حشره دراکولا در ایران! با دراکولای حشرات آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

حشره دراکولا یا پدروس (Paederus) یک نوع حشره کوچک با اندازه‌ای کمی بزرگ‌تر از مورچه است که معمولا در شالیزارها و علفزارهای شمال و جنوب زندگی می‌کند. این حشره سمی است و به عنوان سلطان حشرات در مناطق گرم و مرطوب شناخته می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد دراکولا و همچنین درمان نیش آن آشنا شوید.

حشره دراکولا چیست؟

حشره دراکولا یک نوع حشره از خانواده سوسک‌ها است که جثه‌ای کوچک و بیضی شکل دارد. رنگ این حشره سیاه و قرمز است و با نام‌های دیگری مثل  زَرخِ پوتار، بندْدَمِتی، وامج، تَلِرز، بَلَلوس، چرچر، بللوس و پشه پیاز نیز شناخته می‌شود. این حشره نیش نمی‌زند، اما زمانی که روی پوست قرار بگیرد، سمی از خود ترشح می‌کند که موجب قرمزی، سوزش، خارش، تاول و عفونت پوست می‌شود که به آن سندرم دراکولا می‌گویند.

تصویر حشره دراکولا
دراکولا یک حشره کوچک سیاه و قرمز است که از خود سم تولید می‌کند.

بیشتر بدانید: تب دنگی واگیر دارد؟

این حشره بیشتر در شمال کشور و استان‌های گیلان و مازندران و همچنین در خوزستان وجود دارد و هر چقدر رطوبت و دمای هوا بیشتر باشد، میزان تکثیر این حشره نیز افزایش پیدا می‌کند. زیاد بودن این حشره در رشت و اطراف گیلان موجب شده تا برخی افراد این حشره را به عنوان حشره دراکولا رشت نیز بشناسند. جالب است بدانید که بوی انسان، به خصوص در قسمت‌های بریده بدن موجب جذب این حشره می‌شود.

علائم نیش حشره دراکولا

همانطور که گفته شد،دراکولا نیش نمی‌زند، ولی سمی از خود ترشح می‌کند که موجب ایجاد زخم‌های پوستی می‌شود. از مهم‌ترین علائم نیش حشره دراکولا می‌توان به خارش پوست بدن، تاول پوست، تب، درد مفاصل و استفراغ اشاره کرد. در صورتی که علائم نیش دراکولا شدید بود، می‌توانید برای درمان به صورت حضوری از یک متخصص داخلی یا پزشک عمومی در درمانکده کمک بگیرید.

زخم حشره دراکولا معمولا از ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت بعد از قرار گرفتن در برابر سم دراکولا ایجاد می‌شود و در ۲۴ ساعت اول موجب خارش و سوزش شدید پوست می‌شود. پس از آن پوست ناحیه آسیب‌دیده جدا شده و زخمی شبیه به سوختگی در پوست ایجاد می‌شود.

درمان نیش حشره دراکولا

بهتر است بدانید که هیچ درمان قطعی‌ای برای نیش حشره دراکولا وجود ندارد و علائم نیش این حشره خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. خارش پوست موجب انتشار سم و گسترش آن به قسمت‌های دیگر می‌شود. برای درمان خانگی نیش دراکولا باید در ساعات ابتدایی، محل نیش را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید. معمولا درمان نیش دراکولا حدود ۱۰ روز طول می‌کشد و درمان ضایعات پوستی نیز با توجه به شدت آن متفاوت است. در ادامه به مهم‌ترین راهکارها برای درمان نیش حشره دراکولا اشاره شده است.

اینفوگرافی درمان نیش دراکولا
از بهترین روش‌های درمان نیش دراکولا می‌توان به شستشوی زخم، استفاده از بتادین و محلول‌های ضدعفونی‌کننده اشاره کرد.

بیشتر بدانید: علائم تب دنگی

۱- شستشوی زخم حشره دراکولا

روزانه ۳ تا ۵ بار محل نیش را با آب و صابون بشویید. از قرار دادن ماست، سیب‌زمینی و موارد مشابه روی محل آسیب‌دیده اجتناب کنید. به هیچ عنوان از الکل روی محل نیش استفاده نکنید.

۲- استفاده از پمادهای استروئیدی

بهترین پماد حشره دراکولا، پمادهای استروئیدی موضعی مثل هیدروکورتیزون و تریامسینولون هستند.

۳- استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده

برای رفع عفونت ناشی از نیش حشره دراکولا سیاه می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی‌کننده مثل زینک سولفات ۱ درد و پماد موپیروسین یا سیلور استفاده کنید.

۴- استفاده از کمپرس سرد

از کمپرس سرد برای بهبود سوزش، خارش و التهاب پوست استفاده کنید.

۵- مصرف آنتی‌بیوتیک

در صورتی که زخم عفونت کرده است، باید زیر نظر پزشک عمومی از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

بیشتر بدانید: نیش پشه و بیماری سالک! هرآنچه که باید درباره‌ی بیماری سالک بدانید

۶- استفاده از گلاب

از گلاب برای شستشوی محل آسیب‌دیده استفاده کنید. می‌توانید گلاب را منجمد کنید و بعد برای ۲۰ دقیقه روی محل نیش بگذارید تا درد، خارش و التهاب محل آسیب‌دیده کاهش پیدا کند.

۷- استفاده از ژل آلوئه‌ورا

برای کاهش درد، سوزش، التهاب و ورم و همچنین خشک شدن زخم و تسریع بهبودی می‌توانید از مقداری ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید.

۸- استفاده از بتادین برای درمان زخم حشره دراکولا

بهترین پادزهر حشره دراکولا از نظر محلی‌ها، بتادین است. معمولا برای درمان خانگی نیش دراکولا روزانه ۲ بار از بتادین استفاده می‌شود. در این روش بهتر است هر بار قبل از بتادین زدن، محل نیش را با آب و صابون بشویید.

۹- استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و قرار دادن آن روی پوست آسیب‌دیده، موجب کاهش التهاب، خارش، سوزش و تورم پوست می‌شود.

بیشتر بدانید: ساس از کجا وارد خانه می‌شود؟

۱۰- استفاده از عسل

عسل خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدالتهابی دارد. قرار دادن مقداری عسل طبیعی روی جای نیش حشره دراکولا موجب بهبود خارش و التهاب می‌شود و درد را برطرف می‌کند.

۱۱- استفاده از سیر

سیر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای کاهش ورم، التهاب و خارش مفید است. در این روش باید سیر را خرد کنید و روی محل زخم بمالید.

۱۲- سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت آنتی‌باکتریالی و ضدالتهابی دارد و استفاده از آن به ضدعفونی کردن محل زخم کمک می‌کند. در این روش باید مقداری سرکه سیب را با آب ترکیب کنید و با یک پارچه تمیز روی زخم بمالید و بعد از چند دقیقه محل مورد نظر را بشویید.

چطور از خود در برابر نیش حشره دراکولا محافظت کنیم؟

برای جلوگیری از نیش این حشره باید در فصل تابستان از رفتن به علفزارها و جنگل اجتناب کنید و در صورت حضور در این مناطق حتما لباس‌های پوشیده بپوشید. از آن جایی که دست زدن به سم این حشره موجب پخش شدن آن روی پوست می‌شود، بهتر است بعد از احساس سوزش و خارش روی پوست، از سایش و خارش پوست اجتناب کنید و بلافاصله جای نیش را با آب و صابون بشویید.

تصویر نیش دراکولا روی پوست
برای محافظت از نیش دراکولا بهتر است در تابستان از لباس‌های پوشیده استفاده کنید.

سخن نهایی

حشره دراکولا در شمال کشور و در فصل تابستان تکثیر پیدا می‌کند و هر چند خطرناک نیست، اما موجب درد و ناراحتی در ناحیه پوست می‌شود. برای بهبود نیش حشره دراکولا و تسریع بهبودی می‌توانید به صورت آنلاین با یک متخصص داخلی یا پزشک عمومی درمانکده ارتباط برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین پماد برای نیش حشرات

سوالات متداول

دراکولا در کدام استان‌های ایران بیشتر است؟

حشره دراکولا در گیلان، مازندران و خوزستان که آب و هوای گرم و مرطوبی دارند تکثیر می‌شود.

مهم‌ترین عوارض حشره دراکولا چیست؟

نیش دراکولا موجب سوزش، خارش و تاول‌های پوستی می‌شود و در برخی افراد نیز عفونت پوستی ایجاد می‌کند.

آیا نیش دراکولا کشنده است؟

نیش دراکولا به هیچ عنوان کشنده نیست و مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

منابع: dovemed، dermnetnz

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها