ارگاسم چیست؟ بررسی مراحل و فواید + انواع آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ارگاسم (Orgasm) یا اوج لذت جنسی یکی از پدیده‌های پیچیده در روابط جنسی است که نظریه‌های مختلفی درباره ماهیت آن وجود دارد. این پدیده نه تنها از لحاظ روانی، بلکه از نظر جسمی هم از اهمیت زیادی برخوردار است و تاثیرات عمیقی بر کیفیت زندگی و روابط افراد می‌گذارد. 

معمولا زنان و مردان تجربه ارگاسم متفاوتی دارند و این گستردگی می‌تواند تحت تاثیر عوامل متعددی مانند سن، جنسیت، سلامت جسمانی و روانی، شرایط اجتماعی و فرهنگی هر جامعه‌ای باشد. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا ضمن بررسی مراحل ارگاسم، شما را با فواید و انواع آن بیشتر آشنا کنیم.

ارگاسم چیست؟

تصویر زن و مرد شاد و خندان کنار هم
انجمن روانشناسان آمریکا معتقد است، Orgasm زمانی رخ می‌دهد که فرد به اوج لذت جنسی برسد. 

پدیده ارگاسم یا ارضا شدن، اوج لذت جنسی در رابطه جنسی است که معمولا با احساس شدید لذت و رضایت همراه می‌شود. این فرآیند به دلیل تحریک جنسی رخ می‌دهد و در طی آن، هورمون اندورفین (ایجادکننده شادی و حس خوب) ترشح خواهد شد.

در چنین شرایطی، بدن هرگونه تنش را آزاد می‌کند و ماهیچه‌های پرینه، اسفنکتر مقعد و اندام‌های تناسلی دچار انقباض می‌شوند. زنان و مردان این حالت را به شکل‌های مختلفی تجربه می‌کنند. مردان معمولا پس از ارگاسم دچار انزال می‌شوند و زنان، انقباض دیواره واژن را تجربه می‌کنند.

مراحل ارضا شدن

محققان جنسی معتقدند، مراحل ارضا شدن در زنان و مردان متفاوت است. این احتمال وجود دارد که زنان بتوانند پس از تجربه یک دوره ارضا شدن، بلافاصله ارگاسم بعدی را تجربه کنند، اما آقایان قبل از اینکه ارضای جنسی بعدی را تجربه کنند به یک دوره استراحت نیاز دارند. 

با وجود تفاوت نظر در مراحل پاسخ جنسی، اغلب نظریه‌ها بر روی مراحلی که در جدول زیر توضیح می‌دهیم، اتفاق نظر دارند:

مراحل ارضا شدننشانه‌های آن
هیجان و میلتحریک‌ جنسی به صورت فیزیکی و روانی آغاز شده و علائم اولیه برانگیختگی جنسی مانند نعوظ آلت تناسلی در مردان و تورم کلیتوریس در زنان مشاهده می‌شود.
برانگیختگیتحریک جنسی به اوج خود نزدیک می‌شود و تنش عضلانی در سراسر بدن افزایش می‌یابد و اندام‌های جنسی به طور کامل برانگیخته می‌شوند.
ارگاسم یا ارضا شدنبا احساس هیجان و آرامش به طور همزمان همراه است که در مردان منجر به انزال و خروج مایع منی و در زنان باعث انقباض رحمی و واژینال می‌شود.
فرونشینیبدن به حالت عادی خود بازمی‌گردد و تغییرات ناشی از تحریک و ارضا شدن به تدریج کاهش می‌یابند.
جدول مراحل Orgasm

ارضا شدن در زنان و مردان چگونه است؟

افزایش جریان خون در اندام تناسلی، تنفس سریع‌، ضربان قلب تندتر و انقباضات عضلانی اصلی‌ترین نشانه‌های ارضا شدن در زنان و مردان هستند. تفاوت اصلی در ارگاسم زن و مرد، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا قبل از تحریک مجدد به حالت اولیه بازگردند. 

ارگاسم در زنان

تصویر یک خانم خوشحال که روی تختخواب نشسته
زنان در طول تجربه Orgasm علاوه بر واژن، دچار انقباض رحم، عضلات کف لگن و عضلات مقعد می‌شوند.

زنان هنگام Orgasm با یک سری انقباضات عضلانی غیر ارادی در ناحیه تناسلی مواجه می‌شوند. این انقباضات معمولا فاصله زمانی منظم و شدت متفاوتی دارند. تجربه اوج لذت جنسی از زنی به زن دیگر متفاوت است. برخی خانم‌ها به راحتی و بسیار سریع ارضا می‌شوند، اما بعضی دیگر به زمان و تحریک بیشتری نیاز دارند. تحریک مستقیم یا غیر مستقیم کلیتوریس (یکی از حساس‌ترین نقاط بدن زنان) و نقطه G که در داخل دیواره واژن قرار دارد، می‌تواند به ارگاسم عمیق‌تر زنان کمک کند.

ارگاسم در مردان

آقایان در طول رابطه جنسی معمولا مرحله مقاومت را تجربه می‌کنند. ارگاسم مردان در این مرحله ممکن است از چند دقیقه تا چند روز کامل طول بکشد. مرحله بعد از Orgasm در مردان، انزال است. انقباض عضلانی در آلت تناسلی مردان باعث می‌شود تا مایع منی به مجرای ادراری بیاید و از آلت تناسلی بیرون کشیده شود. 

این انقباضات معمولا در چندین پالس متوالی رخ می‌دهند و با احساس لذت شدیدی برای مردان همراه هستند. آقایان پس از ارضا شدن و انزال یک دوره بازسازی را تجربه می‌کنند که در طول آن، توانایی ارگاسم مجدد کاهش می‌یابد. این دوره ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و معمولا با افزایش سن طولانی‌تر می‌شود. 

اگر شما جزء آن دسته از مردانی هستید که پس از ارضا شدن هیچ انزالی ندارید، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این عارضه، مقاله «ارگاسم خشک» را در وب‌سایت درمانکده مطالعه کنید.

فواید ارگاسم چیست؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهند، ارضا شدن تاثیرات مثبتی بر سلامتی می‌گذارد که عبارت‌اند از:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود کیفیت خواب
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش سردرد و دردهای عضلانی
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • بهبود روابط زناشویی
  • افزایش میل جنسی و تمایل به داشتن سکس سالم
  • تنظیم سطح هورمون‌ها
  • تقویت عضلات کف لگن
  • بهبود عملکرد جنسی و سلامت دستگاه تناسلی
  • کاهش گرگرفتگی‌های قاعدگی

بیشتر بدانید: فوايد نزديكی زياد

برای رسیدن به ارگاسم چه زمانی لازم است؟

بعضی از منابع معتبر ذکر کرده‌اند، ارضای زنان حدود ۲۰ تا ۳۵ ثانیه و مدت زمان ارضای مردان بین ۱۰ تا ۶۰ ثانیه طول می‌کشد. عوامل موثر بر زمان رسیدن به اوج لذت جنسی عبارت‌اند از:

  • جنسیت
  • نوع تحریک
  • تجربه جنسی
  • آشنایی با نقاط حساس بدن
  • سلامت جسمی و روانی
  • آمادگی جنسی و معاشقه
اینفوگرافیک عوامل موثر بر ارگاسم
زمان لازم برای رسیدن به Orgasm از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

وجود این تفاوت‌های فردی باعث می‌شود تا صحبت کردن زو‌ج‌ها با یکدیگر درباره تمایلات و نیازهای جنسی اهمیت پیدا کند. اگر در کنترل ارگاسم مشکل دارید یا به راحتی نمی‌توانید درباره تمایلات‌تان با شریک جنسی خود حرف بزنید، حتما به سکس‌تراپیست مراجعه کنید یا نزد روانشناس آنلاین درمانکده برای دریافت مشاوره جنسی نوبت بگیرید.

انواع ارگاسم

پدیده Orgasm انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- ارگاسم کلیتورال

این نوع ارضا شدن به دلیل تحریک کلیتوریس ایجاد می‌شود و یکی از رایج‌ترین شکل Orgasm در زنان است. تحریک مستقیم یا غیر مستقیم کلیتوریس، گردش خون را در ناحیه مورد نظر افزایش می‌دهد و باعث ارضا شدن زنان می‌شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ درباره این پدیده انجام شد، نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد ارگاسم‌های زنان به دلیل تحریک کلیتوریس رخ می‌دهند.

۲- ارگاسم واژن

این نوع ارضا شدن زنان زمانی رخ می‌دهد که واژن تحریک شود. اغلب زنان گزارش می‌کنند این نوع ارضا شدن به دلیل تحریک غیر مستقیم کلیتوریس در حین رابطه جنسی، لذت‌بخش‌تر است.

۳- ارگاسم ترکیبی

در این نوع ارضا شدن زنان، چندین نقطه حساس بدن به طور همزمان تحریک می‌شوند. لمس نقطه G و کلیتورال یکی از راه‌های تجربه Orgasm ترکیبی به‌شمار می‌آید که شدت و لذت آن چندین برابر بیشتر از ارضای معمولی است.

۴- ارگاسم مقعدی

مقعد به واژن و کلیتوریس نزدیک است و توسط پرینه به یکدیگر متصل می‌شوند. این نواحی دارای اعصاب و عضلات مشابهی هستند؛ از همین‌رو می‌توانند به طور مشترک تحریک شوند. 

۵- ارگاسم نقطه G

این نوع ارضا شدن در زنان پس از تحریک نقطه G در دیواره داخلی واژن رخ می‌دهد. نوازش و فشار دادن این ناحیه نقش موثری در تحریک زنان و تجربه ارضای لذت‌بخش دارد.

۶- ارگاسم‌های متعدد

این واقعیت وجود دارد که زنان می‌توانند به طور متعدد و در مدت زمان کوتاهی به اوج لذت جنسی برسند. محققان معتقدند، زنان دوره بازیابی کوتاهی دارند؛ از همین‌رو در مدت زمان کوتاهی، آمادگی لازم برای تجربه ارضای مجدد را به دست می‌آورند.

۷- ارگاسم انزالی

این نوع ارضا شدن که با انزال همراه است به عنوان استانداردترین شکل تجربه اوج لذت جنسی در مردان شناخته می‌شود. آقایان معمولا Orgasm انزالی را حین رابطه جنسی یا خودارضایی تجربه می‌کنند.

۸- ارگاسم نوک سینه

نوک سینه زنان پوست بسیار حساسی دارد و از تعداد زیادی رشته‌های عصبی تشکیل شده است. از همین‌رو لمس و نوازش آن می‌تواند منجر به تحریک زنان شود. تحریک نوک سینه‌ها با بخشی از مغز که باعث تحریک اندام تناسلی می‌شود، مرتبط است. 

۹- ارگاسم پروستاتی

این نوع تجربه لذت جنسی مختص مردان است و از طریق تحریک پروستات ایجاد می‌شود. پروستات را می‌توان نقطه G مردان در نظر گرفت که تحریک آن برای مردان لذت‌بخش است. تحریک این نقطه که از طریق مالش ملایم آن صورت می‌گیرد، Orgasm قوی و متفاوتی برای مردان ایجاد می‌کند.

۱۰- ارگاسم ناشی از تصویرسازی

این پدیده می‌تواند در نتیجه پاسخ به تصویرسازی ذهنی و بدون تحریک فیزیکی رخ دهد. مطالعات جدید بر روی Orgasm ناشی از تصویرسازی نشان می‌دهد، این نوع ارضا شدن مناطقی از مغز که با ارگاسم، پاداش و تحریک بدن مرتبط هستند را فعال می‌کند.

اختلال ارگاسم به چه معنی است؟

این اختلال اغلب منجر به پریشانی، ناامیدی و احساس شرم می‌شود و معمولا هم بر فردی که علائم را تجربه می‌کند و هم شریک جنسی او تاثیر منفی می‌گذارد. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی معمولا اختلالات این پدیده را بر اساس جنسیت توصیف می‌کنند:

اختلال Orgasm در زنان

اینفوگرافیک اختلال ارگاسم در زنان به چه شکل است؟
درمان اختلال Orgasm به بررسی دقیق و درمان مناسب نیاز دارد.

این اختلال در زنان به شکل‌های زیر بروز پیدا می‌کند:

  • آنورگاسمی دائمی: زنان در چنین شرایطی هیچ وقت اوج لذت جنسی را تجربه نمی‌کنند.
  • آنورگاسمی ثانویه یا محیطی: زنان قبلا اوج لذت جنسی را تجربه کرده‌اند، اما دیگر قادر به تجربه آن نیستند.
  • آنورگاسمی موقعیتی: زنان فقط در یک موقعیت خاص می‌توانند اوج لذت جنسی را تجربه کنند.
  • زود ارضا شدن زنان: بر اثر مشکلات جسمی و مصرف برخی داروها یا اختلالات روحی مانند افسردگی و اضطراب رخ می‌دهد.

بیشتر بدانید: درمان خانگی ارضا نشدن زنان

اختلال Orgasm در مردان

این اختلال ممکن است از ابتدای بلوغ در مردان وجود داشته باشد یا به عنوان نوعی بیماری پس از یک دوره عملکرد جنسی منظم بروز کند. مهم‌ترین اختلالات مرتبط با ارضا شدن مردان شامل موارد زیر هستند:

  • ارگاسم تاخیری
  • اختلال نعوظ
  • انزال زودرس
  • انزال پس‌رونده

بیشتر بدانید: علت ارضا نشدن مردان

درمان اختلال ارگاسم

به طور کلی می‌توان گزینه‌های درمان ارگاسم در مردان و زنان را شامل موارد زیر دانست:

  • مشاوره و روان‌درمانی برای بررسی و حل مشکلات روانشناختی و ارتباطی
  • دارو درمانی برای بهبود عملکرد جنسی
  • آموزش جنسی شامل افزایش آگاهی از بدن، تمایلات جنسی و تکنیک‌هایی برای رسیدن به اوج لذت جنسی
  • تمرینات ورزشی شامل تمرینات کف لگن و تکنیک‌های مخصوص برای بهبود عملکرد جنسی

راهنمای مراجعه به پزشک

انتخاب بهترین روش درمان ارگاسم در زنان و مردان به شرایط هر فرد بستگی دارد. اگر این اختلال ناشی از عوامل روانی باشد، باید به روانشناس مراجعه کنید. برای مشورت با یک متخصص سلامت روان درباره تجربه اوج لذت جنسی خود می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله روانشناس آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری روانشناس از روانشناس مورد نظر خود نوبت بگیرید.

زمانی که اختلالات Orgasm ریشه در مشکلات جسمی داشته باشند می‌توانید با متخصص اورولوژی آنلاین مشاوره داشته باشید و یا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص اورولوژی به متخصص مد نظر خود مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با متخصص زنان آنلاین مشاوره داشته باشید و یا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص زنان به متخصص مد نظر خود مراجعه کنید.

سوالات متداول

هنگام ارگاسم چه هورمونی در بدن ترشح می‌شود؟

هورمون اندورفین

ارگاسم زنان چقدر طول می‌کشد؟

در منابع معتبر آمده است، ارضای زنان حدود ۲۰ تا ۳۵ ثانیه طول می‌کشد.

در طول ارگاسم چه اتفاقی می‌افتد؟

بدن هرگونه تنش را آزاد می‌کند و افراد احساس لذت زیادی را در اندا‌م‌های جنسی تجربه خواهند کرد.

منابع: medicalnewstoday | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
مهدی قربانی
مهدی قربانی
25 روز قبل

ایتا