آمپول اوزمپیک برای لاغری کاربرد دارد؟ فواید و عوارض آن را بشناسید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اوزمپیک یک نوع داروی تزریقی است که به کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. این آمپول خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و برای درمان دیابت نوع ۲ نیز بسیار موثر است. یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این دارو در تمام دنیا، کمک به کاهش وزن است. تحقیقات نشان می‌دهد که تزریق این دارو می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و با کند شدن هضم غذا، مانع احساس گرسنگی شود. در این مقاله از مجله سلامت درمانکده به شما می‌گوییم که آمپول اوزمپیک برای چیست و چه کاربردهایی دارد.

آمپول اوزمپیک برای چیست؟

اوزمپیک یک برند محبوب برای درمان دیابت نوع ۲ است که مصرف آن، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد. امروزه بسیاری از پزشکان از این دارو برای کاهش یا مدیریت وزن بیماران مبتلا به چاقی شدید نیز استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که سازمان غذا و دارو (FDA) این دارو را تنها برای کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی تایید کرده است و اثرات این دارو برای کاهش وزن هنوز مورد تایید FDA نیست.

تصویر آمپول اوزمپیک
استفاده از اوزمپیک یک روش رایج برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

اوزمپیک حاوی ماده فعالی به نام سماگلوتید (semaglutide) است که مصرف آن، موجب کند شدن هضم غذا در معده می‌شود و اشتها را کاهش می‌دهد. این ماده با افزایش ترشح انسولین در بدن و کاهش میزان گلوکاگون، به تنظیم قند خون و تاخیر در تخلیه معده کمک می‌کند و از همین رو برای کنترل قند خون و کاهش وزن بسیار موثر است.

اثرات آمپول اوزمپیک در بدن چگونه است؟

انسولین هورمونی است که سطح قند خون را در بدن کاهش می‌دهد. تزریق این آمپول موجب می‌شود تا بدن بعد از مصرف غذا، انسولین بیشتری تولید و در نتیجه قند خون به مقدار کمتری افزایش پیدا کند. از طرف دیگر این آمپول روند هضم غذا در معده را کند می‌کند و از همین رو، هم مانع افزایش ناگهانی قند خون می‌شود و هم به شما کمک می‌کند تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری را تجربه کنید و در نتیجه راحت‌تر وزن کم کنید.

بیشتر بدانید: قرص لاغری پاپایا

فواید آمپول اوزمپیک برای لاغری

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سماگلوتید یا همان ماده فعال موجود در این آمپول تاثیر فوق‌العاده‌ای بر کاهش وزن دارد. هر چند این دارو برای کاهش وزن تایید نشده است، اما امروزه بسیاری از متخصصان، در شرایط خاص از این دارو به عنوان روش‌های جایگزین برای جراحی چاقی استفاده می‌کنند.

به طور معمول لازم است در کنار مصرف این دارو برای کاهش وزن، تغذیه مناسبی داشته باشید و ورزش کنید. نکته مهمی که در مورد تزریق این دارو برای لاغری وجود دارد، این است که در اکثر مواقع قطع کردن آن موجب بازگشت وزن می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین فواید آمپول اوزمپیک برای لاغری اشاره شده است.

اینفوگرافی فواید آمپول اوزمپیک برای لاغری
از مهم‌ترین فواید اوزمپیک برای لاغری می‌توان به جلوگیری از احساس گرسنگی و کند شدن روند هضم غذا اشاره کرد.
  • کاهش سرعت تخلیه معده
  • جلوگیری از احساس گرسنگی
  • کند شدن روند هضم غذا
  • کاهش ذخیره قند در کبد

عوارض امپول اوزمپیک برای لاغری

برخی از افراد ممکن است بعد از تزریق اوزمپیک دچار حساسیت شوند. از مهم‌ترین علائم حساسیت به این دارو می‌توان به متورم شدن لب‌ها و صورت و همچنین سوزش زبان و گلو اشاره کرد. برخی افراد نیز ممکن است با تزریق این دارو دچار مشکلات تنفسی، بثورات پوستی، سرگیجه و افزایش ضربان قلب شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از افراد بعد از تزریق مداوم این دارو دچار مشکلات کیسه صفرا می‌شوند. در صورت احساس درد در ناحیه بالای معده، تب، زردی پوست و تغییر در بافت مدفوع حتما از یک متخصص داخلی برای درمان کمک بگیرید.

مصرف این دارو می‌تواند خطر بروز تومورهای تیروئید را افزایش دهد. اگر بعد از مدتی از مصرف این دارو در ناحیه گردن، درد و تورم را تجربه می‌کنید یا دچار گرفتگی صدا، مشکل در تنفس و بلع شده‌اید، بهتر است به سرعت از یک متخصص غدد کمک بگیرید.

برخی افراد بعد از تزریق این دارو دچار عوارض خفیف می‌شوند که معمولا این علائم پس از چند روز یا چند هفته برطرف می‌شوند. در ادامه به رایج‌ترین عوارض این دارو اشاره شده است:

  • یبوست
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • درد شکم
  • استفراغ

عوارض جانبی جدی اوزمپیک

عوارض جانبی جدی این دارو معمولا شایع نیستند و تنها در برخی شرایط خاص بروز می‌کنند. در صورتی که علائم زیر را تجربه می‌کنید، به سرعت از یک پزشک کمک بگیرید:

اینفوگرافی عوارض جانبی جدی اوزمپیک
از مهم‌ترین عوارض جدی مصرف اوزمپیک می‌توان به حالت تهوع شدید، التهاب پانکراس و افت شدید قند خون اشاره کرد.
  • حالت تهوع شدید برای چند روز یا چند هفته
  • التهاب پانکراس
  • افت قند خون
  • رتینوپاتی دیابتی (آسیب به چشم در اثر دیابت)
  • مشکلات مربوط به کیسه صفرا
  • حساسیت به اوزمپیک
  • بروز تومورهای تیروئید

چه کسانی نباید از اوزمپیک استفاده کنند؟

  •  افرادی که به بیماری‌های کلیوی یا مشکلات لوزالمعده مبتلا هستند، نباید از این دارو استفاده کنید.
  • خانم‌های باردار و شیرده و همچنین کسانی که قصد بارداری دارند، نباید از این آمپول استفاده کنند. در صورتی که از این دارو استفاده می‌کنید، باید از ۲ ماه قبل از باردار شدن مصرف آن را زیر نظر پزشک متخصص متوقف کنید.
  • مصرف این آمپول ممکن است با داروهای تجویزی، انواع مکمل‌های ویتامین و همچنین مکمل‌های گیاهی تداخل داشته باشد، بنابراین قبل از استفاده از هر نوع دارویی در کنار اوزمپیک حتما با پزشک مشورت کنید.
  • افرادی که به پانکراتیت یا التهاب ناگهانی پانکراس مبتلا شده‌اند، نباید از این دارو استفاده کنند. در صورتی که بعد از مصرف دارو در ناحیه شکم یا معده درد شدیدی را احساس می‌کنید که از بین نمی‌رود، بهتر است مصرف اوزمپیک را متوقف کنید و در اولین فرصت از پزشک متخصص کمک بگیرید.
  • مصرف این دارو برای افرادی به دیابت مبتلا نیستند خطرناک است و ممکن است موجب افت شدید قند خون شود. از مهم‌ترین علائم افت قند خون می‌توان به سرگیجه، سبکی سر، تاری دید، اضطراب، سردرد، افزایش ضربان قلب، تعریق و تحریک‌پذیری اشاره کرد.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های شدید کبدی نباید از این دارو استفاده کنند.
  • اگر قصد دارید جراحی کنید، بهتر است از چند روز قبل، زیر نظر پزشک مصرف این دارو را متوقف کنید.
  • اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان تیروئید وجود دارد، بهتر است از این دارو استفاده نکنید.

بیشتر بدانید: قرص اسلیم مکس در ماه چقدر لاغر میکند؟

روش استفاده از آمپول اوزمپیک

برای استفاده از این آمپول ابتدا باید دستورالعمل روی بسته‌بندی محصول را مطالعه کنید. به خاطر داشته باشید که این دارو باید طبق دستور پزشک و با دوز کم شروع شود و بعد از آن می‌توانید هر چهار هفته یک بار دوز دارو را زیاد کنید. می‌توانید این دارو را یک بار در هفته و در هر زمانی از روز تزریق کنید. به خاطر داشته باشید که باید در روز مشخصی از هفته این کار را انجام دهید و نباید روز آن را تغییر دهید. در ادامه می‌توانید با مراحل تزریق اوزمپیک آشنا شوید.

تصویر فردی که در حال تزریق اوزمپیک است.
می‌توانید اوزمپیک را به شکم، ران یا بازوی خودتان تزریق کنید.
  • قلم اوزمپیک را بررسی کنید که حاوی ماده‌ای شفاف و بی‌رنگ باشد. یک سوزن بردارید و کاغذ آن را جدا کنید.
  • سوزن را روی قلم اوزمپیک فشار دهید و کمی بچرخانید تا سفت شود.
  • قسمت درپوش سوزن را بردارید و بعد از مشخص کردن دوز، دارو را به شکم، ران یا بازوی خودتان تزریق کنید.
  • درپوش قلم را روی آن قرار دهید و آن را در یخچال یا در مکانی دور از نور و حرارت قرار دهید. ماندگاری این دارو پس از باز شدن حدود ۵۶ روز است و پس از آن باید دارو را دور بریزید.

نکات مهم برای استفاده از آمپول اوزمپیک

  • این آمپول برای درمان دیابت نوع یک استفاده نمی‌شود.
  • متخصصان توصیه می‌کنند که تنها افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از این دارو استفاده کنند و سایر افراد به هیچ عنوان برای کاهش وزن به سراغ مصرف این دارو نروند.
  • به هیچ عنوان نباید از این آمپول به صورت مشترک استفاده شود و حتی در صورت تعویض سوزن نیز نباید آن را با فرد دیگری به اشتراک بگذارید.
  • قبل از تزریق دارو حتما قلم اوزمپیک را بررسی کنید که ماده داخل آن شفاف و بی‌رنگ باشد. در صورتی که رنگ دارو کدر به نظر می‌رسد، از مصرف آن اجتناب کنید.
  • به هیچ عنوان از برندهای مختلف سماگلوتید به صورت هم‌زمان استفاده نکنید.
  • قلم اوزمپیک حاوی بیش از یک دوز است و هر بار باید قبل از استفاده، سوزن را عوض و از سوزن جدید استفاده کنید.
  • مصرف این آمپول با داروهای مربوط به دیابت مثل دولاگلوتاید، اگزناتید، لیراگلوتاید، ترولیسیتی، ویکتوزا غیرمجاز است.
  • در صورت مصرف بیش از حد این دارو ممکن است دچار علائم افت قند خون شوید و از همین رو باید به سرعت از یک متخصص کمک بگیرید.
  • آمپول اوزمپیک در ایران نیز یافت می‌شود، اما بسیار کمیاب است و قیمت بالایی دارد.

سخن نهایی

اوزمپیک یک داروی موثر برای درمان و کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در نظر گرفته می‌شود، اما به خاطر داشته باشید که این دارو برای کاهش وزن تایید نشده است و از همین رو نباید بدون مشورت با پزشک از این دارو برای لاغری استفاده کنید. برای کاهش وزن و لاغری اصولی و همچنین کنترل قند خون می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص داخلی آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص داخلی از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. همچنین می‌توانید با متخصص تغذیه آنلاین مشاوره داشته باشید و یا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص تغذیه به متخصص مد نظر خود مراجعه کنید.

سوالات متداول

اگر یک نوبت مصرف اوزمپیک را فراموش کردیم چه کار کنیم؟

در صورت فراموش کردن یک دوز از دارو، بهتر است در اولین فرصت و در عرض پنج روز آن را تزریق کنید. اگر بیشتر از پنج روز از نوبت تزریق گذشته است، بهتر است آن را نادیده بگیرید و تا دوز بعدی صبر کنید.

چه کسانی می‌توانند از اوزمپیک استفاده کنند؟

بزرگسالان بالای ۱۸ سال که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند و از سایر روش‌ها نتیجه نگرفته‌اند، می‌توانند زیر نظر پزشک از این آمپول استفاده کنند.

منابع: health.ucdavis.edu، ozempic، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها