قرص پرگابالین برای دیسک کمر خوبه؟ عوارض این دارو چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ستون فقرات از تعدادی مهره تشکیل شده است که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و توسط دیسک محافظت می‌شوند. دیسک کمر زمانی اتفاق می‌افتد که بخش داخلی نرم و ژلاتینی دیسک از محفظه آن خارج می‌شود. پزشکان از داروهای مختلفی برای کنترل علائم دیسک کمر استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها پرگابالین است. این مقاله از مجله درمانکده به بررسی فواید و عوارض تجویز قرص پرگابالین برای دیسک کمر اختصاص دارد. اگر از این دارو استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

فواید قرص پرگابالین برای دیسک کمر

پرگابالین در دوزهای مختلف از جمله ۵۰، ۷۵، ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ میلی‌گرم تولید می‌شود و با نام‌های تجاری مختلف مثل پرگابایوکس، گاباپرل، گاباترانس، لایریور، نوریکا و… در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

پرگابالین به دسته داروهای ضد تشنج تعلق دارد. چون با آرام کردن اعصاب آسیب‌دیده یا بیش‌فعال باعث کنترل تشنج می‌شود. با این حال، ممکن است پزشکان از آن برای کنترل درد ناشی از دیسک کمر هم استفاده کنند.

پرگابالین بر مواد شیمیایی موجود در مغز که سیگنال‌های درد را در سراسر سیستم عصبی ارسال می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، با کاهش انتقال این سیگنال‌ها باعث تسکین درد می‌شود.

بیشتر بدانید:کپسول مگنیفورت برای چی خوبه؟

یک مرد مبتلا به کمردرد
قرص پرگابالین در افراد مبتلا به دیسک کمر از انتقال سیگنال‌های درد جلوگیری می‌کند.

قرص پرگابالین برای دیسک کمر اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی ترکیبی تجویز می‌شود؛ به این معنی که ممکن است لازم باشد در کنار آن از داروهای دیگری هم استفاده کنید. این قرص معمولا بلافاصله پس از مصرف اولین دوز شروع به کار می‌کند. اما به احتمال زیاد چند روز طول بکشد تا متوجه اثر آن شوید.

نحوه مصرف قرص پرگابالین برای دیسک کمر

دوز و مدت زمان مصرف قرص پرگابالین برای دیسک کمر به عوامل مختلفی مثل شدت علائم بیماری و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. بنابراین لازم است دقیقا طبق دستور پزشک عمل کنید و بروشور دارو را به دقت بخوانید.

قرص پرگابالین را هر روز در یک زمان مشخص، همراه با غذا یا بدون آن و با یک لیوان آب بخورید. اگر دارو معده شما را اذیت می‌کند، حتما آن را همراه با غذا مصرف کنید.

در صورتی که مصرف دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را بخورید. اگر زمان مصرف دوز بعدی دارو نزدیک است، از این کار بپرهیزید و دوز بعدی را در زمان مقرر مصرف کنید. هرگز برای جبران، دوز دارو را ۲ برابر نکنید. اگر فکر می‌کنید پرگابالین را بیش از حد مصرف کرده‌اید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض کپسول پرگابالین برای دیسک کمر

بعضی از افراد مبتلا به دیسک کمر ممکن است بعد از مصرف پرگابالین با عوارض جانبی این دارو مواجه شوند. عوارض زیر معمولا به مراقبت پزشکی نیاز ندارند. اما در صورت شدید شدن یا ادامه‌دار بودن باید به پزشک گزارش داده شوند:

بیشتر بدانید:قرص پرگابالین چیست؟

  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • خشکی دهان
  • حالت تهوع
  • تورم پا یا دست
  • استفراغ
  • افزایش وزن
اینفوگرافی درباره عوارض مصرف قرص پرگابالین برای دیسک کمر
از عوارض قرص پرگابالین می‌توان به مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سرگیجه و خواب‌آلودگی اشاره کرد.

گاهی‌اوقات عوارض جانبی پرگابالین جدی است و به مراقبت اورژانسی نیاز دارد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا به دنبال کمک پزشکی بروید:

  • واکنش‌ آلرژیک یا آنژیوادم (بثورات پوستی، خارش، کهیر، تورم صورت، چشم‌ها، لب‌ها، زبان، بازوها یا پاها و مشکل در بلع یا تنفس)
  • تاری دید
  • افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود، بدتر شدن خلق و خو و احساس افسردگی

ممکن است در این مقاله به تمام عوارض جانبی قرص پرگابالین اشاره نشده باشد. بنابراین لازم است بروز هر گونه علامت غیر عادی را به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بدانید:دارو دیسک کمر چیست؟

نکات مهم در مورد مصرف قرص پرگابالین برای دیسک کمر

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که از مصرف این دارو بیشترین سود را ببرید و در عین حال به عوارض جانبی جدی مبتلا نشوید:

  • قبل از تجویز قرص پرگابالین برای دیسک کمر، درباره سابقه ابتلا به هر نوع بیماری به خصوص مشکلات ریوی، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، دیابت، کمبود پلاکت و اعتیاد به مواد مخدر یا الکل با پزشک صحبت کنید.
  • اگر به پرگابالین حساسیت دارید، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. معمولا در این شرایط برای دیسک کمر داروی دیگری تجویز می‌شود.
  • فهرست تمام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. چون پرگابالین ممکن است با بعضی از داروها از جمله آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی و داروهای بیهوشی تداخل داشته باشد.

بیشتر بدانید:قرص پرگابالین برای زود انزالی خوبه؟

  • در دوران بارداری یا شیردهی بدون مشورت با پزشک از قرص پرگابالین برای دیسک کمر استفاده نکنید.
  • این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب‌آلودگی شود. بنابراین بهتر است در حین مصرف آن رانندگی نکنید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری ذهنی نیاز داشته باشد. همچنین با سرعت و به طور ناگهانی ننشینید یا از جای خود بلند نشوید.
  • الکل ممکن است با اثرات این دارو تداخل داشته باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید.
  • مصرف پرگابالین را به طور ناگهانی قطع نکنید، حتی اگر احساس خوبی دارید. چون این کار ممکن است به بروز علائم آزاردهنده منجر شود. اگر دکتر ارتوپدی بخواهد مصرف دارو را قطع کند، احتمالا دوز آن را به تدریج کاهش می‌دهد.
  • پرگابالین ممکن است تعداد اسپرم را کاهش دهد و روی قدرت باروری مردان تاثیر بگذارد. اگر در مورد این موضوع نگران هستید، با پزشک معالج خود صحبت کنید.
  • اگر دیابت یا مشکل قلبی دارید، در صورت افزایش وزن یا تورم دست‌ها و پاهای خود در حین مصرف پرگابالین، با پزشک تماس بگیرید.

بیشتر بدانید:قرص گاباپنتین چیست؟

یک مرد سالمند در مطب پزشک
قبل از تجویز پرگابالین، در مورد وضعیت سلامتی خود و داروهای دیگری که مصرف می‌کنید با پزشک صحبت کنید.

کلام پایانی

پرگابالین داروی پرکاربردی است که اغلب برای درمان تشنج و تسکین درد تجویز می‌شود. این دارو می‌تواند به کنترل علائم دیسک کمر کمک کند. با این حال، برای همه مناسب نیست یا در بعضی موارد عوارض جانبی جدی ایجاد می‌کند.

اگر در مورد نحوه مصرف قرص پرگابالین برای دیسک کمر و عوارض احتمالی آن به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با دکتر ارتوپد مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که در هر نقطه از ایران و جهان که هستید با بهترین پزشکان آشنا شوید و از آن‌ها برای مشاوره آنلاین دکتر ارتوپدی وقت بگیرید.

سوالات متداول

آیا مصرف قرص پرگابالین ۱۰۰ برای دیسک کمر مفید است؟

بله. این دارو از انتقال سیگنال‌های درد جلوگیری می‌کند و از این طریق باعث تسکین علائم دیسک کمر می‌شود.

قرص پرگابالین ۷۵ برای دیسک کمر چه فوایدی دارد؟

این دارو روی مواد شیمیایی موجود در مغز که سیگنال‌های درد را ارسال می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. بنابراین احساس درد را در بیماران مبتلا به دیسک کمر کاهش می‌دهد.

شایع‌ترین عوارض مصرف قرص پرگابالین ۵۰ برای دیسک کمر چیست؟

این دارو ممکن است به مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سرگیجه، خواب‌آلودگی و تورم دست یا پا منجر شود. اگر این علائم شدید بودند یا برای مدت طولانی ادامه داشتند، در اسرع وقت نزد پزشک بروید.

بهترین شرایط برای نگهداری قرص پرگابالین چیست؟

اگر پزشک قرص پرگابالین برای دیسک کمر تجویز کرده است، آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی و در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد (۷۷ درجه فارنهایت) نگهداری کنید. همچنین دارویی که به آن نیاز ندارید یا دارویی که تاریخ انقضای آن گذشته است را بلافاصله دور بریزید.

منابع: my.clevelandclinic, drugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها