خواص روغن کنجد | از سلامت پوست و مو تا کاهش وزن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اغلب افراد با خواص روغن کنجد به عنوان یکی از بهترین روغن‌های خوراکی در صنعت آشپزی آشنا هستند. این روغن که از دانه‌های کنجد به دست می‌آید، نه تنها در آشپزی و به عنوان یک طعم‌دهنده بی‌نظیر کاربرد دارد، بلکه خواص درمانی آن از نظر طب سنتی و مراقبت‌های پوست و مو حائز اهمیت است. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم روغن کنجد برای چی خوبه و مهم‌ترین خواص آن چیست.

خواص روغن کنجد 

از مهم‌ترین خواص این روغن طلایی و شفاف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- حفظ سلامت قلب

یکی از مهم‌ترین خواص روغن کنجد، حفظ سلامت قلب است. این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند و شما را از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دور خواهد کرد.

۲- خواص روغن کنجد برای پوست

 تصویر خانمی با پوست شاداب و صاف
روغن کنجد به عنوان یک اکسیر طبیعی برای جوان‌سازی و رفع مشکلات پوستی شناخته می‌شود. 

اسیدهای چرب موجود در ترکیبات این روغن نقش مهمی در رطوبت‌رسانی به پوست و جلوگیری از خشکی آن دارند. از طرفی، روغن کنجد سرشار از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و فرآیند پیری و چین و چروک پوست را به تعویق می‌اندازد. از دیگر فواید روغن کنجد برای پوست می‌توان به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد که در درمان آکنه، جوش و اگزما موثر است.

۳- رفع خشکی بینی

از مهم‌ترین خواص روغن کنجد در بینی باید به رطوبت بالای آن اشاره کنیم که باعث می‌شود تا مخاط آزاردهنده بینی در مدت زمان کوتاهی برطرف شوند.

بیشتر بدانید: خواص زردچوبه برای آقایان

۴- خواص روغن کنجد برای مو

روغن کنجد حاوی ویتامین B، ویتامین E، اسیدهای چرب مفید، مس و منیزیم است که این مواد نقش مهمی در تقویت ساقه مو و جلوگیری از شکنندگی آن دارند. در واقع، این روغن با افزایش گردش خون در پوست سر باعث تغذیه فولیکول‌های مو و جلوگیری از ریزش تارهای مو می‌شود. 

۵- آنتی‌اکسیدان قوی

روغن کنجد خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی‌ای دارد. این روغن، تاثیر رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و از سلول‌های بدن در برابر بیماری‌های مختلف مانند انواع سرطان، حملات قلبی و آلزایمر محافظت می‌کند.

۶- خواص روغن کنجد برای پوست دور چشم

روغن کنجد به هیدراته نگه داشتن پوست دور چشم کمک می‌کند. نتیجه این امر، جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر رسیدن پوست اطراف چشم است.

۷- کاهش وزن

تصویر فردی با شکم بزرگ
روغن کنجد باعث افزایش متابولیسم بدن و لاغری می‌شود، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

افزایش سوخت و ساز بدن دیگر خواص روغن کنجد خوراکی است. این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع، متابولیسم بدن را تحریک می‌کند و نقش موثری در روند کاهش وزن دارد. به طور کلی می‌توان از خواص روغن کنجد در لاغری به چربی‌سوزی، کاهش اشتها و عضله‌سازی اشاره کرد.

۸- خواص روغن کنجد برای نعوظ

تقویت قوای جنسی و بهبود نعوظ از مهم‌ترین خواص روغن کنجد برای مردان است. آقایان می‌توانید با استفاده موضعی از این روغن روی آلت تناسلی، نعوظ بهتری داشته باشید.

۹- کنترل قند خون

این روغن می‌تواند تا حد زیادی به تنظیم سطح قند خون در افراد دیابتی کمک کند. مطالعاتی که به مدت ۴۲ روز روی موش‌های دیابتی انجام شده، نشان می‌دهد موش‌هایی که در رژیم غذایی آن‌ها روغن کنجد بوده، سطح قند خونی نرمال‌تری داشته اند. مطالعات دیگری بر روی ۴۶ بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲، این نتایج را ثابت کرده است. مصرف روغن کنجد به مدت ۹۰ روز توسط این افراد باعث شده تا قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش یابد.

بیشتر بدانید: خواص گل محمدی برای کبد چرب

۱۰- خواص روغن کنجد برای افسردگی

یکی از راه‌کارهای طبیعی برای بهبود خلق و خو، مصرف روغن کنجد است. در ترکیبات این روغن، اسید آمینه‌ای به نام تیروزین وجود دارد که باعث افزایش ترشح سروتونین در مغز می‌شود. وجود مقدار کافی سروتونین در مغز، به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک می‌کند.

۱۱- ضد التهاب قوی

این روغن خاصیت ضد التهابی قوی‌ای دارد و به عنوان یک تسکین‌دهنده طبیعی برای دردهای مفاصل و عضلات شناخته می‌شود. روغن کنجد به طور چشمگیری در بهبود دردهای ناشی از آرتریت، روماتیسم و سایر بیماری‌های التهابی موثر است.

۱۲- خواص روغن کنجد در غذا

تصویر ریختن روغن کنجد روی غذا در حال پخت
از روغن کنجد می‌توانید برای سرخ کردن، تفت دادن و مزه‌دار کردن مواد غذایی استفاده کنید.

روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا۹ است که برای سلامتی عمومی بدن ضروری هستند. استفاده از این روغن طبیعی در غذا به بهبود طعم و حفظ ارزش غذایی آن کمک می‌کند. از همین‌رو به عنوان یک گزینه سالم‌تر برای پخت و پز و تهیه غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۳- سلامت استخوان‌ها

یکی دیگر از فواید روغن کنجد، تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان است. این روغن، منبع غنی مس، منیزیم و کلسیم به‌شمار می‌آید که همگی نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها دارند.

۱۴- خواص روغن کنجد برای بیضه

از مهم‌ترین فواید روغن کنجد برای بیضه می‌توان به درمان واریکوسل اشاره کرد. همچنین، ماساژ بیضه با این روغن گیاهی به دلیل طبع گرمی که دارد برای بهبود کیفیت اسپرم و ناباروری مردان مفید است.

بیشتر بدانید: خواص دارچین برای مردان

۱۵- سلامت مغز

این روغن طبیعی حاوی نوع خاصی آنتی‌اکسیدان به نام سزامول است که به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند و مانع از ایجاد اختلال در حافظه می‌شود.

خواص ماساژ بدن با روغن کنجد چیست؟

 اینفوگرافیک خواص ماساژ با روغن کنجد
ماساژ بدن با روغن کنجد یکی از راه‌های طبیعی و موثر برای سلامت عمومی بدن است.

مهم‌ترین خواص ماساژ با روغن کنجد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • از مهم‌ترین خواص مالیدن روغن کنجد به صورت باید به رفع لک‌های پوستی اشاره کنیم. در واقع، ماساژ صورت با این روغن، موجب بهبود گردش خون و تقویت کلاژن‌سازی می‌شود که نتیجه این فرآیند، بهبود لک‌های صورت است.
  • افرادی که به دنبال خواب راحت‌تری هستند، می‌توانند شب‌ها یک قاشق روغن کنجد را روی کف پای خود ماساژ دهند. از دیگر خواص مالیدن روغن کنجد به کف پا می‌توان به رفع ترک‌های پاشنه پا اشاره کرد. برای رفع آن‌ها، شب‌ها پاشنه پا را با روغن کنجد ماساژ دهید، جوراب بپوشید و بگذارید تا صبح به همین شکل باقی بماند.
  • اطباء طب سنتی از روغن کنجد برای عملکرد بهتر و تحریک دستگاه گوارش استفاده می‌کنند. آن‌ها معتقدند یکی از مهم‌ترین خواص مالیدن روغن کنجد به شکم و ماساژ دور ناف با آن، رفع یبوست، کاهش نفخ و بهبود هضم است.
  • روغن کنجد خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی دارد. ماساژ این روغن روی مو و پوست سر می‌تواند به رفع شوره و درمان خارش سر کمک کند. همچنین، درخشش و نرمی موها را می‌توان دیگر خواص مالیدن روغن کنجد به سر دانست. 

بیشتر بدانید: خواص بلوبری برای مردان

روغن کنجد برای زنان باردار چه فوایدی دارد؟

این روغن طبیعی سرشار از اسیدهای چربی ضروری، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن زنان باردار است. از مهم‌ترین خواص روغن کنجد در بارداری می‌توان به مواردی همچون هضم بهتر، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش یبوست، تقویت استخوان‌ها، کمک به خواب بهتر و افزایش سطح انرژی بدن اشاره کرد. 

با این حال، مصرف هرگونه مکمل یا ترکیب گیاهی در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک انجام شود. برخی زنان ممکن است به ترکیبات روغن کنجد حساسیت داشته باشند؛ بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

نحوه استفاده از روغن کنجد

جدول زیر نشان‌دهنده روش استفاده از این روغن طبیعی است:

مصرف خوراکیاستفاده موضعی
به سالاد، سس‌ها، سوپ‌ها و سایر غذاها اضافه کنید.برای مرطوب‌سازی پوست، چند قطره از آن را روی پوست ماساژ دهید.
به عنوان روغن جایگزین در پخت و پز استفاده کنید.موهای خود را با روغن کنجد ماساژ دهید تا خشکی آن‌ها برطرف شود. 
یک قاشق چای‌خوری از آن را به صورت ناشتا میل کنیدبرای تسکین درد مفاصل و عضلات، ناحیه مورد نظر را با روغن کنجد ماساژ دهید.
برای مزه‌دار کردن مرغ، گوشت و ماهی استفاده کنید.ناخن‌ها را با روغن کنجد ماساژ دهید تا تقویت شوند. 
جدول روش مصرف روغن کنجد

خواص روغن کنجد در ناف

اطباء طب سنتی معتقدند، اگر پس از حمام دور ناف را با روغن کنجد چرب کنید، این روغن طبیعی به درمان عفونت‌های بدن کمک می‌کند. همچنین، آن‌ها بر این باورند که ماساژ دور ناف با روغن کنجد باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش و دفع راحت‌تر می‌شود. از دیگر مزایای ماساژ ناف با روغن کنجد باید به گرم شدن رحم و بهبود کیست تخمدان زنان اشاره کرد.

مضرات روغن کنجد

 اینفوگرافیک مضرات روغن کنجد
روغن کنجد مزایای زیادی دارد، اما اگر بیش از حد استفاده شود، می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد این روغن گیاهی عبارت‌اند از:

  • آلرژی
  • التهاب روده بزرگ
  • کبد چرب
  • زایمان زودرس یا سقط جنین
  • آنافیلاکسی

لازم به ذکر است، روغن کنجد خواص فراوانی دارد و تنها در صورتی که بیش از حد مصرف شود، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. برای جلوگیری از این عوارض، بهتر است در صورت ابتلا به بیماری یا شرایط خاص مانند بارداری حتما با دکتر تغذیه مشورت کنید. همچنین شما عزیزان می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر تغذیه از متخصص راهنمایی بگیرید.

نگاهی کوتاه به خواص روغن کنجد

روغن کنجد علاوه بر اینکه یک روغن سالم برای پخت و پز و چاشنی جهت مزه‌دار کردن مواد غذایی مختلف است، مزایای فراوانی برای سلامتی و مراقبت از پوست و مو دارد. ما در این مقاله از مجله درمانکده شما را با تعداد زیادی از خواص روغن کنجد آشنا کردیم. 

شما می‌توانید برای اطمینان از ایمنی این روغن در شرایط خاص مانند بارداری و بیماری‌های دیگر به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص این مجموعه مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

بیشتر بدانید: خواص نعناع برای رحم

سوالات متداول

بهترین خواص روغن کنجد چیست؟

این روغن طبیعی خاصیت آنتی‌اکسیانی و ضد التهابی قوی‌ای دارد؛ از همین‌رو به جلوگیری از آسیب‌های سلولی، کاهش دردهای مزمن و التهاب کمک می‌کند.

خواص روغن کنجد از نظر طب سنتی چیست؟

اطباء طب سنتی معتقدند، مالیدن این روغن به کف پا، دور ناف و شکم می‌تواند برخی از مشکلات مانند بی‌خوابی، یبوست، و کیست تخمدان زنان را برطرف کند.

خواص روغن کنجد برای جلوگیری از بارداری چیست؟

این تصور بین برخی از مردم وجود دارد که روغن کنجد می‌تواند از بارداری جلوگیری کند و مانع از ورود اسپرم به داخل رحم زنان شود. تاکنون هیچ مدرک معتبری برای اثبات این موضوع ارائه نشده است و نمی‌توان آن را به عنوان یک راه‌کار علمی و معتبر معرفی کرد.

روغن کنجد برای لک صورت خوب است؟

بله. ماساژ صورت با این روغن، موجب بهبود گردش خون و تقویت کلاژن‌سازی می‌شود که نتیجه آن، بهبود لک‌های صورت است.

خواص روغن کنجد با دارچین چیست؟

ترکیب روغن کنجد با دارچین به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده و بسته‌شدن منافذ پوست کمک می‌کند. این ترکیب به عنوان یک ماده ضد پیری شناخته می‌شود و می‌تواند باعث کاهش چین و چروک پوست شود.

منابع: webmd | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها