خونریزی بعد از رابطه جنسی: آیا این موضوع خطرناک است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خونریزی بعد از رابطه جنسی در زنان (postcoital bleeding) می‌تواند به دلایل مختلف مانند خشکی واژن ایجاد شود. چنانچه علت مربوط به خشکی واژن یا عفونت باشد، معمولا با مراقبت و دارو مشکل حل می‌شود. اما اگر علت خونریزی مربوط به پولیپ یا سرطان رحم باشد، جراحی و دیگر شیوه‌های درمان به بیمار پیشنهاد می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت درمانکده به بررسی خونریزی بعد از سکس در زنان می‌پردازیم.

علت خونریزی بعد از رابطه جنسی چیست؟

خونریزی در زنان پس از سکس در هر سنی از باروری بروز می‌کند. این خونریزی با توجه به دلیل آن می‌تواند به شکل لکه‌بینی، خونریزی خفیف یا شدید باشد. در بیشتر مواقع زنان با لکه‌بینی مواجه می‌شوند که اغلب جای نگرانی ندارد و پس از گذشت چند روز خونریزی به‌طور کامل متوقف می‌شود. علت خونریزی بعد از ارضا شدن در زنان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- اکتروپیون دهانه رحم (Eversion)

این مشکل را ممکن است با نام سایش دهانه رحم یا بیرون‌زدگی دهانه رحم نیز بشنوید. اکتروپیون وضعیتی است که در طی آن سلول‌های غددی (سلول‌های نرم و قرمز رنگ) که به طور طبیعی در داخل کانال دهانه رحم قرار دارند، به سمت بیرون و روی سطح بیرونی دهانه رحم حرکت می‌کنند. این تغییر باعث می‌شود تا این ناحیه به تحریک و تماس حساس‌تر شود و بیشتر در معرض خونریزی قرار گیرد، به ویژه پس از رابطه جنسی یا معاینه پزشکی. زنانی که درگیر این مشکل هستند، به دلیل ترس از خونریزی نمی‌توانند یک سکس عاشقانه را تجربه کنند. اکتروپیون دهانه رحم در زنانی که از از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند یا در دوران بارداری هستند، شایع است.

اکتروپیون دهانه رحم را می‌بینید.
خونریزی بعد از سکس یکی از نشانه‌های اکتروپیون دهانه رحم است.

۲- خشکی واژن (Atrophic Vaginitis)

خشکی واژن وضعیت شایعی است که باعث می‌‌شود زنان از داشتن یک رابطه جنسی و سکس خوب محروم شوند، همچنین ممکن است علت ارضا نشدن مرد در طول رابطه نیز باشد. در این حالت، سطح رطوبت طبیعی داخل واژن کاهش می‌یابد. این مشکل می‌تواند در هر سنی بروز کند، اما بیشتر در زنان یائسه یا در دوران‌هایی که سطح استروژن پایین است، مانند پس از زایمان یا در دوران شیردهی، مشاهده می‌شود. خشکی واژن اغلب با درد، سوزش، ناراحتی و حتی خونریزی هنگام رابطه جنسی یا بعد از آن همراه است.

ترس از درد و خونریزی باعث می‌شود تا زنان تمایلی برای رابطه جنسی نداشته باشند، به همین دلیل این دسته از زنان و شریک جنسی‌شان با عوارض نداشتن رابطه جنسی نیز مواجه می‌شوند. از نظر روانی، عدم رابطه جنسی می‌تواند به احساس تنهایی و کاهش رضایت از زندگی منجر شود. این احساسات باعث افزایش استرس و اضطراب می‌شود که به نوبه خود بر کیفیت روابط عاطفی تاثیر منفی دارند.

۳- عفونت های مقاربتی (STIs)

عفونت‌های مقاربتی بیماری‌هایی هستند که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها از مهم‌ترین دلایل بروز آن‌ها هستند. این عفونت‌ها شامل بیماری‌هایی مانند کلامیدیا، سوزاک، تبخال تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌شوند.

یکی از علائم شایع عفونت‌های مقاربتی در زنان، خونریزی بعد از رابطه جنسی است. این خونریزی به دلیل التهابات یا زخم‌های ناشی از عفونت در دهانه رحم یا واژن رخ می‌دهد. مثلا عفونت‌هایی مانند کلامیدیا و سوزاک باعث التهاب دهانه رحم (سرویسیت) می‌شوند که نتیجه آن می‌تواند خونریزی پس از سکس باشد. همچنین، ویروس‌هایی مانند HPV با تغییرات سلولی در دهانه رحم همراه هستند که گاهی‌اوقات باعث خونریزی می‌شوند.

 تصویری که علائم HPV را نشان می‌دهد.
بیماری‌های مقاربتی مانند HPV می‌توانند منجر به خونریزی بعد از سکس در زنان شوند.

۴- پولیپ دهانه رحم یا واژن (Cervical or Vaginal Polyps)

پولیپ دهانه رحم یا واژن زائده‌های کوچک و غیرسرطانی هستند که در بافت مخاطی داخل دهانه رحم یا واژن رشد می‌کنند. آن‌ها به دلیل قرارگیری در محیط حساس زمینه را برای خونریزی بعد از سکس در زنان فراهم می‌کنند. در طول رابطه جنسی، تماس و فشار به این پولیپ‌ها ممکن است منجر به تحریک بافت‌های حساس یا پارگی‌های کوچک در سطح آن‌ها و در نتیجه خونریزی شود. این خونریزی اغلب خفیف است، اما در برخی موارد ممکن است در مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد.

۵- تروما یا جراحت

تروما یا جراحت می‌تواند به دلایل مختلفی حین رابطه جنسی رخ دهد و منجر به خونریزی بعد از سکس شود. این جراحت‌ها می‌توانند ناشی از آسیب‌های جسمی، فشار بیش از حد، یا تماس ناخواسته با نقاط حساس در ناحیه تناسلی باشند. در برخی موارد، تروما ممکن است به بافت‌های نرم یا دیواره‌های واژن و دهانه رحم آسیب برساند که نتیجه آن خونریزی خواهد بود.

انواع گرایش در روابط جنسی نیز می‌تواند بر نحوه بروز و شدت تروما تاثیر‌گذار باشد. مثلا در سکس خشن احتمال بروز آسیب بیشتر است. برخی از افراد نیز از فوايد نزديكی زياد صحبت می‌کنند و در داشتن رابطه حد و مرزی قائل نیستند. نزدیکی مکرر یا شدید می‌تواند منجر به التهاب یا تحریک این بافت‌ها شود و در نتیجه باعث لکه‌بینی یا خونریزی خفیف شود. همچنین باید بدانید سکس در پریودی نیز می‌‌تواند ریسک بروز تروما و جراحت را افزایش دهد.

۶- آندومتریوز (Endometriosis)

در آندومتریوز بافت مشابه بافت داخلی رحم (اندومتر) در خارج از رحم رشد می‌کند. این بافت‌های زائد معمولا در تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و نواحی دیگر حفره لگنی دیده می‌شوند. آندومتریوز می‌تواند یکی از دلایل خونریزی بعد از سکس در زنان باشد. این خونریزی اغلب به دلیل التهاب و آسیب‌دیدگی در بافت‌های آسیب‌دیده ناشی از آندومتریوز است. در طول رابطه جنسی، فشار و تحریک می‌تواند به بافت‌های حساس و ملتهب آسیب برساند که نتیجه آن خونریزی است. همچنین، این اختلال با ایجاد زخم‌ و کیست‌ در ناحیه تناسلی باعث افزایش درد و خونریزی بعد از رابطه جنسی می‌شود.

تصویری که آندومتریوز را نشان می‌دهد.
زنانی که به آندومتریوز مبتلا هستند، در معرض خونریزی پس از سکس قرار دارند.

۷- عدم تعادل هورمونی

هورمون‌ها نقش‌های کلیدی در تنظیم بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی، از جمله قاعدگی و تولید مثل دارند. فاکتورهایی مانند استرس، تغییرات وزن، بیماری‌های غدد درون‌ریز، مصرف داروها و تغییرات در رژیم غذایی می‌توانند منجر به عدم تعادل هورمونی در زنان شوند. در این حالت زنان اغلب با مشکلات زیر مواجه می‌شوند که ریسک بروز خونریزی بعد از رابطه را افزایش می‌دهند:

  • خشکی واژن
  • التهاب
  • عفونت‌ها و زخم‌ها

فواید نزدیکی زیاد، مانند تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس و بهبود روابط عاطفی میان زوجین، می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت عمومی داشته باشد.

۸- بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت جدی است که به بافت‌های تناسلی زنان، به ویژه رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها آسیب می‌زند. عفونت‌های مقاربتی، مانند کلامیدیا، سوزاک و عفونت‌های دیگر در نواحی تناسلی از دلایل اصلی بروز آن هستند. خونریزی بعد از رابطه جنسی در زنان مبتلا به PID ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • التهاب و آسیب بافتی
  • زخم‌ها و عفونت‌های جدی
  • درد و ناراحتی

اگر خونریزی بعد از سکس را تجربه می‌کنید و در کنار آن با علائم دیگری مانند درد، تب یا ترشحات غیرعادی مواجه هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید. برای رزرو نوبت حضوری از بهترین پزشکان متخصص زنان می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی پلتفرم درمانکده استفاده کنید. از طریق این پلتفرم امکان دریافت مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان را نیز خواهید داشت.

۹- عفونت واژن

عفونت واژن، عفونتی است که در ناحیه واژن و بافت‌های اطراف آن ایجاد می‌شود. این عفونت‌ می‌تواند ناشی از باکتری‌، قارچ‌ و ویروس‌ باشد و به دلایل زیر باعث خونریزی بعد از سکس در زنان شود:

  • التهاب و تحریک
  • زخم‌ها و خراش‌ها
  • تغییر در میکروبیوم

۱۰- داروها

داروها به شکل‌های مختلف، مانند تغییر سطح هورمون، می‌توانند ریسک بروز خونریزی در زنان بعد از سکس را افزایش دهند. مثلا قرص‌های ضد‌بارداری یا درمان‌های هورمونی برای مشکلات قاعدگی، می‌توانند به تغییرات در بافت‌های واژن و دهانه رحم منجر شوند. این تغییرات باعث افزایش حساسیت و خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی می‌شوند. داروهای شیمی‌درمانی، داروهای ضد‌افسردگی و ضد‌اضطراب و داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی (NSAIDs) نیز می‌توانند ریسک بروز خونریزی بعد از سکس در زنان را افزایش دهند.

قرص ضد‌بارداری را می‌بینید.
برخی داروها مانند قرص‌های ضد‌بارداری با تغییر بافت رحم می‌توانند منجر به خونریزی بعد از سکس در زنان شوند

۱۱- سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم یکی از انواع سرطان‌هایی است که در بافت‌های دهانه رحم (قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می‌شود) بروز می‌کند. این نوع سرطان معمولا به‌تدریج و از طریق تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند به دلایل زیر منجر به خونریزی بعد از سکس در زنان شود:

  • آسیب به بافت‌های حساس
  • ایجاد زخم‌های غیرطبیعی در دهانه رحم
  • التهاب
  • عوارض ناشی از درمان

علت خونریزی بعد از رابطه اوایل ازدواج چیست؟

خونریزی بعد از سکس در اوایل ازدواج می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم آمادگی فیزیکی
  • عفونت‌های واژن یا عفونت‌های مقاربتی
  • آسیب بافت‌های حساس واژن یا دهانه رحم
  • پاره شدن پرده بکارت
  • تغییرات هورمونی

اگر خونریزی بعد از رابطه جنسی مداوم یا شدید باشد یا با علائم دیگری مانند درد، خارش یا ترشحات غیرعادی همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر زنان آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر زنان از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

اینفوگرافیکی که نشان می‌دهد چه زمانی برای درمان خونریزی بعد از رابطه جنسی باید به پزشک مراجعه کرد.
در صورتی که خونریزی بعد از سکس مداوم باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

راه‌های درمان خونریزی بعد از رابطه جنسی چیست؟

برای درمان مهم است که ابتدا علت شناسایی شود. برای مثال استفاده از ژل لوبریکانت‌ بر پایه آب می‌تواند به کاهش اصطکاک و خشکی واژن کمک کند، به این ترتیب از آسیب به بافت‌ها جلوگیری خواهد شد. همچنین از این محصولات می‌توانید به عنوان راهی برای درمان خانگی ارضا نشدن زن نیز استفاده کنید.

راه‌های درمان خونریزی بعد از سکس در زنان با توجه به علت شامل موارد زیر می‌شود:

  • خودداری از رابطه جنسی تا قطع کامل خونریزی
  • تغییر در روش‌های پیشگیری از بارداری
  • استروژن درمانی
  • درمان عفونت‌ها
  • استفاده از محصولات روان‌کننده حین رابطه جنسی
  • برداشتن پولیپ دهانه رحم یا ضایعات سرطانی مشکوک با جراحی

آیا خونریزی بعد از رابطه خطرناک است؟

خونریزی‌های مکرر، طولانی‌مدت و شدید می‌توانند خطرناک باشند. با این حال همه چیز به علت اصلی آن بستگی دارد. گاهی‌اوقات پولیپ‌ها می‌توانند منجر به خونریزی‌های شدید و طولانی‌مدت شوند. در برخی موارد نیز بیماری‌های جدی مانند سرطان رحم نیز باعث بروز چنین مشکلی می‌شود.

خونریزی بعد از سکس در چند خط

خونریزی بعد از رابطه جنسی اغلب به دلیل تغییرات هورمونی و مشکلاتی مانند پولیپ رحمی ایجاد می‌شود. درمان نیز اغلب شامل دارو است و در موارد خاص مانند سرطان دهانه رحم یا پولیپ پزشک جراحی را به بیمار توصیه می‌کند.

سوالات متداول

خونریزی بعد از اولین رابطه چقدر است؟

معمولا این خونریزی خفیف و موقتی (در حد چند قطره) است.

آیا خونریزی بعد از رابطه نشانه بارداری است؟

خیر. خونریزی بلافاصله بعد از نزدیکی نمی‌تواند از علائم بارداری باشد.

خونریزی بعد از رابطه چند روز طول میکشد؟

این مشکل می‌تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. اگر خونریزی بیشتر از چند روز طول بکشد یا با علائم دیگری مانند درد، خارش، یا ترشحات غیرعادی همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا راهی برای درمان خانگی خونریزی بعد از رابطه وجود دارد؟

اگر با چنین مشکلی مواجه هستید برای تشخیص علت اصلی باید به پزشک مراجعه کنید. با توجه به علت می‌توانید با داشتن رژیم غذایی مناسب، تغییر روش پیشگیری از بارداری و تغییر سبک زندگی به روند بهبودی خود کمک کنید.

منبع: medparkhospital | webmd | verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها