خواص بابونه برای مو چیست؟ بررسی 8 خاصیت شایع این گیاه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بابونه یک گیاه فوق‌العاده مفید برای تقویت موی سر است که امروزه از عصاره آن در انواع کرم‌ها و شامپوهای مخصوص مو استفاده می‌شود. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن به افزایش رشد موها و همچنین نرم و درخشان شدن آن‌ها کمک می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با مهم‌ترین خواص بابونه برای مو آشنا شوید.

۸ فایده بابونه برای مو

بابونه خواص زیادی برای سلامت موها دارد و اضافه کردن آن به روتین مراقبت از موها به شما کمک می‌کند تا موهایی پرپشت‌تر، زیباتر و درخشان‌تر داشته باشید. در ادامه این بخش به ۸ مورد خواص بابونه برای مو اشاره شده است.

اینفوگرافی خواص بابونه برای مو
استفاده از روغن و عصاره بابونه به افزایش رشد مو و تقویت موهای آسیب دیده کمک می‌کند.

۱- جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به مو است که موجب کاهش اعتمادبه‌نفس و کم‌پشت شدن موها می‌شود. برای تقویت رشد موها و افزایش جریان خون به فولیکول‌های مو، می‌توانید از روغن یا عصاره بابونه استفاده کنید. بابونه به افزایش کلاژن‌سازی پوست سر کمک می‌کند و رشد موها را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانید:خواص گلاب چیست؟

۲- تقویت موهای آسیب‌دیده

اگر موهای خود را کراتینه کرده‌اید یا از رنگ مو برای تنوع بخشیدن به ظاهر موهایتان استفاده می‌کنید، احتمالا بعد از مدتی موهای شما درخشندگی اولیه خود را از دست می‌دهند و ظاهری خشک پیدا می‌کنند. روغن بابونه یا عصاره آن، موهای شما را هیدراته می‌کند و موجب ترمیم موخوره و خشکی موها می‌شود. بابونه سرشار از ویتامین E، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است و در ترمیم و محافظت از فولیکول‌های مو و همچنین افزایش درخشندگی و سلامت موها نقش مهمی دارد.

بیشتر بدانید:خواص آووکادو و اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی بدن

۳- درمان شوره و خارش سر

اگر از خارش و شوره پوست سر رنج می‌برید، می‌توانید با کمک بابونه این مشکلات را برطرف کنید. بابونه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید است که به پاکسازی پوست سر کمک می‌کنند و مثل یک لایه بردار، پوست مرده روی سر شما را پاکسازی می‌کند. بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و یک ضدعفونی‌کننده قوی است و از همین رو استفاده از آن، موجب کاهش التهاب سر و درمان خارش سر می‌شود. 

به خاطر داشته باشید که در بسیاری از مواقع، خارش یا شوره سر به خاطر بیماری‌های قارچی و مشکلات پوستی ایجاد می‌شود، بنابراین اگر خارش پوست سر شما پس از مدتی برطرف نشد، حتما از یک متخصص پوست و مو برای بررسی‌های بیشتر کمک بگیرید.

بیشتر بدانید:خواص سیر سیاه چیست؟

۴- افزایش درخشندگی موها

داشتن موهای سالم و براق برای همه ما اهمیت زیادی دارد. مصرف روغن یا عصاره بابونه به براق شدن موها کمک زیادی می‌کند و موجب افزایش نرمی و درخشندگی موها می‌شود. استفاده از بابونه، تار موها را هیدراته می‌کند و از همین رو برای درمان وز و خشکی موها و همچنین براق به نظر رسیدن موهای شما مفید است.

تصویر فردی که موهای بلند، درخشان و سالمی دارد.
بابونه سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است و مصرف آن موجب افزایش درخشندگی موها می‌شود.

بیشتر بدانید:خواص عرق کاسنی برای سلامتی؛ از کاهش وزن تا درمان اضطراب

۵- روشن شدن رنگ موها

شاید تا به حال این موضوع را نشنیده باشید، اما استفاده از عصاره بابونه، می‌تواند رنگ موهای شما را چند درجه روشن کند. اگر دوست دارید بدون استفاده از مواد شیمیایی، تغییری شگفت‌انگیز در ظاهر موهایتان ایجاد کنید، بهتر است از مقداری عصاره بابونه روی موها استفاده کنید. در این گیاه آنزیمی وجود دارد که موجب کاهش ملانین یا رنگدانه موها می‌شود و می‌توانید از آن هم روی موهای طبیعی و هم رنگ شده استفاده کنید. برای افزایش اثربخشی بابونه، می‌توانید مقداری آب لیمو ترش نیز به آن اضافه کنید و برای چند دقیقه زیر نور خورشید قرار بگیرد تا موهای شما روشن‌تر شود.

۶- درمان چربی موها

یکی دیگر از خواص بابونه برای مو، درمان چربی کف سر است. برای رفع چربی موها می‌توانید از مقداری روغن یا عصاره بابونه استفاده کنید. بابونه از تولید بیش از حد سبوم پوست سر جلوگیری می‌کند و موجب متعادل شدن اسیدیته پوست سر می‌شود.

بیشتر بدانید:خواص شنبلیله چیست؟

۷- محافظت از موها در برابر اشعه مضر خورشید

استفاده از روغن یا عصاره بابونه، از موهای شما در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت می‌کند و مثل یک ضد آفتاب طبیعی، مانع خشکی و شکنندگی موها می‌شود. برای محافظت از موها می‌توانید مقداری بابونه دم کنید و بعد آن را از صافی رد کنید و در یک شیشه اسپری دار بریزید و روی موها اسپری کنید.

تصویر فردی با موهای بلند زیر نور خورشید
استفاده از عصاره بابونه از موهای شما در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت می‌کند.

۸- نرم کردن موها

روغن بابونه خاصیت نرم‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد و ماساژ مقداری از این روغن روی پوست سر به حفظ رطوبت پوست سر، تقویت موها و همچنین نرم شدن آن‌ها کمک می‌کند. برای نرم شدن موها می‌توانید مقداری از این روغن را روی ساقه موها استفاده کنید.

سخن نهایی

استفاده از بابونه فواید زیادی برای رشد و سلامت موها دارد، اما به خاطر داشته باشید که در بسیاری از مواقع درمان‌های خانگی برای رفع مشکلات جدی مثل ریزش، خارش و شوره سر تنها با درمان‌های خانگی امکان‌پذیر نیست و از همین رو برای درمان این مشکلات لازم است از یک متخصص پوست و مو کمک بگیرید. اگر در مورد ریزش مو یا روش‌های تقویت مو سوال دارید، می‌توانید با یکی از متخصصان پوست و مو در درمانکده ارتباط برقرار کنید و سوالات خودتان را به صورت مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو یا حضوری از بهترین متخصصان بپرسید.

سوالات متداول

مصرف بابونه چطور از ریزش مو جلوگیری می‌کند؟

بابونه سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است و آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی در آن وجود دارد که از همین رو مصرف آن به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند و موجب افزایش استحکام موها می‌شود.

روش تهیه ماسک بابونه برای روشن شدن موها چگونه است؟

برای روشن شدن موها می‌توانید مقداری بابونه را به روش معمول دم کنید. در ادامه آن را صاف کنید و همراه با کمی آب لیمو ترش تازه در یک شیشه اسپری دار بریزید. حالا این محلول را روی موها اسپری کنید و در صورت امکان چند دقیقه در مقابل نور آفتاب قرار بگیرید تا موهای شما روشن شود.

منابع: weglobe، stylecraze

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها