قرص امگا 3 برای مردان چه خاصیتی دارد؟ ۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اسیدهای چرب امگا 3، مواد مغذی ضروری برای بدن هستند که به درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مانند بیماری قلبی کمک می‌کنند. شما می‌توانید این ماده ضروری را با مصرف ماهی‌های چرب برای بدن تامین کنید، اما در صورت کمبود آن باید قرص امگا 3 بخورید. قرص امگا 3 برای مردان همچون زنان فواید بسیار زیادی دارد و به عنوان یک مکمل دارویی به افزایش سلامت جنسی، تقویت اسپرم و قدرت باروری آقایان کمک می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا دیگر فواید قرص امگا 3 برای مردان و عوارض آن را مورد بررسی قرار دهیم.

فواید قرص امگا 3 برای مردان چیست؟

اینفوگرافیک فواید قرص امگا 3 برای مردان
محققان خواص مکمل امگا 3 برای آقایان را تایید می‌کنند، اما همچنان در حال تحقیق بیشتر بر روی اثربخشی آن هستند.

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در عملکرد سیستم‌های حیاتی بدن دارند. این مواد مغذی به طور ویژه با خواص شگفت‌انگیزی برای مردان همراه هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- ارتقاء سلامت قلب

یکی از مهم‌ترین فواید قرص امگا 3 برای مردان، کمک به حفظ سلامت قلب آن‌هاست. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به ضربان قلب طبیعی مردان کمک کنند و با کاهش سطح تری‌گلیسرید خون منجر به کنترل فشار خون شوند.

برای مشاهده مقدار نرمال tg در آزمایش خون تری‌گلیسیرید کلیک کنید.

۲- سلامت جنسی و افزایش قدرت باروری

محققان بر این باورند که احتمالا اسیدهای چرب امگا 3 در حفظ سلامت جنسی و قدرت باروری مردان موثر هستند. برای این منظور در سال ۲۰۱۷ مطالعاتی مبنی بر ارتباط اسید چرب امگا 3 و اختلال نعوظ ناشی از تصلب شرایین مورد بررسی قرار گرفت. در واقع، این تحقیقات نشان دادند که نازک شدن رگ‌های خونی بر روی نعوظ تاثیر منفی می‌گذارد. بر این اساس، قدرت نعوظ موش‌های آزمایشگاهی که امگا 3 مصرف کرده بودند، بهبود یافت.

۳- افزایش کیفیت اسپرم

از فواید قرص امگا 3 برای اسپرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت و افزایش غشای سلولی اسپرم
  • افزایش حرکت و تعداد اسپرم
  • کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو

جالب است بدانید، تحقیقات نشان می‌دهند مردانی که به طور منظم امگا 3 مصرف می‌کنند، اسپرم باکیفیت و فعال‌تری دارند. با این حال، توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه مکمل امگا 3 بپرهیزید و قبل از استفاده حتما با دکتر تغدیه مشورت کنید.

۴- حفظ سلامت مفاصل

 تصویر مردی در حال دویدن
پزشک در صورت نیاز، برای مردان ورزشکار یا آن‌هایی که فعالیت فیزیکی سنگین دارند، مکمل امگا 3 تجویز می‌کند.

یکی دیگر از فواید قرص امگا 3 برای مردان، کمک به حفظ سلامت مفاصل است. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 نقش موثری در حفظ سطح مناسبی از کلسیم در بدن دارد که نتیجه آن پیشگیری یا کمک به درمان دردهای مفاصل است. بنابراین اگر جزء آن دسته از آقایانی هستید که کارهای فیزیکی سنگین یا تمرینات ورزشی مداوم انجام می‌دهند، باید به میزان مصرف اسیدهای چرب امگا 3 خود دقت کنید. زمانی که رژیم غذایی مردان به مقدار کافی حاوی این مواد مغذی نباشد، پزشک قرص امگا 3 تجویز می‌کند.

۵-  بهبود سلامت روان

محققان این احتمال را می‌دهند که ارتباط تنگاتنگی بین افسردگی و سطح امگا 3 بدن وجود داشته باشد. بدین معنی که احتمالا افراد افسرده در خون خود سطح امگا 3 بسیار پایینی دارند. این احتمال باعث شده تا برخی از محققان، مصرف قرص امگا 3 را برای بهبود علائم افسردگی موثر بدانند. در حال حاضر، مطالعات درباره اثرگذاری قرص امگا 3 بر بهبود سلامت روان مردان و زنان همچنان ادامه دارد و نیازمند تحقیقات بیشتری است.

۶- کمک به عملکرد مغز

در ترکیبات قرص امگا 3، اسیدهای چرب DHA و EPA وجود دارند که در عملکرد شناختی سالم و سلامت کلی مغز موثر هستند. DHA موجود در قرص امگا 3 به تقویت حافظه و توانایی حرکتی بدن کمک می‌کند و ترکیب آن با EPA باعث سلامت سیستم عصبی می‌شود. بر این اساس، می‌توان سلامت مغز و سیستم عصبی بدن را یکی از مهم‌ترین فواید قرص امگا 3 برای مردان دانست.

۷- حفظ سلامت گردش خون بدن

زمانی که رژیم غذایی مردان حاوی مقدار کافی از اسیدهای چرب امگا 3 باشد، گردش خون در رگ‌های بدن با کیفیت بهتری انجام می‌شود و به سلامت عروق کمک می‌کند. یکی از نتایج مثبت گردش خون سالم، حفظ توانایی حرکتی بدن مخصوصا در سنین بالاتر است. بر این اساس، اگر پزشک متوجه سطح پایین امگا 3 در بدن مردان شود، برای آن‌ها قرص امگا 3 تجویز می‌کند.

۸- کمک به سلامت فشار خون

مصرف قرص امگا 3 برای مردان، مخصوصا آن‌هایی که بیماری قلبی دارند، توصیه می‌شود. اسید چرب EPA موجود در این قرص، تولیدکننده ماده‌ای به نام ایکوزانوئید است که نقش موثری در انتقال درست سیگنال‌های عصبی بین سلول‌های بدن دارد. این قابلیت با اثرات مثبتی در بدن مردان مانند کنترل سطح فشار خون و در نتیجه سلامت قلب همراه می‌شود.

۹- حفظ سطح سالم کلسترول خون

 تصویر یک مرد در حال خوردن مکمل امگا 3
اگر کپسول امگا 3 زیر نظر پزشک مصرف شود، برای آقایان همچون خانم‌ها فواید بسیار زیادی خواهد داشت.

مصرف منظم و کافی امگا 3 می‌تواند به کاهش کلسترول در خون در آقایانی که از ابتدا کلسترول خون نرمالی داشتند، کمک کند. در واقع، می‌توان یکی دیگر از فواید قرص امگا 3 برای مردان را شامل حفظ کلسترول خون نرمال و در نتیجه سلامت قلب و عروق دانست.

۱۰- محافظت از سلامت چشم‌ها

همان‌طور که در موارد اخیر مشاهده کردید، برخی از فواید قرص امگا 3 تنها برای مردان نیست و بین هر ۲ جنسیت زن و مرد مشترک است. 

محققان معتقدند مصرف کافی امگا 3 می‌تواند در حفظ سلامت چشم‌ها و تقویت بینایی موثر باشد. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد تا حدودی نشان می‌دهد که مصرف روغن ماهی اثربخشی مطلوبی در درمان بیماری‌های التهابی چشم مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن مخصوصا در مردان دارد. بر این اساس، آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا مصرف اسیدهای چرب امگا 3 را برای کاهش علائم خشکی چشم در افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولا توصیه می‌کند.

عوارض قرص امگا 3 برای مردان

پیش از مصرف این قرص حتما با پزشک مشورت کنید و از خوردن خودسرانه آن بپرهیزید. در گذشته، تحقیقات نشان داده بودند که رژیم غذایی سرشار از امگا 3 می‌تواند به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند؛ اما در حال حاضر تحقیقات جدید حاکی از چیز دیگری است که آن را در ادامه بررسی می‌کنیم:

امگا 3 و سرطان پروستات در مردان

جدیدترین مطالعات، بیانگر شواهدی هستند که ارتباط بین امگا 3 و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان نشان می‌دهد. مطالعات انجام‌شده بر روی ۸۳۴ مرد مبتلا به سرطان پروستات، نشان داده‌اند که غلظت اسیدهای چرب امگا 3 در خون آن‌ها بیش از حد نرمال است. 

اگر چه در حال حاضر تحقیقاتی هم وجود دارند که این نتایج به دست‌آمده را نقض می‌کنند، اما بهتر است مردانی که دارای ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان پروستات مانند سن بالا و سابقه خانوادگی هستند، بدون مشورت و تجویز پزشک از قرص امگا 3 استفاده نکنند.

بیشتر بدانید:امگا ۳ برای بدنسازی چه کاربردی دارد؟ خواص این ماده غذایی

دیگر عوارض شایع مصرف قرص امگا 3 که معمولا در هر ۲ جنسیت مشترک است و به دلیل زیاده‌روی در مصرف آن ایجاد می‌شود، عبارت‌اند از:

  • احساس طعم ماهی در دهان
  • ایجاد بوی ماهی در تنفس
  • شل شدن مدفوع
  • حالت تهوع
  • ناراحتی معده
  • نفخ

نحوه مصرف قرص امگا 3 برای مردان

اگر به دنبال بهره‌مندی بیشتر از فواید قرص امگا 3 برای مردان هستید، بهتر است آن را همراه با یک وعده غذایی حاوی چربی میل کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا 3 همراه با وعده غذایی حاوی چربی، بهتر جذب بدن می‌شوند.

بیشتر بدانید:با بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کاهش وزن آشنا شوید

قرص امگا 3 برای مردان در یک نگاه

قرص امگا 3 برای مردان فواید زیادی دارد، اما پیش از مصرف آن باید حتما با پزشک مشورت کنید. تا امروز، ارتباط بین مصرف قرص امگا 3 و اثربخشی مطلوب آن برای آقایان در حال بررسی است و محققان معتقدند نتایج به دست‌آمده نیازمند تحقیقات بیشتری هستند. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده شما را با فواید شناخته‌شده مصرف قرص امگا 3 و عوارض احتمالی این ماده مغذی برای آقایان آشنا کردیم. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت درمانکده برای اطمینان از اثربخشی قرص‌های امگا 3 متناسب با نیاز بدنی خود از مشاوره آنلاین تغذیه با پزشکان متخصص این مجموعه بهره‌مند شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا قرص امگا 3 به سلامت جنسی مردان کمک می‌کند؟

محققان بر این باورند که مصرف مکمل امگا 3 زیر نظر پزشک می‌تواند تا حدودی به افزایش سلامت جنسی، تقویت اسپرم و قدرت باروری آقایان کمک کند.

در چه مواقعی قرص امگا 3 برای مردان تجویز می‌شود؟

اگر رژیم غذایی آقایان حاوی مقدار کافی از منابع طبیعی امگا 3 مانند ماهی‌های چرب، دانه چیا، گردو، تخم کتان و دانه سویا نباشد، پزشک مکمل این ماده مغذی را تجویز می‌کند.

عوارض قرص امگا 3 برای مردان چیست؟

محققان در حال حاضر برای تایید ارتباط مکمل امگا 3 و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. با این حال، توصیه می‌کنند تا حد امکان از منابع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید و از مصرف خودسرانه مکمل این ماده مغذی بپرهیزید.

منابع: medicalnewstoday | amymyersmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها