علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح چیست؟ بررسی شایع‌ترین علائم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بارداری یک فرآیند پیچیده و در عین حال شگفت‌انگیز است که با تغییرات فراوانی در بدن زن همراه می‌شود. این تغییرات به تدریج و با گذر زمان بروز پیدا می‌کنند، اما برخی از آن‌ها ممکن است از همان هفته اول شروع بارداری و بعد از لقاح ظاهر شوند. آگاهی از علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح به زنان کمک می‌کند تا این نشانه‌ها را با علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اشتباه نگیرند و هر چه سریع‌تر برای انجام تست قطعی بارداری به پزشک مراجعه کنند. 

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح چیست؟ در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا درباره نشانه‌های بارداری در هفته اول بیشتر صحبت کنیم.

علائم بارداری در هفته اول چگونه است؟

پزشک زنان و زایمان، اولین روز از آخرین پریود شما را به عنوان شروع هفته اول بارداری در نظر می‌گیرد. با این حال، شما در این هفته هنوز باردار نیستید و احتمالا بارداری (تشکیل جنین) از یک یا ۲ هفته بعد آغاز شده است. به دلیل اینکه هیچ کسی از تاریخ دقیق تخمک‌گذاری و لقاح با خبر نیست، پزشک این تاریخ (روز اول آخرین قاعدگی) را به عنوان شروع هفته اول بارداری در نظر می‌گیرد تا بتواند برای شما تقویم بارداری آماده کند. 

در واقع، می‌توان گفت علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح بسیار خفیف و گاهی نامشخص هستند؛ زیرا بدن هنوز تغییرات قابل توجهی را تجربه نکرده است. برخی از زنان تغییرات خفیف و جزئی را با علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اشتباه می‌گیرند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود اگر پس از رابطه جنسی، احتمال می‌دهید در هفته اول بارداری باشید، برای بررسی و تشخیص دقیق‌تر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

مهم‌ترین علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح چیست؟

آلترنیتیو:اینفوگرافیک علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح (لطفا بنویسید: حالت تهوع، گرفتگی و درد خفیف شکم، درد لگن و کمر، سردرد، نفخ، تغییرات در سینه‌ها، لکه‌بینی، خستگی، افزایش حس بویایی)
نشانه‌های بارداری در هفته اول بعد از لقاح بسیار خفیف هستند.

به طور کلی می‌توان گفت علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح بسیار شبیه هفته دوم، سوم و چهارم است. زنان زیادی در هفته اول بارداری علامت مشخصی ندارند، در حالی که برخی دیگر از خانم‌ها نشانه‌های اولیه بارداری را در پنج یا ۶ روز پس از رابطه جنسی تجربه می‌کنند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حالت تهوع صبحگاهی همراه یا بدون استفراغ
  • گرفتگی خفیف در شکم
  • احساس درد مبهم بالای شکم (مرتبط با تخمدان‌ها)
  • درد کمر یا لگن
  • سردرد ناگهانی
  • گرگرفتگی یا افزایش ناگهانی دمای بدن
  • احساس نفخ در شکم و افزایش گاز معده

بیشتر بدانید:۱۱ مورد تغییر چهره در بارداری

  • لکه‌بینی یا خونریزی خفیف مرتبط با زمان لانه‌گزینی 
  • تغییرات در سینه‌ها مانند حساسیت، تورم و سوزن سوزن شدن
  • تکرر ادرار در هفته اول بارداری
  • خستگی و احساس کسالت بدون انجام فعالیت بدنی قابل توجه
  • تغییر در اشتها مانند هوس غذاهای خاص یا بیزاری از آن‌ها
  • افزایش حس بویایی
  • احساس طعم فلز در دهان
  • نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری بالا (کم شدن آستانه تحمل)
  • خروج ترشحات غیر طبیعی
  • ایجاد رگ‌های خونی متورم روی چشم (در موارد بسیار نادر)

زنانی که دوقلو باردار هستند، معمولا علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح را شدیدتر تجربه می‌کنند.

چگونه علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح را بشناسیم؟

شناخت علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ زیرا بسیاری از این نشانه‌ها خفیف هستند. از طرفی، ممکن است علائم اولیه بارداری با نشانه‌های قبل از قاعدگی، تغییرات طبیعی بدن و علائم برخی بیماری‌ها اشتباه گرفته شوند. در چنین شرایطی، توصیه می‌شود برای اطمینان از حاملگی حتما تست بارداری انجام دهید. 

یکی دیگر از راه‌های شناخت نشانه‌های بارداری در هفته اول بعد از لقاح، عقب افتادن پریود است. اگر پس از رابطه جنسی، تاریخ مشخص عادت ماهانه شما به تاخیر افتاد و با یک سری علائم غیر معمول مانند لکه‌بینی، انقباضات خفیف، تغییرات در سینه‌ها، خستگی شدید، نوسانات خلقی، حالت تهوع و تغییر در حس بویایی مواجه شدید، حتما برای معاینه و بررسی دقیق‌تر به پزشک زنان مراجعه کنید. 

بیشتر بدانید:پایین آمدن جنین در بارداری؛ علت، علائم و عوارض آن

لازم به ذکر است، هر زن می‌تواند علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح را به شکل منحصربه‌فردی تجربه کند. از همین‌رو توصیه می‌شود برای اطمینان از بارداری حتما از پزشک متخصص مشورت بگیرید.

آیا تغییرات بدنی از علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح است؟

آلترنیتیو: تصویر خانمی که دستش را روی شکمش گذاشته
علائم بارداری در هفته اول ممکن است با نشانه‌های سایر بیماری‌های زنانه اشتباه گرفته شود؛ از همین‌رو بهترین روش برای تایید حاملگی،  تست بارداری است.

با اتمام پریود، پوشش داخلی رحم شروع به ضخیم شدن می‌کند و تخمک جدید بالغ می‌شود. زمانی که لقاح انجام شود، تخمک روی پوشش ضخیم رحم شروع به لانه‌گزینی می‌کند. از آن جایی که تاریخ دقیق تخمک‌گذاری مشخص نیست، پزشک هفته اول بارداری را اولین روز از آخرین قاعدگی در نظر می‌گیرد.

 بیشتر بدانید:بارداری بدون دخول امکان‌پذیر است؟

در واقع، شما در هفته اول بارداری، پریود هستید و هنوز جنینی شکل نگرفته است. بنابراین، تغییرات بدنی مانند برجستگی شکم وجود ندارد و در ظاهر مشخص نیست که شما باردار هستید یا خیر. با این حال، برخی زنان به دلیل احتباس مایعات در بدن، نفخ شکمی را از هفته اول بارداری تجربه می‌کنند.

لکه‌بینی از علائم طبیعی بارداری در هفته اول بعد از لقاح است؟

برخی زنان در هفته اول بارداری به دلیل لانه‌گزینی دچار لکه‌بینی خفیف می‌شوند که طبیعی است. این لکه‌بینی به خونریزی خفیف روز اول پریود شباهت دارد و نگران‌کننده نیست. در واقع، متخصصان لکه‌بینی یا ترشحات خفیف را از نشانه‌های بارداری در هفته اول بعد از لقاح می‌دانند و معتقدند که جای نگرانی ندارد.

سخن پایانی

اغلب زنان، علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح را به صورت بسیار خفیف تجربه می‌کنند. این علائم در بسیاری از خانم‌ها به نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی (PMS) همچون حالت تهوع، خونریزی خفیف، گرفتگی شکم، سردرد، تکرر ادرار، خستگی یا نفخ شکم شبیه است. همچنین، بعضی از زنان در هفته اول بعد از لقاح علامت مشخصی را تجربه نمی‌کنند و زمانی متوجه بارداری می‌شوند که پریودشان کاملا به تاخیر افتاده باشد. 

شما می‌توانید برای تشخیص بهتر نشانه‌های بارداری در هفته اول بعد از لقاح و اطمینان از حاملگی خود به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان متخصص همچون دکتر زنان و زایمان این مجموعه مشاوره آنلاین بگیرید. 

همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

اصلی‌ترین علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح چیست؟

لکه‌بینی، انقباضات شکم و رحم، احساس تورم و سوزن سوزن شدن در سینه‌ها، خستگی شدید، حالت تهوع همراه با استفراغ یا بدون آن، تکرر ادرار، افزایش حس بویایی و تغییراتی در طعم غذاها.

آیا خونریزی واژینال از علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح است؟

لکه‌بینی بسیار خفیف در هفته اول بارداری و دوره لانه‌گزینی طبیعی است. با این حال، باید خونریزی واژینال را جدی بگیرید و حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است این عارضه نشان‌دهنده یک بیماری زنانه باشد.

آیا درد شکمی را می‌توان از علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح دانست؟

هفته اول بارداری از اولین روز آخرین پریود شما شروع می‌شود. از همین‌رو احساس دل درد، گرفتگی و دردهای شکمی در این دوره طبیعی است. با این حال، اگر دل درد بسیار شدید همراه با خونریزی دارید، حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

منابع: medicalnewstoday | forbes

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها