت‌های فرد بیمار هم لازمه که تغییر کنه. شما میتونید با کمک سرویس رزرو نوبت روانپزشک درمانکده در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و مشهد برای مراجعه به یک روانپزشک خبره وقت بگیرید تا مادرتون مجددا تحت نظر یک پزشک متخصص، مورد درمان قرار بگیرن و در صورت لزوم، داروهاشون عوض بشه. در سایر شهرها هم امکان مشاوره‌ای آنلاین روانپزشکی وجود داره که به شما این امکان رو میده که از هر جای ایران با یک متخصص جزئیات رو در میون بذارید و راه حلی برای این مسأله پیدا کنید.
با آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترمتون

رسول
رسول
2 سال قبل

شیزوفرنی
پروفسور جان نش هم که بر اساس زندگیش فیلم سینمایی یک ذهن زیبا رو ساختن این بیملری رو داشته
این افراد معمولا خیلی باهوشن

ملس
ملس
1 سال قبل
پاسخ به  رسول

سلام اسکیزوفرنی مراتبی داره براثر اضطراب بوجود میاد بیشتر واینکه از بدو تولد نیستن عادی ان دراثر استرس هست واینکه آره ی حالت روانی که حس تنفر واینا بوجود میادش الکی

چمران
چمران
2 سال قبل

سلام یه سوال دارم آیا با افزایش سن از علایم اسکیزوفرنی کم میشه من خسته شدم از تحمل خواهرم که این بیماری رو داره از این که همیشه باید دلداری بدم توضیح بدم قانعش کنم که چیزی که تو فکر میکنی غلطه اشتباهه زندگی رو برامون جهنم کرده الان ۱۴ ساله ای بیماری رو داره ۳۷ ساله
میدونم خوب نمیشن فقط یه اروم تر و منطقی تر بشن همین.

پرسشگر
پرسشگر
2 سال قبل

برادرم توهم داره ومدام فک میکنه ک خونوادش کارخای بدی وانجام میده وکسی رو‌نمیزاره ک بره بیرون همش با خودش حرف میزنه فحاشی میکنه مدام عصبیه شیشه خورد میکنه وبعضی اوقاتم همش صلوات میفرسته ودعا وقران میخونه
نمیدونیم چیکار‌کنیم شب ها هم همش بیداره ومیاد بالاسر هممون وهمه رو چک میکنه ک خونه باشه یا با کسی نباشه خیلی اذیتمون میکنه وخیلی ازش میترسیم خیلی خیلی لطفا اگ روانپزشکی میشناسید ک میتونیم بریم وجپاب بگیریم ودرمان بشه معرفی کنین خواهش میکنم

مریم
مریم
1 سال قبل
پاسخ به  پرسشگر

چقدرم بد کاملا درکت میکنم چون دقیق پدرم اینطوری بود و الان خواهرمم همینجوری شده، شب که میان بالا سرت میخوای سکته کنی

ara090R
ara090R
1 سال قبل
پاسخ به  مریم

من ی سری موجودات میبینم و خودمم میدونم ساخته ذهن خودمن و بعضیاشون خوبن بعضیاشون نه…
یجورین که کاملا نمیبینمشون و بیشتر احساسشون میکنم که هستن
ولی شبیه اسکیزوفرنی نیست .

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  ara090R

سلام دوست عزیز
شاید مطالعه‌ی این مطلب درباره‌ی توهمات براتون جالب باشه. اسکیزوفرنی یک بیماری جدی هست که تشخیص اون فقط از عهده‌ی متخصص روانپزشک بر میاد. توهمات می‌تونه از علائم اختلالات روانی مختلفی باشه. برای تشخیص این موضوع باید به متخصص روانپزشک مراجعه کنید. درمانکده امکان مشاوره آنلاین روانپزشکی با متخصص رو هم برای شما فراهم کرده. برای این توهمات راهکارهایی وجود داره، اما لازمه‌اش این هست که توسط پزشک متخصص تشخیص داده بشن.
مانا باشید

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  مریم

سلام مریم عزیز
اختلالات روانی زندگی فرد بیمار و اطرافیانش رو به شدت تحت تأثیر قرار میدن. اما این اختلالات قابل کنترل هستن و اگر تحت درمان قرار بگیرن، میشه با مشاوره روانپزشکی کمی از بار این بیماری کم کرد. شما میتونید از طریق درمانکده برای رزرو وقت روانپزشک در تهران، شیراز، مشهد و اصفهان اقدام کنید.
سالم باشید

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام.
من از بچگی این علائمو داشتم.
بعضی اواقات واقعیتو با توهم اشتباه میگیرم
خودم ادم خیال پردازی هستم و بعضی اوقات چ بخوام چ نخوام میبینمشون
بعضی اوقات ازم درخواست میکنن کاری براشون انجام بدم.. مثل اسیب زدن ب افراد دورم یا ب خودم یا زدن حرفای عجیب
کم خوابی شدید گرفتم و حس میکنم لمسشون میکنم.و بیشتر اوقات دنیای واقعیو با توهم اشتباه میگیرم

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  فاطمه

سلام فاطمه جان.
این توهمات می‌تونه از علائم اسکیزوفرنی باشه و اقدام نکردن به درمان به مرور زمان باعث شدت توهمات میشه. این که تا اینجای راه رو اومدید و دنبال راه حل هستید، نشون میده که اولین گام رو برداشتید. در حال حاضر خیلی مهمه که حتما به پزشک متخصص روانپزشک مراجعه کنید تا بیماریتون تشخیص داده بشه و تحت نظر ایشون مورد درمان قرار بگیرید. علائم بیماری از جمله توهماتی که زندگی شما رو مختل میکنن با درمان دارویی قابل کنترل هستن. توی شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و مشهد میتونید با استفاده از سرویس رزرو نوبت روانپزشک درمانکده، از یک پزشک متخصص وقت بگیرید. امکان مشاوره آنلاین روانپزشکی هم برای سراسر ایران وجود داره. امیدوارم با به زودی با درمان تحت نظر متخصص، بتونید سلامت و آرامش رو به ذهن و زندگیتون برگردونید.
مانا باشید

888
888
2 سال قبل

سلام من برادرم شیشه استفاده میکرده الان مدتی که استفاده نمیکنه ولی اخر شبا همش توهم داره که دنبالشن وهمش میخواد این موضوع رو به ما ثابت کنه در حالی که اصلا این طوری نیست من باید چه کاری انجام بدم و خیلی گوشه گیر شده ؟؟؟

7gkl
7gkl
2 سال قبل

سلام یه سوال دارم آیا با افزایش سن از علایم اسکیزوفرنی کم میشه من خسته شدم از تحمل خواهرم که این بیماری رو داره از این که همیشه باید دلداری بدم توضیح بدم قانعش کنم که چیزی که تو فکر میکنی غلطه اشتباهه زندگی رو برامون جهنم کرده الان ۱۴ ساله ای بیماری رو داره ۳۷ ساله
میدونم خوب نمیشن فقط یه اروم تر و منطقی تر بشن همین.

سهیل
سهیل
2 سال قبل

سلام دکتر ممنون میشم راهنمایی کنید
من نه هذیان میگم نه توهمان دارم فقط اینکه مشکلی که دارم اینه که با واقیعت نمیتونم کنار بیام دنیا برام بی معنی و مسخره و پوچ به نظر میاد همش تو ذهنم سوال پیش میاد انگاری جنون دارم عدم ارتباط به واقیعت

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  سهیل

سلام سهیل عزیز
این مسأله‌ای هست که برای خیلی‌ها ممکنه به وجود بیاد. خیلی وقتا توی مرحله‌ای از زندگی قرار میگیریم که خودمون رو از آدم‌های دیگه خیلی دور حس میکنیم و زندگی و درکمون از واقعیت طوری تغییر می‌کنه که شاید برامون نگران‌کننده باشه. صحبت کردن با یه روانشناس خوب می‌تونه بهتون کمک کنه. اگر امکان مراجعه حضوری رو هم ندارید، میتونید به راحتی از مشاوره‌ی آنلاین روانشناسی استفاده کنید. مطالعه‌ی کتاب «انسان‌ها» اثر مت هیگ می‌تونه بهتون کمک کنه متوجه بشید که در این حستون تنها نیستید و دیگران هم دچار این احساسات میشن.
پایدار باشید.

بدون نام
بدون نام
2 سال قبل

سلام خسته نباشید ،چند درصد احتمال داره این بیماری از مادر به فرزند به ارث برسه

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  بدون نام

سلام دوست عزیز
الگوی وراثت این بیماری هم مثل اغلب اختلالات روانی پیچیده هست و مطالعاتی که روی ژنتیک این اختلال صورت گرفته هنوز اطلاعات دقیقی از اینکه چقدر احتمال داره بیماری از والدین به فرزندان منتقل بشه ارائه نمی‌کنه. در حال حاضر می‌دونیم که ژن‌های مختلفی در ایجاد این بیماری دخیل هستند که لزوما از یک نسل به نسل بعد مشترک نیستند. مطالعه‌ی این مطلب در ارتباط با بیماری‌های روانی ارثی می‌تونه به شما در درک بهتر وراثت بیماری‌های روانی کمک کنه. برای اطلاعات دقیق‌تر هم میتونید از مشاوره‌ی آنلاین روانپزشکی درمانکده استفاده کنید.
سلامت باشید

banafsheh
banafsheh
1 سال قبل
پاسخ به  بدون نام

سلام دکتر وقت بخیر ببخشید چطور باید بفهمیم یک نفر بیماری اسکیزوفرنی داره؟

بدون نام
بدون نام
2 سال قبل

سلام، خواهرزاده من گوشه گیر و افسرده است،و بیشتر اوقات همسایه آزاری میکنه،و حرف کسی رو گوش نمیکنه،بیشتر با بچه های کوچیک دعوا داره،با اینکه بیست و دو سالشه….
به نظرتون اسکیزوفزنیرهست؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  بدون نام

سلام دوست عزیز
تشخیص این که این علائم نشون دهنده‌ی کدوم اختلال روانی هستن، فقط باید توسط متخصص روانپزشک انجام بشه. اختلالات روانی شاید به اندازه‌ی بیماری‌های دیگه در ظاهر فرد به چشم نیان، اما همون قدر جدی هستن و فردی که با این بیماری درگیره از اون رنج می‌بره. برای درمان اونا هم مثل خیلی بیماری‌های دیگه راه حل وجود داره، اما لازمه که حتما با توجه به تشخیص پزشک متخصص، تحت درمان قرار بگیرند. برای رزرو نوبت روانپزشک در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و مشهد میتونید از طریق درمانکده اقدام کنید و امکان دریافت مشاوره‌ی آنلاین روانپزشکی هم برای سراسر ایران وجود داره.
سلامت باشید

Aseman
Aseman
2 سال قبل

اما توضیح ندادین این بیماری ریشه در ژن آدمی و ذاتش داره یا نه،ممکنه عوامل خارجی از جمله محیط و غیره بوجودش بیارن؟ یعنی فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ا زبدو تولد دچار این بیماری بوده و فقط از دوره ای از زندگیش‌به بعد نمود پیدا میکنه و یا نه،در از اول وجود نداشته و در سنین بالاتر حالا با توجه به شرایط محیط و زندگیش بوجود میاد؟

Reza
Reza
2 سال قبل

سلام چرا یکی که این بیماری رو داره همه فکرشون میره که شیشه یا مواد مصرف کرده واین موضوع باعث تشدید این بیماری میشه

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

شاخصه اصلی این نوع از اسکیزوفرنی هذیان و توهمات شنواییه اما عملکرد عقلانی، فکری و بیان احساسات فرد نسبتا طبیعیه. هذیان های مرتبط با این بیماری غالبا به این صورته که فرد ادعا میکنه ناعادلانه مورد آزار و اذیت قرارگرفته و یا خودش رو شخص دیگه ای (یک آدم معروف ) معرفی میکنه

احمد
احمد
2 سال قبل

سلام یه سوال دارم آیا با افزایش سن از علایم اسکیزوفرنی کم میشه من خسته شدم از تحمل خواهرم که این بیماری رو داره از این که همیشه باید دلداری بدم توضیح بدم قانعش کنم که چیزی که تو فکر میکنی غلطه اشتباهه زندگی رو برامون جهنم کرده الان ۱۴ ساله ای بیماری رو داره ۳۷ ساله
میدونم خوب نمیشن فقط یه اروم تر و منطقی تر بشن همین.

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام یه سوال دارم آیا با افزایش سن از علایم اسکیزوفرنی کم میشه من خسته شدم از تحمل خواهرم که این بیماری رو داره از این که همیشه باید دلداری بدم توضیح بدم قانعش کنم که چیزی که تو فکر میکنی غلطه اشتباهه زندگی رو برامون جهنم کرده الان ۱۴ ساله ای بیماری رو داره ۳۷ ساله
میدونم خوب نمیشن فقط یه اروم تر و منطقی تر بشن همین.

حامد
حامد
2 سال قبل

سلام خسته نباشید خواهش میکنم ک قبل از خوندن اگر روانپزشک یا روانشناس خوب و ماهر میشناسید معرفی کنید خواهش میکنم.من برادرم از کوچیکی حدودا۱۳یا۱۵ساله بود ک از خونه فرار کردو وقتی هم ک بعد از سالها اومد خونه دیدیم معتاد شده وبعدا وقتی ک رفتار وحرکات عجیب وغریبی داشت متوجه شدیم شیشه مصرف میکرده وتاثیر گذاشته رومغزش چندین بار بردیم کمپ ولی هیچ فایده یی نداشت وبعداز دو ماه دوباره همون علائم حتی بدترم میشد بطوری ک همه خانواده ازش میترسیم الانم همین اتفاق براش افتاده دکتر هم‌بردیم چندین جا ولی هیچ فایده یی نداشته اطفا کمکم کنید و یه دکتر خوب معرفی کنین سنی نداره۲۲سالشه وای میدونم خودشم داره رنج میکشه

کبرا
کبرا
2 سال قبل

سلام یه سوال دارم آیا با افزایش سن از علایم اسکیزوفرنی کم میشه من خسته شدم از تحمل خواهرم که این بیماری رو داره از این که همیشه باید دلداری بدم توضیح بدم قانعش کنم که چیزی که تو فکر میکنی غلطه اشتباهه زندگی رو برامون جهنم کرده الان ۱۴ ساله ای بیماری رو داره ۳۷ ساله
میدونم خوب نمیشن فقط یه اروم تر و منطقی تر بشن همین.

شیما
شیما
2 سال قبل

سلام من برادرم شیشه استفاده میکرده الان مدتی که استفاده نمیکنه ولی اخر شبا همش توهم داره که دنبالشن وهمش میخواد این موضوع رو به ما ثابت کنه در حالی که اصلا این طوری نیست من باید چه کاری انجام بدم و خیلی گوشه گیر شده ؟؟؟

علی
علی
2 سال قبل

هذیان(Delusion): فردی که به این عارضه دچاره علیرغم اینکه نسبت به اشتباه بودن موضوعی اطمینان داره بازهم اعتقاد شدیدی نسبت به اون موضوع داره. بعنوان مثال زمانی که بیمار به همراه سایرین در حال گوش دادن به رادیو هست اصرار داره که رادیو در حال ارسال یک پیغام سری مبنی بر تهاجم قریب الوقوع بیگانگانه. و این در حالیه که خبری که تمام افراد حاضر در اتاق در همان لحظه شنیده اند تعمیرات صورت گرفته بر روی جاده های منطقه بوده.
[sibwp_form id=1]

Mohsen
Mohsen
2 سال قبل

سلام خسته نباشید خواهش میکنم ک قبل از خوندن اگر روانپزشک یا روانشناس خوب و ماهر میشناسید معرفی کنید خواهش میکنم.من برادرم از کوچیکی حدودا۱۳یا۱۵ساله بود ک از خونه فرار کردو وقتی هم ک بعد از سالها اومد خونه دیدیم معتاد شده وبعدا وقتی ک رفتار وحرکات عجیب وغریبی داشت متوجه شدیم شیشه مصرف میکرده وتاثیر گذاشته رومغزش چندین بار بردیم کمپ ولی هیچ فایده یی نداشت وبعداز دو ماه دوباره همون علائم حتی بدترم میشد بطوری ک همه خانواده ازش میترسیم الانم همین اتفاق براش افتاده دکتر هم‌بردیم چندین جا ولی هیچ فایده یی نداشته اطفا کمکم کنید و یه دکتر خوب معرفی کنین سنی نداره۲۲سالشه وای میدونم خودشم داره رنج میکشه

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

من همین الان ام ک اینجا هستم خودم رو در جای دیگه میبینم در حالی ک چشمم اونو نمیبینه حتی خودم رو در یک محیط دیگه یا طرز چهره و لباس و پیش ادم های دیگه ببینم میخواستم بدونم منم این مشکل رودارم

بهنام
بهنام
2 سال قبل

سلام خسته نباشید خواهش میکنم ک قبل از خوندن اگر روانپزشک یا روانشناس خوب و ماهر میشناسید معرفی کنید خواهش میکنم.من برادرم از کوچیکی حدودا۱۳یا۱۵ساله بود ک از خونه فرار کردو وقتی هم ک بعد از سالها اومد خونه دیدیم معتاد شده وبعدا وقتی ک رفتار وحرکات عجیب وغریبی داشت متوجه شدیم شیشه مصرف میکرده وتاثیر گذاشته رومغزش چندین بار بردیم کمپ ولی هیچ فایده یی نداشت وبعداز دو ماه دوباره همون علائم حتی بدترم میشد بطوری ک همه خانواده ازش میترسیم الانم همین اتفاق براش افتاده دکتر هم‌بردیم چندین جا ولی هیچ فایده یی نداشته اطفا کمکم کنید و یه دکتر خوب معرفی کنین سنی نداره۲۲سالشه وای میدونم خودشم داره رنج میکشه

زهرا
زهرا
2 سال قبل

دکتر سلام من هیچ کدوم از این علاعم هارو ندارم ولی این چند روزه به خاطر بی خابی امروز یه جوری شدم که اسلان هسله کسی رو ندارم احساس میکنم تو هال خودم نیستم احساس میکنم یه جای دیگم امکان داره اسکیزو فرنی باشه ممنون میشم اگه بگین

شایان
شایان
2 سال قبل

سلام من ۳۵ ساله هستم و در ایران در خاورمیانه زندگی می کنم.

چند سال پیش اسکیزوفرنی گرفتم و چندین بار در بیمارستان بستری شدم و هنوز دارو مصرف می کنم و این در حالی است که هیچ یک از پدر و مادرم به این بیماری مبتلا نشده اند اما یکی از خاله هایم به این بیماری مبتلا شده است. و هنوز بعد از سالها از آن رنج می برد!

با اینکه با دارو خوب شده ام اما گاهی حالم خیلی بد است و حتی به زور از خوردن و حرف زدن پرهیز می کنم و فقط آرزوی مرگ دارم و نمی توانم کاری پیدا کنم و برای خودم نگه دارم. این را هم بگویم که اطرافیان فکر می کنند من آدم تنبل و بی خیالی هستم در حالی که این بیماری ذائقه من را برای زندگی کم کرده است اما متاسفانه این را نمی فهمند!

در مقاله ای خواندم که از هر ۵ نفر مبتلا به اسکیزوفرنی یک نفر به طور کامل بهبود می یابد! می خواستم بدانم چگونه می توانم بفهمم که آیا من هم می توانم آن شخص باشم؟

سپاسگزار

جواد
جواد
2 سال قبل

اختلالات حرکتی بارزترین نشانه این نوع از اسکیزوفرنیه. این دسته از بیمارا یا خودشون رو کاملا بی حرکت نگه میدارن یا اینکه از در و دیوار بالا میرن. بعضی مواقع این بیمارا ساعتها لب از لب باز نمیکنن و یا کاملا برعکس، تمام گفته های شما رو عینا تکرار میکنن و بی جهت شروع به انجام فعالیت میکنن. هرکدام از این فعالیت ها بیمار رو در معرض خطرات جدی قرار میده چراکه باعث اختلال در توانایی فرد در مراقبت از خودش میشه.

علی
علی
2 سال قبل

سلام من برادرم شیشه استفاده میکرده الان مدتی که استفاده نمیکنه ولی اخر شبا همش توهم داره که دنبالشن وهمش میخواد این موضوع رو به ما ثابت کنه در حالی که اصلا این طوری نیست من باید چه کاری انجام بدم و خیلی گوشه گیر شده ؟؟؟

نیما
نیما
2 سال قبل

سلام یه سوال دارم آیا با افزایش سن از علایم اسکیزوفرنی کم میشه من خسته شدم از تحمل خواهرم که این بیماری رو داره از این که همیشه باید دلداری بدم توضیح بدم قانعش کنم که چیزی که تو فکر میکنی غلطه اشتباهه زندگی رو برامون جهنم کرده الان ۱۴ ساله ای بیماری رو داره ۳۷ ساله
میدونم خوب نمیشن فقط یه اروم تر و منطقی تر بشن همین.

رضا
رضا
2 سال قبل

سلام یه سوال دارم آیا با افزایش سن از علایم اسکیزوفرنی کم میشه من خسته شدم از تحمل خواهرم که این بیماری رو داره از این که همیشه باید دلداری بدم توضیح بدم قانعش کنم که چیزی که تو فکر میکنی غلطه اشتباهه زندگی رو برامون جهنم کرده الان ۱۴ ساله ای بیماری رو داره ۳۷ ساله
میدونم خوب نمیشن فقط یه اروم تر و منطقی تر بشن همین.

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

شامل افرادی میشه که حداقل یک بار در گذشته دچار اپیزود اسکیزوفرنی شدن و با اینکه در حال حاضر فاقد هرگونه علایم مثبت بیماری هستن ( علایم مثبت مانند : هذیان، توهم، گفتار و رفتار آشفته ) اما برخی از نشانه های منفی هنوز در فرد قابل رویته که میشه به این نشانه ها اشاره کرد :

عدم تمایل به گسترش روابط جدید، ابراز احساسات نامناسب، کم حرفی، بی انگیزگی و دشواری درلذت بردن. این حالت میتونه در حالت گذار از اپیزود تمام عیار به بهبودی کامل بیمار منجر شه یا اینکه فرد برای سال ها بدون هیچ گونه افزایش علایم به زندگی ادامه بده.

شایان
شایان
2 سال قبل

عدم تمایل به گسترش روابط جدید، ابراز احساسات نامناسب، کم حرفی، بی انگیزگی و دشواری درلذت بردن. این حالت میتونه در حالت گذار از اپیزود تمام عیار به بهبودی کامل بیمار منجر شه یا اینکه فرد برای سال ها بدون هیچ گونه افزایش علایم به زندگی ادامه بده.

احمد
احمد
2 سال قبل

سلام خسته نباشید خواهش میکنم ک قبل از خوندن اگر روانپزشک یا روانشناس خوب و ماهر میشناسید معرفی کنید خواهش میکنم.من برادرم از کوچیکی حدودا۱۳یا۱۵ساله بود ک از خونه فرار کردو وقتی هم ک بعد از سالها اومد خونه دیدیم معتاد شده وبعدا وقتی ک رفتار وحرکات عجیب وغریبی داشت متوجه شدیم شیشه مصرف میکرده وتاثیر گذاشته رومغزش چندین بار بردیم کمپ ولی هیچ فایده یی نداشت وبعداز دو ماه دوباره همون علائم حتی بدترم میشد بطوری ک همه خانواده ازش میترسیم الانم همین اتفاق براش افتاده دکتر هم‌بردیم چندین جا ولی هیچ فایده یی نداشته اطفا کمکم کنید و یه دکتر خوب معرفی کنین سنی نداره۲۲سالشه وای میدونم خودشم داره رنج میکشه

من
من
2 سال قبل

سلام بزرگوار خسته نباشید …مطالب ارسالی شما داغ دلمان را بیشتر کرد یعنی نمیشه به کسی که این بیماری رو دارن کمک کرد …خواهرم خیلی باهوش و زرنگ.زیبا بود از سن ۱۸ سالگی دچار این بیماری شده …تا الان رنج میبره …به خدا خیلی دوست دارم شفا پیدا کنه …خوب بشه تو رو حضرت زهرا اگه کسی نتیجه گرفته از یه دکتر خوب اسمشو و ادرسشو ارسال کنه منم خواهرم رو ببرم پیشش تو رو خدا بر حسب صداقت جواب بدین چون خیلی دکتر بردیم جواب نگرفتیم

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

بیمارایی که دچار این نوع از اسکیزوفرنی هستن حالتای مختلفی از خشم، سردی، اضطراب و منطقی بودن رو از خودشون بروز میدن.

پویا
پویا
2 سال قبل

عدم تمایل به گسترش روابط جدید، ابراز احساسات نامناسب، کم حرفی، بی انگیزگی و دشواری درلذت بردن. این حالت میتونه در حالت گذار از اپیزود تمام عیار به بهبودی کامل بیمار منجر شه یا اینکه فرد برای سال ها بدون هیچ گونه افزایش علایم به زندگی ادامه بده.

علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

علائم عاطفی (Affective or mood ) : افسردگی، مهم ترین عامل در ارتباط با اقدام به خودکشی دربیشتر افراد مبتلا به این بیماری به حساب میاد. در این رابطه میتونیم به اضطراب هم اشاره کنیم که یا مستقیما نتیجه روان پریشی (psychosis) هست و یا در طول psychotic episode به وجود می آد و بعد از اون از بین می ره.

زهرا
زهرا
2 سال قبل

توهم (Illusion): اشتباه ادراکی نسبت به مسایلیه که ما به ازای خارجی دارن. بعنوان مثال در توهم دیداری شخص با دیدن یه سایه اون رو به اشتباه یه آدم درنظر میگیره. توهم ( Illusion ) و خیال و تجسم ( Hallucinations ) بعضی وقتا باهم اشتباه گرفته میشن.

علی
علی
2 سال قبل

علائم مثبت : شنیدن صداها و اشیای مشکوک، احساس اینکه تحت نظارت دائمی هستن، هذیان یا ساختن کلمات بدون معنی )واژه های جدید (
علائم منفی (deficit) : گوشه گیری (انزوا) از محیط اجتماعی، دشواری در بیان احساسات (در موارد شدید از آن بعنوان blunted affectنام برده میشه)، دشواری در مراقبت از خود، عدم توانایی در احساس لذت بردن.
این نشانه ها منجر به صدمات و اختلالات شدیدی شده و گاها با تنبلی اشتباه گرفته میشه.

شایان
شایان
2 سال قبل

برای شناخت بهتر اسکیزوفرنی، در اغلب موارد از مفهوم “خوشه ی علائم” استفاده میشه. منظور از این اصطلاح اینه که بیمارای اسکیزوفرن رو میتونیم باتوجه به علائم (نشانه های) گروه بندی شده در لیست زیر دسته بندی کنیم

مانی
مانی
2 سال قبل

رفتار افراد اسکیزوفرن بسته به شدت بیماری بسیار متفاوته. در مراحل فعال، ممکنه جملات غیرمنطقی رو به هم ربط بده یا با خشم کنترل نشده و یا خشونت در برابر تهدید واکنش نشان بده. در مراحل نسبتا منفعل بیماری، به نوعی دچار فقدان شخصیت، کم تحرکی و کاهش عواطف و احساسات میشه (به این حالت اصطلاحا flat affect میگن). افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکنه هر از گاهی دچار این قبیل افراط و تفریط ها بشن و رفتار اونا همیشه قابل پیش بینی

زهرا
زهرا
2 سال قبل

معمولا افراد مبتلا به اسکیزوفرنی فاقد هرگونه نشانه خارجی مبنی بر بیماربودن فرد هستن. در مواردی که بیماری شدید شده و آشکارتر میشه، شخص دچار رفتارهای عجیب و غریب می شه. بعنوان مثال ممکنه خودش رو با آلومینیوم بپوشونه چرا که فکر میکنه با این کار از انتشار افکار و ورود امواج مخرب به مغزش جلوگیری می کنه.

نازنین
نازنین
2 سال قبل

بیمارای مبتلا به اسکیزوفرنی دنیای درونی و طرز رفتار و اخلاقشان به طور ویژه ای تغییر پیدا میکنه که احتمالا بصورت یکی ازموارد زیر هست:

گوشه گیری اجتماعی
زوال شخصیت (یه حس غیرواقعی، مبهم و در حالت رویا بودن)، که بعضی مواقع با اضطراب شدید همراه میشه.
کاهش اشتها
هذیان
توهم (شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند)
احساس کنترل شدن توسط نیروهای خارجی
حرفای نامربوط

شایان
شایان
2 سال قبل

اخلاق و طرز رفتار این دسته از بیمارا ممکنه بسیار مشکوک و حتی ترسناک باشه. به تغییرات ناگهانی در شخصیت و رفتار این بیمارا که در مواقع عدم تشخیص واقعیت و خیال رخ میده “اختلال روانی (psychotic episode)” میگن. شدت این بیماری در هرشخص نسبت به دیگری متفاوته.

رضا
رضا
2 سال قبل

برخلاف باور عامه، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دچار تعدد شخصیت نیستن. اسکیزوفرنی یه نوع جنونه، یعنی یه نوع بیماری روانی که در اثر اون شخص نمیتونه تفاوت واقعیت و تخیل رو تشخیص بده. در مواقعی از زمان افردی که دچار این اختلال هستن ارتباط خودشون با واقعیت رو از دست میدن و جهان برای اونا به صورت آشفته بازاری از صدها تصویر و صدا تبدیل میشه.

محمد
محمد
2 سال قبل

جنون (Psychosis) : به از دست دادن ارتباط با واقعیت جنون میگن. در طول این مرحله، فرد می تونه هذیان یا توهمات برجسته ای رو تجربه کنه بطوریکه نسبت به عملکرد خودش آگاهی نداشته و برخی از مسائلی که مطرح می کنه یا باور داره واقعیت خارجی نداره. جنون یکی از ویژگی های برجسته اسکیزوفرنیه، اما این ویژگی تنها در این بیماری به طور خاص صدق نمیکنه.

محمد
محمد
2 سال قبل

احساسات و همچنین درک واقعیت فرد رو دچار صدمه میکنه. افراد مبتلا به این اختلال ( که حادترین و ناتوان کننده ترین نوع بیماری های روانی حساب میشه) در اجتماع (محیط کاری و مدرسه) و دربرقراری روابط اجتماعی غالبا دچار مشکل هستن.

:)
:)
2 سال قبل

من همین الان ام ک اینجا هستم خودم رو در جای دیگه میبینم در حالی ک چشمم اونو نمیبینه حتی خودم رو در یک محیط دیگه یا طرز چهره و لباس و پیش ادم های دیگه ببینم میخواستم بدونم منم این مشکل رودارم؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  :)

سلام دوست عزیز.
توهمات ممکنه بر اثر طیفی از اختلالات روانی مختلف ایجاد بشن. در پاسخ به این که چه اختلالی باعث این عوارض شده باید خیلی مراقب بود، چون تشخیص اون نیازمند تخصص هست و درمانش هم وابسته به تخشیص درست یک روانپزشک خبره هست. اگر در شهرهای تهران، شیراز، مشهد یا اصفهان ساکن هستید، توصیه میکنم با کمک تجربیات از بخش رزرو نوبت روانپزشک، از یک متخصص وقت بگیرید و بهشون مراجعه کنید تا مشکلتون تشخیص داده بشه و بتونید تحت درمان قرار بگیرید. درمانکده امکان مشاوره آنلاین با روانپزشک رو هم برای سراسر ایران فراهم کرده که می‌تونه در تشخیص اولیه و تصمیم گیری برای مراحل بعد، به شما کمک کنه.
پایدار باشید

بدون نام
بدون نام
2 سال قبل

سلام من خواستم تجربه ام از بیماری اسکیزوفرنی ام را که چهار سال است دارم به اشتراک بذارم : من تقریبا ده سال از دوم راهنمایی تا یک سال پشت کنکور دچار اعتیاد شدید به خود ارضایی و پورنوگرافی بودم و در این مدت غیر از پدر و مادرم همه را کم کم از کنار خود حذف کردم و دایره دوستانم از راهنمایی به دبیرستان به صفر رسید از همه بیزار بودم و با کسی حرف نمی زدم و دوره دبیرستان تنها دوستی را که داشتم نیز به خاطر خشم و انزواطلبی از دست دادم به هیچ کدام از هم مدرسه هایم سلام نمی کردم و دست نمیدادم و خشم و تنهایی ام مرا از فامیل ها هم دور کرد و نسبت به ان ها بی خیال شدم تا اینکه موقع کنکور رسید ولی نسبت به ان نیز بی خیال بودم و با انکه در دوره راهنمایی جز شاگردان ممتاز مدرسه و اول و دوم دبیرستان جز شاگرد اول و دوم کلاسم در نمونه دولتی بودم در سوم و چهارم دبیرستان به دلیل بیشتر غرق شدن در خود ارضایی و پورنو گرافی درسم افت کرد با این حال دیپلم خود را گرفتم و فقط در دوره پیش دانشگاهی با تک ماده قبول شدم و همین که مدرسه ام تمام شد دیگر هیچ یک از هم کلاسی هایم را ندیدم و کنکور را با درصد های صفر درصد و یک درصد دادم و دانشگاه نرفتم و یک سال پشت کنکور ماندم و نه ماه اول ان فقط تظاهر به درس خواندن میکردم و فقط غرق خود ارضایی بودم تا اینکه اول فروردین ۹۷ دلم به حال خود و خانواده ام و سوخت و ناگهان شدید شروع به درس خواندن کردم و از صفر ساعت به بیست ساعت در روز رسیدم و انگیزه و میل شدیدی به درس خواندن پیدا کردم و از خدا با گریه طلب عفو به خاطر خود ارضایی کردم و در همین روزها بود که توهم و صداها شروع شد و صدای همسایگان را موقع درس خواندن میشنیدم و ابتدا با مهربانی با من حرف میزدند من هم با ان ها ارتباط دوستانه پیدا کردم تا اینکه کم کم خشن شدند و صدایشان بلند شد و تحقیرم میکردند و من فکر میکردم ان ها از چشمهایم میبینند و جرئت دستشویی رفتن و حمام رفتن نداشتم البته با چشمان بسته به دستشویی رفتم و صداها دو دسته بودند دسته اول که شامل چهار صدا بود من را اذیت میکردند و دو صدا دیگر از من در برابر ان چهار تا حمایت میکردند و به من نظرات مثبت میدادند البته در ابتدا همه صدا ها مثبت بود و کم کم دو دسته شدند و صدا ها کم کم اضافه شدند اول سه نفر بودند بعد دو نفر دیگر اضافه شد و در نهایت نفر ششم که صدای زنانه داشت اضافه شد و تمام صداها صدای های اشنا همسایگان بودند که سال ها ان ها را میشناختم و کودکی با ان ها ارتباط داشتم و در دوره راهنمایی با ان ها قطع ارتباط کردم که به هر حال بعد از روز ششم که همه ان ها اضافه شده بودند که فکر خودکشی در من صدرصدی شده بود چون خیلی ناامید شده بودم ولی یک تصور چهره زن زیبای کارتونی پورنویی به من ناگهان امید دوباره داد و تا مدت یک ماه اینده به هر سختی که بود با وجود صداها درسم را خواندم و کم کم به ان ها عادت کردم و با ان ها سوختم و ساختم و به والدین خود نیز درباره ان ها نگفتم ولی چون اعتقاد داشتم همسایه ها من را اذیت میکنند چند باری از اذیت انها نق میزدم ولی والدین من می گفتند که انها کاری با من ندارند ولی من باور نمیکردم و در همین مدت بود که یکی از این صداها به من گفت که این تله پاتی است و چون من هیجوقت در مورد ان نشنیده بودم برایم جالب بود و در کنار درس خواندن در مورد تله پاتی در اینترنت تحقیق جدی کردم و مطمئن شدم که این تله پاتی است و ان را باور کردم و در این یک ماه اول با انکه توهم جنسی نیز داشتم ولی از ترس صداها خودارضایی نکردم و در این مدت مدام به من میگفتند خود ارضایی کن تا اینکه بعد از یک ماه بالاخره تسلیم شدم و پورن نگاه کردم و بدون نگاه کردن به بدنم خودارضایی کردم و بعد از ترسم ریخت و هر چند روز که درسهایم و صداها به من فشار می اورد سراغ ذخیره پورن خود میرفتم و خود ارضایی میکردم و بعد از یک و نیم ماه بالاخره یکی از ان دو صدایی که از من حمایت میکردند پیشنهاد داد پیش روانشناس بروم و من نیز به پدر و مادرم گفتم و پیش روانشناس رفتم و دکتر بعد از توضیحات توهمی من برایم دارو نوشت چند روز ان دارو ها را خوردم ولی چون خواب اور بود و به درسم لطمه میزد ول کردم ولی هنوز باور داشتم تله پاتی است به هر حال سه ماه گذشت و کنکور دادم و بعد از ان چون میترسیدم توهم ها مانع دانشگاه رفتن من شوند تمام کارهای انتخاب رشته را دست پدرم و پدرم نیز به فامیلمان داد تا انجام دهد و توانستم رشته مهندسی برق دانشگاه سراسری راه دور قبول شوم و فکر میکردم اگر دور شوم از خانه صداها به خاطر فاصله صدایشان قطع میشود و در دوره تابستان دوباره پیش روانشناس رفتم چون جرئت کردم و پیش صاحبین صدا رفتم و گفتم چرا با من تله پاتی میکنید واین باعث شد والدین من نگرانم شوند بعد روانشناس من بعد از چند بار دارو نوشتن فهمید اسکیزوفرنی دارم و برای اینکه مطمئن شود من مواد مخدر مصرف نمیکنم ازمایش خون نوشت و مطمئن شد که مصرف نمیکنم وتازه من هرگز سمت مواد مخدر و دختر ها و الکل و دوست نرفتم وفقط تنها میل من پورنوگرافی و خود ارضایی بود و دکتر دارو کلوزاپین که دارو سنگینی بود را برایم نوشت و تمام این مدت کارهایم خودم انجام میدادم و همین مدت بود که یک شب تصمیم گرفتم برای اولین بار از این بیماری به الت تناسلی خود نگاه کنم چون تا ان زمان از نگاه ان ها خجالت میکشیدم و نگاه کردم و برای اولین بار صدا ها برای مدتی سکوت کردند و متوجه شدند که دیگر از انها نمیترسم و من دیگر از ان به بعد موقع دستشویی رفتن و حمام به خودم نگاه میکردم و هر چقدر ان ها میخواستند به خاطر این کار من را خجالت زده کنند من عین خیالم نبود و اذیتشان کم شد چون دیگر قدرت سابق رانداشتند و تنها قدرتشان این بود که من فکر میکردم این تله پاتی است و همچنین بهم زدن تمرکز من موقع درس خواندن چون روی ان حساس بودم به هرحال رفتم دانشگاه و انجا به دلیل خوش اخلاقی که پیدا کرده بودم با همه سلام میکردم و خوشرفتار بودم و حتی رازهایم را برای اولین بار با یک دوست صمیمی که سرطان خون داشت و دو سال بیشتر برایش وقت نمانده بود به اشتراک گذاشتم و او حرف های توهمی من را میشنید و از من حمایت میکرد و وقتی داشتم این رازها را به او میگفتم صداها به شدت کفری شده بودند ولی من باز ادامه دادم و اهمیت ندادم در دانشگاه خیلی اجتماعی تر شدم ولی به خاطر داروهای سنگین خواب اور درس به کله ام فرو نمیرفت با این حال انگیزه بالایی و هدف قدرتمندی
داشتم و با وجود قرص ها باز شب ها بیشتر بیدار میماندم و درس میخواندم ولی چون پایه ریاضی ام ضعیف بود و به خاطر بیماری نمیفهمیدم و بعدا با مشورت مشاوره دانشگاه تصمیم گرفتم یک ترم خذف ترم کنم و یک ترم مرخصی بگیرم والبته به خاطر استرس درس و صداها فکر خودکشی داشتم ولی تحمل کردم بالاخره تصمیم گرفتم و به خانه امدم و ارتباطم با دوستان دانشگاهم قطع شد و در این مدت قرص های اعصابم بیشتر میشد و در طول روز فقط پنج شش ساعت بیدار بودم و در خرداد ماه ۹۸ وقتی قرصهایم به طور اتفاقی دو روز زودتر از نوبتم تمام شد و وقتی داشتم جزو ریاضی میخواندم ناگهان به مدت چند ساعت در مطالب یک صفحه گیر کردم و همان موقع بود که ناگهان صداها گنگ شدند و بعد حذف شدند و نزدیک دو هفته به خاطر ترک داروها عوارض وحشتناکی در من بروز کرد و در همین مدت پیش دکتر خودم رفتم و با ضعف حافظه شدید و اضطراب گفتم میخواهم شوک درمانی کنم و دکتر برایم نوشت ولی والدین من ،من را نبردند چون فکر نمیکردند کارساز باشد و والدین من،من راپیش دکتر دیگری بردند ان هم با بی حالی ام و ان دکتر برایم داروهایی نوشت و کم کم حالت استفراغ و ضعف حافظه شدیدم بهتر شد و خوب شدم و سه ماه تابستان بدون صدا ها مشغول دوباره خود ارضایی و پورنوگرافی شدم و چون خوب شده بودم دیگر دکتر نرفتم و وقتی تیر ۹۸ دوباره میخواستم دانشگاه بروم ان هم با بی انگیزگی و وقتی رفتم خوابگاه من به خاطر اینکه شام نمیدادند خلوت شده بود و وقت تنهایی زیادی داشتم و تنها دوست صمیمی سابق خود را نیز ندیدم و طی دو هفته فقط خودارضایی شدشد میکردم تا دوباره صداها برگشتند ولی این بار از شش صدا فقط سه صدا برگشتند ان هم با صدای خیلی پایین و چون انگیزه ای برای ادامه دادن دانشگاه نداشتم و خود ارضایی باعث شده بود دوباره به انزوا بروم از بیماری ام استفاده کردم و به والدین خود گفتم میخواهم دانشگاه را ترک کنم انها هم به خاطر بیماری قبول کردند و به انها گفتم می خواهم کار کنم و از دانشگاه انصراف دادم و دوباره پیش دکتر رفتم و این بار چون کلی تحقیق کرده بودم وفهمیده بودم تله پاتی نبوده البته به خاطر قطع صداها و بیماری اسکیزوفرنی بوده و با کلی تلقین به خود مانند این که هر بار صداها حرف میزدند با خود میگفتم همه اش توهم است وتا الان ان را تکرار میکنم و موفق شدم صدا ها را تحت کنترل خود بگیرم و دکتر بر اساس همین دانشی که پیدا کردم تصمیم گرفت داروهای سبک دهد و در همین به طور اتفاقی مدت کتابی به نام منازل اخرت اشنا شدم و به لطف خدا و یاد مرگ و مذهبی شدن و خواندن نماز توانستم چهار ماه خود ارضایی را ترک کنم و با ان که شکست خوردم روش های زیادی را امتحان کردم و تا الان ادامه داده و میدهم و ناامید نمیشوم تا بتوانم به طور کامل ان را ترک کنم و نماز جماعت را نیز شروع کردم و به ان مداومت دارم و هرگز اجازه نمی دهم افکار نامیدی به من وارد شود چون شوق بهشت و ترس جهنم را دارم و این را بگویم که بعد از خواندن کتاب منازل اخرت مذهبی شده و به زندگی به شدت امیدوار شده و معتقد شدم که اسکیزوفرنی و خود ارضایی امتحان الهی من است وباید از ان با موفقیت بیرون بیایم و با انکه از سربازی ام به خاطر بیماری معاف شدم
الان کار میکنم و البته تقریبا یک سالی است که به خاطر دارو بوده یا نه دچار وسواس فکری عملی شدم ولی تقریبا دو ماه است که با مشورت پزشک تصمیم گرفتم بدون دارو ادامه دهم و مشکلی نیز نداشتم چون درک کرده ام که این بیماری توهم است والان اشکار و پنهان انفاق میکنم و تمام سعی ام را میکنم که به پدر و مادرم نیکی کنم و با خواندن کتاب مذهبی امام علی را الگو خود قرار دادم و امیدوارم خدا مرا عاقبت به خیر کند که بزرگترین ارزوی من است و حرف اخرم این است اگر انسان خدا را بشناسد هرگز نباید از او نامید شود من هم مثل شما اسکیزوفرنی دارم ولی خدا خودش را به من شناخت من نیز تا عمر دارم از او ناامید نمیشوم شاید حرف هایم باعث شود بیماران مثل من یادشان بیفتد شاید ما خدا فراموش کنیم ولی خدا ما را فراموش نمیکند من هم هرگز او رو بر نمیگردونم

ناشناس
ناشناس
18 روز قبل
پاسخ به  بدون نام

اون صداها از طرف همزاد ادم ها و جن هاست اره با بی محلی و بی توجهی کم و ضعیف و از بین میرومد البته نه همیشه باید به درکش رسید

طاهره قنبری
طاهره قنبری
2 سال قبل

برادرم توهم داره ومدام فک میکنه ک خونوادش کارخای بدی وانجام میده وکسی رو‌نمیزاره ک بره بیرون همش با خودش حرف میزنه فحاشی میکنه مدام عصبیه شیشه خورد میکنه وبعضی اوقاتم همش صلوات میفرسته ودعا وقران میخونه
نمیدونیم چیکار‌کنیم شب ها هم همش بیداره ومیاد بالاسر هممون وهمه رو چک میکنه ک خونه باشه یا با کسی نباشه خیلی اذیتمون میکنه وخیلی ازش میترسیم خیلی خیلی لطفا اگ روانپزشکی میشناسید ک میتونیم بریم وجپاب بگیریم ودرمان بشه معرفی کنین خواهش میکنم

بدون نام
بدون نام
2 سال قبل
پاسخ به  طاهره قنبری

سلام مادر منم تقربا همین رفتاررو داره حالا من بردم مطب دکتر. حتما ببرش بمونه بدتر میشه

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  طاهره قنبری

سلام طاهره جان
این توهمات می‌تونه نشانه‌ی تعدادی از اختلالات روانی مختلف باشه. خوندن این مطلب شاید بتونه بهتون در درک بهتر وضعیت برادرتون کمک کنه. این اختلالات از طریق دارو قابل کنترل هستن و زندگی بیمار و اطرافیانش بعد از تحت درمان قرار گرفتن، می‌تونه خیلی راحت‌تر بشه. بدون درمان گذاشتن این وضعیت، باعث میشه راهی که بیمار باید طی کنه تا به حالت عادیش برگرده هر روز طولانی‌تر بشه. میتونید از نظرات و تجربیات کاربران در بخش رزرو نوبت اینترنتی روانپزشک استفاده کنید و با انتخاب پزشک متخصص در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز از پزشک مورد نظرتون برای مراجعه حضوری وقت بگیرید. درمانکده امکان مشاوره‌ی آنلاین با روانپزشک رو هم در سراسر ایران فراهم کرده. امیدوارم برادرتون با کمک متخصص، به زودی بهبود پیدا کنه.
سلامت باشید

طاهره
طاهره
2 سال قبل

سلام خسته نباشید خواهش میکنم ک قبل از خوندن اگر روانپزشک یا روانشناس خوب و ماهر میشناسید معرفی کنید خواهش میکنم.من برادرم از کوچیکی حدودا۱۳یا۱۵ساله بود ک از خونه فرار کردو وقتی هم ک بعد از سالها اومد خونه دیدیم معتاد شده وبعدا وقتی ک رفتار وحرکات عجیب وغریبی داشت متوجه شدیم شیشه مصرف میکرده وتاثیر گذاشته رومغزش چندین بار بردیم کمپ ولی هیچ فایده یی نداشت وبعداز دو ماه دوباره همون علائم حتی بدترم میشد بطوری ک همه خانواده ازش میترسیم الانم همین اتفاق براش افتاده دکتر هم‌بردیم چندین جا ولی هیچ فایده یی نداشته اطفا کمکم کنید و یه دکتر خوب معرفی کنین سنی نداره۲۲سالشه وای میدونم خودشم داره رنج میکشه

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  طاهره

سلام طاهره عزیز
اختلال روانی باعث میشه فرد تنها بشه و از اینکه توسط اطرافیانش درک نمیشه رنج بکشه و شاید به راه‌هایی مثل مصرف مواد مخدر برای کنار اومدن با بیماریش روی بیاره که راه حل خوبی برای مقابله با بیماری نیست. خیلی خوبه که به فکر درمان هستید و متوجه اهمیت این موضوع هستید. شما میتونید با کمک نظرات و تجربیات کاربران در بخش رزرو نوبت روانپزشک ، یه پزشک خوب در شهرهای شیراز، تهران، اصفهان و مشهد انتخاب کنید و برای درمان برادرتون اقدام کنید. مشاوره آنلاین روانپزشک هم می‌تونه راهنمایی تخصصی در اختیارتون بذاره.
با آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترمتون

الهه
الهه
2 سال قبل

سلام یه سوال دارم آیا با افزایش سن از علایم اسکیزوفرنی کم میشه من خسته شدم از تحمل خواهرم که این بیماری رو داره از این که همیشه باید دلداری بدم توضیح بدم قانعش کنم که چیزی که تو فکر میکنی غلطه اشتباهه زندگی رو برامون جهنم کرده الان ۱۴ ساله ای بیماری رو داره ۳۷ ساله
میدونم خوب نمیشن فقط یه اروم تر و منطقی تر بشن همین.

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  الهه

سلام الهه عزیز
ماهیت بیماری روانی با افزایش سن ممکنه تغییر کنه و علائمش هم به دنبال اون عوض میشه. مطالعه‌ی این مطلب درباره‌ی تاثیر سن بر اختلالات روانی شاید بتونه بهتون کمک کنه.
برای این بیماران، خیلی مهمه که دائم تحت نظر یک روانپزشک متخصص باشن و مصرف مرتب داروهایی که پزشک تجویز می‌کنه می‌تونه خیلی در کاهش علائم بیماری موثر باشه و کیفیت زندگی بیمار و اطرافیانش رو بهبود بده. شما میتونید در درمانکده، برای رزرو نوبت روانپزشک در شهرهای شیراز، تهران، اصفهان و مشهد اقدام کنید یا اگر در سایر شهرها هستید برای مشاوره‌ی آنلاین با روانپزشک اقدام کنید. فراموش نکنید که خود فرد هم از بیماریش رنج می‌بره و شما میتونید با اقدام برای درمان خواهرتون بهش کمک کنید.
سالم و سربلند باشید

خدا هست...
خدا هست...
2 سال قبل

مطالب ارسالی شما داغ دلمان را بیشتر کرد من خواهری دارم که خیلی مهربان باهوش و زنگ درسی بود از سن ۱۸ سالگی دچار این بیماری شد محض رضای خدا تو رو حضرت زهرا اگه کسی دکتر خوب و حاذق اگه میشناسه بهم معرفی کنه خدا خیلی مهربونه ان شا ا… برای این بیماری هم داروی موثر پیدا میشه این که یه فرد تا اخر عمرش مریض بمونه درد بزرگی هست نگین که این مریضا دیگه خوب نمیشن خدا هست …اگه خداییش کسی دکتری میشناسه که جواب گرفته اسم وادرس مطب رو بفرسته ببرم یه جون تا اخر عمرش اینجوری نمونه

شادمهر
شادمهر
2 سال قبل
پاسخ به  خدا هست...

خدا خدا نکن جلوش عصبیش میکنه اوکی؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  خدا هست...

سلام دوست عزیز
دیدن رنج کشیدن عزیزان و نزدیکانمون واقعا دردآوره. این بیماری شاید مثل بیماری‌های دیگه نباشه و با یک دوره درمان و داروی مشخصی به کلی از بین نره، اما خیلی‌ها هستن که با وجود این اختلال، تحت نظر پزشک و با درمان دارویی و مشاوره تونستن زندگی عادی داشته باشن و به درجات عالی علمی هم برسن. خوشحالم که خواهرتون کسی رو داره که به فکرش هست و داره دنبال راهی برای بهتر شدن حالش میگرده، اما اینو هم به یاد داشته باشید که این اختلال شاید احتیاج به درمان بلند مدت و حتی مصرف دوره‌های طولانی دارو داشته باشه. شما میتونید در درمانکده با کمک نظرات کاربران، برای رزرو نوبت حضوری روانپزشک در شهرهای شیراز، تهران، مشهد و تهران اقدام کنید و همینطور از مشاوره‌ی آنلاین روانپزشکی در سراسر ایران بهره‌مند بشید. زندگی با فردی که از اختلال روانی رنج می‌بره و مراقبت از اونها، خودش فشار روانی زیادی به دنبال داره. شاید مشاوره با روانشناس بتونه از این فشار کم کنه.
برای شما و خانواده‌ی محترمتون آرزوی سلامتی می‌کنم

Mehdi
Mehdi
2 سال قبل

سلام من ۳۵ ساله هستم و در ایران در خاورمیانه زندگی می کنم.

چند سال پیش اسکیزوفرنی گرفتم و چندین بار در بیمارستان بستری شدم و هنوز دارو مصرف می کنم و این در حالی است که هیچ یک از پدر و مادرم به این بیماری مبتلا نشده اند اما یکی از خاله هایم به این بیماری مبتلا شده است. و هنوز بعد از سالها از آن رنج می برد!

با اینکه با دارو خوب شده ام اما گاهی حالم خیلی بد است و حتی به زور از خوردن و حرف زدن پرهیز می کنم و فقط آرزوی مرگ دارم و نمی توانم کاری پیدا کنم و برای خودم نگه دارم. این را هم بگویم که اطرافیان فکر می کنند من آدم تنبل و بی خیالی هستم در حالی که این بیماری ذائقه من را برای زندگی کم کرده است اما متاسفانه این را نمی فهمند!

در مقاله ای خواندم که از هر ۵ نفر مبتلا به اسکیزوفرنی یک نفر به طور کامل بهبود می یابد! می خواستم بدانم چگونه می توانم بفهمم که آیا من هم می توانم آن شخص باشم؟

سپاسگزار

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  Mehdi

سلام مهدی عزیز
تشخیص و پذیرش این که بیمار هستید و این بیماری قابل درمانه، خیلی مهمه و شما این قدم مهم رو قبلا برداشتید. درسته که اختلالات روانی، زندگی شما و اطرافیانتون رو خیلی تحت تاثیر قرار میدن و گاهی شاید خسته بشید. این طبیعیه. ما گاهی بار مشکلاتی رو باید به دوش بکشیم که خیلی سنگین‌تر از توانمون به نظر میرسن، اما توان ما هم معمولا بیشتر از چیزیه که فکرش رو میکنیم. همین که درباره‌ی بیماریتون اطلاعات دارید، دنبال کسب دانش هستید و انگیزه برای خوب شدن دارید نشون میده که شما توان مقابله با اون رو دارید. متاسفانه این نوع بیماری با یک دوره درمان ممکنه به کلی از بین نره و خیلی مهمه که همواره تحت نظر متخصص روانپزشک باشید و حتی در دوره‌هایی که حس می‌کنید حالتون خوبه، از مشاوره با روانپزشک غافل نشید. مطالعه‌ و کسب اطلاعات بیشتر می‌تونه خیلی بهتون کمک کنه. خوندن تجربیات افرادی که با وجود بیماری تونستن زندگی که می‌خوان رو برای خودشون بسازن، به شما حس درک شدن میده و باعث میشه فراموش نکنید که کسانی که خوب شدن هم همین مراحل رو پشت سر گذاشتند و شما هم میتونید به اون مرحله‌ برسید. کتاب قطار سریع‌السیر بهشت اثر مارک ونه گات داستان درگیری نویسنده با این اختلال هست و اینکه چطور با وجود اوضاعی که هر روز بیشتر به وخامت می‌رفت و همه رو ناامید کرده بود، با وجود برگشت دوباره و دوباره بیماری چند بار تحت درمان گرفت و در نهایت از دانشکده پزشکی هاروارد فارغ التحصیل شد. کتاب دلایلی برای زنده ماندن اثر مت هیگ هم درگیری با یه اختلال روانی -افسردگی- رو از زاویه‌ای نشون میده که کاملا درکش میکنیم و میفهمیم در احساساتمون تنها نیستیم.
اما در نهایت این شما هستید که باید قوی بمونید و مبارزه کنید. اگر با وجود مصرف دارو تحت نظر روانپزشک، باز هم اثرات منفی این بیماری توی زندگیتون اختلال ایجاد میکنه، شما تنها نیستید. این طبیعیه. صحبت کردن با یه تراپیست خوب می‌تونه بهتون کمک کنه با مشکلات جانبی بیماری ‌‌و مصرف دارو کنار بیاید و کیفیت زندگیتون رو بهتر کنید. درمانکده امکان رزرو نوبت ویزیت حضوری روانشناس رو در شهرهای تهران ، شیراز، اصفهان و مشهد فراهم کرده و همچنین میتونید برای مشاوره‌ی آنلاین با روانشناس از هر کجای ایران اقدام کنید.
سالم باشید و پایدار

Mehdi
Mehdi
2 سال قبل

آشنایی با بیماری اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک اختلال مزمن مغزی است که کمتر از یک درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. هذیان، توهم، بی‌نظمی در صحبت کردن، مشکلات فکری و عدم انگیزه از مهم‌ترین علائم بیماری شیزوفرنی است. با این حال، با انجام درمان مناسب، بیشتر علائم اسکیزوفرنی تا حد زیادی بهبود یافته و احتمال عود کاهش پیدا می‌کند. در مقاله ای که در ادامه مطالعه می‌کنید؛ نکات مفیدی را برای افرادی که وظیفه ای نگهداری از این بیماران را دارند ذکر کرده‌ایم. خواندن این مقاله به شناخت شما از این بیماری روان گسیختگی کمک می‌کند و باعث می‌شود که بتوانید بهتر از بیمار نگهداری کنید.

اسکیزوفرنی (Schizophrenia) همان شیزوفرنی یک بیماری روانی می باشد بیشتر به صورت توهم و تغییر در رفتار و خلق و خو پدیدار می شود افرادی که تحت تاثیر مواد مخدر هستند به این بیماری دچار می شوند افسردگی با این بیماری می تواند همراه باشد و یک نوع از بیماری روان گسیختگی می باشد.

شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی چیست؟
اسکیزوفرنی یک اختلال روانی جدی است که در آن فرد مبتلا، واقعیت را به صورت غیرعادی تفسیر می‌کند. این اختلال ممکن است منجر به ترکیبی از توهم، هذیان‌گویی و مشکلات فکری و رفتاری شود که عملکرد روزانه را مختل کرده و می‌توانند بیمار را از پای دربیاورند. و بیشتر در افراد بزرگسال پدیدار می شود و می توان گفت شاید در کودکی با ما همراه بوده کسانی که وظیفه ای نگهداری از سالمند و پرستار کودک هستند در ادامه همراه ما باشند چون نکات بسیار جذابی را ذکر می کنیم که کمک زیادی به شما می کند.

چند نوع اسکیزوفرنی داریم
بر اساس علائمی که بیمار از خود بروز می‌دهد؛ پنج نوع مختلف اسکیزوفرنی وجود دارد.

اسکیزوفرنی پارانوئید که بیشتر در نوجوانی یا جوانی بروز می‌کند؛ شبیه روان پریشی است. در این بیماری فرد افکار هذیانی مانند اینکه کسی قصد دارد به او آسیب برساند دارد.
اختلال اسکیزوافکتیو زمانی رخ می‌دهد که فرد علاوه بر اسکیزوفرنی با افسردگی یا اختلال دوقطبی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. به همین دلیل، فرد مبتلا به اسکیزوافکتیو طیف گسترده‌ای از علائم مانند علائم شیدایی، علائم افسردگی و علائم عمومی مرتبط با اسکیزوفرنی را از خود نشان می‌دهد.
اسکیزوفرنی کاتاتونیک شکل نادری از اسکیزوفرنی است که علائمش بیشتر از اعمال فیزیکی افراد قابل تشخیص است تا افکارشان. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کاتاتونیک اغلب با افرادی اشتباه گرفته می‌شوند که تحت تأثیر مواد مخدر یا الکل هستند.
اسکیزوفرنی آشفته که اغلب به هبفرنی نیز شناخته می‌شود در بین افراد 15 تا 25 ساله رواج دارد. افرادی که به این نوع شیزوفرنی مبتلا هستند اغلب در مهارت‌های شناختی خود مانند حافظه، مهارت‌های حرکتی، دامنه توجه و هوش مشکل دارند.
اسکیزوفرنی باقیمانده خفیف‌ترین شکل بیماری شیزوفرنی است. در این فرم از بیماری فرد علائم مثبت اسکیزوفرنی پارانوئید مانند توهمات و تفکر هذیانی ندارد ولی علائم منفی مانند عدم ابراز احساسات و صحبت‌های عجیب را از خود نشان می‌دهد.
اسکیزوفرنی چه علائمی دارد؟
علائم این بیماری به سه دسته عمده زیر تقسیم می‌شوند:

علائم مثبت: توهم، مانند شنیدن صداها یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند، پارانویا و یا تحریف ادراکات، باورها و رفتارها
علائم منفی: کاهش توانایی شروع برنامه‌ها، صحبت کردن، ابراز احساسات یا لذت بردن
علائم بهم ریختگی: اختلال در افکار و صحبت‌ها، مشکل در فکر کردن به شیوه منطقی و گاهی اوقات بروز رفتارهای عجیب و غریب یا حرکات غیر طبیعی
تشخیص اختلال اسکیزوفرنی آیا ممکن است؟
هیچ آزمایش خون یا اسکنی وجود ندارد که بتواند ثابت کند یک فرد مبتلا به روان گسیختگی یا شیزوفرنی است. فقط یک روانپزشک می‌تواند پس از ارزیابی کامل روانپزشکی تشخیص دهد که بیمار مبتلا به این اختلال است یا خیر. ضمن اینکه علائم بیمار نیز باید حداقل یک ماه ادامه داشته باشد تا پزشک تشخیص به اسکیزوفرنی دهد. چندین اختلال دیگر نیز وجود دارد که علائم‌شان با علائم اسکیزوفرنی همپوشانی دارند. این موضوع می‌تواند تشخیص صحیح را دشوار کند.

برای پیشگیری از اسکیزوفرنی چه باید کرد؟
هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از اسکیزوفرنی وجود ندارد؛ اما پیگیری برنامه درمانی می‌تواند به جلوگیری از عود یا بدتر شدن علائم این اختلال کمک کند. علاوه بر این، محققان امیدوارند که تحقیقات جدید اطلاعات مفیدتری را در مورد عوامل خطر ابتلا به شیزوفرنی و روش‌های تشخیص و درمان بهتر به آنها ارائه دهند.

درمان اسکیزوفرنی آیا وجود دارد؟
هیچ درمان قطعی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد. اما با استفاده از شیوه‌های درمانی مناسب، می‌توان علائم این اختلال را محدود کرد و احتمال عود مجدد را کاهش داد. تجربه هر بیماری از روان گسیختگی متفاوت است. بنابراین درمان‌ها بر اساس شرایط بیمار تجویز می‌شوند.

از هر 10 نفر که به این اختلال مبتلا هستند؛ یک نفر ممکن است با انجام این شیوه‌های درمانی بهبودی پایداری داشته باشد و از هر 5 نفر یک نفر ممکن است بهبود قابل توجهی در علائم را تجربه کند. حدود نیمی از افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص داده شده‌اند نیز می‌توانند با استفاده از شیوه‌های درمانی موجود، مشکلات خود را به عنوان یک بیماری طولانی مدت مدیریت می‌کنند. رایج‌ترین درمان‌هایی که برای شیزوفرنی تجویز می‌شوند؛ دارو درمانی و گفتار درمانی هستند.

در روش دارو درمانی پزشک معمولا از داروهای ضد روان پریشی برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می‌کند. این داروها می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند.
در روش گفتار درمانی که گاهی به عنوان درمان روانی-اجتماعی از آن یاد می‌شود نیز به بیمار کمک می‌شود تا بیشتر متوجه افکار و رفتارهای خود شود.
اسکیزوفرنی ارثی است؟
بیشتر پزشکان از ژنتیک به عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری یاد می‌کنند. این متخصصان از آنجا که عموما افراد مبتلا یه اسکیزوفرنی سابقه ابتلای خانوادگی دارند به این نتیجه رسیده‌اند. اما به طور کلی تصور نمی‌شود که هیچ ژنی مسئول ایجاد این بیماری باشد. به احتمال زیاد ترکیب‌های مختلفی از ژن‌ها، افراد را در برابر این بیماری آسیب‌پذیرتر می‌کنند. با این حال، داشتن این ژن‌ها لزوما به این معنی نیست که شما به اسکیزوفرنی مبتلا خواهید شد.

آیا اسکیزوفرنی خطرناک است؟
بیشتر کتاب‌ها و فیلم‌های مشهور اغلب افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و سایر بیماری‌های روانی را خطرناک و خشن نشان می‌دهند. اما این تصور معمولا درست نیست. اکثر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خشن نیستند و رفتارهای پرخطر از خود بروز نمی‌دهند. معمولا این گروه از بیماران ترجیح می‌دهند خودشان را از جامعه کنار بکشند و تنها زندگی کنند. فقط وقتی افراد مبتلا به انواع بیماری‌های روانی، رفتارهای خطرناک یا خشونت‌آمیز از خود نشان می‌دهند که به نقطه روان پریشی رسیده و از اینکه به نوعی توسط اطرافیانشان تهدید شوند هراس دارند. مصرف مواد مخدر یا الکل می‌تواند این حالت را تشدید کند. از سوی دیگر، افراد مبتلا به بیماری شیزوفرنی می‌توانند برای خودشان خطرناک باشند. خودکشی مهم‌ترین عامل مرگ زودرس در میان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی است.

کلام آخر
با توجه به اینکه در چند دهه گذشته بیماری روانی بسیار شایع شده است ما در مورد بیماری اسکیزوفرنی صحبت کرده ایم که بیشتر به صورت توهم، هذیان‌گویی و مشکلات فکری و رفتاری و مختل شدن عملکرد روزانه پدیردار شود و دارای انواع مختلفی مثل اسکیزوفرنی پارانوئید، اختلال اسکیزوافکتیو، اسکیزوفرنی کاتاتونیک، اسکیزوفرنی آشفته، اسکیزوفرنی می باشد که دارای روش درمان و علائم متفاوتی می باشد و شما می توانید نظرات و تجربیات خود را در مورد این بیماری با ما به اشتراک بگذارید و میزان رضایت خود را از مقاله با وارد کردن امتیاز به ما اطلاع دهید.

سلام من 35 ساله هستم و در ایران در خاورمیانه زندگی می کنم.

چند سال پیش اسکیزوفرنی گرفتم و چندین بار در بیمارستان بستری شدم و هنوز دارو مصرف می کنم و این در حالی است که هیچ یک از پدر و مادرم به این بیماری مبتلا نشده اند اما یکی از خاله هایم به این بیماری مبتلا شده است. و هنوز بعد از سالها از آن رنج می برد!

با اینکه با دارو خوب شده ام اما گاهی حالم خیلی بد است و حتی به زور از خوردن و حرف زدن پرهیز می کنم و فقط آرزوی مرگ دارم و نمی توانم کاری پیدا کنم و برای خودم نگه دارم. این را هم بگویم که اطرافیان فکر می کنند من آدم تنبل و بی خیالی هستم در حالی که این بیماری ذائقه من را برای زندگی کم کرده است اما متاسفانه این را نمی فهمند!

در مقاله ای خواندم که از هر 5 نفر مبتلا به اسکیزوفرنی یک نفر به طور کامل بهبود می یابد! می خواستم بدانم چگونه می توانم بفهمم که آیا من هم می توانم آن شخص باشم؟

سپاسگزار

وحید
وحید
2 سال قبل

با سلام
برادر خانم من ۲۳ سالشه و حدود ۴ ساله که میگه شخصی با من حرف میزنه البته زیر نظر دکتر هستند و دارو میخورن هر وقت از وقت دارو میگذره و دارو نخوره شروع به خندیدن و حرکات نامنظم میکنه آیا امیدی هست که تبدیل به یک فرد عادی بشود یا اینکه در آینده این افراد چقدر خطرناک میتونن باشند

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  وحید

سلام وحید عزیز.
ماهیت بیماری‌های روانی، با افزایش سن ممکنه تغییر کنه و یک اختلال روانی در طول عمر یک فرد لزوما به یک شکل ظاهر نمیشه. این مطلب می‌تونه اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما بذاره. مهمترین موضوع در برخورد با اختلالات روانی این هست که همون‌ قدر که این بیماری جدی هست، جدی گرفته بشه. شاید ظاهر یک بیماری روانی به اندازه‌ی بیماری‌های فیزیکی ملموس نباشه، اما این بیماری همونقدر جدیه و تعلل در درمانش و نخوردن به موقع دارو، همون قدر عوارض و عواقب در پی داره. افرادی که مبتلا به اختلال روانی هستن باید دائم تحت درمان یک پزشک متخصص روانپزشک باشن و چون بیماریشون ممکنه به صورتی باشه که خوردن دارو رو فراموش کنن یا از مصرف دارو خودداری کنن، بهتره که نزدیکانشون بر مصرف داروهای اونها نظارت داشته باشن. مشاوره‌ی آنلاین روانپزشکی هم می‌تونه به بیمار و هم به اطرافیانش برای درک بهتر بیماری و مراحل درمان کمک کنه. در کل افراد بسیار زیادی هستن که با وجود اختلالات روانی مختلف و درجات شدت متفاوت، با مصرف دارو و دنبال کردن روند درمانشون، سالها با وجود بیماری زندگی کردن و زندگی عادی و معمولی داشتن. بنابراین نگران نباشید، اما از اهمیت درمان و داروها هم غافل نشید.
با آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترمتان

Lp
Lp
2 سال قبل

سلام
از نظر شما شنیدن صدای یه سری افراد که داخل ذهن فردی صحبت میکنند می‌تونه از نشانه های اسکیزوفرنی باشه یا دیدن تصاویری در ذهن که واقعیت ندارند (به عنوان مثال فرد تو ذهنش میبینه داره کار خطرناکی رو انجام میده درحالی که همچین کاری رو در واقعیت نکرده )؟

مج
مج
2 سال قبل
پاسخ به  Lp

سلام طبیعیه این افکار

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  Lp

سلام دوست عزیز
این نوع توهمات، می‌تونه از علائم اسکیزوفرنی باشه اما می‌تونه از علائم خیلی از اختلالات روانی دیگه مثل اختلال توهم‌زا، OCD، دوقطبی یا موارد دیگه هم باشه. برای تشخیص این که منشا این توهمات از کجاست، لازمه که حتما فرد توسط یک روانپزشک خوب ویزیت بشه. امکان رزرو نوبت روانپزشک در درمانکده برای شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز فراهمه. مشاوره‌ی آنلاین روانپزشکی هم می‌تونه به درک بهتر فرد از وضعیت خودش کمک زیادی کنه. مهمترین چیز اینه که به یاد داشته باشیم هر کدوم از این اختلالات، درمانی دارن و شما میتونید با مراجعه پزشک متخصص و تشخیص به موقع و دریافت کمک، این مشکل رو از زندگیتون حذف کنید.
موفق و سالم باشید

مهدی
مهدی
2 سال قبل

سلام
یکی از بستگان پس از یکسری مشکلات کاری و کشمکش ها الان معتقده که سرویس امنیتی کشور اذیتش میکنن و الان یک ماه بود اعتصاب غذا کرده و به هیچ وجه هم راضی نمیشه برای دکتر رفتن. به نظرتون راه حل چیه؟

رستمی
رستمی
2 سال قبل
پاسخ به  مهدی

سلام بزرگوار خسته نباشید …مطالب ارسالی شما داغ دلمان را بیشتر کرد یعنی نمیشه به کسی که این بیماری رو دارن کمک کرد …خواهرم خیلی باهوش و زرنگ.زیبا بود از سن ۱۸ سالگی دچار این بیماری شده …تا الان رنج میبره …به خدا خیلی دوست دارم شفا پیدا کنه …خوب بشه تو رو حضرت زهرا اگه کسی نتیجه گرفته از یه دکتر خوب اسمشو و ادرسشو ارسال کنه منم خواهرم رو ببرم پیشش تو رو خدا بر حسب صداقت جواب بدین چون خیلی دکتر بردیم جواب نگرفتیم

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  مهدی

سلام مهدی عزیز
این نوع توهمات، که به عنوان پارانویا هم شناخته شدن می‌تونه در اثر طیفی از اختلالات روانی ایجاد شده باشن. مطالعه‌ی این مطلب درباره اختلال توهم‌زا می‌تونه اطلاعات خوبی بهتون درباره‌ی این موضوع بده. اما مهمترین چیزی که می‌تونه به این فرد کمک کنه، اینه که اگر متقاعد نمیشه برای ویزیت حضوری روانپزشک ، حداقل مشاوره‌ی آنلاین با روانپزشک داشته باشه تا کم کم به مرحله‌ی پذیرش بیماری خودش برسه و به تدریج با مراجعه به متخصص، مورد مداوا قرار بگیره. اگر فرد در این مرحله متقاعد نشد، اطرافیان نزدیکش میتونن با صحبت با مشاور به راهکارهایی برای اقدام به درمان ایشون قبل از وخیم‌تر شدن وضعیتشون برسن.
با آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترمتون

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

سلام چرا یکی که این بیماری رو داره همه فکرشون میره که شیشه یا مواد مصرف کرده واین موضوع باعث تشدید این بیماری میشه

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  ناشناس

سلام دوست عزیز.
متاسفانه با توجه به این که این نوع توهمات، می‌تونه علاوه بر بیماری روانی از عوارض مصرف بعضی مواد مخدر باشه و برای بعضی مردم مفهوم توهم با داروهای روانگردان پیوند خورده، این پیشداوری برای بعضی به وجود میاد. اما الان جامعه به سمت درک بهتر بیماری‌های روانی می‌ره و حتی میشه با صحبت با یک مشاور آنلاین روانپزشکی، به درک بهتری از بیماری خودمون یا اطرافیانمون برسیم. اگر تحت درمان هستید و تلاشتون رو برای بهتر شدن می‌کنید ، سعی کنید به این برچسب‌ها توجه نکنید، چون جلوی قضاوت بعضی رو نمیشه گرفت، اما صحبت با یک روانشناس خوب هم می‌تونه بهتون کمک کنه که از تاثیر این حرف‌ها یا دیدگاه‌های مسموم بر روند بهبودی و کیفیت زندگیتون جلوگیری کنید.
همیشه قوی باشید و سرتون سلامت

فرزاد نقی وردین
فرزاد نقی وردین
2 سال قبل

سلام من برادرم شیشه استفاده میکرده الان مدتی که استفاده نمیکنه ولی اخر شبا همش توهم داره که دنبالشن وهمش میخواد این موضوع رو به ما ثابت کنه در حالی که اصلا این طوری نیست من باید چه کاری انجام بدم و خیلی گوشه گیر شده ؟؟؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده

سلام فرزاد جان
این نوع توهمات پارانویید می‌تونه نتیجه مصرف مواد مخدر یا طیفی از بیماری‌های روانی باشه. مطالعه‌ی این مطلب درباره‌ی این توهمات می‌تونه به شما در درک بهتر وضعیت برادرتون کمک کنه. بهترین کاری که از دست اطرافیان برای کسی که از چنین وضعیتی رنج میبره بر میاد این هست که ایشون رو متقاعد کنید برای ویزیت روانپزشک تا مشکلشون تشخیص داده بشه. درمانکده امکان رزرو نوبت در شهرهای شیراز، تهران، اصفهان و مشهد رو فراهم کرده. در صورتی که امکان ویزیت حضوری رو نداشته باشند، مشاوره آنلاین روانپزشکی هم می‌تونه به عنوان مرحله‌ی اول، کمک کننده باشه. در این نوع اختلالات ، اولین قدم پذیرش بیماریه و اینکه فرد بپذیره که منشا آسیبی که ازش میترسه تصوراتش هست.
برای شما و خانوادتون آرزوی سلامتی دارم

دکتر حامد باباخانیان
دکتر حامد باباخانیان
3 سال قبل

سلام
وقت بخیر
صرفا با داشتن این توهمی که دارن نمیشه گفت مشکلشون اسکیزوفرنی هستش، ولی حتما باید نوع توهم و سایر مشکلاتشون توسط یه متخصص اعصاب و روان (روان پزشک) بررسی بشه.

دکتر حامد باباخانیان
دکتر حامد باباخانیان
3 سال قبل

بسیاری موارد فرد یه زمینه ی ژنتیکی داره که بعدا با عوامل موثر محیطی ممکنه بیماری بروز پیدا کنه.

نازنین
نازنین
3 سال قبل

سلام خسته نباشید. من فردا مصاحبه دارم و نیاز داشتم یه مروری کنم به کل دروس دوره لیسانس و مطالب خلاصهو مفید شما رو مطالعه کردم. ازتون خیلی ممنونم بابت توضیحات خوبتون. سلامت و پایدار باشین

خدا هست ...
خدا هست ...
2 سال قبل
پاسخ به  نازنین

سلام بزرگوار خسته نباشید …مطالب ارسالی شما داغ دلمان را بیشتر کرد یعنی نمیشه به کسی که این بیماری رو دارن کمک کرد …خواهرم خیلی باهوش و زرنگ.زیبا بود از سن ۱۸ سالگی دچار این بیماری شده …تا الان رنج میبره …به خدا خیلی دوست دارم شفا پیدا کنه …خوب بشه تو رو حضرت زهرا اگه کسی نتیجه گرفته از یه دکتر خوب اسمشو و ادرسشو ارسال کنه منم خواهرم رو ببرم پیشش تو رو خدا بر حسب صداقت جواب بدین چون خیلی دکتر بردیم جواب نگرفتیم

شیبا
شیبا
2 سال قبل

سلام ، ممنون از اطلاعات مفیدی که گذاشتید، فقط لطفا عامیانه ننویسید و به زبان فارسی احترام بگذارید چون نسل آینده به آن احتیاج دارند.