خواص ازگیل در بارداری چیست؟ معرفی ۱۵ خاصیت شگفت‌انگیز آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ازگیل یکی از میوه‌های خوش‌طعم و با ارزش غذایی بالا محسوب می‌شود که مصرف آن پس از مشورت با پزشک در دوران بارداری مجاز است. این میوه خوشمزه انواع مختلفی دارد. نوع جنگلی آن در استان مازندران و گیلان به وفور یافت می‌شود و نوع ژاپنی ازگیل در بین عموم مردم شناخته شده است. اما خواص ازگیل در بارداری چیست؟ این میوه به دلیل داشتن ترکیبات منحصربه‌فرد مانند انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به بهبود سلامت عمومی مادر و جنین کمک کند. 

اگر کنجکاو شده‌اید درباره خواص میوه ازگیل در دوران بارداری بیشتر بدانید، ما را در این مقاله از مجله درمانکده همراهی کنید. 

خواص ازگیل در بارداری چیست؟

انواع مختلف میوه ازگیل به دلیل داشتن مواد مغذی و مفید می‌توانند در دوران بارداری تاثیرات مثبتی بر سلامت مادر و جنین داشته باشند. با این حال، بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

آلترنیتیو: اینفوگرافیک خواص ازگیل در بارداری (پانزده مورد بدون توضیحات لطفا)
مصرف متعادل ازگیل در دوره بارداری مفید است.

مهم‌ترین خواص میوه ازگیل در بارداری شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- جلوگیری از کم‌خونی

کم‌خونی در دوران بارداری می‌تواند با خستگی، ریزش مو، بدخلقی و تیرگی زیر چشم برای مادر همراه باشد. همچنین، این عارضه ممکن است بر رشد جنین تاثیر منفی بگذارد. ویتامین C موجود در میوه ازگیل به جذب بهتر آهن از منابع غذایی کمک می‌کند و مانع از ایجاد کم‌خونی می‌شود.

۲- درمان یبوست

یکی دیگر از مشکلاتی که اغلب زنان باردار با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، یبوست است. ازگیل به دلیل داشتن فیبر بسیار زیاد، خاصیت ملینی دارد و می‌تواند این مشکل را در زنان باردار برطرف کند.

۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهم‌ترین خواص ازگیل در بارداری است. زنان باردار بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا هستند. مصرف این میوه می‌تواند تاثیرات مثبتی بر تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار داشته باشد.

۴- سلامت دستگاه گوارش

آلترنیتیو: تصویر ازگیل ژاپنی
انواع مختلف ازگیل دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای سلامت مادر و جنین در طول بارداری هستند.

بیشتر بدانید:خواص ازگیل چیست؟

انواع مختلف ازگیل مانند ازگیل ژاپنی دارای فیبر بسیار بالایی است و می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. از همین‌رو می‌توان، یکی از خواص ازگیل ژاپنی در بارداری را کمک به درمان نفخ و گاز معده زنان حامله دانست.

۵- کاهش قند خون بارداری

قند خون بارداری یکی از مشکلاتی است که برخی زنان حامله درگیر آن می‌شوند. این عارضه، در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند به شدت بر روی جنین تاثیر منفی بگذارد. مصرف متعادل میوه ازگیل زیر نظر پزشک تا حد زیادی به کاهش قند خون و مبارزه با دیابت بارداری کمک می‌کند.

۶- بهبود عملکرد عضلات

خستگی و ضعف عضلانی یکی دیگر از عوارضی هستند که اغلب زنان در دوران حاملگی تجربه می‌کنند. این عوارض ممکن است به دلیل کم‌خونی یا کمبود مواد معدنی ایجاد شوند. یکی از مهم‌ترین خواص ازگیل در بارداری را می‌توان کمک به بهبود ضعف عضلانی دانست؛ زیرا این میوه خوش‌طعم حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم و آهن است که به حفظ سلامت عضلات کمک می‌کنند.

۷- پیشگیری از سرماخوردگی

از دیگر خواص ازگیل زرد در بارداری می‌توان به خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن اشاره کرد. این میوه سرشار از انواع ویتامین مانند ویتامین C و A است. از همین‌رو می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن از آن در برابر ویروس‌های مختلف محافظت کند.

بیشتر بدانید:خواص دمنوش آویشن چیست؟

۸- تنظیم دمای بدن

یکی از مشکلاتی که اکثر زنان در دوران حاملگی تجربه می‌کنند، گرگرفتگی و افزایش ناگهانی دمای بدن است. بدن برای جلوگیری از این مشکل به آهن نیاز دارد. آهن با تنظیم عملکرد متابولیسم و آنزیم‌ها در دماهای مختلف می‌تواند حرارت پایه بدن را تثبیت کند. بنابراین؛ می‌توان مقابله با داغی دست و پا و گرگرفتگی را دیگر خواص ازگیل در بارداری دانست که البته باید پس از مشورت با پزشک مصرف شود.

۹- کاهش فشار خون بارداری

میوه ازگیل حاوی پتاسیم بالا و سدیم ناچیزی است. از همین‌رو شما می‌توانید برای مقابله با خطرات فشار خون و پره‌اکلامپسی در دوران بارداری، میوه ازگیل را پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.

بیشتر بدانید:خواص کینوا چیست؟

۱۰- بهبود کیفیت خواب

آلترنیتیو: تصویر ازگیل جنگلی یا همان شمالی
منیزیم موجود در انواع مختلف ازگیل به بهبود کیفیت خواب زنان در طول بارداری کمک می‌کند.

بهبود کیفیت خواب و درمان بی‌خوابی را باید یکی از خواص ازگیل جنگلی در بارداری دانست. برخی از زنان باردار در طول حاملگی خود نمی‌توانند راحت بخوابند. اگر شما هم جزء این گروه هستید، می‌توانید پس از مشورت با دکتر تغذیه، ازگیل بخورید و از خاصیت آرام‌بخشی آن لذت ببرید.

۱۱- کمک به درمان عفونت ادراری

برخی از زنان در طول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، بزرگ شدن رحم و فشار آمدن به مثانه دچار عفونت‌های ادراری می‌شوند. در چنین وضعیتی، می‌توانید در کنار درمان دارویی از میوه ازگیل به منظور تسریع روند درمان استفاده کنید.

۱۲- درمان ریزش مو

یکی دیگر از خواص میوه ازگیل در بارداری، تقویت ریشه مو است. اغلب زنان باردار در دوره حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی دچار ریزش موی شدید می‌شوند. شما می‌توانید برای جلوگیری از این عارضه از میوه ازگیل ماسک موی موضعی درست کنید. این میوه به دلیل داشتن ترکیبات منحصربه‌فرد مانند آهن، مس و روی به افزایش جریان خون در پوست سر کمک می‌کند و مانع از ریزش موی شدید در این دوره می‌شود.

۱۳- تقویت استخوان‌ها

مواد معدنی موجود در ازگیل مانند کلسیم و منیزیم به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از بروز پوکی استخوان در دوران بارداری کمک می‌کند. وجود این مواد معدنی برای مادر و جنین ضروری است.

۱۴- حفظ سلامت پوست

ازگیل سرشار از انواع ویتامین‌ها است و یک آنتی‌اکسیدان قوی به‌شمار می‌آید. ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی در ازگیل است که به تولید کلاژن (پروتئین مورد نیاز برای استحکام و انعطاف‌پذیری پوست) کمک می‌کند. افزایش تولید کلاژن نقش مهمی در کاهش چین و چروک و بهبود ظاهر پوست دارد. بنابراین؛ می‌توان حفظ سلامت پوست و جلوگیری از بروز مشکلات پوستی مانند ترک‌های عمیق و چین و چروک را یکی از خواص مصرف ازگیل در بارداری دانست.

بیشتر بدانید:خواص کره بادام زمینی؛ ۱۱ خاصیت شگفت‌انگیز که شاید ندانید

۱۵- کاهش استرس و اضطراب بارداری

این میوه خوشمزه به دلیل داشتن ترکیبات مغذی باعث کاهش سطح هورمون استرس مانند کورتیزول می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید در طول بارداری برای کاهش استرس و اضطراب، ازگیل بخورید. البته بهتر است قبل از مصرف حتما با متخصص تغذیه یا پزشک زنان و زایمان مشورت کنید. همچنین، اگر مصرف میوه خام در دوران بارداری گوارش شما را تحریک می‌کند، می‌توانید از رب ازگیل استفاده کنید.

مضرات خوردن ازگیل در بارداری

به طور کلی می‌توان ازگیل را یک میوه مفید در دوران بارداری دانست، اما این میوه هم مانند هر میوه دیگری اگر بیش از حد مصرف شود، ممکن است عوارضی ایجاد کند. از طرفی، موضوع حساسیت غذایی در دوران بارداری بسیار مهم است. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از مصرف انواع مختلف ازگیل، ابتدا مطمئن شوید نسبت به آن میوه آلرژی ندارید. برای این منظور می‌توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

برخی از عوارضی که ممکن است زنان باردار پس از مصرف ازگیل در طول حاملگی تجربه کنند، شامل موارد زیر هستند:

  • این میوه سرشار از کلسیم است و زیاده‌روی در خوردن آن می‌تواند باعث بروز سنگ کلیه شود. از همین‌رو توصیه می‌کنند، زنان باردار ازگیل را بیش از حد مجاز مصرف نکنند.
  • ازگیل خاصیت ملینی دارد و برای درمان یبوست در بارداری توصیه می‌شود؛ بنابراین اگر در خوردن آن زیاده‌روی کنید، ممکن است دچار اسهال شوید.
  • میوه ازگیل حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است. زنان در طول بارداری به مقدار مشخصی از این ویتامین نیاز دارند و دریافت بیش از حد آن می‌تواند باعث آسیب به بافت سلولی شود.
  • اگر به میوه مدلار (medlar) حساسیت داشته باشید، ممکن است پس از مصرف ازگیل دچار واکنش‌های آلرژیک، حالت تهوع، استفراغ و دل درد شوید.

بیشتر بدانید:خواص سرکه انگبین چیست؟

نگاهی کوتاه به خواص ازگیل در بارداری

ازگیل یک میوه خوش‌طعم و مقوی است که فیبر بالا و کالری پایینی دارد. مصرف این میوه در دوران بارداری می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت مادر و جنین بگذارد. با این حال، مهم است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید تا از مناسب بودن آن برای وضعیت خود و جنین‌ مطمئن شوید. 

برای این منظور کافیست به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان متخصص این مجموعه مشاوره بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر تغذیه نزد پزشک مورد نظر خود نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

آیا خوردن ازگیل در بارداری بی‌ضرر است؟

بله. مصرف متعادل ازگیل در دوران بارداری می‌تواند برای زنان مفید باشد. با این حال بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

مهم‌ترین خواص ازگیل در بارداری چیست؟

ازگیل دارای انواع ویتامین، مواد معدنی و خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است و می‌تواند از زنان باردار در برابر بسیاری از مشکلات شایع این دوره محافظت کند. با این حال، بهتر است پس از مشورت با پزشک و در حد متعادل مصرف شود.

خواص رب ازگیل در بارداری چیست؟

رب ازگیل هم مانند میوه آن سرشار از آهن و فیبر است که می‌تواند از کم‌خونی و ابتلا به یبوست در دوران بارداری جلوگیری کند. زنان بارداری که در دوران حاملگی پس از خوردن میوه خام دچار معده درد می‌شوند، می‌توانند پس از مشورت با پزشک از رب ازگیل استفاده کنند.

منابع: pottersgardenhub | stylecraze

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها