پودر روتارین چیست؟ بررسی تداخل‌های دارویی این پودر

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر گرفتگی صدا دارید یا سرفه‌های پی‌در‌پی امان شما را بریده است شاید پودر روتارین (Rotarin Powder) بتواند آب روی آتش باشد. این دارو شامل گیاهانی است که در طب سنتی ایرانی برای بهبود علائم سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. شما می‌توانید این محصول را بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید. این مقاله از مجله درمانکده به معرفی این پودر پرداخته است.

پودر روتارین برای چیست؟

این پودر یک داروی گیاهی یا شاید بهتر باشد بگوییم یک دمنوش گیاهی است که می‌تواند در درمان و بهبود عفونت گلو، گرفتگی صدا و سرفه‌های مزمن موثر باشد. روتارین محصول کشور ایران است و در درمان علائم سرماخوردگی عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است.

پودر روتارین از چه گیاهانی تشکیل شده است؟

گیاهان موجود در روتارین شامل موارد زیر است:

دانه‌های به (Cydonia oblonga)

دانه به از آن دست محصولاتی است که شاید الان در خانه مادربزرگ‌ها بیشتر وجود داشته باشد. قدیمی‌ترها به محض اینکه صدای سرفه می‌شنوند، با یک لیوان آب گرم و مقداری دانه به در آن روبه‌روی شما می‌ایستند و می‌گویند: «بخور، سرفه‌ات خوب می‌شود». حق با آن‌ها است زیرا دانه‌های به می‌توانند به شکل زیر در بهبود سرفه و دیگر علائم سرماخوردگی موثر باشند و به همین دلیل در پودر روتاتین وجود دارند:

بیشتر بدانید:شربت دکسترومتورفان چیست؟

  • ضدالتهاب: دانه‌های به ترکیبات ضدالتهابی دارند که می‌توانند التهاب گلو و دستگاه تنفسی را کاهش دهند، به همین دلیل برای تسکین گلودرد و سرفه مفید هستند.
  • آنتی‌اکسیدان: این دانه‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا بدن توانایی مقابله با عفونت‌ها را داشته باشد.
  • موسیلاژ (Mucilage): دانه‌های به دارای موسیلاژ هستند. موسیلاژ یک نوع ماده ژلاتینی و چسبناک است که به طور طبیعی در برخی گیاهان وجود دارد. این ماده از پلی‌ساکاریدها (مولکول‌های بزرگ کربوهیدراتی) تشکیل شده است و زمانی که در آب حل می‌شود یک ژل چسبناک تولید می‌کند. موسیلاژ می‌تواند با ایجاد یک لایه محافظ بر روی مخاط گلو، گلودرد را تسکین دهد و باعث بهبود گرفتگی صدا شود.
  • ضد‌باکتری و ضد‌ویروس: ترکیبات موجود در دانه‌های به می‌توانند تعداد باکتری‌ و ویروس‌ها در دستگاه تنفسی را کاهش دهند؛ بنابراین مصرف آن به معنای بهبود سریع‌تر علائم سرماخوردگی است.
ساشه پودر روتارین را می‌بینید.
عکس پودر روتارین نشان می‌دهد که این دارو به صورت ساشه ارائه می‌شود.

گیاه مرزنجوش (Origanum majorana)

دانه‌های به، جهت درمان علائم سرماخوردگی و تسکین گلو برای ما بیشتر آشنا هستند تا مرزنجوش. این گیاه از خانواده نعناع است و به نظر می‌رسد به اندازه دانه‌های به، در کاهش علائم سرماخوردگی مفید است و به همین دلیل در ترکیب پودر روتارین قرار دارد. گیاه مرزنجوش با دارا بودن خواص زیر به درمان سرماخوردگی و علائم آن کمک می‌کند:

  • تسکین سرفه و گلودرد: خواص ضدالتهابی و ضد‌اسپاسمی مرزنجوش در تسکین سرفه و گلودرد موثر است. این گیاه باعث آرامش عضلات دستگاه تنفسی می‌شود و التهاب گلو را کاهش می‌دهد.
  • ضد میکروب: مرزنجوش دارای ترکیبات ضد میکروبی است که می‌تواند با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که معمولا باعث سرماخوردگی می‌شوند، مبارزه کند. این خواص به کاهش تعداد باکتری‌ها و ویروس‌ها در دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

روش مصرف پودر روتارین چگونه است؟

این محصول به صورت ساشه عرضه می‌شود. در هر ساشه دوز معینی (۷.۵ گرم) از این پودر روتارین موجود است که در هر نوبت می‌توانید از آن استفاده کنید.

محتویات ساشه را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید. در این مدت زمان پودر به‌طور کامل با آب حل می‌شود و لعاب می‌دهد؛ سپس می‌توانید محلول را بنوشید. در مورد مزه آن نیز نگرانی وجود ندارد، قرار نیست محلول تلخ یا بد‌مزه‌ای را بنوشید و نیازی به شیرین‌کننده‌هایی مانند عسل نیز ندارید. با این حال ترکیب پودر روتارین با عسل می‌تواند نوشیدنی خوشمره‌تری باشد. مدت زمان درمان با این پودر چیزی حدود سه تا پنج روز است.

در صورتی که قصد دارید برای سخنرانی آماده شوید، ۳۰ دقیقه قبل از شروع سخنرانی این محلول را تهیه کنید و بنوشید. پودر روتارین گرفتگی صدا را برطرف می‌کند و باعث می‌شود رساتر صحبت کنید.

بیشتر بدانید:شربت اکسپکتورانت چیست؟

خانمی که در حال مصرف پودر روتارین است.
برای تهیه پودر روتارین کافی است محتویات ساشه را در یک لیوان آب گرم بریزید.

میزان مصرف پودر روتارین چقدر است؟

برای تعیین دوز مصرفی بهتر است با پزشک مشورت کنید. اما به‌طور کلی در طی روز می‌توانید ۲ تا سه ساشه را مصرف کنید.

چنانچه مصرف یک دوز را فراموش کردید، دوز بعدی را ۲ برابر نکنید. اگر مدت زمان زیادی از نوبت فراموش‌شده سپری نشده است، می‌توانید دارو را مصرف کنید در غیر این صورت به نوبت از دست رفته بی‌اعتنا باشید و دارو را طبق روال عادی مصرف کنید.

به این موضوع نیز دقت داشته باشید که گیاهی بودن این دارو دلیل خوبی برای مصرف بیش از حد آن نیست. مصرف بی‌رویه می‌تواند باعث بروز حساسیت شود.

بیشتر بدانید:شربت گایافنزین چیست؟

اینفوگرافیکی از کاربردهای پودر روتارین

عوارض روتارین چیست؟

پودر روتارین یک داروی گیاهی ایمن است و عوارض جدی از آن گزارش نشده است. با این حال مصرف نادرست آن می‌تواند ریسک بروز مشکلات زیر را افزایش دهد:

  • حساسیت و واکنش‌های آلرژیک: در برخی افراد، مصرف این پودر می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک شود. این واکنش‌ها با علائمی مانند خارش، قرمزی پوست، کهیر و در موارد شدید و بسیار نادر با تنگی نفس همراه است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید مصرف دارو را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.
  • مشکلات گوارشی: مصرف این پودر می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی مانند تهوع، اسهال و دل‌درد شود. این مشکلات اغلب خفیف و موقتی هستند، اما در صورت ادامه‌دار شدن باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:بهترین داروی ضد سرفه چیست؟

آیا پودر روتارین برای کودکان خوب است؟

استفاده از این داروی گیاهی برای کودکان بالای یک سال توصیه شده است. با این حال اگر می‌خواهید از آن برای درمان علائم سرماخوردگی مانند گلودرد در کودکان استفاده کنید، حتما با پزشک مشورت داشته باشید. همچنین برای عملکرد موثر پودر روتارین بهتر است بین وعده‌های غذایی و مصرف این پودر فاصله وجود داشته باشد. خاصیت موسیلاژی آن می‌تواند جذب مواد مغذی را مختل کند.

آیا مصرف پودر روتارین در بارداری توصیه می‌شود؟

زنان باردار و شیرده مانند کودکان و سالخوردگان در گروه‌های حساس و پر‌خطر قرار دارند. به همین دلیل برای مصرف پودر روتارین در شیردهی یا بارداری به توصیه پزشک نیاز دارید. این دارو دارای گیاه مرزنجوش است که می‌تواند ریسک بروز اختلالات هورمونی در زنان باردار و شیرده را افزایش دهد.

خانم بارداری که در حال نوشیدن پودر روتارین است.
مصرف پودر روتارین در بارداری حتما باید با مشورت پزشک انجام شود.

تداخل دارویی پودر روتارین چیست؟

از آنجا که این دارو خاصیت موسیلاژ دارد، بهتر است آن را با فاصله زمانی از دیگر داروها مصرف کنید. همچنین اگر در حال مصرف داروی لیتیوم (دارویی برای درمان بیماری دو‌قطبی و افسردگی) هستید، در مصرف روتارین احتیاط کنید. زیرا این پودر می‌تواند میزان ماندگاری داروی لیتیوم در بدن را افزایش دهد. قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت داشته باشید.

بیشتر بدانید:معرفی قوی‌ترین شربت گیاهی ضد سرفه

آیا بین روتارین و فشار خون رابطه‌ای وجود دارد؟

به نظر می‌رسد ترکیبات گیاهی موجود در این دارو می‌توانند روی فشار خون تاثیر بگذارند و ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند. با این وجود در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

پودر روتارین در چند خط

در این مقاله سعی شد پاسخ جامعی به این پرسش داده شود که پودر روتارین برای چی خوبه و چطور باید آن را مصرف کرد. پودر روتارین برای سرماخوردگی و علائم شایع آن مانند گلودرد، اختلالات تنفسی، سرفه‌های مزمن و گرفتگی صدا مفید است. این دارو گیاهی است و عوارض جانبی خاصی برای آن وجود ندارد. با این حال به کودکان، زنان باردار و شیرده، سالخوردگان و بیماران خاص توصیه می‌شود قبل از مصرف حتما با دکتر عمومی مشورت داشته باشند. اگر در این زمینه به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، می‌توانید به‌طور تلفنی یا مشاوره آنلاین دکتر عمومی از پزشک درمانکده مشاوره پزشکی بگیرید.

سوالات رایج

پودر روتارین برای چیه؟

پودر روتارین برای گلودرد، سرفه‌های مزمن و گرفتگی صدا می‌تواند موثر باشد.

آیا پودر روتارین نحوه مصرف خاصی دارد؟

خیر. کافی است محتویات ساشه را در یک لیوان آب گرم بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید. سپس می‌توانید آن را بنوشید.

پودر روتارین از کجا بخریم؟

این محصول را می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید.

آیا پودر روتارین باعث اسهال میشود؟

برخی بیماران با مصرف این پودر از مشکلات گوارشی مانند اسهال شکایت داشته‌اند. با این حال این عارضه چندان شایع نیست.

آیا پودر روتارین برای کودکان خوب است؟

این محصول برای کودکان بالای یک سال توصیه شده است.

آیا پودر روتارین برای گرفتگی صدا مفید است؟

بله. این داروی گیاهی برای درمان گرفتگی صدا ناشی از سرماخوردگی موثر است. همچنین قبل از سخنرانی می‌توانید از آن استفاده کنید تا صدای بهتری داشته باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها