خواص کینوا چیست؟ بررسی ۱۷ خاصیت فوق‌العاده کینوا برای سلامتی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کینوا نوعی دانه است که شباهت زیادی به غلات دارد اما در این گروه جای نمی‌گیرد. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر و پروتئین است و به دلیل نداشتن گلوتن در بین ورزشکاران و افرادی که به دنبال رعایت رژیم غذایی سالم هستند، محبوبیت بالایی دارد. متخصصان، در حال حاضر معتقدند خواص کینوا برای سلامتی شگفت‌انگیز است؛ تا جایی که این دانه سرشار از پروتئین، آنتی‌اکسیدان و انواع ویتامین‌ها را به عنوان مفیدترین و سالم‌ترین ماده غذایی در جهان می‌شناسند. 

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بیشتر درباره کینوا بدانید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم مهم‌ترین فواید کینوا برای سلامتی چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد.

کینوا چیست و چه انواعی دارد؟

کینوا نوعی کربوهیدرات فاقد گلوتن و سرشار از پروتئین است که می‌تواند اسیدآمینه‌های ضروری بدن را تامین کند. دانه‌های مدور و کوچک کینوا انواع مختلف دارند و در حال حاضر بیش از ۱۲۰ نوع از این دانه با طیف وسیعی از رنگ شناخته شده است. 

پروتئین بالا، فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از مهم‌ترین ویژگی‌های دانه‌های کینوا هستند؛ از همین‌رو به عنوان یک ماده غذایی سالم و محبوب در بین گیاه‌خواران مورد استفاده قرار می‌گیرند. رایج‌ترین رنگ‌های کینوا شامل سفید، قرمز و سیاه هستند که طعم متفاوتی دارند. 

بیشتر بدانید:نقش ویتامین ها در بدن

کینوا سیاه حاوی مقدار کمی چربی است و به دلیل داشتن اسید چرب امگا ۳ و کاروتنوئید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان معتقدند کینوا قرمز و سیاه، ۲ برابر بیشتر از کینوا سفید حاوی ویتامین E هستند. از طرفی، کینوا قرمز طعم دلپذیرتری دارد و کینوا سیاه کمی شیرین‌تر و تردتر از سایر رنگ‌ها است.

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش آویشن چیست؟

خواص کینوا

اینفوگرافیک خواص کینوا
دانه کینوا فواید شگفت‌انگیزی برای سلامتی بدن دارد.

مهم‌ترین فواید کینوا برای سلامتی شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- سرشار از مواد مغذی

کینوا یک ماده غذایی بسیار مغذی است. در جدول زیر می‌توانید با ارزش غذایی یک فنجان کینوا پخته‌شده (معادل ۱۸۵ گرم) آشنا شوید:

ارزش غذایی کینوادرصد تامین نیاز روزانه
فولات۱۹
ویتامین B۶۱۳
ویتامین E۸
مس۳۹
آهن۱۵
روی (زینک)۱۸
منگنز۵۱
منیزیم۲۸
پتاسیم۷
فسفر۲۲
جدول ارزش غذایی کینوا

۲- غنی از ترکیبات ضد التهاب و آنتی‌اکسیدانی

این ماده غذایی سرشار از ترکیبات گیاهی فلاونوئیدی است که نوعی آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب محسوب می‌شوند. این ترکیبات از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و سلامت بدن را ارتقاء می‌دهند.

۳- حاوی فیبر بالا

یکی از مهم‌ترین خواص کینوا سه رنگ، فیبر بالای آن است که می‌تواند سیری طولانی‌مدت ایجاد کند و باعث لاغری شود. همچنین، فیبر موجود در این ماده غذایی به تامین باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند و باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

بیشتر بخوانید:خواص ازگیل در بارداری چیست؟

۴- فاقد گلوتن

این ماده غذایی به طور طبیعی فاقد گلوتن است و افراد دارای منع مصرف گلوتن مانند مبتلایان به بیماری سلیاک می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

۵- منبع غنی پروتئین

این دانه مغذی حاوی پروتئین بالایی است و به عنوان یک ماده غذایی پرطرفدار بین ورزشکاران شناخته می‌شود. از خواص کینوا در بدنسازی می‌توان به بهبود عضله‌سازی ورزشکاران و تامین انرژی مورد نیاز آن‌ها هنگام تمرینات ورزشی اشاره کرد.

۶- کاهش وزن

 تصویر یک کاسه کینوای قرمز
شما می‌توانید برای لاغری، کینوای پخته‌شده را در انواع سالاد و سوپ استفاده کنید.

ترکیبات منحصربه‌فرد کینوا مانند فیبر و پروتئین بالا باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها می‌شوند. از طرفی، این ماده غذایی شاخص گلیسمی پایینی دارد و می‌تواند به کاهش کالری دریافتی بدن کمک کند. 

بیشتر بدانید:ویتامین چیست

۷- تقویت فولیکول مو

استحکام فولیکول مو از دیگر فواید کینوا است که امروزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع، باید از خواص کینوا برای مو به پروتئین هیدرولیزشده‌ای اشاره کنیم که از دانه کینوا استخراج می‌شود. این پروتئین همچون پوشش طبیعی عمل می‌کند و نوعی تغذیه برای فولیکول مو به‌شمار می‌آید. 

۸- کنترل قند خون

ترکیبات کینوا همچون غلات کامل می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند و باعث بهبود کنترل قند خون شوند.

۹- سلامت دستگاه گوارش

یکی از مهم‌ترین خواص کینوا در طب سنتی، حفظ سلامت دستگاه گوارش است. این ماده غذایی به دلیل داشتن فیبر بالا باعث تحریک دیواره‌های معده می‌شود و در نتیجه می‌تواند به جذب بهتر مواد مغذی در روده کوچک کمک کند. از طرفی، کینوا حاوی اسید گلوتامیک است که در بدن گلوتامین (مسئول سلامت پوشش مخاطی روده) تولید می‌کند.

بیشتر بدانید:ویتامین e در مردان؛ تاثیر مستقیم ویتامین E بر روی مردان

۱۰- مبارزه با سرطان

محققان پس از مطالعات بسیار بر روی دانه Quinoa به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف روزانه یک کاسه کینوا می‌تواند از مرگ زودرس ناشی از سرطان جلوگیری کند. بنابراین، می‌توان دیگر خواص دانه کینوا را به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن، شامل مبارزه با رادیکال‌های آزاد و سایر ترکیبات سرطان‌زا دانست.

۱۱- محافظت از قلب

حفظ سلامت قلب را باید در لیست خواص کینوا قرمز، سفید و سیاه قرار دهیم. این ماده غذایی به دلیل داشتن فیبر بالا برای سلامت قلب مفید است. در واقع می‌توان گفت، مصرف کینوا باعث کاهش سطح کلسترول بد در بدن می‌شود که نتیجه آن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ عروق کرونر قلب و آترواسکلروز است.

۱۲- جلوگیری از پوکی استخوان

تصویر کینوا سفید خام
بیش از ۱۲۰ گونه کینوا در جهان وجود دارد که بیشتر مردم از کینوای سفید استفاده می‌کنند.

این ماده غذایی سرشار از منیزیم است؛ بنابراین می‌توان جلوگیری از پوکی استخوان را یکی از مهم‌ترین خواص کینوا دانست. از طرفی، کینوا حاوی ۹ اسیدآمینه ضروری است که بدن نمی‌تواند آن‌ها را به تنهایی تولید کند. این اسیدآمینه‌ها نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها دارند.

۱۳- سلامت پوست

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دانه کینوا این است که منبع غنی ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود. این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست، درمان لک‌های پوستی، برطرف کردن جوش و جای آکنه دارد. همچنین، ویتامین A موجود در ترکیبات کینوا می‌تواند باعث به تاخیر انداختن فرآیند پیری پوست شود.

بیشتر بدانید:درمان سریع افکار منفی فقط با ویتامین!

۱۴- بارداری سالم

این ماده غذایی سرشار از پتاسیم است و به حفظ سلامت مادر و جنین کمک می‌کند. از مهم‌ترین خواص کینوا در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حفظ ضربان قلب منظم مادر و جنین
  • کمک به ساخت عضلات جنین
  • افزایش گلبول قرمز خون و کمک به جلوگیری از کم‌خونی بارداری (به دلیل داشتن آهن)
  • کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری (به دلیل داشتن منیزیم)

۱۵- کمک به رشد سالم کودکان

از خواص کینوا برای کودکان می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد مغز آن‌ها اشاره کرد. از طرفی، این ماده غذایی حاوی کربوهیدرات پیچیده و مفیدی است که به افزایش سطح انرژی کودکان، مخصوصا بچه‌های در حال رشد کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:فواید ویتامین c

۱۶- درمان شوره سر

کلسیم، آهن و فسفر از جمله مواد معدنی مفید در ترکیبات کینوا هستند که به حفظ رطوبت کف سر و خلاص شدن از شر شوره‌ها کمک می‌کنند. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص کینوا سفید، سیاه یا قرمز، آن را له کنید و روی موها و کف سر بمالید. اجازه دهید کینوای له‌شده حدود ۱۵ دقیقه روی موها و کف سر باقی بماند؛ سپس موها را طبق روال عادی آبکشی کنید.

۱۷- تنظیم فشار خون

 تصویر کینوای ترکیب‌شده با سالاد
یکی از بهترین روش‌های مصرف کینوا، ترکیب آن با سالاد است.

منیزیم و پتاسیم از ترکیبات اصلی کینوا به‌شمار می‌آیند که وجود سطح کافی آن‌ها در بدن به پایین آوردن فشار خون کمک می‌کند. از طرفی، منیزیم به عنوان یک آرام‌بخش برای رگ‌های خونی عمل می‌کند و در کاهش دردهای میگرنی بسیار موثر است.

بیشتر بدانید:کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می‌شود

مقایسه خواص کینوا با گوشت قرمز

کینوا حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است و برخی از افراد، ارزش غذایی آن را از گوشت هم بیشتر می‌دانند. امروزه دکتر تغذیه، کینوا را یک جایگزین مناسب برای پروتئین حیوانی می‌دانند و مصرف آن را به گیاه‌خواران توصیه می‌کنند. این موضوع ما را بر آن داشت تا در ادامه به مقایسه ارزش غذایی کینوا پخته‌شده و گوشت گاو بپردازیم:

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرمکینواگوشت قرمز
کالری۱۲۰ کیلوکالری۲۷۷ کیلوکالری
کربوهیدرات۲۱.۳ گرم۰.۰۰ گرم
فیبر۲.۸ گرم۰.۰۰ گرم
قند۰.۸۷ گرم۰.۰۰ گرم
چربی اشباع۰.۲۳ گرم ۷.۳ گرم 
چربی ترانس۰.۰۰ گرم۱.۲ گرم
کلسترول۰.۰۰ گرم۰.۰۸ گرم
ویتامین E۰.۶۳ میلی‌گرم۰.۱۲ میلی‌گرم
ویتامین ریبوفلاوین۰.۱۷۶ میلی‌گرم۰.۱۱ میلی‌گرم
نیاسین۴.۵۳۷ میلی‌گرم۰.۴۱۲ میلی‌گرم
ویتامین B۶۰.۳۳۶ میلی‌گرم۰.۱۲۳ میلی‌گرم
فولات۴۲ میلی‌گرم۱۱ میلی‌گرم
امگا ۳۰.۰۹ گرم۰.۰۴ گرم
امگا ۶۰.۹۷ گرم۰.۴۳ گرم
جدول مقایسه ارزش غذایی کینوا با گوشت قرمز

دانه کینوا را چگونه مصرف کنیم؟

کینوا طعم مطلوبی دارد و می‌توان به راحتی از آن در انواع غذاها استفاده کرد. یادتان باشد، دانه کینوا باید قبل از استفاده به خوبی شسته شود تا مواد غیر مغذی (ساپونین‌ها) از بین بروند. این دانه مغذی در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آماده می‌شود. برای این منظور کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک فنجان از دانه‌های کینوا را درون صافی بریزید و بشویید.
  • مقداری آب (حدود ۲ فنجان) درون قابلمه بریزید و بگذارید گرم شود.
  • کینوای شسته‌شده را با مقدار کمی نمک به آب اضافه کنید.
  • اجازه دهید کینوا حدود ۲۰ دقیقه درون آب بجوشد؛ سپس قابل مصرف است.

شما می‌توانید کینوای پخته‌شده را جایگزین برنج کنید یا در انواع سالاد بریزید. همچنین، می‌توان از آرد کینوا برای پخت انواع شیرینی فاقد گلوتن و نان استفاده کرد.

تاثیر کینوا بر لاغری 

اینفوگرافیک خواص کینوا برای لاغری
برای بهره‌مندی از تاثیرگذاری کینوا بر لاغری می‌توانید آن را جایگزین برنج کنید.

کینوا به عنوان یک ماده مغذی سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی، اثربخشی بالایی در کاهش وزن دارد. از مهم‌ترین خواص کینوا برای لاغری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسریع روند کاهش وزن
  • خاصیت سیرکنندگی
  • دارای شاخص گلیسمی پایین
  • کالری پایین

برای مطالعه بیشتر به مقاله چگونه در یک ماه 10 کیلو لاغر شویم مراجعه کنید.

طریقه مصرف کینوا برای لاغری

روش مصرف این ماده غذایی پرخاصیت به نوع کینوایی که می‌پزید، بستگی دارد. به عنوان مثال، کینوا سیاه باید در زمان بیشتری پخته شود، اما پرک کینوا در کمتر از یک و نیم دقیقه آماده است. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از مزایای کاهش وزن این دانه مغذی، آن را در وعده ناهار جایگزین برنج کنید. همچنین، این امکان وجود دارد که کینوای پخته‌شده جهت ایجاد سیری طولانی‌مدت با سایر خوراکی‌ها همچون ماست، سبزیجات و سالاد مخلوط شود.

دانه کینوا چه خاصیتی برای نوزادان دارد؟

نوزادان تازه متولدشده در ۶ ماه اول زندگی باید از شیر مادر تغذیه کنند. یکی از مواد غذایی که می‌توان پس از این مدت به شکل تدریجی برای تغذیه کودکان استفاده کرد، پوره کینوا است. این ماده غذایی مغذی یکی از گزینه‌های بسیار عالی برای رشد سالم نوزادان به‌شمار می‌آید. همچنین، از دیگر خواص کینوا برای نوزادان می‌توان به برطرف کردن مشکل یبوست در آن‌ها اشاره کرد.

نگاهی کوتاه به خواص کینوا

کینوا، دانه مغذی بومی آمریکای جنوبی به‌شمار می‌آید که در چند سال گذشته به دلیل فواید شگفت‌انگیزی که دارد، مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. اغلب افراد از خواص کینوا برای لاغری استفاده می‌کنند، در حالی که این دانه گیاهی سرشار از انواع ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر و مواد معدنی ضروری است و می‌تواند به سلامت کلی بدن کمک کند. 

برای مطالعه بیشتر به مقاله دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو مراجعه کنید.

ما در این مقاله از مجله درمانکده شما را با ۱۷ خاصیت منحصربه‌فرد کینوا برای سلامتی آشنا کردیم. اگر همچنان درباره نحوه اثرگذاری این دانه مغذی بر سلامتی خود سوالاتی دارید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از مشاوره آنلاین با کارشناس تغذیه این مجموعه بهره ببرید. 

درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

خواص کینوا برای چاقی چیست؟

این دانه گیاهی با توجه به میزان کالری، نه تنها چاق‌کننده نیست، بلکه به روند کاهش وزن کمک می‌کند.

خواص کینوا برای زنان چیست؟

کینوا یک منبع غنی آهن و اسید فولیک است؛ از همین‌رو مزایای قابل توجهی برای زنان به خصوص در دوران بارداری دارد.

عوارض کینوا چیست؟

معمولا مصرف کینوا عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کند. تنها نگرانی در مورد خوردن این دانه مغذی، تحریک معده به دلیل ساپونین موجود در آن است که می‌توانید با شستن دانه‌های کینوا قبل از مصرف، از بروز این عارضه جلوگیری کنید.

منابع: clevelandclinic | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها