خواص دمنوش آویشن چیست؟ بررسی 24 خاصیت شگفت‌انگیز این دمنوش

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


خواص دمنوش آویشن آنقدر متنوع و گسترده است که شاید بهتر باشد از این پس جایی برای این دمنوش گیاهی در رژیم غذایی خودمان در نظر بگیریم. آویشن گیاهی از خانواده نعناع است که برگ‌های سبز،‌ کوچک و براقی دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه می‌توان به خاصیت ضد‌میکروبی، ضد‌باکتریایی، طعم تند و تیز و معطر بودن آن اشاره کرد. در این مقاله از مجله درمانکده لیستی از مهم‌ترین فواید دمنوش آویشن را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

فهرست محتوا

خواص دمنوش آویشن در طب سنتی چیست؟

مهم‌ترین فواید دمنوش آویشن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- خواص آویشن برای عفونت گلو

این گیاه به دلایل زیر می‌تواند در بهبود عفونت‌های گلو موثر باشد:

  • خواص ضد‌میکروبی: آویشن دارای ترکیباتی مانند تیمول (Thymol) است که نقش کلیدی در از بین بردن باکتر‌ی‌ها و قارچ‌ها دارد.
  • خواص ضد‌التهابی: این گیاه به دلیل موادی به نام فلاونوئید‌ها (flavonoid) خاصیت ضد‌التهابی خوبی دارد و می‌تواند به کاهش التهاب گلو و درد ناشی از آن کمک کند.
  • خواص خلط آور: آویشن به داشتن خواص خلط آور معروف است، یعنی می‌تواند به شل شدن مخاط و خلط گلو و سینه کمک کند. به این ترتیب هنگام سرفه، خلط خیلی راحت‌تر از گلو دفع می‌شود. این موضوع در بهبود عفونت‌های تنفسی نیز تاثیر‌گذار است.

بیشتر بدانید:خواص کندر چیست؟

اینفوگرافیکی در مورد مهم‌ترین ترکیبات و خواص دمنوش آویشن
خواص دمنوش آویشن به مواد فعال آن مانند تیمول و کارواکرول مربوط می‌شود.

۲- خواص دمنوش آویشن برای چربی خون

عصاره آویشن دارای ترکیباتی به نام «ساپونین» است که می‌تواند تاثیر بسزایی در غلظت چربی خون داشته باشد. ساپونین (Saponin) در دمنوش آویشن به شکل‌های زیر از افزایش چربی خون در بدن جلوگیری می‌کند:

  • کاهش جذب چربی: این ماده مانع جذب کلسترول در روده می‌شود و به این ترتیب سطح چربی خون را کاهش می‌دهد.
  • تاثیر بر فعالیت آنزیم‌ها: ساپونین‌ها می‌توانند روی فعالیت آنزیم‌های مرتبط با متابولیسم چربی‌ها در بدن تاثیر بگذارند. این روند زمینه را برای کاهش چربی خون فراهم می‌کند.

۳- خواص دمنوش آویشن برای لاغری

دمنوش آویشن به تقویت متابولیسم بدن (سوخت و ساز) کمک می‌کند. هر چقدر متابولیسم بدن بهتر باشد، به همان اندازه می‌توانید کاهش وزن موثری داشته باشید. همچنین این گیاه در کنترل اشتها نیز موثر است، به این ترتیب میزان کالری کمتری دریافت خواهید کرد. جالب است بدانید گیاه آویشن می‌تواند با تنظیم قند خون نیز به کاهش وزن کمک کند.

نکته مهم این است که دمنوش آویشن یا سایر دمنوش‌های گیاهی به تنهایی و به‌طور مستقیم نمی‌توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند. در کنار آن‌ها باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و در عین حال از یک برنامه ورزشی اصولی پیروی کنید. سوالات خود در این زمینه را می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین یا تلفنی با پزشک متخصص تغذیه درمانکده مطرح کنید.

۴- خواص دمنوش آویشن برای معده

اگر با مشکلاتی مانند نفخ، گاز معده، سوء‌هاضمه یا حتی حالت تهوع و استفراغ مواجه هستید، دمنوش آویشن می‌تواند گزینه مناسبی برای حل این مشکلات باشد. این گیاه به تولید آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند، به همین دلیل در هضم غذا موثر است. همچنین خواص ضد‌میکروبی و ضد‌التهابی این گیاه باعث تسکین علائم بیماری‌های گوارشی مانند گاستریت (Gastritis) یا بیماری‌های التهابی روده می‌شود.

بیشتر بدانید:خواص هسته خرما چیست؟

گیاه آویشن را می‌بینید.
دمنوش آویشن در مهار ناراحتی‌های معده موثر است.

۵- خواص دمنوش آویشن برای سرماخوردگی

اگر به سرماخوردگی مبتلا شده‌اید و می‌خواهید از یک دمنوش گیاهی برای درمان علائم آن استفاده کنید، دمنوش آویشن را در لیست خود قرار دهید. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. هر چقدر سیستم ایمنی بدن قوی‌تر باشد به همان اندازه می‌تواند در برابر ویروس سرماخوردگی مقاومت بیشتر و بهتری داشته باشد.

همچنین این گیاه به دلیل فلاونوئیدها خواص ضد‌التهابی دارد. به همین دلیل مصرف آن به کاهش التهاب در مجاری تنفسی کمک می‌کند. از سوی دیگر، ترکیباتی مانند تیمول و کارواکرول (Carvacrol) باعث افزایش خاصیت ضد‌میکروبی این گیاه شده‌اند. این مواد به‌طور بالقوه می‌توانند شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهند.

علاوه‌بر این موارد،‌ نوشیدن دمنوش آویشن به هیدراته نگه داشتن بدن در طی سرماخوردگی کمک می‌کند و در عین حال بدن را گرم نگه می‌دارد.

بیشتر بدانید:خواص سرکه انگبین چیست؟

۶- آویشن برای درمان مشکلات تنفسی

اگر به عفونت‌های تنفسی مبتلا شده‌اید و به واسطه آن سیستم تنفسی‌تان خلط دارد، دمنوش آویشن می‌تواند به شل شدن این خلط‌ها و خارج کردن آن‌ها از بدن کمک کند. بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، برونشیت، سینوزیت و ذات‌الریه می‌توانند باعث علائمی مانند سرفه، خس خس سینه و سوزش گلو شوند. مصرف دمنوش آویشن در مهار این علائم و پاکسازی سیستم تنفسی موثر است.

۷- دمنوش آویشن و کاهش فشار خون

آویشن به طور سنتی به عنوان یک دیورتیک شناخته می‌شود، یعنی می‌تواند تولید ادرار را افزایش دهد و به دفع سدیم و آب اضافی از بدن کمک کند. این موضوع می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

با این حال باید توجه داشته باشید مصرف دمنوش آویشن نمی‌تواند به تنهایی راهی مطمئنی برای کنترل فشار خون باشد. در این زمینه نیاز به مشورت با دکتر تغذیه دارید

۸- آویشن؛ بهبود‌دهنده جریان خون

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که دمنوش آویشن دارای ماده‌ای به نام رزمارینیک (Rosmarinic) است. این ماده می‌تواند در اتساع (گشاد کردن) عروق خونی موثر باشد. به همین دلیل از خواص دمنوش آویشن به بهبود جریان خون اشاره شده است.

جالب است بدانید این گیاه دارای ترکیباتی با خواص ضد‌انعقادی است که می‌تواند از تشکیل شدن لخته خون جلوگیری کند. با کاهش خطر لخته شدن خون، از بروز حملات قلبی و مغزی به‌طور موثری جلوگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید:خواص ازگیل در بارداری چیست؟

یک فنجان دمنوش آویشن را می‌بینید.
دمنوش گیاه آویشن با خاصیت ضد‌انعقادی خود می‌تواند به بهبود جریان خون کمک کند.

۹- آویشن، گیاهی برای محافظت از قلب

دمنوش آویشن به لطف خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد می‌تواند ریسک بروز بیماری‌های قلبی و تصلب شرایین را کاهش دهد. همچنین این گیاه نشان داده است که می‌تواند سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد و به این ترتیب نقش مهمی در حمایت از سیستم قلبی و عروقی ایفا کند. تنظیم فشار خون نیز از دیگر خواص دمنوش آویشن است که به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

۱۰- خواص دمنوش آویشن برای کم‌خونی

دمنوش آویشن مقدار متوسطی آهن دارد. این ماده معدنی برای تولید هموگلوبین ضروری است. هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را به سراسر بدن حمل می‌کند. مصرف منظم دمنوش آویشن می‌تواند این ماده معدنی را در اختیار بدن قرار دهد.

بیشتر بدانید:خواص کره بادام زمینی

البته باید بدانید آنمی دلایل مختلفی دارد و دمنوش آویشن به تنهایی نمی‌تواند راهی برای درمان موثر باشد. شما با توجه به مشکلی که دارید، می‌توانید این گیاه را برای کمک به درمان کم‌خونی در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۱۱- خواص دمنوش آویشن برای سیستم گوارش

دمنوش آویشن به دلیل ترکیباتی که دارد (تیمول و کارواکرول)،‌ می‌تواند با باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌های مضر در دستگاه گوارش مبارزه کند، تعادل سالم فلور روده را ارتقا داده و خطر عفونت‌ها را کاهش دهد.

فلور روده یا میکروبیوم روده، مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌هایی هستند که در دستگاه گوارش انسان و سایر حیوانات زندگی می‌کنند. این میکروارگانیسم‌ها برای سلامتی دستگاه گوارش و عملکرد بهینه آن بسیار اهمیت دارند.

بیشتر بدانید:خواص نارگیل تازه برای مردان

۱۲- آویشن، تقویت‌کننده سیستم ایمنی

دمنوش آویشن دارای ویتامین‌های C و A است. ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود و به همین دلیل برای مبارزه با عفونت‌ها نقش بسیار مهمی دارد. ویتامین A نیز در حفظ یکپارچگی پوست و غشاهای مخاطی نقش دارد و به عنوان سدی در برابر عوامل بیماری‌زا عمل می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر در بدن کمک می‌کنند. این ویژگی‌ها همراه با خواص ضد‌میکروبی و ضد‌التهابی آویشن منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

فردی که در حال مصرف دمنوش آویشن است.
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دمنوش آویشن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

۱۳- آویشن گیاهی برای حفظ سلامتی استخوان‌ها

آویشن به عنوان منبع کلسیم و ویتامین D معرفی نمی‌شود. این مواد برای حفظ سلامتی استخوان‌ها ضروری هستند. با این حال دمنوش آویشن ترکیباتی دارد که می‌تواند در کنار منابع کلسیم و ویتامین دی به سلامت استخوان‌های بدن کمک کند. برای مثال این گیاه دارای ویتامین K است و منجر به تنظیم سطح کلسیم در بدن می‌شود.

۱۴- تسکین‌دهنده سیستم عصبی

یکی از ویژگی‌های مهم دمنوش آویشن رایحه مطبوع و خاص این گیاه است. عطر آویشن می‌تواند اثرات آرامش‌بخش داشته باشد، به همین دلیل در کاهش استرس مفید است. این موضوع به‌طور کلی می‌تواند سیستم عصبی را آرام کند. همچنین در ترکیبات این گیاه موادی مانند ویتامین B6 و منیزیم وجود دارد. این مواد می‌توانند به عملکرد بهتر سیستم عصبی کمک کنند. با این حال باید بدانید دمنوش آویشن به تنهایی راه موثری برای تسکین سیستم عصبی بدن نیست.

بیشتر بدانید:آیا زنجبیل به باردار شدن کمک می‌کند؟ چه کسانی نباید از آن استفاده کنند

۱۵- آویشن، گیاهی مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون

دمنوش آویشن به‌طور خاص نمی‌تواند برای مهار بیماری‌هایی مانند آلزایمر یا پارکینسون مناسب باشد. اما قرار دادن این گیاه در رژیم غذایی بیماران می‌تواند در کنار سایر اقدامات به کنترل علائم این بیماری‌ها کمک کند. برای مثال می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن توسط این گیاه اشاره کرد.

۱۶- پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی

مسمومیت‌های غذایی اغلب به رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها در بدن مربوط هستند. دمنوش آویشن به دلیل ترکیباتی مانند تیمول می‌تواند عوارض ناشی از این بیماری گوارشی را تسکین دهد. تیمول ترکیب فعالی در آویشن است که خواص ضد‌باکتریایی و ضد‌ویروسی دارد.

بیشتر بدانید:خواص کینوا چیست؟

۱۷- آویشن، گیاهی برای حفظ سلامتی دندان‌ها

یکی از مهم‌ترین عوامل پوسیدگی دندان‌ها رشد باکتری‌ها است. دمنوش آویشن به دلیل خواص ضد‌باکتری و ضد‌میکروبی که دارد، می‌تواند رشد باکتری‌ها در دهان و دندان را مهار کند. به این ترتیب به حفظ سلامتی دندان‌ها و البته لثه‌ها کمک خواهد کرد.

خوب است بدانید برخی معتقدند عطر دمنوش آویشن به دلیل خاصیت آرام‌بخشی که دارد، می‌تواند در کنترل مشکلاتی مانند دندان‌قروچه نیز موثر باشد. با این حال به تحقیقات علمی بیشتری در این زمینه نیاز است.

بیشتر بدانید:خواص تخم گشنیز چیست؟

فردی که دندان درد دارد.
گیاه آویشن در می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری کند.

۱۸- کاهش‌دهنده علائم درماتیت آتوپیک

شواهد علمی در مورد تاثیر دمنوش آویشن بر درماتیت آتوپیک محدود است. التهاب مزمن نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت درماتیت آتوپیک دارد و به بروز علائمی مانند قرمزی، خارش و تحریک پوست کمک می‌کند. به نظر می‌رسد گیاه آویشن به دلیل خواص ضد‌التهابی خود می‌تواند در مهار این بیماری پوستی موثر باشد.

۱۹- درمان‌کننده برفک دهان

خواص ضد قارچی آویشن از بروز عفونت‌های قارچی دهان مانند برفک دهان پیشگیری شود. قارچ‌های مختلف در مناطق گرم و مرطوب دهان، مانند زبان و لثه‌ها رشد می‌کنند و باعث بروز این بیماری می‌شوند.

۲۰- تقویت‌کننده قدرت بینایی

غذا و نوشیدنی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند دمنوش آویشن استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهند. این عملکرد نقش مهمی در محافظت از بافت‌های ظریف چشم دارد. همچنین خواص ضد‌التهابی این گیاه به کاهش التهاب در چشم‌ها و کاهش علائم بیماری‌های التهابی چشم کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:خواص سیر سیاه چیست؟

۲۱- کاهش‌دهنده استرس

یکی از تکنیک‌های کاهش استرس، رایحه‌درمانی یا آروماتراپی (Aromatherapy) است. دمنوش آویشن به دلیل عطر مطبوعی که دارد باعث تسکین ذهن و بدن می‌شود. به همین دلیل از آن به عنوان کاهش‌دهنده استرس یاد می‌شود.

۲۲- آویشن، گیاهی برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی

به نظر می‌رسد دمنوش آویشن به دلیل ترکیبات فعالی که دارد، در مبارزه با طیف وسیعی از باکتری‌ها موثر باشد. استفاده از آن در کنار سایر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند روند درمان را تسریع کند.

۲۳- درمان آکنه با آویشن

یکی از عوامل موثر در بروز آکنه‌های پوستی، باکتری‌ها هستند. خواص ضد‌باکتریایی دمنوش آویشن می‌تواند رشد و تکثیر این باکتری‌ها را مهار کند. همچنین خواص ضد‌التهابی این گیاه در کاهش عوارض آکنه مانند قرمزی و تورم پوست موثر است. با این حال این گیاه نمی‌تواند اولین انتخاب برای مهار این بیماری پوستی باشد.

خانمی که به آکنه صورت مبتلا است.
دمنوش آویشن در بهبود آکنه پوستی موثر است.

۲۴ـ‌ خواص دمنوش آویشن برای سرطان

بیماران سرطانی برای مبارزه با این بیماری به یک سیستم دفاعی قوی نیاز دارند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند این بیماران به سراغ مواد غذایی‌ای بروند که سرشار از آنتی‌اکسیدان باشند. دمنوش آویشن یکی از این گزینه‌ها است.

بیشتر بدانید:خواص سنجد چیست؟

خواص دمنوش آویشن برای زنان

از مهم‌ترین فواید دمنوش آویشن برای زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواص دمنوش آویشن در پریودی: این دمنوش می‌تواند علائم مرتبط با عادت ماهانه در زنان را کاهش دهد. از جمله آن‌ها می‌توان به دردهای شکمی، درد و گرفتگی سینه‌ها و کاهش اضطراب اشاره کرد.
  • عفونت واژن: همراه با روش‌های درمانی دیگر برای عفونت واژن می‌توانید از دمنوش آویشن نیز استفاده کنید. این گیاه با تقویت سیستم ایمنی به درمان این بیماری کمک می‌کند. بنابراین این دمنوش به تنهایی راهی موثر برای درمان عفونت واژن به‌شمار نمی‌رود. نکته جالب این است که در ترکیبات کرم‌های واژینال نیز گیاه آویشن وجود دارد.
  • درمان کیست تخمدان: این دمنوش را می‌توانید برای کنترل و مهار کیست تخمدان در رژيم غذایی خود قرار دهید اما باید در کنار آن روش‌های اصلی برای درمان کیست تخمدان را دنبال کنید.

بیشتر بدانید:خواص رازیانه برای پوست چیست؟

خواص دمنوش آویشن برای مردان

برخی تحقیقات علمی نشان داده‌اند که مصرف دمنوش آویشن در مردان ریسک ابتلای آن‌ها به بیماری‌های غده پروستات را کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از آویشن به شکل کرم یا پماد می‌تواند به کاهش ریزش مو و درمان شوره سر در مردان کمک کند.

خواص دمنوش آویشن برای کودکان

از مهم‌ترین خواص دمنوش آویشن برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • تسکین‌دهنده دستگاه تنفسی
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • نرم‌کننده گلو

قبل از استفاده از دمنوش آویشن برای کودکان حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

خواص دمنوش آویشن با گل گاوزبان

دمنوش گاو‌زبان با آویشن یک دمنوش آرامش‌بخش است و می‌تواند برای سلامتی عمومی بدن مفید باشد. فواید این دمنوش گیاهی شامل موارد زیر می‌شود:

  • آویشن و گل گاوزبان دارای خواص ضد‌التهابی هستند که به کاهش التهاب‌های مختلف در بدن از جمله التهاب‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند.
  • این دمنوش خواص آرامش‌بخشی دارد و برای کاهش استرس و اضطراب مفید است.
  • هر ۲ گیاه خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارند که در مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و قارچی موثر هستند.

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا دارو مصرف می‌کنید، حتما قبل از مصرف این دمنوش با پزشک مشورت داشته باشید.

بیشتر بدانید:عناب در پریودی تاثیری دارد؟

خواص دمنوش آویشن با دارچین

آویشن و دارچین خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدقارچی دارند، به همین دلیل به کاهش التهاب‌های مختلف در بدن کمک می‌کنند. التهاب‌های دستگاه گوارش و التهاب‌های مرتبط با مفاصل از جمله آن‌ها هستند. همچنین ترکیب آویشن و دارچین منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود و مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

خواص دمنوش آویشن با عسل

دمنوش آویشن و عسل باعث تقویت سیستم گوارشی می‌شود و در بهبود عملکرد گوارش و کاهش علائم مرتبط با مشکلات گوارشی موثر است. همچنین مصرف دمنوش آویشن با عسل می‌تواند به تسکین گلودرد و التهاب‌های مرتبط با آن کمک کند. از سوی دیگر، این دمنوش دارای خواص ضد‌باکتریایی و ضد‌التهابی است که منجر به تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه می‌شود.

بیشتر بدانید:خواص عناب چیست؟ 

خواص دمنوش آویشن در چند خط

گرچه خواص دمنوش آویشن جذاب به نظر می‌رسد اما همه افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند. برای مثال اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به گیاهان خانواده نعناع حساسیت دارند، مصرف آویشن به شما پیشنهاد نمی‌شود. همچنین اگر از مشکلات گوارشی یا کلیوی رنج می‌برید، این گیاه مناسب شما نیست. زنان باردار و شیرده نیز قبل از مصرف این دمنوش باید با پزشک مشورت داشته باشند. آویشن به دلیل ترکیباتی که دارد می‌تواند منجر به تحریک رحم در بارداری شود. با مراجعه به پلتفرم درمانکده می‌توانید از خدمات پزشکی به صورت مشاوره آنلاین با دکتر تغذیه و نوبت حضوری بهره‌مند شوید.

سوالات رایج

خواص دمنوش آویشن برای رحم چیست؟

دمنوش آویشن به شکل‌های زیر می‌تواند برای رحم مفید باشد:
– تنظیم هورمون‌های بدن زنان
– کاهش دردهای قاعدگی
– کمک به درمان سریع‌تر عفونت‌های رحم در کنار روش درمان اصلی

بهترین زمان مصرف دمنوش آویشن چه زمانی است؟

زمان مصرف دمنوش آویشن با توجه به هدف و نیاز شما متفاوت است. برای مثال مصرف این نوشیدنی قبل از وعده اصلی غذا می‌تواند به کاهش اشتها و لاغری کمک کند.

خواص دمنوش آویشن کوهی چیست؟

این نوع آویشن به‌طور خاص می‌تواند به درمان برفک دهان کمک کند.

منبع: medicinenet | healthline | pharmeasy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها