خواص رازیانه برای پوست چیست؟ عرق‌رازیانه برای چی خوبه؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا تا به حال چیزی از خواص رازیانه برای پوست شنیده‌اید؟ از رازیانه در طب سنتی به عنوان گیاه زنان یاد می‌شود، زیرا تاثیرات شگرفی در تنظیم هورمون‌های زنانه دارد. اما این بار در درمانکده قصد داریم به بررسی خواص رازیانه برای پوست بدن بپردازیم. به نظر می‌رسد این گیاه خوش‌بو می‌تواند در جوانسازی پوست صورت هم مفید باشد. اگر شما هم به دنبال راهی موثر و کم‌هزینه برای شادابی پوست بدن و صورت‌تان هستید، مطالعه این مقاله از مجله درمانکده را از دست ندهید.

خواص رازیانه برای پوست صورت چیست؟

فاکتورهای زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند پوست پیر و چروک به نظر برسد. واقعیت این است که علم با همه تلاش خود نتواسته است از روند پیری جلوگیری کند. با این حال بشر هنوز تسلیم نشده است و روش‌های موثری را برای به تاخیر انداختن پیری ابداع کرده است. یکی از ایمن‌ترین، موثرترین و کم‌هزینه‌ترین تکنیک‌های جوانسازی پوست استفاده از ماسک و گیاهان طبیعی است. در ادامه پنج مورد از مهم‌ترین خواص رازیانه برای پوست را مطالعه می‌کنید که می‌توانند در مبارزه با پیری پوست به شما کمک کنند:

۱- جوانسازی پوست

پوست برای غلبه کردن بر پیری باید حریف رایکال‌های آزاد شود. رادیکال‌های آزاد یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای خرابی سلول‌های پوست هستند و باعث پیری زود‌رس آن می‌شود. بدن برای مقابله با آن به آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و فلاونوئید‌ها نیاز دارد. گیاه رازیانه سرشار از این آنتی‌اکسیدان‌ها است.

بیشتر بدانید:خواص رازیانه چیست؟ از لاغری تا درمان عفونت واژن

دانه‌های رازیانه را می بینید.
گیاه رازیانه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در جوانسازی پوست نقش دارند.

۲- کاهش التهاب پوستی

یکی از مهم‌ترین خواص رازیانه برای پوست به ترکیبات فنلی و روغن‌های فرار آن مانند آنتول (Anethole) باز می‌گردد. این مواد از تولید مواد التهابی در بدن جلوگیری می‌کنند و فعالیت آن‌ها را کاهش می‌دهند. به همین دلیل این گیاه می‌تواند در درمان و کنترل بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و درماتیت موثر باشد.

۳- کاهش پف دور چشم

آیا شما هم جزو آن افرادی هستید که وقتی صبح‌ها از خواب برمی‌خیزید، چشم‌هایتان چنان پفی دارد که اصلا اثری از مردمک چشم پیدا نمی‌شود. اگر چنین مشکلی دارید، شاید زمان آن رسیده باشد که از خواص رازیانه برای پوست اطراف چشم استفاده کنید. این گیاه احساس خنکی به پوست می‌دهد و باعث تسکین آن می‌شود. به نظر می‌رسد این ویژگی‌های رازیانه می‌تواند پاسخ مناسبی برای چشمان پف‌کرده باشد.

بیشتر بدانیم: دارو برای سفیدی پوست؛ معرفی ۱۰ داروی روشن‌کننده پوست صورت

۴- لایه‌برداری از پوست

سراغ هر نوع روش جوانسازی پوست صورت که بروید، امکان ندارد صحبتی از لایه‌برداری نشود. چه اتفاقی در این لایه‌برداری می‌افتد که باعث شادابی پوست می‌شود؟ در طی آن سلول‌های مرده از بین می‌روند و بدن سلول‌های جدید را جایگزین می‌‌کند. البته این فرآیند به‌طور طبیعی در بازه‌های زمانی مشخصی توسط پوست انجام می‌شود و لایه‌برداری صرفا روند آن را سریع‌تر می‌کند. به این ترتیب تولید کلاژن (Collagen) و الاستین (Elastin) پوست تحریک می‌شود. این ۲ ماده همان اکسیر جوانی پوست هستند. کلاژن و الاستین پوست را از شر چین و چروک‌های پیری نجات می‌دهند.

از خواص رازیانه برای پوست این است که می‌تواند به عنوان لایه‌بردار ملایم و طبیعی به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند. همچنین این گیاه در از بین بردن چربی و سموم پوست نیز موثر است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا پوستی شفاف و براق مانند ساتن داشته باشید.

بیشتر بدانید:قرص هیرویت برای پوست چیست؟ مهم‌ترین عوارض این قرص چیست؟

۵- از بین بردن سلولیت

از آنجا که رازیانه خاصیت ضد‌التهابی و ضد‌اکسیدانی دارد، می‌تواند در بهبود سلولیت موثر باشد. با این حال برای درمان این بیماری لازم است به فاکتورهای دیگری مانند تغذیه مناسب، ورزش و ماساژ نیز توجه داشته باشید. گاهی‌اوقات شدت سلولیت آنقدر زیاد است که شاید بهتر باشد از روش‌های دیگری مانند لیزر استفاده کنید. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید با دکتر پوست درمانکده یا دکتر آنلاین پوست در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش آویشن چیست؟

اینفوگرافیکی از خواص رازیانه برای پوست
از رازیانه می‌توانید برای شفافیت و لایه‌برداری پوست استفاده کنید.

خواص روغن رازیانه برای پوست چیست؟

مهم‌ترین خواص روغن رازیانه برای پوست بدن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ضدعفونی‌کننده و ترمیم‌کننده جای زخم
  • رفع شوره پوست سر
  • تعدیل‌کننده چربی پوست سر
  • درمان جای جوش و آکنه

قبل از استفاده از روغن رازیانه حتما مقدار کمی از آن را روی پوست امتحان کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه باقی بماند. اگر پوست واکنشی به آن نشان نداد، می‌توانید آن را مصرف کنید.

بیشتر بدانید:روتین پوست خشک؛ فوق‌العاده‌ترین روتین در ۸ مرحله

خواص دمنوش رازیانه برای پوست بهتر است یا عرق رازیانه؟

خواص عرق رازیانه برای پوست تفاوتی با دمنوش آن ندارد. زمانی که رازیانه را مانند چای دم می‌کنید، ترکیبات آن در دمنوش آزاد می‌شوند، این همان اتفاقی است که در زمان تهیه عرق رازیانه اتفاق می‌افتد. نکته مهم این است که کدام شکل از این محصولات مناسب شرایط شما هستند. برای مثال دمنوش رازیانه را می‌توانید به صورت تازه در منزل تهیه و از آن استفاده کنید. عسل هم برای تعدیل طعم آن گزینه خوبی است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به نوشیدن دمنوش‌های گرم علاقمند هستید، دمنوش می‌تواند گزینه بهتری نسبت به عرق آن باشد. در هر صورت از خواص آن بهره‌مند می‌شوید.

طریقه مصرف رازیانه برای پوست چگونه است؟

جهت بهره‌مند شدن از خواص رازیانه برای پوست روش‌های متعددی وجود دارد که با توجه به هدفی که دارید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

ماسک رازیانه

برای تهیه ماسک رازیانه کافی است مقداری از دانه‌های آن را با دستگاه، آسیاب کرده و مقداری آب به آن اضافه کنید. حالا خمیری دارید که می‌توانید از آن مانند پماد یا کرم استفاده کنید. کافی است مقداری از آن را روی پوست قرار دهید. این پماد در رفع سلولیت می‌تواند موثر باشد.

نکته مهم این است که قبل از استفاده، حتما مقدار کمی از آن را روی پوست قرار دهید تا مطمئن شوید هیچ حساسیتی به آن ندارید.

بیشتر بدانید:روتین پوست چرب؛ چگونه چربی پوست را کنترل کنیم؟

ماسک لایه‌بردار

اگر قصد دارید یک ماسک لایه‌بردار طبیعی داشته باشید، می‌توانید یک قاشق غذا‌خوری دانه‌ رازیانه را با یک قاشق غذا‌خوری ماست ترکیب و از آن استفاده کنید. این ماسک گرد و غبار و کثیفی‌های پوست را از بین می‌برد و ظاهری شاداب و درخشان به پوست می‌دهد.

تونر صورت

برای تهیه این تونر مقداری رازیانه را در آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشد، به این ترتیب اسانس‌های آن آزاد می‌شود. در ادامه این محلول را از صافی رد کنید و در یک بطری بریزید. برای رقیق کردن اسانس می‌توانید چند قطره آب به آن اضافه کنید. در طی روز مقداری از آن را روی پوست صورت‌تان اسپری کنید. استفاده منظم از این اسانس به تدریج پوست را روشن‌تر و درخشان‌تر می‌کند.

بخور رازیانه

اگر به دنبال راه‌کارهای جوانسازی پوست بوده باشید، حتما می‌دانید که بخور پوست یکی از این تکنیک‌ها است. حالا چطور می‌توانیم خواص رازیانه برای پوست و بخور را با هم یکجا داشته باشیم؟ کار مشکلی نیست؛ تنها به یک دستگاه بخور نیاز دارید. مقداری رازیانه به دستگاه اضافه کنید، موهایتان پشت سر ببینید (دم‌اسبی یا گوجه‌ای!) و سپس پوست صورت را در معرض بخار قرار دهید. برای این کار حداقل پنج دقیقه زمان در نظر بگیرید. حواس‌تان باشد بخار آنقدر شدید نباشد که باعث سوختگی شود. در نهایت با یک حوله صورت را خشک کنید.

بیشتر بدانید:حساسیت پوستی چیست؟

خواص رازیانه برای پوست در چند خط

گیاه رازیانه به دلیل ترکیباتی که دارد، می‌تواند در حفظ شادابی و طراوت پوست موثر باشد. جهت استفاده از خواص رازیانه برای پوست می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف مانند ماسک لایه‌بردار، تونر صورت و ماسک شفاف‌کننده استفاده کنید. همچنین با توجه به شرایطی که دارید دمنوش، عرق یا روغن رازیانه می‌تواند برای شما مفید باشد.

بیشتر بدانید:خواص سرکه انگبین چیست؟

سوالات رایج

آیا مصرف رازیانه برای همه توصیه می‌شود؟

خیر. زنان باردار، کودکان، بیماران مبتلا به صرع یا افرادی که از اگزما و حساسیت‌های شدید رنج می‌برند، باید در مصرف این گیاه محتاط باشند. چنانچه مشکل خاصی دارید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

خواص رازیانه برای پوست چرب چیست؟

این گیاه چربی پوست را تعدیل می‌کند و از در بین بردن جای آکنه و جوش موثر است.

چگونه دمنوش رازیانه درست کنیم؟

برای تهیه دمنوش رازیانه کافی است مقداری از آن را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد؛ سپس می‌توانید آن را از صافی رد کنید و بنوشید.

منبع: sealuxe.ca | healthline |‌ justherbs.in

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها