خواص منیزیم برای بدن چیست؟ بررسی 12 خاصیت شگفت‌انگیز این ماده معدنی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مهم‌ترین خواص منیزیم را می‌توان در مواردی مانند فعالیت عضلات، حفظ سلامت استخوان‌ها، کنترل قند خون، انتقال سیگنال‌های عصبی و حتی ساختار سلول‌های بدن دانست. این ماده معدنی به طور طبیعی در مواد غذایی مختلف یافت می‌شود و در انجام فعالیت‌های متعدد فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی بدن دخالت دارد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم بدانیم خواص منیزیم چیست و با فواید آن بیشتر آشنا شویم.

خواص منیزیم در بدن چیست؟

پزشکان متخصص سطح پایین منیزیم را با طیف وسیعی از نشانه‌ها در بدن مرتبط می‌دانند. به همین دلیل توصیه می‌کنند از طریق مواد غذایی مانند بادام هندی یا قرص‌های مکمل سطح این ماده معدنی در بدن حفظ شود. در ادامه۱۲ مورد از مهم‌ترین خواص منیزیم برای مردان و زنان را مطالعه می‌کنید:

۱- خواص منیزیم برای ورزشکاران

این ماده معدنی در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن نقش دارد، به همین دلیل مصرف آن در بین بدنسازان و دیگر ورزشکاران رایج است. از مهم‌ترین خواص منیزیم در بدنسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بدانید:منیزیم در چه غذاهایی است؟

  • بهبود عملکرد عضلانی: این ماده به انقباض و آرامش عضلانی کمک می‌کند و خطر گرفتگی و اسپاسم را در حین فعالیت بدنی شدید کاهش می‌دهد.
  • تعادل الکترولیت در بدن: منیزیم در حفظ تعادل الکترولیت‌ها مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم نقش دارد. این مواد معدنی در عملکرد بهتر ماهیچه‌ها و جلوگیری از کم‌آبی حیاتی هستند.
  • ریکاوری: یکی از مهم‌ترین خواص منیزیم بعد از ورزش، کاهش درد و التهاب عضلانی است.
  • بهبود سنتز پروتئین: این ماده از سنتز پروتئین حمایت می‌کند. سنتز پروتئین برای ترمیم و رشد عضلات بعد از تمرینات شدید ضروری است.
آلت: بدنسازی که از اسپاسم عضلانی رنج می‌برد. یکی از خواص منیزیم کاهش اسپاسم عضله هست
ماده معدنی منیزیم در کاهش اسپاسم‌های عضلانی در ورزشکاران موثر است.

۲- خواص منیزیم در بارداری

یکی از مهم‌ترین خواص منیزیم برای زنان به دوران بارداری مربوط می‌شود. کاهش سطح این ماده معدنی در بدن ریسک بروز اکلامپسی (Eclampsia) را افزایش می‌دهد. اکلامپسی یکی از خطرناک‌ترین عوارض دوران بارداری است که در طی آن فشار خون مادر بالا می‌رود و در ادرار او پروتئین دیده می‌شود. این وضعیت می‌تواند با تشنج‌های غیر‌قابل کنترل همراه باشد.

بیشتر بدانید:خواص تخم گشنیز چیست؟

۳- خواص منیزیم برای پوست

منیزیم به شکل‌های زیر می‌تواند به سلامتی پوست کمک کند:

  • آبرسانی: این ماده معدنی باعث می‌شود تا رطوبت پوست حفظ شود و هیدراته بماند.
  • بازسازی و ترمیم سلول‌های پوست: این ماده با کمک به سنتز پروتئین‌ها و اسیدهای چرب باعث می‌شود تا پوست خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کند. همچنین با کمک به ترمیم سلول‌های پوست از پیری آن جلوگیری خواهد کرد.
  • کاهش آکنه: منیزیم به دلیل خواص ضد‌التهابی و سم‌زدایی در کاهش آکنه موثر است. این ماده به تعادل تولید چربی پوست کمک می‌کند و مانع مسدود شدن منافذ پوست می‌شود.
  • التیام زخم: منیزیم در بهبود زخم‌ها نقش دارد و به تولید کلاژن و الاستین که برای ترمیم و بازسازی پوست حیاتی هستند، کمک می‌کند.
  • کاهش حساسیت‌های پوستی: این ماده با تثبیت غشاهای سلولی و جلوگیری از آزاد شدن هیستامین‌ها می‌تواند به کاهش واکنش‌های آلرژیک و حساسیت در پوست کمک کند.

۴- خواص منیزیم برای مو

ماده معدنی Magnesium برای داشتن موهای سالم و شاداب ضروری است. از مهم‌ترین خواص آن برای مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت و رشد مو: این ماده گردش خون در پوست سر را تحریک می‌کند. گردش خون بهتر به این معناست که فولیکول‌های مو به اندازه کافی مواد مغذی و اکسیژن دریافت می‌کنند و در نتیجه رشد خوبی خواهند داشت.
  • جلوگیری از ریزش مو: ماده Magnesium از تجمع کلسیم در پوست سر پیشگیری می‌کند. تجمع کلسیم می‌تواند فولیکول‌های مو را مسدود کند و منجر به ریزش مو شود. منیزیم با کاهش رسوبات کلسیم، محیط سالم‌تری را برای پوست سر ایجاد می‌کند و از ریزش مو جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بدانید:قرص منیزیم چیست؟

  • کاهش التهاب پوست سر: منیزیم دارای خواص ضد‌التهابی است و به کاهش التهاب و تحریک پوست سر کمک می‌کند. این ویژگی برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند شوره سر، اگزما یا پسوریازیس می‌تواند مفید باشد.
  • استحکام و قابلیت ارتجاعی مو: این ماده با حمایت از سنتز پروتئین، به ویژه کراتین، که بخش اصلی مو است به یکپارچگی ساختار مو کمک می‌کند. این ویژگی حالت کشسانی موها را تقویت می‌کند و باعث کاهش شکستگی و دو شاخه شدن انتهای مو می‌شود.
آلت: خانمی که ریزش مو دارد. یکی از خواص منیزیم جلوگیری از ریزش مو هست
یکی از مهم‌ترین فواید منیزیم جلوگیری از ریزش مو است.

۵- خواص منیزیم برای مغز

منیزیم ماده مهمی برای عملکرد مغز است که در ادامه مهم‌ترین خواص آن را در این زمینه مطالعه می‌کنید:

  • محافظت از مغز در برابر تخریب عصبی: منیزیم از مغز در برابر بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می‌کند. استرس اکسیداتیو و التهاب از عوامل کلیدی در ایجاد و پیشرفت این بیماری‌ها هستند که این ماده در پیشگیری از آن‌ها نقش مهمی دارد. علاوه‌بر این، منیزیم به جلوگیری از ایجاد پلاک‌های آمیلوئیدی که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند، کمک می‌کند.
  • تقویت عملکرد شناختی: سطوح کافی منیزیم با افزایش عملکردهای شناختی از جمله بهبود توجه، حافظه و عملکردهای اجرایی مرتبط است. منیزیم از تولید انرژی در سلول‌های مغز پشتیبانی می‌کند. این موضوع برای فرآیندهای شناختی ضروری است.

بیشتر بدانید:قرص جوشان منیزیم برای چیست؟

۶- خواص منیزیم برای استخوان‌ها

سطح مناسب منیزیم در بدن به شکل‌های زیر در حفظ سلامتی استخوان‌های بدن نقش دارد:

  • تنظیم سطح کلسیم: ماده معدنی Magnesium بر فعالیت هورمون پاراتیروئید (PTH) و کلسی تونین تاثیر دارد. این هورمون‌ها سطح کلسیم در بدن را کنترل می‌کنند و آن را در حد متعادل نگه می‌دارند. سطوح مناسب منیزیم باعث می‌شود تا کلسیم به‌طور صحیح برای تشکیل و نگهداری استخوان استفاده شود، نه اینکه در بافت‌های نرم رسوب کند.
  • تحریک سلول‌های استخوان‌ساز: منیزیم فعالیت سلول‌های مسئول تشکیل استخوان (استئوبلاست‌ها) را تحریک می‌کند و عملکرد آن‌ها را افزایش می‌دهد.
  • مهار سلول‌های جذب‌کننده استخوان: منیزیم از فعالیت سلول‌های استئوکلاست‌ها جلوگیری می‌کند. این سلول‌ها منجر به تجزیه بافت استخوان می‌شوند.
  • افزایش فعالیت ویتامین D: ماده Magnesium برای فعال شدن و متابولیسم ویتامین D ضروری است. این ویتامین یک ماده حیاتی برای سلامتی استخوان به‌شمار می‌رود. ویتامین D جذب کلسیم را در روده‌‌ها تسهیل می‌کند و منجر به تقویت بافت استخوان‌ها می‌شود. بدون منیزیم کافی، ویتامین D نمی‌تواند وظایف خود را به طور موثر انجام دهد. به همین دلیل جذب کلسیم در بدن مختل می‌شود. سطوح پایین کلسیم در بدن نیز به معنای ضعیف شدن استخوان‌ها است.

۷- خواص منیزیم برای بهبود خواب

این ماده به شکل‌های زیر می‌تواند به بهبود خواب کمک کند:

  • تولید ملاتونین: منیزیم در تنظیم ملاتونین، هورمونی که چرخه خواب و بیداری را کنترل می‌کند، نقش دارد.
  • پشتیبانی از خواب عمیق: منیزیم از مراحل خواب عمیق که برای بازسازی فیزیکی و ذهنی ضروری است، حمایت می‌کند. خواب عمیق ترمیمی‌ترین مرحله خواب است و این ماده می‌تواند کیفیت و طول مدت این مرحله را افزایش دهد.

بیشتر بدانید:پودر منیزیم چیست؟

بررسی خواص منیزیم برای داشتن خواب خوب
سطح مناسب منیزیم در بهبود خواب موثر است.

۸- خواص منیزیم برای دیابت

منیزیم از طریق تنظیم قند خون، حساسیت به انسولین و سلامت کلی متابولیک نقش مهمی در مدیریت و پیشگیری از دیابت دارد. مهمترین فواید منیزیم برای دیابت عبارت‌اند از:

  • بهبود حساسیت به انسولین: حساسیت به انسولین به چگونگی واکنش موثر سلول‌های بدن به انسولین اشاره دارد. انسولین هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می‌کند. منیزیم باعث می‌شود تا بدن انسولین را به طور موثرتر استفاده کند و مقاومت به آن را کاهش دهد. این موضوع عامل مهمی در دیابت نوع ۲ است.
  • تنظیم سطح گلوکز خون: سطوح کافی منیزیم باعث می‌شود تا گلوکز به‌طور موثر توسط سلول‌ها برای تولید انرژی جذب شود و از هیپرگلیسمی (قند خون بالا) جلوگیری می‌کند.

اگر به قند خون بالا مبتلا هستید و برای مصرف منیزیم در رژیم غذایی به کمک و مشاوره نیاز دارید، می‌توانید از دکتر آنلاین تغذیه در درمانکده مشاوره آنلاین یا تلفنی دریافت کنید.

۹- فواید منیزیم برای سلامت قلب و عروق

مهم‌ترین خواص منیزیم برای سیستم قلبی و عروقی بدن عبارت‌اند از:

  • تنظیم ریتم قلب: منیزیم برای حفظ ریتم طبیعی قلب بسیار مهم است. این ماده به تنظیم فعالیت الکتریکی قلب مانند انقباض و شل شدن سلول‌های عضلانی قلب کمک می‌کند.
  • اتساع عروق: این ماده معدنی باعث گشاد شدن عروق می‌شود. این عملکرد می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود جریان خون در سراسر بدن کمک کند و بار کاری روی قلب را کاهش دهد.

بیشتر بدانید:4 مورد از فواید قرص منیزیم در بدنسازی

۱۰- خواص منیزیم برای بهبود عملکرد تیروئید

منیزیم به شکل‌های مختلف در بهبود عملکرد تیروئید موثر است، از جمله:

  • تبدیل T4 به T3: این ماده معدنی برای تبدیل آنزیمی تیروکسین (T4) به تری یدوتیرونین (T3) در کبد و سایر بافت‌ها ضروری است. T3 شکل فعال هورمون تیروئید است که متابولیسم و ​​تولید انرژی در بدن را تنظیم می‌کند.
  • دفاع آنتی اکسیدانی: منیزیم خواص آنتی اکسیدانی دارد که به محافظت از بافت تیروئید در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند به سلول‌های تیروئید آسیب برساند و تولید هورمون‌های آن را مختل کند.

۱۱- کاهش علائم PMS

منیزیم به شکل‌های زیر در کاهش علائم PMS (سندرم پیش از قاعدگی) موثر است:

  • آرامش عضلانی: منیزیم یک شل‌کننده طبیعی عضلات است. به همین دلیل می‌تواند به کاهش تنش عضلانی، از جمله عضلات رحم، کمک کند و باعث کاهش دردهای PMS شود.
  • تنظیم خلق و خو: این ماده معدنی در تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین نقش دارد. سطوح کافی منیزیم به تثبیت خلق و خو و کاهش علائم اضطراب، تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی که معمولا در طول PMS تجربه می‌شوند، کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:علائم کمبود منیزیم در بدن چگونه است؟

۱۲- مهار سردردهای میگرنی

این ماده به شل شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند و باعث گشاد شدن عروق می‌شود. این امر به کاهش انقباض رگ‌های خونی در مغز که با میگرن مرتبط است، کمک می‌کند. این موضوع نیز به نوبه خود علائم میگرن را کاهش می‌دهد.

آلت: اینفوگرافیکی که فایده منیزیم برای کودکان را نشان می‌دهد.
از مهم‌ترین خواص منیزیم برای کودکان می‌توان به حفظ سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی آن‌ها اشاره کرد.

خواص منیزیم در چند خط

خواص منیزیم اگر بیشتر از خواص آهن، کلسیم، اسید فولیک و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها نباشد، کمتر از آن‌ها هم نیست. سطح پایین این ماده معدنی با علائمی مانند اضطراب، افسردگی، عصبانیت، زودرنجی، مشکلات عضلانی و حتی مشکلات گوارشی همراه است. برای بررسی سطح آن در بدن به آزمایش خون نیاز دارید و باید به یک متخصص تغذیه یا متخصص داخلی مراجعه کنید.

سوالات رایج

خواص منیزیم جوشان بیشتر است یا قرص معمولی؟

هر ۲ محصول می‌توانند نیاز شما به منیزیم را برآورده کنند. اگر به هر دلیلی مصرف قرص‌های معمولی برای شما دشوار است، می‌توانید از قرص‌های جوشان استفاده کنید.

آیا منیزیم برای رفع یبوست خوب است؟

بله. منیزیم در روده‌ها آب را جذب می‌کند و باعث نرم شدن محتویات معده و در نتیجه دفع راحت مدفوع می‌شود.

کودکان روزانه چقدر به منیزیم نیاز دارند؟

این موضوع به سن و وضعیت سلامتی آن‌ها بستگی دارد. اما به طور کلی می‌تواند به شکل زیر باشد:
خردسالان یک تا سه سال: ۸۰ میلی‌گرم
کودکان چهار تا هشت سال: ۱۳۰ میلی‌گرم
کودکان ۹ تا ۱۳ سال: ۲۴۰ میلی‌گرم
نوجوانان پسر ۱۴ تا ۱۸ سال: ۴۱۰ میلی‌گرم
نوجوانان دختر ۱۴ ا ۱۸ سال: ۳۶۰ میلی‌گرم

منبع: |‌ medicalnewstoday |‌ healthline | drbrighten

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها