پودر منیزیم چیست؟ موثرترین ماده برای درمان ریزش‌مو

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

منیزیم یک ماده معدنی مهم برای بدن است و به عملکرد بهتر سیستم‌های مختلف آن کمک می‌کند. این ماده معدنی در بدن تولید نمی‌شود و باید میزان مورد نیاز آن برای بدن را با رژیم غذایی اصولی تامین کنیم. متخصصان معمولا برای جبران فقر منیزیم، مکمل غذایی تجویز می‌کنند که پودر منیزیم یکی از انواع فرم این ماده معدنی در بازار است. پودر منیزیم به دلیل نحوه استفاده آسان، نسبت به سایر اشکال مکمل منیزیم طرفداران بیشتری دارد و می‌توان آن را به صورت روزانه مصرف کرد. 

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید، پودرمنیزیم چه کاربردی دارد و برای چه چیزی خوب است، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا فواید و خواص شگفت‌انگیز پودر منیزیم را مورد بررسی قرار دهیم.

پودر منیزیم چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر منیزیم، یکی از اشکال مکمل غذایی منیزیم است که نقش موثری در بهبود عوارض ناشی از کمبود این ماده معدنی در بدن دارد. ما می‌توانیم منیزیم مورد نیاز بدن را از مواد غذایی مانند ماهی، سویا، موز، بادام، تخمه‌، ماست کم‌چرب، اسفناج و برگ چغندر تامین کنیم، اما امروزه سبک تغذیه غلط و زندگی پر استرس باعث شده تا اکثر افراد با کمبود این ماده در بدن مواجه شوند. 

مصرف روزانه پودرمنیزیم که خوردن آن در کنار سایر مواد غذایی بسیار راحت است، می‌تواند از بروز عوارض ناشی از فقر منیزیم جلوگیری کند. در واقع، می‌توان گفت پودر منیزیم که اغلب به صورت ساشه بسته‌بندی می‌شود و هر ساشه دارای مقدار کافی منیزیم برای تامین نیاز روزانه بدن یک فرد بزرگسال است، نقش مهمی در ساخت پروتئین‌ها، بهبود عملکرد عضلات و اعصاب، کنترل قند و تنظیم فشار خون در بدن دارد.

بیشتر بدانید:علائم کمبود منیزیم در بدن چگونه است؟ و راه های درمان چیست؟

خواص پودر منیزیم

اینفوگرافیک خواص پودرمنیزیم
این فرم از مکمل با کمک به آزادسازی انرژی مواد غذایی، خستگی و ضعف عضلانی را بهبود می‌بخشد.

کمبود منیزیم می‌تواند ارگان‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات جسمی یا روحی زیادی ایجاد کند. مصرف پودر منیزیم به عنوان یک مکمل غذایی، به راحتی اثرات کمبود این ماده معدنی در بدن را کاهش می‌دهد. 

به طور کلی می‌توان مهم‌ترین خواص این فرم از مکمل را شامل موارد زیر دانست:

  • بهبود عملکرد جسم و ذهن
  • کمک به عملکرد بهتر سیستم عصبی
  • تقویت عضلات قلب و عضلات اسکلتی
  • کاهش گرفتگی و اسپاسم مکرر عضلانی
  • رفع خستگی و ضعف عضلانی
  • افزایش انرژی

بیشتر بدانید:خواص منیزیم برای بدن چیست؟

  • کاهش ریزش مو
  • کمک به رفع یبوست
  • کمک به درمان بی‌خوابی و افسردگی

عملکرد پودر منیزیم در بدن چگونه است؟

منیزیمی که به کمک منابع طبیعی وارد بدن می‌شود، به میزان بسیار محدودی در بدن ذخیره خواهد شد. از آن‌جایی که این ماده معدنی برای متابولیسم انرژی، عملکرد عضلات و سیستم عصبی ضروری است، می‌توان برای کمک به تامین آن در بدن از پودر منیزیم استفاده کرد که خواص بی‌نظیری دارد. 

فرم پودر این ماده معدنی شامل B۶، B۱۲ و فولیک اسید می‌شود که نقش مهمی در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن، ساخت گلبول‌های قرمز، خون‌سازی و تقسیم سلولی دارند. از طرفی، انواع پودرهای منیزیم از اکسید منیزیم، سوربیتول‌ها، اسید سیتریک سدیم، سیترات، لاکتوز، نمک‌های منیزیم، اسیدهای چرب، اسانس و ویتامین‌ها تشکیل می‌شوند و می‌توانند به جبران کمبود این ماده معدنی در بدن کمک کنند. 

به طور کلی می‌توان گفت، این پودر با وجود داشتن مواد معدنی، ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، صرفا مکمل غذایی است و باعث درمان بیماری یا پیشگیری از آن نمی‌شود، اما اثربخشی بالایی در کاهش علائم کمبود منیزیم بدن دارد.

بیشتر بدانید:قرص منیزیم چیست؟ | راهنمای کامل میزان نیاز روزانه آن

پودر منیزیم برای چی خوبه؟

تصویر  ساشه و پودر منیزیم
مصرف روزانه این فرم از مکمل، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی کمک می‌کند.

این محصول از ترکیبات بی‌نظیری تشکیل شده که می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن را از طریق خون‌رسانی و ارسال مواد غذایی به عضلات تامین کنند. از دیگر فواید مهم پودر منیزیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش علائم مرتبط با پوکی استخوان
  • بهبود حافظه و افزایش تمرکز
  • تسکین اعصاب و مقابله با استرس
  • تنظیم قند و فشار خون
  • بهبود گردش خون در بدن
  • پیشگیری از حمله‌های میگرنی
  • بهبود خستگی و بی‌رمقی در طول روز
  • جلوگیری از نقص‌های مادرزادی
  • جلوگیری از خواب‌رفتگی عضلات
  • افزایش توانایی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها
  • کمک به افزایش جذب کلسیم
  • موثر در حفظ سلامت قلب
  • کمک به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

بیشتر بدانید:منیزیم در چه غذاهایی است؟

مزایای مصرف پودر منیزیم در دوران بارداری چیست؟

پودر منیزیم به دلیل نحوه مصرف آسان، در بین زنان باردار طرفداران زیادی دارد. این محصول می‌تواند ریسک ابتلای زنان باردار به پوکی استخوان را کاهش دهد. همچنین، پودر منیزیم می‌تواند با کنترل فشار خون در این دوران، از بروز پره اکلامپسی جلوگیری کند. 

در واقع، می‌توان گفت مصرف این پودر در دوران حاملگی مانع از گرفتگی پا می‌شود و احتمال ابتلا به مسمومیت بارداری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با این حال، بهتر است قبل از مصرف پودرمنیزیم با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید و از ایمن بودن آن در شرایط بارداری مطمئن شوید.

نحوه مصرف پودر منیزیم

پودر منیزیم به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را بدون نیاز به آب مصرف کرد. شما می‌توانید این محصول را به صورت ساشه‌ای خریداری کنید و روزی یک بار، محتویات کامل یک ساشه را روی زبان خود بریزید. در ادامه کافیست کمی صبر کنید (حدود چند ثانیه) تا پودر منیزیم جذب زبان شود، سپس آن را ببلعید. متخصصان معتقدند، این محصول را می‌توان بدون آب در هر ساعتی از روز مصرف کرد؛ با این حال اگر ناراحتی گوارشی دارید، بهتر است آن را بعد از وعده غذایی میل کنید.

بیشتر بدانید:قرص جوشان منیزیم برای چیست؟ رایج‌ترین فواید این قرص جوشان

سخن پایانی

در حال حاضر، آمار کمبود منیزیم در بین افراد جهان بسیار بالاست. پودر منیزیم یکی از بهترین اشکال مکمل غذایی منیزیم به‌شمار می‌آید که می‌توان آن را به صورت روزانه مصرف کرد و از مزایای بی‌نظیرش بهره برد. در واقع، این پودر با ترکیبات و فاکتورهای مهمی تولید می‌شود و اثربخشی بالایی در کاهش علائم و عوارض کمبود منیزیم در بدن دارد. 

شما می‌توانید جهت اطمینان از ایمن بودن این پودر برای سلامتی خود به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص مانند دکتر تغذیه مشورت کنید. همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تغذیه نوبت بگیرید.

بیشتر بخوانید:فرق منیزیم و منگنز چیست؟

سوالات متداول

پودر منیزیم برای چه افرادی مناسب است؟

این پودر برای بزرگسالان و افرادی که دچار اسپاسم عضلانی شده‌اند یا دائما احساس خستگی دارند، مناسب است.

مزایای پودر منیزیم چیست؟

تامین انرژی مورد نیاز بدن، بهبود متابولیسم و سوخت و ساز بدن، خون‌رسانی به عضلات، تقویت حافظه و افزایش تمرکز، کمک به بهبود ضعف ماهیچه‌ها، رفع خستگی و بی‌حالی، تقویت سیستم ایمنی و عصبی، تنظیم قند و فشار خون، جلوگیری از گرفتگی و اسپاسم عضلانی.

ترکیبات اصلی پودر منیزیم چیست؟

این فرم از مکمل، علاوه بر منیزیم از سه ترکیب موثر یعنی ویتامین‌های گروه B همچون B۶، B۱۲ و فولیک اسید تشکیل شده که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی، عصبی و عضلانی دارند.

منابع: medicalnewstoday | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 148

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها