عناب در پریودی تاثیری دارد؟ 11 خاصیت شگفت‌انگیز عناب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عناب در طب سنتی به عنوان یکی از میوه‌های مقوی و مغذی شناخته می‌شود. این میوه پرخاصیت به دلیل داشتن انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان، منبع بسیار خوبی برای سلامت قاعدگی و کاهش علائم دردناک آن به‌شمار می‌آید. در واقع، می‌توانید با مصرف عناب در پریودی به طور منظم، و گنجاندن آن قبل از شروع عادت ماهانه در برنامه غذایی خود، قاعدگی منظمی داشته باشید و در دوره PMS (سندرم پیش از قاعدگی) درد کمتری تحمل کنید. 

اگر شما هم جزء آن دسته از خانم‌هایی هستید که قاعدگی پر دردسری دارند، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با ۱۱ خاصیت شگفت‌انگیز خوردن عناب در پریودی آشنا کنیم.

خوردن عناب در پریودی مفید است؟

تصویر خانمی که دراز کشیده و کیسه آب گرم روی شکم خود گذاشته
خوردن عناب  در پریودی یک راه‌کار طبیعی برای کاهش دردهای این دوره است.

عناب یک میوه خوشمزه و مقوی است که نمی‌توان از تاثیرات مثبت آن بر دوره پریود به راحتی گذشت. این میوه که در طب سنتی کاربرد درمانی فراوانی دارد، به عنوان یک منبع مغذی برای تسریع روند جریان خون در دوره پریود شناخته می‌شود. 

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش آویشن چیست؟

در واقع، اطباء طب سنتی معتقدند، با خوردن عناب در پریودی می‌توان درد و ناراحتی‌های مرتبط با آن را کاهش داد. از طرفی، عناب حاوی فیبر، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. این خواص مهم به افزایش انرژی خانم‌هایی که اغلب در دوره عادت ماهانه احساس ضعف و بی‌حالی دارند، کمک می‌کند. 

بنابراین، می‌توان با قاطعیت گفت، این میوه بر بهبود وضعیت عمومی زنان در دوره پریودی تاثیر مثبتی دارد. با این حال، اگر با مشکلات جدی قاعدگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید یا تحت درمان توسط پزشک هستید، قبل از مصرف حتما با دکتر مشورت کنید.

مهم‌ترین خاصیت عناب در پریودی چیست؟

زنان، تغییرات هورمونی و بیولوژیکی فراوانی را در دوره قاعدگی تجربه می‌کنند. مصرف مواد غذایی مقوی، مغذی و سالم در این دوره مهم و طبیعی زندگی خانم‌ها می‌تواند به بهبود روند قاعدگی و کاهش علائم ناراحت‌کننده آن کمک کند. یکی از این خوراکی‌های شگفت‌انگیز، عناب است که اثرات مثبت فراوانی در دوران قاعدگی دارد.

بیشتر بدانید:خواص سماق چیست؟ برای رسیدن به سلامتی روی آن حساب کنید!

 از مهم‌ترین فواید عناب در پریودی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کاهش دردهای قاعدگی

عناب یک ضد التهاب بسیار قوی است که می‌تواند باعث کاهش دردهای قاعدگی و مشکلات مرتبط با آن شود. برخی خانم‌ها قاعدگی بسیار پر دردی را تجربه می‌کنند. مصرف میوه تازه، خشک یا دمنوش عناب می‌تواند به آن‌ها در این رابطه کمک کند. 

خانم‌هایی که از درد شدید دوره قاعدگی رنج می‌برند، کافیست چند روز قبل از شروع عادت ماهانه یا در روزهای ابتدایی، عناب بخورند. خوردن عناب در پریودی به تسکین درد، احساس راحتی و کاهش نیاز به مصرف داروهای مسکن کمک می‌کند.

۲- تنظیم سیکل قاعدگی

اطباء طب سنتی از خواص عناب برای پریود شدن و تنظیم دوره‌های قاعدگی استفاده می‌کنند. اگر شما هم جزء آن دسته از بانوانی هستید که دائما دوره‌های پریودی آن‌ها تغییر می‌کند، می‌توانید با خوردن منظم عناب، به تنظیم سیکل قاعدگی و کاهش مشکلات هورمونی مرتبط با آن کمک کنید. 

عناب به دلیل داشتن خواص بی‌نظیر، باعث ایجاد تعادل در تغییرات هورمونی می‌شود؛ بدین شکل، شما دوره عادت ماهانه را هر ماه در تاریخ مشخصی تجربه خواهید کرد.

بیشتر بدانید:خواص انار برای سلامتی؛ گنجینه سلامتی با خواص معجز‌‌ه‌آسا

۳- کاهش تنش‌های عصبی

عناب خاصیت آرام‌بخشی و تقویت اعصاب دارد؛ از همین‌رو می‌توان یکی دیگر از فواید مصرف عناب در پریودی را کمک به آرامش ذهن و سلامت روحی بانوان در دوران قاعدگی دانست. در واقع، می‌توان گفت این میوه به دلیل داشتن مواد معدنی مهم و ضروری برای بدن، باعث بهبود خلق و خو، کاهش تنش‌های عصبی و افزایش روحیه زنان می‌شود. 

۴- تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی زنان به دلیل تغییرات هورمونی فراوانی که در دوره عادت ماهانه تجربه می‌کنند، دچار ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. عناب یک آنتی‌اکسیدان قوی است و می‌تواند به تقویت بدن زنان در این دوره کمک کند و مانع از اثرگذاری عوامل بیماری‌زا یا عفونت‌ها شود.

۵- افزایش سطح انرژی بدن

تصویر عناب خشک و یک فنجان دمنوش آن
مواد مغذی موجود در میوه یا دمنوش عناب به حفظ سلامت عمومی بدن زنان و افزایش انرژی آن‌ها در دوره پریود کمک می‌کند.

یکی دیگر از مزایای خوردن عناب در پریودی، متعادل نگه داشتن سطح انرژی بدن زنان در این دوره است. اگر پیش از شروع عادت ماهانه و در روزهای ابتدایی آن، عناب تازه، خشک یا دمنوش این میوه شگفت‌انگیز را مصرف کنید، دچار افت انرژی و خستگی در دوران قاعدگی نمی‌شوید.

بیشتر بدانید:مضرات عناب برای دیابت

۶- ایجاد تعادل هورمونی

تغییرات هورمونی در دوره عادت ماهانه در اغلب موارد، عوارض مختلفی مانند نفخ، درد شکمی، نوسانات خلقی، علائم دردناک در PMS (سندرم پیش از قاعدگی) و احساس درد در سینه‌ها ایجاد می‌کند. شما می‌توانید با مصرف منظم عناب در روزهای پیش از شروع پریودی، به تنظیم سطح هورمون‌های خود کمک کنید تا این عوارض با شدت کمتری بروز پیدا کنند.

۷- جلوگیری از کم‌خونی

برخی از زنان، خونریزی بسیار شدیدی در دوره پریودی تجربه می‌کنند که ریسک ابتلا به کم‌خونی یا فقر آهن را در آن‌ها افزایش می‌دهد. خوردن عناب در پریودی از این اتفاق جلوگیری می‌‌کند. در واقع، می‌توان گفت عناب، منبع غنی از آهن است و مصرف آن در دوره قاعدگی باعث حفظ سطح نرمال خون در بدن خانم‌ها می‌شود.

۸- تاثیر مثبت بر گوارش

عناب سرشار از فیبر است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. شما می‌توانید با مصرف عناب در پریودی از بروز مشکلات معمول مرتبط با قاعدگی مانند یبوست و اسپاسم معده جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید:خواص عناب چیست؟ ۱۰ اثر شگفت‌انگیز آن بر سلامتی

۹- بهبود گردش خون

یکی از خواص بی‌نظیر عناب در پریودی، بهبود گردش خون در بدن است. این موضوع تاثیر فراوانی در کاهش دردهای دوره عادت ماهانه دارد و می‌تواند به تنظیم سیکل قاعدگی سالم دختران و زنان کمک کند.

۱۰- ضد افسردگی طبیعی

برخی بانوان در دوره پیش از شروع قاعدگی و روزهای آغاز این سیکل، دچار احساس یاس و افسردگی می‌شوند که به دلیل تغییرات هورمونی در بدن رخ می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عناب در پریودی می‌تواند به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل کند و علاوه بر افزایش سطح انرژی، باعث بهبود خلق و خو شود.

بیشتر بدانید:خواص سیر سیاه چیست؟ میزان کالری سیر سیاه در رژیم غذایی

۱۱- فراهم کردن مواد مغذی

در دوره پریودی، مخصوصا روزهای ابتدایی که شدت خونریزی زیاد است، بدن به مقدار بیشتری از مواد مغذی نیاز دارد. شما می‌توانید با خوردن عناب تازه، خشک یا دمنوش این میوه در دوران عادت ماهانه، بخش زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

اینفوگرافیک خواص عناب در پریودی
اگر شرایط ویژه‌ای را در پریودی تجربه می‌کنید، بهتر است قبل از خوردن عناب در این دوره با پزشک مشورت کنید.

آیا دمنوش عناب برای پریودی خوب است؟

مصرف دمنوش عناب یکی از روش‌های سنتی برای مدیریت عوارض دوره پریودی است. این دمنوش به عنوان یک مسکن طبیعی برای کاهش درد و ناراحتی‌های مرتبط با دوره عادت ماهانه استفاده می‌شود. شما می‌توانید دمنوش عناب برای پریودی را به روش زیر تهیه کنید:

بیشتر بدانید:خواص کره بادام زمینی

مواد مورد نیاز

  • چند عدد عناب تازه یا خشک
  • آب ولرم
  • عسل ( در صورت تمایل)

طرز تهیه

  • آب را درون قوری مخصوص دمنوش بریزید و بگذارید تا جوش بیاید.
  • قوری را از روی حرارت بردارید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا داغی اولیه آب کم شود.
  • عناب‌ها را درون یک لیوان بریزید و آب ولرم را به آن اضافه کنید.
  • دمنوش عناب شما پس از حدود ۲۰ دقیقه آماده سرو است.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای خوش‌طعمی بیشتر دمنوش عناب، مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید.

بیشتر بدانید:خواص سنجد چیست؟ 8 خواص سنجد برای شایع‌ترین بیماری‌ها

عوارض عناب در پریودی

عناب به طور کلی یک میوه مفید و ایمن برای سلامتی محسوب می‌شود. با این حال، برخی زنان ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. اگر شما به این میوه خوشمزه و مغذی حساسیت دارید یا شرایط جدی و نگران‌کننده‌ای را در سیکل قاعدگی تجربه می‌کنید، احتمالا در دوره پریودی با برخی عوارض مواجه می‌شوید. این عوارض عبارت‌اند از:

  • تحریک معده
  • افزایش یبوست
  • بروز نشانه‌های حساسیت غذایی
  • اثرگذاری منفی بر هورمون‌ها

نگاهی کوتاه به خواص عناب در پریودی

عناب یکی از میوه‌های پرخاصیت در طب سنتی است که فواید بسیار زیادی در درمان برخی بیماری‌ها دارد. یکی از خواص این میوه برای خانم‌ها، بهبود روند قاعدگی و کاهش علائم دردناک آن است. در واقع، خوردن عناب در پریودی می‌تواند دردهای ناشی از این تغییر مهم و طبیعی بدن زنان را کاهش دهد و باعث افزایش روحیه و سطح انرژی بدن آن‌ها شود. 

بیشتر بدانید:خواص آووکادو و اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی بدن

ما در این مقاله از مجله درمانکده، ضمن طرز تهیه دمنوش عناب، شما را با ۱۱ خاصیت شگفت‌انگیز عناب در پریودی آشنا کردیم. اگر شرایط خاصی را در دوره پریودی تجربه می‌کنید یا داروهای شیمیایی می‌خورید، قبل از مصرف عناب حتما با دکتر تغذیه مشورت کنید. 

برای این منظور کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر متخصص زنان و زایمان یا دکتر تغذیه آشنا شوید. همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر تغذیه نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا خوردن عناب در پریودی به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند؟

بله. یکی از خواص مهم عناب برای زنان، کاهش دردهای آزاردهنده در دوره عادت ماهانه است.

دمنوش عناب برای پریودی را می‌توان با کدام گیاه دارویی ترکیب کرد؟

شما می‌توانید برای بهره‌مندی از اثرات شگفت‌انگیز دمنوش عناب در دوره پریودی، آن را با آویشن، بابونه یا زرشک ترکیب کنید.

عناب تازه برای پریودی بهتر است یا خشک؟

این میوه سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان است. شما می‌توانید آن را در دوره عادت ماهانه به صورت تازه، خشک یا دمنوش مصرف کنید.

منابع: theearthyfoods | quora

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها