قرص پردنیزولون بعد از کاشت مو چه تاثیری دارد؟ بررسی نحوه مصرف این دارو

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کاشت مو نوعی جراحی است که طی آن فولیکول‌های مو به قسمت‌های کم‌پشت یا طاس سر منتقل می‌شوند. این روش معمولا به افرادی توصیه می‌شود که قبلا سایر راه‌کارها را برای درمان ریزش مو امتحان کرده‌اند. شانس موفقیت کاشت مو تا حد زیادی به میزان مراقبت بعد از جراحی بستگی دارد. بخشی از این مراقبت به داروهایی که باید مصرف کنید، مربوط می‌شود. یکی از این داروها پردنیزولون است که به کاهش التهاب و تورم کمک می‌کند. اگر می‌خواهید درباره دلایل تجویز قرص پردنیزولون بعد از کاشت مو اطلاعات بیشتری کسب کنید و با نحوه مصرف این دارو آشنا شوید، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید.

دلایل تجویز قرص پردنیزولون بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو ممکن است پوست سر و صورت متورم شود. التهاب یکی از علل رایج تورم است. چون در زمان جراحی عروق خونی اطراف زخم گشاد می‌شوند تا گلبول‌های قرمز و گلبول‌های سفید بیشتری به آن ناحیه برسند. این اتفاق به بهبودی سریع‌تر شما کمک می‌کند. اما در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث قرمزی و تورم شود.

بیشتر بدانید:مراقبت های بعد از کاشت مو؛ مراقب موهای جدید خود باشید!

یک مرد که روی سر او جراحی کاشت مو انجام می‌شود
کاشت مو باعث التهاب و تورم پوست سر و صورت می‌شود.

پس از کاشت مو، فولیکول‌های موی تازه کاشته‌شده به یک محیط پایدار برای رشد نیاز دارند. التهاب ناشی از جراحی باعث پاسخ ایمنی می‌شود و به همین دلیل ممکن است روی فولیکول‌های مو تاثیر منفی بگذارد. اینجاست که داروهای کورتیکواستروئیدی وارد عمل می‌شوند. این داروها پاسخ ایمنی را سرکوب می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند. در نتیجه، یک محیط مطلوب برای رشد مو ایجاد می‌کنند.

بسته به ترجیح جراح، می‌توان از انواع کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی برای کاهش التهاب و تورم ناشی از کاشت مو استفاده کرد. در این میان، پردنیزولون خوراکی یکی از رایج‌ترین داروهایی است که بعد از کاشت مو تجویز می‌شود.

نحوه مصرف قرص پردنیزولون بعد از کاشت مو

دوز و دفعات مصرف قرص پردنیزولون به نیاز شما و میزان التهاب سر بستگی دارد. با این حال، به طور کلی توصیه می‌شود از این دارو به مدت کوتاه (معمولا سه تا هفت روز) استفاده کنید. قرص پردنیزولون را دقیقا طبق دستور پزشک بخورید و خودسرانه دوز یا مدت زمان مصرف آن را تغییر ندهید.

حتما همراه با قرص پردنیزولون یک لیوان آب بنوشید. اگر با مصرف دارو دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، آن را همراه با غذا یا یک لیوان شیر بخورید.

هنگامی که بعد از کاشت مو شروع به خوردن پردنیزولون کردید، از پزشک خود بپرسید که در صورت فراموش کردن مصرف دارو باید چه کاری انجام دهید. دستور پزشک را بنویسید تا بتوانید بعدا به آن مراجعه کنید. اگر مصرف دارو را فراموش کردید و نمی‌دانید که چه باید بکنید، با پزشک تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که هرگز برای جبران این اتفاق نباید دوز دارو را ۲ برابر کنید.

چنانچه در حین مصرف قرص پردنیزولون التهاب سر شما بیشتر شد یا تغییرات دیگری را در وضعیت سلامتی خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:عوارض کاشت مو

عوارض مصرف قرص پردنیزولون بعد از کاشت مو

این دارو ممکن است در بعضی از افراد که کاشت مو انجام داده‌اند عوارض جانبی ایجاد کند. اگر علائم زیر شدید بودند یا با گذشت زمان برطرف نشدند، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • حالت تهوع
  • سوزش سر دل
  • سردرد
  • سرگیجه
  • اختلال خواب
  • آکنه
  • افزایش اشتها
  • افزایش تعریق

بیشتر بدانید:کاشت مو sut چیست؟ 

اینفوگرافی درباره شایع‌ترین عوارض مصرف قرص پردنیزولون بعد از کاشت مو
داروی پردنیزولون ممکن است در بعضی از افراد به مشکلات گوارشی، آکنه یا تعریق بیش از حد منجر شود.

بعضی از عوارض قرص پردنیزولون شدید هستند و به احتمال زیاد به مشکلات جدی منجر می‌شوند. اگر بعد از مصرف این دارو علائم زیر را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

  • گلودرد، تب، لرز، سرفه یا سایر علائم عفونت
  • تشنج
  • ضعف عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • افزایش وزن ناگهانی
  • تورم چشم‌ها، صورت، لب‌ها، زبان، گلو، دست‌ها و پاها
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • کهیر
  • خارش

بیشتر بدانید:کاشت مو به روش fit چه تفاوتی با سایر روش‌ها دارد؟

پردنیزولون ممکن است عوارض جانبی دیگری هم ایجاد کند. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه مشکل غیر عادی در حین مصرف این دارو باید نزد دکتر پوست و مو بروید.

اقدامات پیشگیرانه قبل از تجویز قرص پردنیزولون

برای اینکه از مصرف قرص پردنیزولون بعد از کاشت مو بیشترین بهره را ببرید و در عین حال به عوارض جانبی جدی مبتلا نشوید، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • اگر به پردنیزولون یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • به پزشک خود بگویید که از چه داروها، مکمل‌های غذایی یا محصولات گیاهی استفاده می‌کنید.
  • درباره سابقه ابتلا به هر نوع بیماری به خصوص عفونت، کاتاراکت (آب مروارید)، گلوکوم (آب سیاه)، سندرم کوشینگ (ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول)، دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی، مالاریا، مشکلات مرتبط با سلامت روان (مثل افسردگی)، پوکی استخوان، سل، زخم‌ دستگاه گوارش، بیماری کبدی یا بیماری تیروئید با پزشک صحبت کنید.
  • در حین مصرف قرص پردنیزولون بدون مشورت با پزشک هیچ واکسنی تزریق نکنید.
  • از آنجا که قرص پردنیزولون با سرکوب سیستم ایمنی عمل می‌کند، ممکن است توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت کاهش دهد. در حین مصرف این دارو از کسانی که بیمار هستند به خصوص افراد مبتلا به سرخک یا آبله مرغان دوری کنید و دست‌های خود را مرتب بشویید. اگر فکر می‌کنید با فرد مبتلا به آبله مرغان یا سرخک تماس داشته‌اید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.
  • داروی پردنیزولون ممکن است سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد. اگر دیابت دارید، قند خون‌تان را در حین مصرف این دارو به طور منظم اندازه‌گیری کنید و در صورت بالا بودن آن با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانید:قرص پردنیزولون بعد از عمل بینی چه کاربردی دارد؟

یک جعبه قرص پردنیزولون
قبل از تجویز قرص پردنیزولون حتما در مورد تاریخچه پزشکی و داروهای مصرفی خود با پزشک صحبت کنید.

بیشتر بدانید:آمپول متیل پردنیزولون استات برای چیست؟

کلام پایانی

کاهش التهاب و تورم اصلی‌ترین دلیل تجویز قرص پردنیزولون بعد از کاشت مو است. البته گاهی‌اوقات ممکن است پزشک از داروهای دیگری برای کنترل این علائم استفاده کند.

اگر در مورد پردنیزولون یا سایر داروهایی که بعد از کاشت مو تجویز می‌شوند سوال دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین متخصصان پوست و مو مشورت کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو فراهم شده است.

سوالات متداول

تا چه مدت زمانی باید از قرص پردنیزولون استفاده کرد؟

مدت زمان مصرف این دارو از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، در بیشتر موارد، بعد از کاشت مو باید سه تا هفت روز از آن استفاده کنید.

آیا همیشه مصرف قرص پردنیزولون بعد از کاشت مو ضروری است؟

خیر. تجویز این کورتیکواستروئید به میزان التهاب بستگی دارد. اگر التهاب خفیف باشد، ممکن است پزشک برای شما کورتیکواستروئید تجویز نکند.

آیا احتمال بروز واکنش آلرژیک به قرص پردنیزولون وجود دارد؟

بله. در موارد نادر ممکن است بعضی از افراد به این دارو آلرژی داشته باشند. در صورت بروز هر گونه واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا مشکلات تنفسی باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

قرص پردنیزولون با چه داروهایی تداخل دارد؟

قرص‌ پردنیزولون می‌تواند با بعضی از داروها از جمله متیراپون، میفپریستون، گلیبورید، کلستیرامین، سیکلوسپورین، دیگوکسین، قرص‌های ضد بارداری، ایزونیازید، فنی‌توئین، ریفامپین، وارفارین، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن تداخل داشته باشد.

چگونه از قرص پردنیزولون در خانه نگهداری کنیم؟

این دارو را در دمای اتاق و دور از نور، گرما و رطوبت نگهداری کنید. اگر کودکی در خانه دارید، مراقب باشید که به پردنیزولون دسترسی نداشته باشد.

منابع: newrootshairtransplant, medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها