خواص هسته خرما بر روی لاغری واقعیت دارد؟ بررسی طریقه مصرف این خوراکی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خواص هسته خرما بسیار زیاد است اما کمتر کسی از آن‌ها خبر دارد. هسته خرما آنتی‌اکسیدان بالایی دارد و ترکیب آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن بسیار شبیه به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون است. اگر می‌خواهید بدانید که خواص هسته خرما چیست، در ادامه این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید.

ویتامین‌ها و ترکیبات مفید هسته خرما

خواص شگفت‌انگیز هسته خرما به دلیل ویتامین‌ها و ترکیبات متنوع موجود در آن است. هسته خرما مقادیر زیادی از ویتامین‌ها و ترکیبات مفید زیر را در خود گنجانده است:

  • ویتامین k
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • پالمیک اسید
  • ویتامین C
  • آنتی‌اکسیدان
  • ریبوفلاوین
  • کاروتنوئيد
  • امگا ۹
  • مس
  • روی
  • کلسیم
  • سدیم
  • فسفر
  • منیزیم
  • ویتامین B5
  • فیبر بالا
  • پروتئین و آمینواسید
  • لاریک اسید
  • اولئيک اسید
  • لینولئیک اسید
  • امگا ۶

فواید هسته خرما

هسته خرما یک ترکیب مقوی و ارزشمند است اما اکثر مردم از فواید آن اطلاعی ندارند. در ادامه ۱۲ تا از مهم‌ترین فواید هسته خرما را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بدانید:خواص اسطوخودوس و اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی را بشناسید!

هسته‌ خرما فواید زیادی برای مردان و زنان دارد و نقش موثری در درمان بیماری‌ها ایفا می‌کند.

۱. خواص هسته خرما برای مردان

هسته خرما سطح تستوسترون را در مردان تنظیم می‌کند. از مهم‌ترین خواص هسته خرما برای اسپرم می‌توان به تقویت اسپرم‌زایی، افزایش قدرت باروری، افزایش تعداد و بهبود کیفیت اسپرم در مردان اشاره کرد.

۲. خواص هسته خرما برای قلب

از خواص مهم هسته خرما باید به خواص این ماده برای سلامت قلب و عروق بدن اشاره کرد. آنتی‎اکسیدان‌ها و ترکیبات فنولی موجود در هسته خرما از گرفتگی عروق جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب ریسک بروز سکته قلبی را کاهش می‌دهند. ترکیب پودر هسته خرما با آب انار، یک معجون شفابخش برای جلوگیری از گرفتگی عروق و حمله قلبی است. همچنین از فواید هسته خرما برای قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بدانید:خواص بیدمشک چیست؟ ۸ خاصیت شگفت‌انگیز و عوارض احتمالی

  • محافظت از عروق
  • جلوگیری از انسداد رگ‌ها
  • تقویت عملکرد قلب
  • کنترل فشار خون

۳. خواص هسته خرما برای لاغری

یکی از خواص مهم و مورد توجه هسته خرما، تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن است. هسته خرما حاوی مقادیر بالایی فیبر، پروتئین و آمینواسیدهای ضروری است و در کنار کاهش اشتها، باعث افزایش چربی‌سوزی نیز می‌شود. مصرف هسته خرما همچنین حرکات‌ روده را بهبود بخشیده و باعث ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت می‌شود. توجه کنید که مصرف هسته خرما به تنهایی باعث کاهش وزن شما نخواهد شد، ابتدا باید رژیم غذایی مخصوص به خود را از متخصصان تغذیه دریافت کنید. سپس از هسته خرما به عنوان یک مکمل گیاهی و سالم برای افزایش چربی‌سوزی استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق خدمات مشاوره پزشکی آنلاین درمانکده رژیم غذایی مختص خود را دریافت کنید.

بیشتر بدانید:خواص رزماری؛ مهم‌ترین فواید آن از سلامت مو تا سم‌زدایی کبد

۴. خواص هسته خرما برای مو

هسته خرما سرشار از ویتامین B، امگا ۶ و ۹ است که ترکیبات ضروری برای سلامت موها هستند. مصرف هسته خرما مشکل شوره و پوسته سر را رفع کرده و از ایجاد جوش کف سر جلوگیری می‌کند. از دیگر مزایای هسته خرما برای مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  افزایش ضخامت تارهای مو
  • جلوگیری از موخوره
  • براق و نرم‌شدن موها
  • افزایش رشد موها
  • پیشگیری از سفیدشدن موها
  • جلوگیری از شکنندگی و خشکی موها

بیشتر بدانید:خواص گل ختمی چیست؟ ۱۰ خاصیت اعجاب‌انگیز که باید بدانید

۵. خواص هسته خرما برای پوست

اگر می‌خواهید پوستی شفاف و درخشان داشته باشید، از پودر هسته خرما غافل نشوید. هسته خرما خاصیت ضد التهابی دارد و از ایجاد جوش و لک پوستی جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توانید از روغن هسته خرما به عنوان آبرسان استفاده کنید. روغن هسته خرما چین و چروک‌ها را به حداقل می‌رساند و زخم‌های قدیمی را التیام می‌بخشد.

۶. خواص هسته خرما برای کلیه و کبد

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هسته خرما تاثیر مهمی در سلامت کلیه‌ها و کبد دارند. پروسیانیدین موجود در هسته خرما یک ترکیب فوق‌العاده سم‌زدا است و از مسمومیت کبدی و کلیوی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده که مصرف دمنوش هسته خرما تاثیر مثبتی روی دفع سنگ‌های کلیوی دارد.

بیشتر بدانید:خواص عرق کاسنی برای سلامتی؛ از کاهش وزن تا درمان اضطراب

بیماری کلیوی
مصرف دمنوش هسته خرما به دفع سنگ‌های کلیوی کمک می‌کند.

۷. خواص هسته خرما برای سنگ صفرا

اگر سابقه سنگ کیسه صفرا دارید، هسته خرما یک ترکیب عالی برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر این بیماری است. مصرف دمنوش پودر هسته خرما از تشکیل سنگ‌های جدید در کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

۸. فواید هسته خرما برای زنان

هسته خرما خواص زیادی برای زنان دارد از جمله:

  • کاهش دردهای قاعدگی
  • تنظیم هورمون‌ها
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • جلوگیری از التهاب
  • جلوگیری از آرتروز

بیشتر بدانید:خواص شنبلیله چیست؟ درمان طاسی سر تا تقویت اسپرم

مصرف یک لیوان دمنوش پودر هسته خرما تاثیر مهمی در کاهش دردهای قاعدگی دارد.

۹. هسته خرما و کنترل دیابت

هسته خرما نقش موثری در کنترل دیابت دارد؛‌ زیرا با افزایش سطح هورمون انسولین میزان قند خون را کاهش می‌دهد. مصرف قهوه یا دمنوش پودر هسته خرما تاثیر مهمی در پیشگیری از دیابت در افراد مستعد این بیماری دارد.  

۱۰. هسته خرما و مبارزه با عفونت‌های ویروسی

پودر هسته خرما به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، ریسک ابتلا به عفونت‌های ویروسی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این تحقیقات نشان داده که مصرف هسته خرما سیستم ایمنی را در برابر انواع سرطان‌ها و بیماری‌ها تقویت می‌کند.

۱۱. هسته‌ خرما و حفظ سلامت استخوان‌ها

هسته خرما حاوی مقادیر زیادی از ویتامین K است. ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است و به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین مصرف پودر هسته خرما باعث چه بهتر کودکان می‌شود.

بیشتر بدانید:خواص آووکادو و اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی بدن

۱۲. هسته خرما و جلوگیری از آسیب به DNA

هسته خرما سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کنند. تحقیقات نشان داده که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هسته خرما به شکل موثری از DNA در برابر آسیب‌های مختلف شیمیایی جلوگیری می‌کنند.

خواص هسته‌ خرما در بارداری چیست؟

یکی از گروه‌های مهمی که مصرف هسته خرما در آن‌ها ممنوع است، زنان باردار هستند. مصرف هسته خرما و مشتقات آن در زنان باردار به خصوص در ماه‌های اول بسیار خطرناک بوده و حتی می‌تواند منجر به سقط جنین و انقباضات رحمی زودتر از موعد شود.

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش آویشن چیست؟

طریقه مصرف هسته خرما

پودر هسته خرما را باید از یک مرکز معتبر تهیه کنید. همچنین می‌توانید خودتان در خانه پودر هسته خرما درست کنید. برای این کار ابتدا هسته‌های خرما را به خوبی بشویید و بعد ۴۸ ساعت اجازه دهید تا کاملا خشک و بدون آب شوند.

پس از اینکه از خشک‌شدن هسته‌های خرما مطمئن شدید، آن‌ها را درون آسیاب بریزید و پودر کنید. پودر هسته خرما را درون یک ظرف بریزید و به مدت پنج دقیقه درون فر قرار دهید تا کمی بو داده شوند؛ اکنون پودر هسته خرمای شما حاضر است و می‌توانید آن را به اشکال زیر مصرف کنید:

اینفوگرافی نحوه مصرف هسته خرما
پودر هسته خرما را به روش‌های مختلفی می‌توانید در برنامه غذایی خود اضافه کنید.  

۱. پودر هسته خرما با شیر: کمی پودر هسته خرما را با شیر گرم و عسل مخلوط کنید و صبح‌ها قبل از صرف صبحانه یا شب‌ها قبل از خواب بنوشید. مهم‌ترین خواص هسته خرما با شیر دفع انگل‌ها و درمان کم‌خونی است.

۲. قهوه هسته خرما: نحوه تهیه قهوه هسته خرما، شبیه به طرز تهیه قهوه ترکی است؛ اما شما می‌توانید آن را با کمی گلاب و هل دم کنید. این ترکیب جایگزینی عالی برای قهوه است و انرژی مورد نیاز شما در طول روز را تامین می‌کند.

بیشتر بدانید:خواص کره بادام زمینی

۳. دمنوش هسته خرما: یک قاشق پودر هسته خرما را به یک لیوان آب گرم و چند قطعه لیمو اضافه کنید. مصرف این دمنوش قبل از وعده‌های غذایی، اشتها را کاهش داده و باعث کاهش وزن می‌شود. همچنین این دمنوش باعث سلامت پوست و موها خواهد شد.  

۴. ادویه سالاد و غذا:‌ هسته خرما سرشار از پروتئین و فیبر است و می‌توانید آن را به عنوان چاشنی به انواع سالادها و غذاها مثل سوپ و خورشت‌ها اضافه کنید.

۵. پخت کیک و نان: از پودر هسته خرما به عنوان آرد برای طبخ انواع نان، کیک و شیرینی می‌توانید استفاده کنید. نان هسته خرما فیبر و پروتئین بالایی دارد و برای مدت زیادی شما را سیر نگه می‌دارد.

روغن هسته‌ خرما

علاوه بر پودر هسته خرما می‌توان از روغن آن استفاده کرد. روغن هسته خرما حاوی ویتامین E و A بوده و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. همچنین میزان کلسترول روغن هسته خرما بسیار پایین است و به سلامت قلب کمک می‌کند. علاوه بر این روغن هسته خرما مقاومت خوبی در برابر دمای بالا دارد و می‌توان از آن برای پخت و پز نیز استفاده کرد.

بیشتر بدانید:خواص کندر؛ ۱۵ خاصیت معجزه‌گر که احتمالا نمی‌دانید!

مضرات هسته خرما

هسته خرما به طور کلی ضرری ندارد؛‌ اما افراط در مصرف آن باعث بروز برخی مشکلات خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید طبع هسته خرما گرم است و مصرف زیاد آن برای افرادی که طبع گرمی دارند، باعث حساسیت و ایجاد جوش‌های زیرپوستی خواهد شد. افراد مبتلا به دیابت و کسانی که سابقه مشکلات پانکراس دارند، باید در مصرف این ماده احتیاط کنند.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده در مورد خواص هسته خرما در طب سنتی و روش‌های مختلف مصرف آن صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که هسته خرما به تنهایی باعث درمان بیماری‌ها و مشکلات شما نخواهد شد و در وهله اول باید حتما مشکل خود را با دکتر تغذیه در میان بگذارید. برای دریافت نوبت حضوری از متخصص آنلاین تغذیه یا پزشکان عمومی می‌توانید از خدمات نوبت معاینه حضوری و مشاوره پزشکی آنلاین درمانکده کمک بگیرید.

بیشتر بدانید:بهترین خواص نارگیل چیست؟ بررسی خواص این میوه برای مو

سوالات متداول

آیا هسته خرما برای کودکان خوب است؟

بله. پودر هسته خرما به تقویت استخوان‌ها و بهبود رشد کودکان کمک می‌کند.

فواید هسته خرما چیست؟

هسته خرما فواید زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حفظ سلامت کلیه و کبد، سلامت استخوان‌ها، سلامت پوست و مو، جلوگیری از آسیب به DNA و ابتلا به عفونت‌های ویروسی اشاره کرد.

آیا هسته خرما باعث حساسیت می‌شود؟

خیر. تاکنون گزارشی مبنی بر حساسیت به هسته خرما منتشر نشده است.

قهوه هسته خرما برای چه کسانی مفید است؟

قهوه هسته خرما بهترین نوشیدنی برای کسانی است که به كافئين قهوه حساسیت دارند یا مبتلا به رفلاکس معده هستند.

آیا زنان باردار می‌توانند هسته خرما بخورند؟

خیر. مصرف هسته خرما در دوران بارداری ممنوع است.

منابع:‌ healthbenefitstimes | basketbulk | iranfreshfruit

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها